جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا با این آیه وارد سایت میشویم!؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما چرا با این آیه وارد سایت میشویم!؟




    به نام حضرت حق
    وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا ﴿۸۰﴾

    و بگو پروردگارا مرا [در هر كارى] به طرز درست داخل كن و به طرز درست‏ خارج ساز و از جانب خود براى من تسلطى يارى‏ بخش قرار ده (۸۰)

    امام جعفرصادق‏ علیه السلام مى‏فرماید: هرگاه براى ورود به كارى، ترس و وحشت داشتى این آیه را بخوان و اقدام كن.
    آین آیه مربوط ب چه دورانی بوده و تفسیرش به ما رسیده!
    این دعای کدام مرسل بوده؟!
    تسلط یاری بخش مراد کیست؟




    ویرایش توسط ولایت پذیر : ۱۳۹۴/۰۸/۱۴ در ساعت ۱۳:۴۳


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    800 پست
    حضور
    118 روز 17 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    چرا با این آیه وارد سایت میشویم!؟







    کارشناس بحث: استاد صدیقین

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    چرا با این آیه وارد سایت میشویم!؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْني‏ مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْني‏ مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لي‏ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصيراً (اسراء/80)
    و بگو: «پروردگارا! مرا (در هر كار،) با صداقت وارد كن، و با صداقت خارج ساز! و از سوى خود، حجتى يارى كننده برايم قرار ده!» (ترجمه آقای مکارم)

    سلام به شما پرسشگر گرامی

    یک اصل در زندگی مسلمانان، صداقت و راستی است. آیه کریمه می فرماید: در هر کاری که وارد می شوید با صداقت و راستی وارد شوید و همین یکرویی و پاکی را تا پایان به همراه داشته باشید. هم زبانتان با عملتان یکی باشد و هم کردارتان منطبق با گفتارتان باشد. صدق و راستی و یکرویی، بهترين وصف و حالت يک كار و يک شخص در آغاز و انجام آن است. چه بسا كارهايى كه آغاز غير صادقانه دارد و با قصد ريا، فريب، برترى‏ جويى و مانند آن شروع مى‏ شود، و يا آغازى صادقانه دارد ولى پايانى آميخته با غرور، عُجب، منّت و مانند آن پيدا مى‏ كند و بركات آن محو مى‏ گردد. رمز شكست بسيارى از حركت‏ ها، نبود صداقت در آنها و قطع امداد الهى از آن است. پس مهم‏تر از آغاز نيک، پايان و فرجام خوب است. نبايد به آغاز شيرين کاری دلخوش‏ بود، بلكه بايد از خطر بدعاقبتى به خدای متعال پناه برد. امام صادق عليه السلام مى‏ فرمايد: هر گاه براى ورود به كارى، ترس و وحشت داشتى اين آيه را بخوان و اقدام كن.

    داشتن جانشينى لايق، يارانی باوفا، وزيرى دلسوز و كاردان و برهان های محکم و روشن عقلی، همه از مصاديق «سُلْطاناً نَصِيراً» است. *

    ---------------
    * توضیحات با استفاده از تفاسیر المیزان، نمونه و نور، ذیل آیه مورد بحث.

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۰۸/۱۹ در ساعت ۱۲:۲۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط ولایت پذیر نمایش پست
    چرا با این آیه وارد سایت میشویم!؟
    با توضیحاتی که عرض شد، پاسخ این قسمت هم روشن گردید. یعنی وقتی وارد این سایت می شویم با این نیت که صادقانه گفتگو کنیم، برای افزایش اطلاعات دینی و قرآنی تلاش کنیم، قدمی در راه دفاع از قرآن و آشنایی با این کتاب مقدس برداریم، گفتگوی عقلانی و منصفانه داشته باشیم، با این نیات فعالیت خود در این سایت را پی می گیریم؛ و نه به قصد شبهه پراکنی، وقت تلف کردن، نشان دادن قدرت علمی و مانند آن!

    البته انتخاب این آیه برای ورود به سایت، سلیقه دوستان بوده و سلیقه خوبی هم هست و می توان آیات متناسب دیگر را هم برای ورود به سایت انتخاب کرد.


    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    نوشته
    184
    صلوات
    29836000
    تعداد دلنوشته
    347
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 17 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    تسلط یاری بخش مراد کیست؟
    اگر منظور کسی که دانشش بالاتر هست، پس شایسته است که آیه الکرسی یا آیه شریفه بسم الله الرحمن الرحیم نوشته بشه و اثرش هم بیشتره.
    امتحان کنید



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پروردگارا! مرا (در هر كار،) با صداقت وارد كن، و با صداقت خارج ساز! و از سوى خود، حجتى يارى كننده برايم قرار ده!
    حجتی یاری کننده مراد راویان حدیث ماست.
    پس شایسته است مراجع محترم نسبت به تفاوت فتوای خود پاسخ دهند و مکلفین قانع شوند.
    برخی فتواها مغایر با احادیث هست و همه میدانیم که مراجع از ما زودتر دیدند، پس دلیل رد کردن حدیث و باطل شمردن برخی احادیث چه بود؟!
    چرا علم رجال برای برخی مراجع یکسان نبوده؟
    عمر بن خطاب لعنه الله علیه یک حرفی زد که مال خودش نبود آن هم اجماع کردن احادیث.
    چرا اجماع صورت نمیگیره تا خطاب همان حطاب بشه برای مراجع.
    موفق باشید
    یا ودود


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط ولایت پذیر نمایش پست
    حجتی یاری کننده مراد راویان حدیث ماست
    همانطور که عرض کردم:
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست
    داشتن جانشينى لايق، يارانی باوفا، وزيرى دلسوز و كاردان و برهان های محکم و روشن عقلی، همه از مصاديق «سُلْطاناً نَصِيراً» است.
    حالا چرا شما منظور از سلطانا نصیرا را راویان حدیث دانسته اید، نمی دانم و بهتر است قرینه و دلیل این معنا را بیان بفرمایید.

    نقل قول نوشته اصلی توسط ولایت پذیر نمایش پست
    پس شایسته است مراجع محترم نسبت به تفاوت فتوای خود پاسخ دهند و مکلفین قانع شوند. برخی فتواها مغایر با احادیث هست و همه میدانیم که مراجع از ما زودتر دیدند، پس دلیل رد کردن حدیث و باطل شمردن برخی احادیث چه بود؟! چرا علم رجال برای برخی مراجع یکسان نبوده؟ عمر بن خطاب لعنه الله علیه یک حرفی زد که مال خودش نبود آن هم اجماع کردن احادیث. چرا اجماع صورت نمیگیره تا خطاب همان حطاب بشه برای مراجع
    این پرسش، به موضوع این تاپیک و آیه مورد اشاره، ارتباطی ندارد، در عین حال پاسخ هایی خدمتتان عرض می کنم؛ توجه فرمایید:
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۰۹/۰۷ در ساعت ۱۸:۱۰
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    همانطور که می دانیم در بخش عقاید و اعتقادات چیزی به نام تقلید نداریم و این مسایل از امور عقلی است مثلا اثبات وجود باری تعالی یا اثبات نبوت پیامبر اکرم و مسایلی مانند آن، استدلال عقلی می طلبد و تقلیدبردار نیست. بحث تقلید مربوط به حوزه احکام فقهی است که از فروع عملی دین است.

    کلیات مسایل فقهی هم مورد اتفاق نظر است مثلا وجوب نماز و مقدمه بودن وضو برای نماز و تعداد رکعات و مانند آن، اما در برخی احکام فقهی اختلاف نظر اجتهادی وجود دارد که حاصل اختلاف مبانی اصولی یا اختلاف روایات وارد شده و مانند آنست.

    یک مجتهد جامع الشرایط بعد از سالها تحصیل و درس و بحث و یادگیری علوم لازم برای بررسی آیات و روایات (مانند صرف و نحو و منطق و اصول و فقه و ...) و کسب ملکه اجتهاد و استخراج احکام دینی، نهایتا احکام اجتهادی خود را درباره احکام فرعی فقهی و عملی ارائه می دهد و چنین کسی شرایطی دارد که در ابتدای رساله ها به آن شرایط اشاره شده است.

    تلاش فراگیر (=اجتهاد) برای کشف حکم الهی از منابع معتبر دینی، تنها راه پیش روی ما برای عمل به فرامین شرع مقدس است و راه عقلانی دیگری برای این مطلب وجود ندارد.

    پس بحث اجتهاد و تقلید اولا مربوط به حوزه احکام فقهی و عملی است و ثانیا در بسیاری از احکام فقهی اتفاق نظر وجود دارد و دست کم بیشتر فقهاء هم رأی هستند.

    در این میان، اگر استدلال فقیهی به اصطلاح مصیب نبود (یعنی مطابق حکم واقعی الهی نبود)، طبق ادله عقلی و نقلی (که در مباحث اصول فقه به طور مفصل مطرح می شود)، چنین کسی در پیشگاه الهی معذور است (و بالتبع مقلدان او هم معذورند) لذا فرموده اند: للمصیب اجران و للمخطأ اجر واحد ، یعنی کسی که با اجتهادش به حکم واقعی الهی رسیده باشد و بدان عمل نماید، دو اجر می برد اما کسی که بعد از بررسی کامل اجتهادی، حکمی نمود و بدان عمل کرد (و در واقع این حکمش مطابق حکم واقعی الهی نبود) یک اجر می برد. (این تطابق یا عدم تطابق حکم اجتهادی با حکم واقعی الهی، در قیامت (یا با حضور معصوم) کشف می شود.)

    نتیجه اینکه مجتهد جامع الشرایط و مقلدان او (که به طریق صحیح و مشروع وی را انتخاب نمایند)، از جهت اشتباهات اجتهادی در پیشگاه الهی معذورند.


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۰۹/۰۷ در ساعت ۱۸:۳۰
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    اما در خصوص علل اختلاف فتاوا بین فقها، می توان به این موارد اشاره کرد:

    1) یک علت اختلاف فهم فقها، اختلاف در مقدمات استنباط احکام شرعی است. یک فقیه برای استنباط احکام شرعی باید آشنا با تفسیر، اصول فقه، ادبیات عرب، رجال، درایه و... باشد. از آنجا که فقها در این قسمت با همدیگر اختلاف عقیده دارند، این اختلاف در مقدمه، به استنباط هم سرایت کرده است و اثر خود را در نتیجه، یعنی در حکم استنباط شده از ادله شرعی گذاشته است؛ مثلا یکی از علوم وابسته به فقه، علم رجال است. فقها وقتی به یک روایت عمل می کنند که تمام روایان آن روایت، افراد موثق و راستگویی باشند. بیوگرافی روایان احادیث و شرح حال زندگی و اعتقاداتشان و... در علم رجال بیان شده است. حال در علم رجال گاه اختلاف وجود دارد.

    به عنوان مثال: یکی از راویانی که روایت متعددی را از ائمه اطهار نقل کرده است، شخصی است به نام «اسماعیل بن ابی حماد سکونی» او شیعه نبوده ولی در مورد او اختلاف عقیده است. برخی او را ثقه می دانند و به طور طبیعی به روایاتی که او نقل کرده است عمل می کنند و برخی چنین عقیده ای را ندارد. این اختلاف رجالی، باعث خواهد شد روایاتی از سوی برخی مستند حکم قرار بگیرد و از سوی برخی قرار نگیرد.

    2) یک علت دیگر اختلاف فتوای فقها، ناشی از اختلاف در اصول فقه است؛ مثلا درباره حجیت اجماع غیر مدرکی و شهرت فتوائیه اختلاف عقیده است. توضیح اینکه:

    گاه فقهای گذشته در مورد حکمی اجماع کرده اند یعنی همه فقها چنین عقیده ای را داشته اند یا فتوایی در میان فقها مشهور است و اکثریت فقها چنین عقیده ای داشته اند؛ اما امروزه مدرک و مستند این حکم در دست نیست یعنی روشن نیست که همگی یا اکثریت فقها براساس چه دلیلی و روایتی چنین عقیده ای را پیدا کرده اند. در اینجا دو رویکرد وجود دارد:

    الف) برخی می گویند این گونه اجماعات و شهرت ها به علت روشن نبودن مستند آنها ارزش استنادی ندارند و برای ما الزام آور نیستند.
    ب) اما برخی دیگر می گویند اینکه اشخاص ثقه و معتبری همچون شیخ صدوق و مفید و طوسی و... همگی یک نظر داشته و گاه ادعای اجماع کرده اند، برای ما الزام آور است. زیرا لابد این عده براساس منابع معتبر چنین عقیده ای داشته اند، و لابد روایتی از ائمه اطهار (علیهم السلام) بدست ایشان رسیده بوده که براساس آن چنان حکمی داده اند که مورد اتفاق اکثر یا همه فقها قرار گرفته است، اما این روایت به دست ما نرسیده است.

    طبیعی است این دو رویکرد باعث اختلاف در نظر خواهد شد. (1)

    بنابر این همانطور که بیان گردید اختلاف فتاوا ناشی از مواضع علمی فقها در علومی است که پایه استنباط قرار دارند. البته در این میان نقش موضوع شناسی و فهم عرفی فقیهان نیز تاثیر زیاد در نوع فتوای فقیه دارد. هر چند سعی فقیه همواره بر آن است که پیش فرض ها و ذهنیت های شخصی در مدار استنباط قرار نگیرد و بر آن تاثیر نگذارد.

    3) یک علت دیگر اختلاف فتوای فقها، ناشی از آسیب های حوزه حدیث است؛ توضیح اینکه: زمان صدور احادیث معصومین (ع)، حدودا سه قرن اول هجری است بنابراین فاصله زمانی صدور احادیث تا زمان ما، حدود 11 تا 14 قرن است. در این مدت طولانی طبیعی است که احادیث در معرض آسیب های فراوانی قرار می گیرند و این نه مختص روایات شیعه است و نه روایات اهل تسنن بلکه امری فراگیر است که همه داده ها و علوم پیشینیان را تهدید نموده و بسیاری از آنها از چنین آسیب هایی در امان نیست. به طور کلی آسیب های حدیثی را در سه حوزه شناسایی و تعریف می کنند: 1- صدور حدیث 2- نقل حدیث 3- فهم حدیث.

    آسیب های حوزه صدور حدیث مانند تقیه، نسخ، تدریج و تأخیر بیان و ...
    آسیب های حوزه نقل حدیث مانند وضع و جعل، تصحیف و تحریف، درج و سقط و اضطراب و ....
    آسیب های حوزه فهم مانند خلط بحث جری و تطبیق با تفسیر، بی توجهی به تحول معنایی زبان، خلط معنای لغوی و اصطلاحی و ....

    همین آسیب های حدیثی، زمینه اختلاف نظر در برداشت احکام فقهی را پدید می آورد و اجتهاد تلاش برای شناخت و ایمنی از این آسیبهاست لذاست که برخی قائلند که باید از مجتهد اعلم (عالم‌تر، داناتر) احکام دین را فرا گرفت چرا که در کشف حکم واقعی از ادله آگاه تر است. (2)

    پی نوشت
    -----------------------------
    1- در زمینه اجماع و حجیت آن ر.ک. به: شیخ مرتضی انصاری، فراید الاصول، ج ۱، ص ۷۶ تا ۱۰۴، چاپ دفتر انتشارات اسلامی
    2- برای مطالعه بیشتر، اینجا
    #74 را مطالعه فرمایید.

    *********************

    توضیح مطلب به بیان دیگر را می توانید از اینجا #75 هم مطالعه فرمایید.

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۰۹/۰۷ در ساعت ۱۸:۲۹
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  11. تشکر


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    جمع‌بندی




    پرسش:
    درباره آیه 80 سوره اسراء (وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْني‏ مُدْخَلَ صِدْقٍ ...) توضیحاتی بیان فرمایید.

    پاسخ:
    سلام به شما پرسشگر گرامی

    وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْني‏ مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْني‏ مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لي‏ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصيراً (اسراء/80)
    و بگو: «پروردگارا! مرا (در هر كار،) با صداقت وارد كن، و با صداقت خارج ساز! و از سوى خود، حجتى يارى كننده برايم قرار ده!» (ترجمه استاد مکارم)

    سلام به شما پرسشگر گرامی

    یک اصل در زندگی مسلمانان، صداقت و راستی است. آیه کریمه می فرماید: در هر کاری که وارد می شوید با صداقت و راستی وارد شوید و همین یکرویی و پاکی را تا پایان به همراه داشته باشید. هم زبانتان با عملتان یکی باشد و هم کردارتان منطبق با گفتارتان باشد. صدق و راستی و یکرویی، بهترين وصف و حالت يک كار و يک شخص در آغاز و انجام آن است. چه بسا كارهايى كه آغاز غير صادقانه دارد و با قصد ريا، فريب، برترى‏ جويى و مانند آن شروع مى‏ شود، و يا آغازى صادقانه دارد ولى پايانى آميخته با غرور، عُجب، منّت و مانند آن پيدا مى‏ كند و بركات آن محو مى‏ گردد. رمز شكست بسيارى از حركت‏ ها، نبود صداقت در آنها و قطع امداد الهى از آن است. پس مهم‏تر از آغاز نيک، پايان و فرجام خوب است. نبايد به آغاز شيرين کاری دلخوش‏ بود، بلكه بايد از خطر بدعاقبتى به خدای متعال پناه برد. امام صادق عليه السلام مى‏ فرمايد: هر گاه براى ورود به كارى، ترس و وحشت داشتى اين آيه را بخوان و اقدام كن.

    داشتن جانشينى لايق، يارانی باوفا، وزيرى دلسوز و كاردان و برهان های محکم و روشن عقلی، همه از مصاديق «سُلْطاناً نَصِيراً» است. (1)

    پی نوشت
    ------------------
    1- توضیحات با استفاده از سه تفسیر المیزان، نمونه و نور، ذیل آیه مورد بحث.

    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود