صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: باربي یا...؟! ، انتخاب کن!(آسیب شناسی عروسک های دختران خردسال)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    5,435
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    27

    باربي یا...؟! ، انتخاب کن!(آسیب شناسی عروسک های دختران خردسال)




    ضربه فني شخصيت هاي بومي توسط قهرمانان هاليوودي در بازار لوازم مدرسه

    باربي ، مرد عنکبوتي، سوپرمن ، لاک پشت هاي نينجا ، ربات ها ، خانواده رابينسون و غيره ، اين ها اسامي شخصيت ها و قهرمان هاي داستان هاي کارتوني و سينمايي دنياي امروز هستند که از آن سوي آب ها، با رنگ و لعاب زيبا و دلفريب، خود را به پشت ويترين مغازه هاي شهرهاي ما رسانده اند و بر روي دوش کودکان و نوجوانان ما وارد مدارس شوند... حضور پر رنگ اين شخصيت ها در بازار داغ کيف و لوازم التحرير مدارس، هر سال در حالي رخ مي دهد که جاي خالي شخصيت ها و الگوهاي ايراني و بومي در اين عرصه از يک سو و انفعال و کم توجهي فضاي فرهنگي و اجتماعي جامعه به آن از سوي ديگر ، به يک امر بديهي و عادي تبديل شده است.
    باربي یا...؟! ، انتخاب کن!(آسیب شناسی عروسک های دختران خردسال)
    ... مادر دوباره جامدادي پارچه اي صورتي رنگ را برانداز مي کند ، از مغازه دار سوال مي کند: «جامدادي صورتي فلزي نداريد؟» مغازه دار همراه با پاسخ منفي چند جامدادي ديگر را که هيچ کدام صورتي نيستند به او پيشنهاد مي دهد ، اما مادر مي گويد که چون کيف و لوازم التحرير دخترش صورتي رنگ است، جامدادي اش هم بايد صورتي باشد. صداي خواهش و التماس دختربچه دوباره بلند مي شود و از مادرش مي خواهد ، همين جامدادي پارچه اي صورتي رنگ را که عکس عروسک باربي دارد ، براي او بخرد. نگاهي که به درون کيسه لوازم التحريرش مي اندازي ، کيف صورتي با عکس باربي ، خط کش صورتي باربي ، جعبه مداد رنگي باربي ، ليوان باربي ، دفتر خط دار و نقاشي باربي و حالا هم جامدادي باربي مي بيني. لوازم مدرسه برادرش هم کيف سورمه اي با تصوير مرد عنکبوتي ، دفتر نقاشي با تصوير انيميشن ربات ها، ليوان و جامدادي فلزي مرد عنکبوتي بود که اين مشخصات اغلب در مورد خانواده هايي که براي خريد به بازار تهران آمده بودند ، صدق مي کرد. عکس باربي، مرد عنکبوتي، يانگوم، امپراطور دريا، لاکپشت هاي نينجا، سوپرمن، خانواده رابينسون و...، اما جاي خالي تصاوير شخصيت هاي ايراني، مثل دارا و سارا، نه تنها در تمامي وسايل خريداري شده توسط آن خانواده ها، بلکه تقربيا در همه مغازه هاي بازار بزرگ تهران به وضوح قابل مشاهده بود.

    باربي ، اسم خلاصه شده باربارا، دختر کوچک رئيس کمپاني «متل» است که در سال 1945 شروع به توليد اين عروسک کرد و به زودي در صف اول اسباب بازي دختران در غرب قرار گرفت. در سال 1959 هر عروسک باربي به قيمت سه دلار فروخته مي شد اما اکنون هر عروسک باربي اصل ساخت کمپاني متل ، 4500 دلار قيمت دارد. باربي تا کنون بيش از 500 بار در نقش ها و شخصيت هاي متفاوت مثل پرستار، افسر پليس، آموزگار، پزشک، دندانپزشک، دامپزشک، خواننده، ژيمناستيک کار، کارآگاه، افسر نيروي دريايي، افسر خلبان، مهماندار هواپيما، دزد ، گدا و ... عرضه شده که اين شخصيت پردازي ها، براي کارکردهاي تربيتي اين عروسک است.
    به گفته برخي کارشناسان جامعه شناس و روان شناس، بلوغ زودرس ، سو ء تغذيه ، مصرف گرايي و تجمل بخشي از تاثيرات فرهنگي است که باربي به همراه خود وارد جامعه مي کند.

    اما در کشور ما شخصيت هاي طراحي شده بومي (دارا و سارا) را آن هم با جست وجو در راسته کيف و لوازم التحرير بازار تهران شايد فقط چند مغازه مي توان پيدا کرد که مغازه داران آن ها را به درخواست مشتريان از پستوي مغازه شان بيرون مي کشيدند و نشان مي دادند. طراحي، رنگ، کيفيت ظاهري و حتي قيمت اين محصولات، در همان نگاه اول ذوق متقاضي که همان کودکان و نوجوانان است را کور مي کرد و طبيعي است که در مقابل انبوهي از طرح ها و رنگ هاي جذاب باربي و دوستانش، آگاهانه يا ناآگاهانه، دارا و سارا از ويترين مغازه ها به پستوي منتقل شوند.

    تقريبا همه خانواده ها نيز دليل استفاده نکردن از لوازم التحرير با تصاوير دارا و سارا را، نداشتن اطلاعات کافي نسبت به اين شخصيت ها و در مواقعي کيفيت اين محصولات خواندند و اين که اين لوازم، به لحاظ بصري، تمايلي را براي فرزندانشان ايجاد نمي کند ، به طوري که دانش آموزان علاقه داشتند ، لوازمي را خريداري کنند که تصاوير قهرمانان و شخصيت هاي اصلي و تاثيرگذار داستان ها و کارتون هاي بين المللي و جهاني را روي خود داشته باشند. براي هيچ کدام از اين خانواده ها فرقي نداشت که تصوير روي لوازم التحرير فرزندان شان خارجي باشد يا داخلي، بلکه کيفيت، دوام، زيبايي، قيمت مناسب ، ملاک هاي مهم انتخاب و خريد آن ها از سوي خانواده ها بود.
    شايد در نگاه اول براي عده اي، چه مسوول و چه غيرمسوول، مهم نباشد که کودکان و نوجوانان بر روي کيف ها و لوازم مدرسه خود چه تصاويري دارند و شايد هم از تاثيرات و زمينه سازي هاي فرهنگي گرايش آنان به شخصيت ها و قهرمان هاي داستان هاي خارجي بي خبرند.


    اخيرا هم که اين حرکت خزنده فرهنگي ، با توليد و عرضه پلاک ها، مدال ها و آويزهايي با نوشته ها و تصاوير مختلف ، خود را از محدوده سني کودک و نوجوان به جوانان رسانده ، شايد موضوع آن قدر بزرگ نشده ، تا در معرض ديد قرار گيرد. در اين ميان در سطح آموزش و پرورش ، مسئولاني که هر سال در شروع فصل بازگشايي مدارس، مقررات مربوط به نوع ، رنگ و طرح لباس و مانتوي دانش آموزان را به خانواده ها اعلام مي کنند ، مي توانند با علم به اين حرکت خزنده فرهنگي بيگانه، درباره تصاوير و علايم کيف و لوازم التحرير دانش آموزان نيز اقدامي فرهنگي انجام دهند.
    باربي یا...؟! ، انتخاب کن!(آسیب شناسی عروسک های دختران خردسال)




    دست به دست من بده
    پا به پای من بیا
    نگو امروز مال ما
    بگو فردا رو میخوام


    به لطف الهی فردا از آن ماست....




  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ای کاش در حد همین چیزها بود.
    سی دی های فیلم و بازی باربی که .. نمیدونم چی بگم؟!
    ما که بچه بودیم غیر از عروسک، وسایل آشپزخونه رو برامون میخریدند. حالا چی؟ تو اسباب بازی های یه دختر ۵-۶ ساله که نگاه میکنی یه عروسک میبینی با تمام وسایل : لباس ( بیرونی - مجلسی- عروسی و ...) لوازم آرایش!!! و هر چیزی که فکرش رو بکنی .
    اونوقت توی مدارس بچه های کلاس اولی نقل حرفهای دوستانشون در مدرسه چیه: صحبت در مورد عروسک اونم از نوع باربی و سر باباشون رو میخورن که فلان مدل جدیدتره ! و ...
    خلاصه اگه فکری نکنند نمیدونم چه بلایی سر دختران این نسل خواهد آمد...

    شهید محمد رضا موحد دانش
    ای خواهران حجاب و عصمت و پاکدامنی را سرلوحه زندگی خودتان قرار دهید ،
    و همیشه فاطمه وار و زینب گونه زندگی و مبارزه کنید .





  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    256
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    چند سال پیش وقتی دارا وسارا تازه داشتند خودی نشون می دادند،مطلبی راجع به باربی ها توی روزنامه خوندم که شاید خوندنش برای شما گرامیان هم خالی از لطف نباشه:

    باربی های محجبهباربي یا...؟! ، انتخاب کن!(آسیب شناسی عروسک های دختران خردسال)
    بازار داغ عروسک های فلا در کشورهای عرب
    عبای بلند و روسری سیاهش اجازه نمی دهد که چیزی جز چشم هایش دیده شود.اما لباس شب فوق العاده شیک با حاشیه گلدوزی شده وکفش های طلایی و ظریف «فلا» (fulla این واژه عربی به معنی یاسمن است)را دید.هم اکنون حدود دو میلیون نمونه از این عروسک ها در چها راه ها واسباب بازی فروش های خاور میانه به فروش رسیده است.این باربی اسلامی همه ویژگی های اسلامی را داراست.فلا در جعبه ای صورتی رنگ بسته بندی شده و سرتاپا ملبس به لباس سنتی است.در واقع می توان گفت آمیزه ای از جهانی سازی و سنت گرایی است وهمان چیزی است که نسل جدید دبی نیازمند آن است.
    عایشه سه مدل از این عروسک ها را دارد.او هم مثل میلیون ها کودک مسلمان فلا را در تبلیغات تلویزیونی شبکه ماهواره ای سعودی به نام اسپیس تون دیده است.
    اسما مادر او در حالی که پشت فرمان یک اتومبیل دو دیفرانسیل با شیشه های دودی نشسته است تا کسی متوجه نشود یک زن مشغول رانندگی است،این موضوع را تعریف می کند.او می گوید روی کیف مدرسه،بازو بند بادی استخر وحتی خوراکی های عایشه هم نشان صورتی رنگ و گلدار فلا به چشم می خورد.من حتی برای کلاس های قرآن عایشه یک عبای صورتی مثل فلا تهیه کرده ام.
    عایشه جلوی مغازه فروش مدل های فلا که ویترینی با تزیینات صورتی رنگ دارد،پیراهن مادرش را می کشد ودر حالی که یک فلا با لباس سرتاپا سفید ویک تسبیح در دست را نشان می دهد،فریاد می زند:این همانی است که می خواستم.
    نجلا فروشنده حاضر در این مغازه با لبخند می گوید:این نمونه از فلا مخصوص بچه های مصری است.آن یکی که روسری و مانتوی بلند برتن دارد مخصوص بچه های سوریه ای است.آن یکی هم که سرتاپا سیاه به تن دارد برای بچه های عربستان سعودی است.
    دخترکوچولوهای این کشورها هم مثل بچه های هم سن وسال غربی شان مدام به دنبال جمع کردن عروسک هستند.هرچه بیشتر عروسک می خرند باز هم می خواهند.
    دو قدم آنطرف تر لورانس که اصلیت فرانسوی دارد ودبی را برای سکونت خود برگزیده تعریف می کند:در ابتدا فلا را فقط برای دوستانم که به اینجا می آمدند به عنوان هدیه ویادگاری می خریدم اما حالا برای دخترم هم می خرم.به هر حال ما ساکن این کشور هستیم و باید قوانین و سنت های منطقه از جمله حجاب را رعایت کنیم.در چنین شرایطی معنی ندارد دخترم با یک باربی موبور بازی کند.
    یوسف مهرا-مدیر فروشگاه-مدام از این طرف به آن طرف می رود.او از موفقیت فلا بسیار شگفت زده است و می گویدکه این مارک به مالکان سعودی شبکه تلویزیونی اسپیس تون تعلق دارد.به کمک این شبکه که مدام برای فلا تبلیغ می کند است که این عروسک توانسته تا این حد محبوبیت به دست آورد و در حال حاضر رکورد شکن همه محصولات شود.
    سعودی ها در زمینه تجاری هم بسیار خوب عمل کرده اند،به طور مرتب نمونه های جدیدی از فلا وارد بازار می شوند.در ماه رمضان این نمونه ها حاوی CD هایی بودند و به قاریان شباهت داشتند.نمونه های عید قربان نیز با سجاده وچادر در حال نماز بودند.فلای بی نظیر آنقدر سریع تغییر چهره می دهد که از پرنسس باربی هم جلو افتاده است.
    با این حال قیمت 149 درهمی یا 37 یورویی فلا خرید آن را برای عموم دشوار کرده است.البته یوسف مهرا معتقد است تب خرید فلا آنقدر بالا است که قیمت آن چندان مهم به نظر نمی رسد.اینجا در کشور شن ها کودکان فقیر هم مثل کودکان غنی دراشتیاق می سوزند وبه دنبال مصرف گرایی هستند.
    تصویر سیاه فلا بر روی پرده های فروشگاه با باد تکان می خورد.پشت ویترین نیز انواع واقسام عروسک های صندل به پا،مصری،سوری،قاری،نماز خوان و ... دیده می شوند.
    اولین توزیع کننده فلا آمریکایی است.چرا تجار سعودی به چنین موفقیتی دست یافته اند در حالی که باربی موفقیت چندانی در خاورمیانه به دست نمی آورد؟
    یک زن تاجر فلسطینی که در دبی کار می کند دلیل این امر را به طور خلاصه بیان می کند:آنها نیازهای خانواده های عرب را درک کرده اند.در خاورمیانه باربی کارایی چندانی نخواهد داشت چون با روش زندگی ما مطابقت ندارد.او در ادامه می گوید من نمی توانم برای دخترم عروسکی بخرم که مایو به تن دارد،آخر در فرهنگ ما برای رفتن به کنار ساحل وشنا کردن در آنجا باید دامن بلند به تن داشت.
    باربی های سوار بر موتور وماشین های روباز ولوکس هم به کار ما نمی آیند.آخر کدام زن عربی چنین تفریحاتی دارد؟
    مسلما فلا مثل باربی نامزدی به نام کن ندارد.جینا فروشنده اسباب بازی فروشی چهار راه مرکز امارات واقع در شمال دبی از این مسئله ناخشنود است و پیشنهاد می دهد:متاسفم،کاش یک برادر بزرگ با دشداشه سفید، عینک آفتابی و ساعت مچی بزرگ برای فلا می ساختند.
    دراین میان نکته ای که باقی می ماند این است که آیا فلا واقعا یک نام تجاری عظیم است که تاجران خاور میانه از باربی الهام گرفته اند وآن را چنین زیبا با فرهنگ خود منطبق کرده اند؟درک این واقعیت کار دشواری است.هیچ کس هویت واقعی سازندگان فلا را که در پس هرم جوامع از سوریه گرفته تا عربستان سعودی پنهان شده اند،نمی داند.غول آمریکایی «ماتل»نیز مدعی است که هیچ چیز در این باره نمی داند.در صورتی که تبلیغات فلا به زبان های آنگلوساکسون وهندو بی وقفه ادامه دارد.عدم شفافیت تا حدی است که حتی تجار وبانکدارهایی که خیلی زود از سرمایه های شیوخ اطلاع پیدا می کنند،در این مورد کاملا اظهار بی خبری می کنند.
    حتی وقتی در مورد یکی از ثروتمندان سوری که اصلی ترین عمده فروش این عروسک هاست تحقیقاتی به عمل آمد،او ضمن اظهار بی اطلاعی گفت که دلش می خواهد فلا را حتی به کشورهای اروپایی هم وارد کند.به هر حال امروز و در شرایطی که مک دونالد حلال به افتتاح شعبه هایی در کشورهای اروپایی وحتی حومه پاریس پرداخته است،به نظر می رسد ایده این تاجر عرب واقعا کارآمد وپرثمر باشد.

    منبع:فیگارو

    ویرایش توسط عرشیا : ۱۳۸۷/۰۶/۲۷ در ساعت ۱۷:۵۲
    هر که دلارام دید ازدلش آرام رفت
    چشم ندارد خلاص هرکه دراین دام رفت




  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    256
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    افزايش چشمگير زنان باحجاب در قرن ۲۱ و حتی نفوذ آن بر عروسکهای کودکان

    رقيب باحجاب برای عروسک های باربیباربي یا...؟! ، انتخاب کن!(آسیب شناسی عروسک های دختران خردسال)
    بی بی سی
    باربی را بی خيال شويد! عروسکی پوشيده و به بيان طراحش منطبق با "ارزش های اسلامی" به گزينه محبوب مراجعين اسباب بازی فروشی ها در مصر بدل شده است.
    'فولا'، عروسکی که يک روسری به سر و لباسی تمام قد به تن دارد، همراه با جا نماز صورتی رنگش به بازار عرضه شده تا پدر و مادرهايی که دوست ندارند برای دختر بچه هايشان 'باربی' بخرند، به آنها 'فولا' هديه بدهند.
    طراح و آفريننده اين شخصيت عروسکی، استوديو طراحی نيوبوی (NewBoy Design Studio)، عرضه محصول خود را در سال 2003 در کشور سوريه آغاز کرد و در اين مدت حضور قدرتمندی در بازارهای خاورميانه داشته است.
    فواز عابدين، مدير بازاريابی 'فولا' می گويد: "عروسک و شخصيت آن بايد به گونه ای ساخته و پرداخته شود که هم پدر و مادر و هم بچه ها بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند."
    وی همچنين به ويژگی های عروسک 'فولا' به عنوان يک الگوی رفتاری اشاره می کند: "[فولا] راستگو و مهربان است و به پدر و مادر خويش احترام می گذارد."
    زنان شاغل
    'فولا' هنوز مجرد است و طراحان برای او زوجی معادل 'کن (Ken)'، عروسک مرد در اسباب بازی های باربی، در نظر نگرفته اند.
    گفته می شود 'فولا' پرفروشترين اسباب بازی در دنيای عرب است.
    برای بازار مصر، علاوه بر انبوه پوشش های اصلی اين عروسک، لباس های غربی همچون شلوار جين و مد های روز کشور مصر مانند روسری های رنگارنگی که دختران جوان به سر می کنند، نيز در کمد لباس 'فولا' گنجانده شده است.
    طارق محمد، مدير شعبه فروشگاه بزرگ آمريکايی 'تويز آر آس' (Toys'r'Us) در قاهره می گويد: "فولا بهتر از عروسک های ديگر می فروشد، چون با ارزش های مردم عرب همخوانی بيشتری دارد، پا يا بازوی او هرگز عريان ديده نمی شود."
    افزايش چشمگير فروش اسباب بازی های دخترانه و 'اسلامی'، مانند 'فولا' در دنيای بازی های کودکانه در شرايطی رخ می دهد که در دنيای واقعی نيز زنان مسلمان اشتياق روزافزونی برای حفظ پوشش اسلامی نشان می هند.
    ویرایش توسط عرشیا : ۱۳۸۷/۰۶/۲۷ در ساعت ۱۷:۴۷
    هر که دلارام دید ازدلش آرام رفت
    چشم ندارد خلاص هرکه دراین دام رفت




  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    5,435
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    27



    دقیقا!
    در این شکی نیست!
    اما باربی فقط یه عروسک نیست که بشه بومی سازیش کرد.
    باربی یه فرهنگه...نماد یه فرهنگ..
    فرهنگ رو نمی شه بومی سازی کرد..
    باید جایگزین ارائه نمود.




    دست به دست من بده
    پا به پای من بیا
    نگو امروز مال ما
    بگو فردا رو میخوام


    به لطف الهی فردا از آن ماست....




  11. تشکرها 2


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    332
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درود

    هنگامی که ما در نسک های (کتاب) مدرسه ها با خودمان بیگانه هستیم. و جای بزرگان ما در آن ها خالی یا کمرنگ است (همچون بزرگان تاریخی و ملی و دانشمند مانند کوروش بزرگ و داریوش بزرگ و ...........و آریو بزرن ، سورنا و ...اشکانیان،...... اردشیر و شاپور 1و 2 ساسانی و ......و خسرو انوشیروان و .........، رستم فرخزاد ، ........ بابک خرمدین ، ابومسلم خراسانی ، به آفرید ، طاهر ، یعقوب لیث صفاری ، خاندان برمکی ، .....، سامانیان ، ... فردوسی ،پورسنا ، رودکی ، حافظ ، سعدی ،مولانا ، و سایر سرایندگان و بزرگان ادب پارسی ، وزیران کاردان سلجوقی و سامانی و ....... ، .......... ، نادر و ....،کریم خان زند،... و امیرکبیر ، عباس میرزا ، ......... دکتر مصدق ، ......... ، دکتر حسابی و پرفسور لطفی زاده (Fuzzy Logic = منظق فازی) و .....)

    جایگاه شاهنامه و قهرمانانش بسیار خالی است و حتا داستان سمک عیار (به ویژه در زسانه)
    و جایگاه میهن پرستی بسیار ضعیف است . در صدا و سیما که بسیار گزینشی و ضعیف بوده!
    که تازه یکسری کارها انجام شده!
    هنگامی رستم ، سیاوش و سهراب و اسفندیار و سورنا و آریو برزن و رستم فرخزاد و .......... در صدا و سیما کمرنگ باشند یا نباشند .
    خوب سیما هم زورو و مرد عنکبوتی و بتمن و آشیل می گذارد ! و کودک و نوجوان ایرانی از کجا خودش را بشناسد!!!
    سپاس به آموزگاران میهن پرست ، که به تنهایی این کار را به دوش می کشند!
    بیاییم یک کم از رسانه بهره ببریم و بزرگان ایران زمین را به جهان نشان دهیم.
    می توانیم دکورهای سریال یا فیلم های تاریخی خود را خوب درست کنیم و با پخش جهانی فیلم ها ، مردم جهان را به کشور خود برای دیدن میراث فرهنگی و دکورهای آن فیلم ها روانه کنیم.
    می توانیم جهانگرد فرهنگی ، تاریخی و طبیعت دوست را به ایران بکشیم
    از این سو هم فرزندان خود را ایرانی نگاه داشتیم و هم جهانیان را نیک اندیش کردیم و درآمد خوبی هم بدست می آوریم
    روی انیمیشن هم ، که پس از جهانگردی دومین صنعت پر بازده جهان است باید سرمایه گذاری کنیم.
    این همه نسک ارزشمند داستانی داریم مانند منطق الطیر عطار ، مثنوی مولانا ، سمک عیار و کلیله و دمنه و داستان های هزار ویکشب ایرانی .........
    که ژاپن و باختر زمین بسیار از آن ها انیمشن ساخته اند و ....
    کودک ما همه این ها را در ذهن به نام آن ها ثبت می کند!
    از کره جنوبی هم یادبگیریم ، که تا کنون چند سریال آن ها از سیما پخش شده و توانستند بخشی از فرهنگ (800 ساله!!!!) خود را به ما تزریق کنند و نزد ما احترام یافتند!
    ما هم می توانیم با فیلم ، کارتون ، سریال ، مستند ، بازی رایانه ای، مد لباس و لوازم خانه ، اسباب بازی و ....... کارکنیم و در جهان سربلند و فرهنگ ساز باشیم.
    هنگامی که از همه سو پیشرفت کنیم ، نه خود بیگانه می شود ، بلکه جهانی را شیفته خود خواهیم کرد!

    در پناه یزدان سپهر
    سپاس

    ___________________
    اي كه داري سينه چون آيينه پاك / گنجها داري تو در اين آب و خاك
    تا جهاني خيره بر فرهنگ توست / گر به پاسَش دل نبندي ننگ توست

    ویرایش توسط shapour : ۱۳۸۷/۰۶/۳۰ در ساعت ۱۵:۰۲

  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    332
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درود

    فرهنگ در جهان پیچیده کنونی ، هم زمانگیر است و هم پیچیده!
    در مورد انیمیشن هم با والت دیسنی آشنا هستید
    در کشور آمریکا و چند کشور همچون فرانسه و ژاپن شهربازی هایی به نام دیزنی لند است ، (که مرکز اصلی آن آمریکا است)
    که در انجا قهرمانان کارتون های دیسنی و خانه و ......... هست و که هر ساله میلیون ها نفر را برای تماشا جذب می کنه!
    و بلیت های سنگین داره
    ما هم اگر در انیمیشن سازی خوب کار کنیم ، می توانیم شاهنامه لند ، ققنوس لند ، سیمرغ لند (منطق الطیر) و ..........
    بزنیم
    این گونه یک روزی می یاد که پشت دفتر یک کودک خارجی ، فرتوره (عکس) رستم ، سهراب و اسفندیار ، سیمرغ ، ققنوس ، .......... یا فرتوره یک بنای ایرانی مانند برج آزادی ، پارسه ، تاق کسری ، میدان نقش جهان ، برج طغرل ، سنگ نوشته های (کتیبه) ایرانی ، مسگد (مسجد) گوهرشاد..............، برج میلاد باشه!
    راستی برای فرهنگ سازی و گسترش جهانگردی باید جشن های ایرانی که پس از صفویه ضعیف شده مانند جشن مهرگان ، شب یلدا ، سپندارمذ (مذگان) ، تیرگان ، امردادگان ، شهریور گان و ........ به صورت دسته جمعی (فستیوال) برگزار بشه!
    و نوروز پر رنگتر و با جشن های عمومی تر برگزار بشه!
    این جوری هم خودشناسی مردم ما نیرومند می شود و هم جهانگردان سرازیر ایران می شوند!

    ای خدا می شه من اون روزو ببینم!
    سپاس

    __________________
    چو ایران نباشد تن من مباد بدین بوم و بر زنده یك تن مباد

    ویرایش توسط shapour : ۱۳۸۷/۰۶/۳۰ در ساعت ۱۵:۱۰

  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    53
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نیشخند




    quote]
    نقل قول نوشته اصلی توسط .:montazer:. نمایش پست
    دقیقا!
    در این شکی نیست!
    اما باربی فقط یه عروسک نیست که بشه بومی سازیش کرد.
    باربی یه فرهنگه...نماد یه فرهنگ..
    فرهنگ رو نمی شه بومی سازی کرد..
    باید جایگزین ارائه نمود.


    آيا اين به جد ميگوييد؟! وضعيت دهشتناك "فحشا" در ايران بدليل بازيچه هاي كودكان خردسال آن است؟!!
    گويا بيدليل نيست كه ايران به اين جايگه رسيده!
    بگمان من آنچه بزرگسالان بازيچه قرار داده اند بيشتر موثر است دوستان!!!

    دوستان گرامي از نگاه من* اين مشكلات بيشتر از موارد زير نشات ميگيرد تا بازيچه و عروسك كودكان!:

    1. نبود آموزشهاي جنسي در ايران به شكل صحيح و از سنين كودكي تا جواني (و حتي مخفي كردن آن!)
    2. فقر شديد در ايران (شوربختانه)
    3. كنترل "شديد" و عدم ارائه آزادي و آلترناتيوهاي كافي به جوانان ايراني(گويا عروسك هم قرار است گرفته شود از آنها!)
    4. عدم آگاهي خوانواده هاي ايراني از شكل صحيح رفتارهاي جنسي!
    5. تعصب و سخت گيري ديني** بشكل افراطگرايانه نسبت به روابط دختر و پسر در ايران





    مهرآيين،


    _______
    پ ن:
    *: هرچند كه من يك متخصص نيستم! و تنها نظر شخصي خود را گفتم!
    **: نميگويم مشكل از دين است كه بر آن چندان آگاهي ندارم! ولي ميتوانم بگويم بي شك شكل اجراي آن نابخردانه است!
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۱/۰۶ در ساعت ۰۲:۰۲

    خدايي كه نيافتمت:

    من به تو كافر شدم! از روي آگاهي!
    پس آيا اين بهتر نيست از ايمانم بر پايه ناداني؟!

    من بدنبال حقيقت بودم! رها از اهرگونه پيش‌داوري! رها!
    كنون آنرا يافته ام، در جايي دور از آنچه ميپنداشتم! دور!
    _________________________________________
    مهرآيين، تنها يك نام كاربري بود كه دنبال حقيقت گشت!

  15. تشکر


  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    5,435
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    27



    درود!
    بنده هم همین رو عرض کردم...
    باید به جای بومی سازی خودمون بشیم و تولید کننده و با یک برنامه ریزی حساب شده صادر کننده!
    در جنگ فرهنگی اگر نزنی می زنن...در تهاجمات فرهنگی اگر سوراخ های فرهنگت رو پر نکنی پر می کنن...اگر هویت جوان رو بهش عرضه نکنی می دزدنش...
    با کسی شوخی ندارن...
    با بومی سازی هم فقط یه مسکن چند ساله تزریق کرده اید!



    دست به دست من بده
    پا به پای من بیا
    نگو امروز مال ما
    بگو فردا رو میخوام


    به لطف الهی فردا از آن ماست....




  17. تشکرها 3


  18. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    53
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در اينكه سرمايه گزاري بر روي فرهنگ بوم امريست پسنديده و بجا كاملا با شما موافقم و اينكه اين براي جوانان آينده ميهنمان نيز سودمند است؛

    ولي در مورد اينكه دليل (يا حتي يكي از دلايل) وضع دهشتناك فحشا در ايران (و يا هر مشكل جدي ديگري كه كم هم نيستند!) "عروسک های دختران خردسال" (و يا دلايلي نظير اينها!) هست بيشك مخالفم!

    این اتفاقات ریشه در اشتباهات بزرگترا داره اما یه چیز رو از نظر دور نکنید:
    درسته فقر فحشا می یاره اما این یه قانون کلی نیست.
    اتفاقا در بین خانواده های متمول ما بحث فرهنگ غلط از همه جا بدتره!
    بهتره بگوییم فقر فرهنگی، پوچی افکار و درون...

    در اين مورد با توجه به آمار، گون ديگري ديده ميشود، البته از آنجايي كه "فحشا" به مفهومي از "خودفروشي" است اين طبيعي نيز مينمايد، چه كودك خردسال اگر براي تامين معيشت خود يا خوانواده اش نباشد به هيچ روي از فروختن خود لذت نميبرد! و فقر در مورد پايين كشيدن سن فحشا از دلايل مهم است و دقيقا يك قانون كليست، اما بحث فرهنگ غلط بحث ديگريست و اين كه واقعا كدام فرهنگ غلط و كدام درست تر است نيز جاي بحث دارد و نميتوان آن را به ثروتمندي يا فقر يك خانواده چندان مرتبط دانست!

    ضمنا از جستار زيبا و بجايتان در اين مورد متشكرم،

    مهرآيين،

    خدايي كه نيافتمت:

    من به تو كافر شدم! از روي آگاهي!
    پس آيا اين بهتر نيست از ايمانم بر پايه ناداني؟!

    من بدنبال حقيقت بودم! رها از اهرگونه پيش‌داوري! رها!
    كنون آنرا يافته ام، در جايي دور از آنچه ميپنداشتم! دور!
    _________________________________________
    مهرآيين، تنها يك نام كاربري بود كه دنبال حقيقت گشت!

  19. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود