جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: براساس وجدان خود عمل کنداهل نجاته؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۴
    نوشته
    32
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    11 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    براساس وجدان خود عمل کنداهل نجاته؟




    هوالحق

    این جمله:
    اگر فردی
    کاملا مادی باشد و هدف او بهره‌برداری حداکثری از دنیا باشد
    اما
    فقط
    براساس وجدان خود عمل کند و ندای آن را باور داشته باشد و در عمل اجرا نماید،‌

    اهل نجات در آخرت خواهد بود و حداقل‌های آخرتی را خواهد داشت.


    سؤال:
    1-پس یعنی اگر کلا مسلمان نباشد و نماز و عبادات را انجام ندهد اما اخلاقیات را رعایت کند به جهنم نمی رود؟
    2-اگر به خاطر شبهه ی فلسفی مرتد باشد ولی اعلام نکندو دیگران را گمراه نکند اما اخلاقیات را رعایت کند به جهنم نمی رود؟(می دانم پیش خدا عذرش پذیرفته است)



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    806 پست
    حضور
    118 روز 17 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    براساس وجدان خود عمل کنداهل نجاته؟







    کارشناس بحث: استادمسلم

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    براساس وجدان خود عمل کنداهل نجاته؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    158 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ؟؟؟؟؟ نمایش پست
    سؤال:
    1-پس یعنی اگر کلا مسلمان نباشد و نماز و عبادات را انجام ندهد اما اخلاقیات را رعایت کند به جهنم نمی رود؟
    2-اگر به خاطر شبهه ی فلسفی مرتد باشد ولی اعلام نکندو دیگران را گمراه نکند اما اخلاقیات را رعایت کند به جهنم نمی رود؟(می دانم پیش خدا عذرش پذیرفته است)
    با سلام و احترام

    پاسخ هر دو سوال شما در یک چارچوب قرار دارد، ببینید آنچه برای خداوند مهم است روح تسلیم پذیری انسان در برابر حق است که مقابل آن جحود و لجاجت و عناد است، امام باقر(ع) می‌فرمایند:

    «كُلُّ شَيْ‏ءٍ يَجُرُّهُ الْإِقْرَارُ وَ التَّسْلِيمُ فَهُوَ الْإِيمَانُ وَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ يَجُرُّهُ الْإِنْكَارُ وَ الْجُحُودُ فَهُوَ الْكُفْر»؛ هر چيزى كه نتيجه اقرار و تسليم و روح پذيرش حقيقت باشد او ايمان است و هر چيزى كه نتيجه روح عناد و سرپيچى از حقيقت باشد او كفر است‏.(کلینی، الکافی، ج2، ص387)

    لذا خداوند عذاب کافران و مشرکان را بدون قید و شرط نگذاشته، بلکه ابلاغ پیام الهی را شرط عذاب دانسته است:

    «ما كُنَّا مُعَذِّبينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولا»؛ ما بدون اينكه پيامبرى را [براى هدايت واتمام حجت به سوى مردم‏] بفرستيم، عذاب كننده [آنان‏] نبوديم.‏ (اسراء:15)

    تا عذاب مختص کسانی باشد که بی ایمانی آنها از سر نرسیدن پیام الهی نباشد، بلکه از روی لجاج و عناد باشد، همان طور که در آیه ای دیگر مستضعفین از هجرت یا هدایت را مشمول عفو الهی دانسته است:

    « إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطيعُونَ حيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبيلا»؛ مگر آن دسته از مردان و زنان و كودكانى كه براستى تحت فشار قرار گرفته‏اند (و حقيقتاً مستضعفند) نه چاره‏اى دارند، و نه راهى (براى نجات از آن محيط آلوده) مى‏يابند(نساء:4/98)

    پس اخلاق در صورتی دارای اهمیت و ستوجب پاداش است که در شخصی باشد که دارای روحیه حق پذیری باشد، ولو این که به خاطر نرسیدن پیام الهی به او مسلمان نباشد. چنین کسی به خاطر اخلاق نیکویی که دارد مستوجب رحمت الهی خواهد بود، همان طور که در برخی روایات به رفع عذاب چنین انسان هایی اشاره شده است.

    اما در مورد ارتداد یک مقدار مسئله فرق می کند، چون جهل طرف مقابل قابل تصور نیست، کسی که مسلمان نبوده ممکن است که بگوییم خبری از اسلام به او نرسیده و لذا در تحقیق نکردن تقصیری نداشته است، اما کسی که بعد از پذیرش اسلام مرتد گشته و بازگردد کسی نبوده که با دین اسلام و پیام الهی ناآشنا باشد، لذا عموما نمی توان چنین انسان هایی را از مستضعفین دانست مگر در شرایط خاص که باید بررسی شود.

    برای اطلاعات بیشتر از این بحث می توانید به مجموعه آثار شهید مطهری، ج1، ص310 الی 327 مراجعه بفرمایید.



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۴
    نوشته
    32
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    11 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام خدمت کارشناس محترم و تشکر فراوان از جنابعالی
    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    كُلُّ شَيْ‏ءٍ يَجُرُّهُ الْإِقْرَارُ وَ التَّسْلِيمُ فَهُوَ الْإِيمَانُ وَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ يَجُرُّهُ الْإِنْكَارُ وَ الْجُحُودُ فَهُوَ الْكُفْر»
    پس حدس من درست و پاراگرافی که در اولین پست گذاشته ام و اهل نجات بودن مذکور برای کسی است که شرط اولش تسلیم حق بودن است.
    یعنی بر اساس وجدانش واقعا تسلیم حق باشد، حتی اگر اسلام را درک کردو برایش قانع کننده بود و منطقش قبول کرد تسلیم آن شود. و علت قبول نکردنش هم موجه باشد یعنی با وجدان و منطقش جور درنیاید اما اگر در بیاید قبول کند در این حال ها باشد اهل نجاته ولو این که الان به این نرسیده باشد که اشهد بگوید
    ویرایش توسط ؟؟؟؟؟ : ۱۳۹۴/۰۸/۲۷ در ساعت ۱۹:۵۲

  6. تشکرها 2


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    158 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    اگر کسی کلا مسلمان نباشد و نماز و عبادات را انجام ندهد اما اخلاقیات را رعایت کند آیا به جهنم میرود؟ اگر به خاطر شبهه ی فلسفی مرتد باشد ولی اعلام نکند و دیگران را گمراه نکند اما اخلاقیات را رعایت کند، چطور؟

    پاسخ:
    پاسخ هر دو سوال شما در یک چارچوب قرار دارد، ببینید آنچه برای خداوند مهم است روح تسلیم پذیری انسان در برابر حق است که مقابل آن جحود و لجاجت و عناد است، امام باقر (علیه السلام) می‌فرمایند: «كُلُّ شَيْ‏ءٍ يَجُرُّهُ الْإِقْرَارُ وَ التَّسْلِيمُ فَهُوَ الْإِيمَانُ وَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ يَجُرُّهُ الْإِنْكَارُ وَ الْجُحُودُ فَهُوَ الْكُفْر»؛ هر چيزى كه نتيجه اقرار و تسليم و روح پذيرش حقيقت باشد او ايمان است و هر چيزى كه نتيجه روح عناد و سرپيچى از حقيقت باشد او كفر است.(‏1)

    لذا خداوند عذاب کافران و مشرکان را بدون قید و شرط نگذاشته، بلکه ابلاغ پیام الهی را شرط عذاب دانسته است: «ما كُنَّا مُعَذِّبينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولا»؛ ما بدون اينكه پيامبرى را [براى هدايت و اتمام حجت به سوى مردم‏] بفرستيم]، عذاب كننده آنان‏ نبوديم.‏(2)

    تا عذاب مختص کسانی باشد که بی ایمانی آن ها از سر نرسیدن پیام الهی نباشد، بلکه از روی لجاج و عناد باشد، همان طور که در آیه ای دیگر مستضعفین از هجرت یا هدایت را مشمول عفو الهی دانسته است: «إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطيعُونَ حيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبيلا»؛ مگر آن دسته از مردان و زنان و كودكانى كه براستى تحت فشار قرار گرفته‏ اند (و حقيقتاً مستضعفند) نه چاره‏ اى دارند، و نه راهى (براى نجات از آن محيط آلوده) مى‏ يابند.(3)

    پس اخلاق در صورتی دارای اهمیت و مستوجب پاداش است که در شخصی باشد که دارای روحیه حق پذیری باشد، و لو این که به خاطر نرسیدن پیام الهی به او مسلمان نباشد. چنین کسی به خاطر اخلاق نیکویی که دارد مستوجب رحمت الهی خواهد بود، همان طور که در برخی روایات به رفع عذاب چنین انسان هایی اشاره شده است.

    اما در مورد ارتداد مقداری مسئله فرق می کند، چون جهل طرف مقابل چندان قابل تصور نیست، کسی که مسلمان نبوده ممکن است که بگوییم خبری از اسلام به او نرسیده و لذا در تحقیق نکردن تقصیری نداشته است، اما کسی که بعد از پذیرش اسلام مرتد گشته و باز گردد کسی نبوده که با دین اسلام و پیام الهی نا آشنا باشد، لذا عموما نمی توان چنین انسان هایی را از مستضعفین دانست مگر در شرایط خاص که باید بررسی شود.

    برای اطلاعات بیشتر از این بحث می توانید به مجموعه آثار شهید مطهری، ج1، ص310 الی 327 مراجعه بفرمایید.

    ______________________________
    (1) کلینی، محمد، الكافي، دار الكتب الإسلامية، چاپ چهارم، 1407ق، تهران، ج2، ص387.
    (2) اسراء/ 15.
    (3) نساء/ 98.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۴/۱۵ در ساعت ۰۲:۰۴ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  8. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود