جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قیام های پس از عاشورا

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    164
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    قیام های پس از عاشورا




    هو الحق


    از بین قیام هایی که پس از واقعه عاشورا رخ داد، کدام قیام ها مورد تایید ائمه اطهار (ع) بوده است؟

    چه ویژگی هایی باعث می شده که امامان (ع) قیامی را تایید کنند، هرچند که با آن همراهی نکنند؟


  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,620
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    796 پست
    حضور
    118 روز 10 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    قیام های پس از عاشورا







    کارشناس بحث: استاد مقداد

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    قیام های پس از عاشورا

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط shmg نمایش پست
    هو الحق


    از بین قیام هایی که پس از واقعه عاشورا رخ داد، کدام قیام ها مورد تایید ائمه اطهار (ع) بوده است؟

    چه ویژگی هایی باعث می شده که امامان (ع) قیامی را تایید کنند، هرچند که با آن همراهی نکنند؟
    با عرض سلام و ادب

    از آنجایی که بعد از واقعه عاشورا شرایط بسیار حساس و جو اختناق شدیدی حاکم بود،ائمه(علیهم السلام) از تأیید علنی قیامهای مورد تأییدشان خودداری می کردند و به تأیید ضمنی اکتفا می کردند،لذا در مورد اینکه کدام قیامها مورد تأیید بودند،اختلاف نظر وجود دارد،آنچه از بررسی گزارشات تاریخی استفاده می شود،قیامهایی همچون قیام مختار،قیام زید بن علی،قیام شهید فخ و... مورد تأیید بودند هر چند ائمه(علیهم السلام) علناً اظهار نظری نمی کردند.

    اما اینکه چه قیامهایی مورد تأیید ائمه(علیهم السلام) بودند باید گفت:

    مجموعه قيام‏هايى كه در دوره ‏هاى بعد از امام حسين(ع) صورت گرفته‏ است‏ بر دو نوع است:
    الف) قيام‏هايى كه با اهداف و انگيزه هاى شيطانى و قدرت طلبى صورت گرفته‏ است، هر چند در ظاهر دوستى اهل‏بيت(علیهم السلام) ، بويژه خون خواهى سالار شهيدان حسين(علیه السلام) را يدك مى‏ كشيدند. نمونه بارز و عينى اين نوع قيام ها، قيام مردم مدینه و قیام بنى العباس‏ است.

    ب) قيام هايى كه با اهداف و انگيزه‏ هاى الهى بود و تنها انگيزه مقدس ظلم ‏ستيزى را دنبال مى‏ كرد و در صورت پيروزى در قيام ، قدرت را به صاحب ‏اصلى آن، يعنى امامان شيعه(ع) تحويل مى‏ دادند.


    امامان شيعه(ع) قيام هاى نوع اول را محكوم و قيام‏هاى نوع دوم را مورد تاييد قرار مى‏ دادند(البته نه به صورت علنى، بلكه نوعا مخفيانه آنها را مورد تاييد قرار مى ‏دادند).

    بررسی نوع برخورد امام صادق(علیه السلام) با قیام نفش زکیه ویژگی های قیام مورد تأیید ائمه(علیهم السلام) را بهتر نشان می دهد: آنحضرت با قیام نفس زكیه به عنوان قیامى ضد ستمگرى (نه به عنوان قیام مهدى آل محمد (صلّی الله علیه وآله) موافق بوده است و هر چند آن حضرت این انقلاب را مورد پشتیبانى قرار نداد ولى در عین حال اقدامى نیز علیه آن به عمل نیاورد و این ثابت مى‎كند كه حضرت با قیام تحت عنوان مبارزه با ظلم و امر به معروف و نهى از منكر موافق بوده است .




    برای مطالعه بیشتر در مورد قیام های شیعی به لینک زیر مراجعه فرمایید:

    http://www.askquran.ir/thread27235.html

    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.

  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    164
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    امام رضا-عليه السلام- است در پاسخ به مأمون، كه فرمود: «پدرم موسي بن جعفر، نقل كرد كه از پدرش جعفر بن محمد شنيده بود كه مي گفت:... زيد براي قيامش با من مشورت كرد، من به او گفتم: عموجان اگر دوست داري همان شخص به دار آويخته در كناسه (كوفه) باشي، راه تو همين است. موقعي كه زيد از حضور امام صادق-عليه السلام- بيرون رفت، امام فرمود: «واي به حال كسي كه نداي او را بشنود و به ياري او نشتابد.»

       
    شيخ صدوق، عيون اخبارالرضا(عليه السلام)، بيروت، مؤسسه الاعلمي للمطبوعات، 1404 هـ ق، ج 1، چاپ اول، ص 225، باب 25
    احول گويد: زيد بن علي بن حسين عليهما السلام زماني كه متواري و پنهان بود مرا خواست، نزدش رفتم، بمن گفت اي ابا جعفر اگر از ما خانواده كسي نزد تو آيد(و ترا بياري طلبد)چه جواب ميدهي، با او بجبهه جنگ ميروي؟ باو گفتم: اگر پدرت يا برادرت مرا بخواهند ميروم، زيد گفت من ميخواهم بجنگ اين قوم(بني اميه)بروم با من بيا، گفتم: نه قربانت گردم. بمن گفت: جان خودت را بر من ترجيح ميدهي؟ گفتم من يك نفرم يك جان بيش ندارم اگر در روي زمين امامي جز تو باشد، هر كس از تو كناره گيرد نجات يافته و هر كس با تو آيد هلاك گشته و اگر براي خدا امامي روي زمين نباشد، كسي كه از تو كناره كند با آنكه همراهيت كند برابرست، بمن گفت: اي ابا جعفر من با پدرم سر يكسفره مينشستم، او پاره گوشت چرب را برايم لقمه ميكرد و لقمه داغ را براي دلسوزي بمن سرد ميكرد، او از گرمي آتش دوزخ بمن دلسوزي نكرده است؟ ، از روش دينداري بتو خبر داده و بمن خبر نداده است؟ عرض كردم قربانت گردم، چون از آتش دوزخ بتو دلسوزي كرده خبرت نداده است، -زيرا ميترسيد كه تو نپذيري و از آن جهت بدوزخ روي ولي بمن خبر داده كه اگر بپذيرم نجات يابم و اگر نپذيرم از دوزخ رفتن من باكي بر او نباشد(زيرا هر چه باشم فرزند او نيستم پس بمن فرمود با بني اميه نجنگ ولي بتو نفرمود)سپس باو گفتم: قربانت گردم، شما بهتريد يا پيغمبران؟ فرمود: پيغمبران گفتم: يوسف بيعقوب ميگويد«داستان خوابت را ببرادرانت؟ ؟ ؟ گو، مبادا برايت نيرنگي بريزند»او خوابش را نگفت و پنهان داشت كه برايش نيرنگي نريزند، همچنين پدر تو مطلب را از تو پنهان كرد زيرا بر تو بيم داشت، زيد فرمود: اكنون كه چنين گويي بدان كه مولايت در مدينه بمن خبر داد كه: من كشته ميشوم و در كناسه كوفه بدار روم و خبر داد كه كتابي نزد اوست كه كشتن و بدار رفتن من در آن نوشته است، احول گويد من بحج رفتم و گفتگوي خودم را با زيد بحضرت صادق(ع)عرضكردم، فرمود: تو كه راه پيش و پس و راست و چپ و زبر و زير را بر او بستي و نگذاشتي براهي قدم بردارد(هر چه گفت جوابش را دادي).

       
    الکافي (ط - الإسلامیة)، ج 1، ص 174
    پیامبر اکرم (صلی ­الله ­علیه ­و اله) فرمود: «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنَادِی یَا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ؛ هر کس شب را به صبح رساند و اهتمام به امور مسلمین نداشته باشد از آن ها نیست و کسی که ندای مسلمانی را بشنود که از او در برابر ظلمی تقاضی کمک دارد و او را یاری نکند در زمره ­ی مسلمین نمی ­باشد»

       
    الکافی، ج۲، ص۱۶۴٫
    کدوم درسته؟
    کاری که احول کرده؟ یعنی تا مطمئن نباشیم که قیام به اذن امام هست کناره گیری کنیم و دو طرف باطل هستند؟ یا وقتی ظلمی رو می بینیم ساکت ننشینیم، هرچند که ندانیم ثمربخش هست یا نه و ندانیم اقدام ما بعدا مورد سوءاستفاده قرار می گیرد و ابزار فتنه می شویم یا نه؟

    احول چه رابطه ای با امام صادق (ع) داشت که با اینکه منتظر اذن و اجازه امام بود، آنقدر محرم نبود که بداند این قیام با تایید ایشان است؟
    احول که صورت مناظره را به امام صادق (ع) عرضه کرده بود. چرا امام (ع) به او نفرمودند وای بر کسی که ندای زید را شنیده ولی به یاریش نشتافته؟

  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط shmg نمایش پست
    سلام

    کدوم درسته؟
    کاری که احول کرده؟ یعنی تا مطمئن نباشیم که قیام به اذن امام هست کناره گیری کنیم و دو طرف باطل هستند؟ یا وقتی ظلمی رو می بینیم ساکت ننشینیم، هرچند که ندانیم ثمربخش هست یا نه و ندانیم اقدام ما بعدا مورد سوءاستفاده قرار می گیرد و ابزار فتنه می شویم یا نه؟

    احول چه رابطه ای با امام صادق (ع) داشت که با اینکه منتظر اذن و اجازه امام بود، آنقدر محرم نبود که بداند این قیام با تایید ایشان است؟
    احول که صورت مناظره را به امام صادق (ع) عرضه کرده بود. چرا امام (ع) به او نفرمودند وای بر کسی که ندای زید را شنیده ولی به یاریش نشتافته؟
    با عرض سلام و ادب

    اولاً هر چند احول یکی از اصحاب امامصادق(علیه السلام) بودند،ولی تا این حد حساسیت نشان دادن ایشان،بیشتر جنبه شخصی دارد و نمی تواند برای ما بعنوان یک حجت و سند قطعی باشد که ما هم مثل ایشان عمل بکنیم یا خیر. آنچه از مجموعه آیات و روایات استفاده می شود،تأیید مبارزه با ظلم و ظالم است و ائمه (علیهم السلام) هم اینگونه قیامها را تأیید می کردند.

    ثانیاً اینکه امام صادق(علیه السلام) بعد از شنیدن گفتگوی احول با زید بن علی،اظهار نظر صریحی نکردند به چند علت می تواند باشد،از جمله اینکه احتمال دارد در آن مجلس افراد دیگری هم بودند که امام صلاح نمی دیدند،نظر خودشان را با صراحت بیان کند.

    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.

  11. تشکرها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود