جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا قرآن معجزه است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۴
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا قرآن معجزه است؟






    چرا قرآن معجزه است؟

    احتمالاً در سالهای تحصیلی تان بارها و بارها برای سوال «چرا قرآن معجزه است»، چنین پاسخی شنیده اید: «چرا که اعراب، شعرا و زبان شناسان قابلی بودند و قرآن، کلامی فصیح و بلیغ بود که تا آن زمان چشم اعراب به آن روشن نشده بود.» نمی دانم شما هم بعد از دریافت چنین پاسخی چنین سوالی از خودتان می پرسیدید: «مگر قرآن فقط برای اعراب بود که با خوشایند اعراب، معجزه نامیده شد؟»

    جاودانگی
    تا به حال دقت کرده اید که از میان معجزات پیامبران الهی (علیهم السلام)، تنها یک معجزه در میان مردم باقی مانده و همچنان کارآیی دارد؟ شک نکنید که قرآن را می گوییم. معجزات دیگر پیامبران الهی (ع)، در مقطعی که می زیستند قابل استفاده بود: مثلاً در دوران پیامبری حضرت موسی (علی نبینا و علیه السلام)، به دلیل رواج جادوگری، معجزه ای که دست جادوگران را رو کند مورد نیاز بود، مثل خون کردن رود نیل، دست نورانی و درخشان، فرو ریختن قورباغه از آسمان و شکافته شدن نیل با عصای معجزه آسا. امّا همانطور که می بینید، این معجزات، هر چند همچنان دلایل پیامبری حضرت موسی (ع) محسوب می شوند، ولی امروز در میان مردم کارایی ندارند.

    امّا قرآن، معجزه ی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)، جاودانه و باقی است. (1) جاودانه ای که هر روز، پاسخی تازه برای پرسشهای مردم دارد؛ حتی در قرن 21.

    گنجینه ی معارف عقلی و فلسفی
    رسول گرامی اسلام (ص)، هرگز به مکتب نرفتند و خواندن و نوشتن نمی دانستند. آیات متعددی از قرآن نیز با بیان عبارت «رسول امّی» متذکر این موضوع می شود.

    آنچه در اینجا هر انسان منصفی را به شگفت وامی دارد، معارف عمیقی است که در قرآن وجود دارد که البته ثابت می کند که قرآن، کلام خداوند است و نه کلام رسول او. در مقاله ای جداگانه به دلایل کلام الله بودن قرآن، اشاره می کنیم امّا آنچه که در این بخش جا دارد به آن اشاره شود، توانایی قرآن، در شرح مباحث توحیدی است که در کتب پیشین سابقه نداشته است.

    گفتنی است در زمان نزول قرآن، کتب پیشین تحریف شده بودند و معارف ناقص و نادرستی از خداوند به مردم ارائه می دادند و قرآن، با اشراف کامل بر تمام این تحریفات به تمام آنها پاسخ می دهد. مثلاً خداوند در قرآن فرموده است: «[یهود و نصاری] گفتند خداوند فرزندى برگزيده است، او منزه است، بلكه هر آنچه در آسمانها و زمين است از آن اوست و همه سر به راه او هستند. نوپديدآورنده ی آسمانها و زمين است، و چون به كارى اراده كند، فقط مى‏ گويد باش و بى ‏درنگ مى‏ شود. (2)

    علاوه بر معارف عمیق توحیدی، که دانشمندان و اندیشمندان بسیاری را تا این دوران، به خود مشغول کرده است، معارف عمیق درباره ی نبوت و پیامبری نیز در قرآن شرح داده شده است. چنانچه گفتیم، پیش از آن، کتب قبلی، این معارف را تحریف کرده بودند. برای نمونه، در تورات درباره ی حضرت سلیمان نبی (ع)، آمده است: «سلیمان 700 زن از آزادگان و 300 زن از بردگان داست، این زنان دل او را به سوی بتها، جلب کردند...» (3) و قرآن کریم، اینگونه فرمود: «و ما به داوود و سلیمان دانشی عظیم دادیم و آنان نیز متقابلاً گفتند: سپاس از آن خداوندی است که ما را بر بسیاری از بندگان مومنش برتری بخشید.» (4)

    لبّ کلام اینکه، قرآن، گفته های شرک آمیز پیشینیان را اصلاح نمود و گنجینه ای از معارف در اختیار عموم مردم قرار داد. از امی بودن پیامبر (ص) و سابقه نداشتن این معارف، می توان نتیجه گرفت که براستی قرآن، فوق بشری است. (5)

    هماهنگی همه ی اجزا
    شاید یکی از زیباترین و اعجاب برانگیزترین معجزات قرآن این باشد که با اینکه این کلام در طی 23 سال نازل شد، در آن اختلاف و تعارض وجود ندارد. مثلاٌ داستان حضرت موسی (ع) بارها در قرآن تکرار شده است و هر بار، نکات تازه ای از آن بیان شده است که وقتی در کنار همدیگر قرار بگیرد، داستان کاملی از زندگی این پیامبر الهی، دریافت می شود.

    این معجزه با بررسی کتب عهدین، واضح تر می شود. مثلاً در انجیل یوحنا از زبان حضرت عیسی (ع) آمده است: «اگر من به نفع خودم شهادت دهم، شهادتم درست نخواهد بود.» (6) و باز در همین انجیل آمده است: «اگر من به نفع خودم شهادت دهم شهادتم درست است.» (7)

    خداوند خود نیز در قرآن به این اعجاز اشاره می کند و می فرماید: « آيا در [معانى‏] قرآن نمى ‏انديشند؟ و اگر از نزد كسى غير از خدا بود، در آن اختلاف بسيار مى ‏يافتند.» (8)

    اخبار غیبی و خبر از آینده
    یکی از معجزات قرآن و البته یکی از دلایل جاودانه بودن آن، این است که از حوادث و اتفاقات بسیاری در آینده، خبر داده است. اینگونه هم جلوتر از زمان حرکت کردن قرآن آشکار می گردد و هم انتساب آن با خداوند روشن می شود.

    برای مثال در قرآن، این موارد پیشگویی شد و این وقایع اتفاق افتاد: درباره ی جنگ بدر (9)، پیشگویی سرنوشت دشمنان پیامبر (ص) (10)، پیشگویی درباره ی ایران و روم (11)، درباره ی سرنوشت ابولهب (12)، و ...

    همچنین اخبار بسیاری درباره ی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) و برپایی حکومت عدل جهانی در قرآن آمده است که می توانید در این باره، بخش موعود قرآن را در سایت مطالعه کنید.

    لایه های معنایی قرآن
    علاوه بر آنکه، ظاهر قرآن، معجزه وار است، معنا و لایه های معنایی قرآن، دنیایی است پر معجزه و دریایی است که عمق آن براستی مشخص نیست. عبارت «لایه های معنایی قرآن»، به این سخن از رسول اکرم (ص) باز می گردد که فرمودند: «همانا قرآن ظاهری دارد و باطنی و باطن آن باطنی دارد تا 70 بطن.» (13) منظور از این سخن این است که معنای قرآن، باطن آن است و این باطن، ظاهری است برای معنای بعد و 70 بطن نیز، به خاطر نشان دادن زیاد بودن لایه های معنایی است و نه تعداد آن. بدین صورت، عمق معانی قرآن، بی نهایت می شود.

    امام صادق (ع) نیز با دسته بندی قرآن به چهار بخش «عبارات، اشارات، لطایف، حقایق» می فرمایند: «...عبارت مخصوص عوام است. و اشاره مربوط به خواص است. و لطائف‏ برای اولياء است و حقايق مخصوص انبياء.» (14) این سخن نیز بیان می کند که قرآن، معانی عمیقی دارد که فهم آن تنها برای پیامبران و اولیای خدا ممکن است. بدین ترتیب، هر انسانی بسته به ظرفیت روحی اش، می تواند بهره ای متفاوت از قرآن داشته باشد.


    کاش نگذاریم معجزه ی پیامبرمان گوشه ی کتابخانه خاک بخورد و دشمنان در خواندن آن از ما پیش بیفتند...


    پی نوشت:
    1. خوئی، ابوالقاسم، البیان فی تفسیر القرآن، فارسی، سازمان چاپ و نشر، 1382، ص 64
    2. قرآن، بقره: 115-116
    3. پادشاهان، کتاب 1، باب 11؛ به نقل از خوئی، همان، ص 85
    4. قرآن، نمل: 15
    5. خوئی، همان، صص 73- 88
    6. یوحنا، فصل 5؛ به نقل از خوئی، ص 92
    7. همان، فصل 8؛ به نقل از همان.
    8. قرآن، نساء: 82
    9. انفال: 7
    10. حجر: 94-96
    11. روم، 2-3
    12. لهب: 1-4
    13. بحارالانوار، ج 89، ص 87؛ به نقل از مودب، سید رضا، مبانی تفسیر قرآن، انتشارات دانشگاه قم، ص 163
    14. مواعظ امامان عليهم السلام ( ترجمه جلد 75 بحار الأنوار) ؛ ص244؛ با استفاده از نرم افزار جامع الاحادیث نور 3/5






  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود