صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ***** زیارت اربعین +ایمان = سعادت *****

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,308
    مورد تشکر
    747 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ***** زیارت اربعین +ایمان = سعادت *****





    در فضیلت زیارت اربعین امام حسین (ع) در کتاب های مختلفی اشاره به این روایت معروف شده است:
    روي عن أبي محمّد الحسن بن علي العسكري عليه السّلام أنه قال: علامات المؤمن خمس: صلاة الخمسين، و زيارة الأربعين، و التختم باليمين، و تعفير الجبين و الجهر ببسم اللّه الرّحمن الرّحيم؛(1 ) از حضرت ابى محمد حسن بن على عسكرى عليه السّلام، روايت است كه فرمود: نشانه‏هاى مؤمن پنج است: نماز پنجاه و يك ركعت، زيارت اربعين، انگشترى در دست راست كردن، پيشانى به خاك ماليدن، و با صداى بلند بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* گفتن.

    پی نوشت:
    1.شیخ طوسی،التهذيب،دارلکتب الاسلامیه،تهران،سال1365ش، ج6، ص52 .


  2.  

  3. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,308
    مورد تشکر
    747 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    کلمه " اربعین "چهار بار درقرآن ذکر شده به شرح زیر :
    دوبار در مورد میقات چهل شبانه روزی حضرت موسی:
    و اذ واعدنا موسی اربعین لیله (1)
    و واعدنا موسی ثلاثین لیله و اتممناها بعشر فتم میقات ربه اربعین لیله (2)
    این آیات بیانگر آن است که موسی علیه السلام به مدت چهل شبانه روز در میعادگاه با خدا یعنی طور سینا به مناجات با او مشغول بوده ، بعد از گذشت این مدت خداوند الواح تورات را به او هدیه داده است.
    آیه سوم مربوط به مجازات قوم حضرت موسی است که وقتی حضرت آنان را به وارد شدن به فلسطین فرخواند، آنان اعلام کردند در آن سرزمین قوم جباری هستند و تا آنان خارج نشوند ، وارد نمی شویم. به موسی گفتند : تو و خدایت بروید و آنان را خارج کنید تا ما وارد شویم . خداوند به کیفر این سرپیچی و تن پروری، ورود به سرزمین مقدس را برای مدت چهل سال بر انان حرام کرد . در این دوران آنان در بیابان های سینا سرگردان بودند.
    فانها محرمة علیهم اربعین سنه یتیهون فی الارض (3)
    آیه چهارم بیان گر سن بلوغ و رشد کامل انسان است.می فرماید :
    حتی اذا اشده و بلغ اربعین سنه (4)
    "بلوغ اشد" ظاهرا سنینی است که انسان به رشد عقلی و جسمی رسیده و این مرحله ابتدا و میانه و انتهایی دارد که سه آیه از قرآن بر این سه نقطه دلالت دارد.
    علامه طباطبایی می نویسد:
    " وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَیْناهُ حُکْماً وَ عِلْماً وَ کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ"(5)" بلوغ اشد" به معناى سنینى از عمر انسان است که در آن سنین قواى بدنى رفته رفته بیشتر مى‏شود و به تدریج آثار کودکى زایل مى‏گردد، و این از سال هیجدهم تا سن کهولت و پیرى است که در آن موقع دیگر عقل آدمى پخته و کامل است.
    ظاهرا منظور از آن در آیه بالا رسیدن به ابتداى سن جوانى است، نه اواسط و یا اواخر آن که از حدود چهل سالگى به بعد است، به دلیل آیه‏اى که در باره موسى (ع) فرموده:" وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ اسْتَوى‏ آتَیْناهُ حُکْماً وَ عِلْماً" (6) زیرا در این آیه کلمه" اسْتَوى‏" را آورد تا برساند موسى به حد وسط اشد رسیده بود که ما مبعوثش کردیم.
    در آیه" حَتَّى إِذا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِینَ سَنَةً قالَ رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ" (7) چون مى‏خواسته برساند در اواخر بلوغ اشد خود چنان گفت کلمه" چهل سالگى" را هم اضافه کرده، اگر بلوغ اشد به معناى چهل سالگى باشد، دیگر حاجت به ذکر" بَلَغَ" و تکرار آن نبود بلکه مى‏فرمود:" حتى اذا بلغ اشده اربعین سنة".


    پی نوشت ها:
    1.بقره(2)،آیه51.
    2. اعراف(7)،آیه 142.
    3.مائده(5)،آیه26.
    4.احقاف(46)،آیه 15.
    5.یوسف(12)،آیه 22.
    6.قصص(28)،آیه14.
    7.احقاف(46)،آیه 15.


  4. #3
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,308
    مورد تشکر
    747 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    معروف و مشهور این است که در اربعین اول جابر و عطیه به زیارت قبر حسین (ع) شتافتند این سخن مورد پذیرش همگان نیست .
    در این باره مطالب بیشتری برای شما ارسال می داریم:
    بعضی عقیده دارند اهل بیت امام حسین(ع) در سال 61 هجری از شام برگشته و در بیستم صفر همان سال در کربلا با جابر بن عبدالله انصاری ملاقات کردند و همگان برای امام عزاداری نمودند(1). از این اربعین به عنوان اربعین اوّل یاد می‌شود. این دیدگاه از شهرت بیشتری برخوردار است. مرحوم سید محمدعلی قاضی طباطبایی کتابی مستقل برای اثبات این ادعا تدوین کرده است(2) مرحوم ابن طاووس از طرفداران این دیدگاه است وی می‌نویسد: «راوی گفت: چون زنان و عیالات حسین(ع) از شام بازگشتند و به کشور عراق رسیدند، به راهنمای قافله گفتند ما را از راه کربلا ببر، پس آمدند به قتلگاه رسیدند، دیدند جابر بن عبدالله انصاری و جمعی از بنی‌هاشم و مردانی از اولاد پیامبر(ص) آمدند برای زیارت قبر حسین(ع) پس همگی به یک هنگام در آن سرزمین گرد آمدند و با گریه و اندوه و سینه‌زنی با هم ملاقات کردند و مجلس عزایی که دل‌ها را جریحه‌دار می‌کرد، برپا نمودند و زنانی که در آن نواحی بودند، جمع شدند و چند روزی به همین منوال گذشت»(1)
    ابن نما(2) و برخی مقتل‌نویسان دیگر نیز طرفدار این نگرش هستند(3).
    طرفداران این دیدگاه شواهد و قرائنی را دستمایه خویش قرار داده و دلائل مخالفان دیدگاه خود را پاسخ داده‌اند.
    2. بعضی دیگر برگشت اهل بیت به کربلا و ملاقات آنان با جابر را قبول ندارند.
    بر اساس این دیدگاه اربعین وجود نداشته است که تاریخ و نحوه رفتن اهل بیت(ع) به کربلا مطرح باشد.
    مرحوم آیتی از طرفداران این نگرش است: در داستان آمدن اهل بیت(ع) از شام به عراق و رسیدن آنها در اربعین یعنی بیستم صفر به کربلا را به هیچ وجه نمی‌توان قبول کرد یا سند قابل اعتماد برای افسانه تاریخی به دست داد. اهل بیت(ع) عصمت در ماه رجب سال 60 هجری از مدینه به مکه رفتند... پس از مدتی که در کوفه گرفتار بوده‌اند، طبق دستوری که از شام رسید، آنان را به شام فرستادند و از آن جا هم بعد از مدتی که معلوم نیست، به مدینه طیبه بازگشتند و حق آن است که تاریخ حرکت اهل بیت به شام و تاریخ رسیدن آنان به شهر دمشق و مدت توقف اسیران در مرکز حکومت یزید و تاریخ حرکت آنان از دمشق به طرف مدینه و تاریخ ورود آنان به شهر مقدس مدینه، هیچ کدام از این‌ها به درستی معلوم نیست»(1).
    استاد شهید مطهری نیز رفتن اهل بیت به کربلا و ملاقات آنان با جابر بن عبدالله را قبول ندارد(2).
    به نظر ایشان، مدت زمانی و تاریخ رفت و برگشت آنها به گونه‌ای است که امکان ندارد پس از چهل روز دوباره به کربلا برگشته باشند.
    طرفداران این دیدگاه برخی از شواهد را دستمایه خویش قرار داده و اربعین اوّل را به صورت عادی از محالات دانسته‌اند(1).
    3. بعضی دیگر بر این عقیده هستند که اربعین وجود داشته است؛ بدین معنا که اهل بیت(ع) در کربلا حضور یافته و برای امام حسین(ع) و یاران او عزاداری کرده‌اند . ولی در سال اوّل و یا سال‌های بعد بوده است، معلوم نیست.(2)
    از آن چه گذشت می‌توان نتیجه گرفت که بر اساس مبنای اوّل مدت چهل روز از آغاز حرکت اهل بیت(ع) تا برگشت آنان به کربلا طول کشیده است؛ ولی بر اساس مبنای سوم اربعین وجود داشته و اهل بیت(ع) به کربلا بازگشته‌اند، اما تاریخ و مدت آغاز حرکت اهل بیت از کربلا و بازگشت آنان بدان‌جا معلوم نیست، همچنین معلوم نیست برگشت در سال اوّل بوده است یا سال بعد. اما بر اساس دیدگاه دوم اصلاً یعنی وجود نداشته باشد تا تاریخ حرکت اهل بیت(ع) از شام به کربلا و پیمودن مسافت شام تا آن شهر مطرح باشد.

    پی‌نوشت‌==
    1ـ علی نجاتی، قطعه از بهشت، ج 2، ص 607.
    2ـ تحقیقی دربارهُ اربعین حسین(ع)، ص 608 به بعد.
    3ـ ترجمه لهوف، ص 196.
    4ـ مثیر الاحزان، ص 59.
    5ـ قاضی طباطبایی، تحقیقی درباره امام حسین(ع)، ص 12 به بعد.
    6ـ بررسی تاریخی عاشورا، ص 148 ـ 149.
    7ـ حماسه حسین، ج 1، ص 30.
    8ـ علی نجاتی، پیشین، ص 609.
    9ـ همان، ص 612.


  5. #4
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,308
    مورد تشکر
    747 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در زیارت اربعین در باره امام حسین به خدا عرض می شود :
    و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله ،
    خون دلش را در راه تو ریخت تا بندگانت را از نادانی و سر گردانی گمراهی برهاند.



  6. #5
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,308
    مورد تشکر
    747 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در اباره عدد ، چهل ویژگی های برتری یافته است.

    پیامبر فرمود: زمین برای انسان با ایمان، چهل روز گریه می‌کند، امام صادق(ع) فرمود: آسمان چهل روز بر امام حسین(ع) گریست(1) همچنین از آن حضرت نقل شده : هر گاه چهل نفر مؤمن شهادت دهند که ما از این شخصی که درگذشته، جز نیکی ندیده‌ایم ـ خداوند می‌فرماید: آنچه را که او انجام داده و نمی‌دانید ، مورد عفو قرار دادم.(2)
    پیامبر فرمود: هر کس از امت من چهل حدیث که مربوط به امور دین مردم است، از حفظ نماید، روز قیامت خداوند او را به عنوان فقیه و دانشمند محشور می‌نماید.(3)
    نیز در روایت آمده که اگر عمر انسان به چهل سال برسد و توبه نکند، شیطان دست به صورت او می‌کشد و می‌گوید: پدرم فدای کسی که رستگار نشد.(4)

    1. مقرم، مقتل الحسین(ع)، ص 365.
    2.سفینة البحار، ماده ربع.
    3. همان.
    4همان.


  7. #6
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,308
    مورد تشکر
    747 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    اقامة‌عزای‌حسین‌در اربعین‌سالار شهیدان‌در جهان‌تشیع‌به‌خاطر چند چیز است‌:
    1 ـ برپایی‌مراسم‌سوگواری‌بر ی‌امام‌حسین‌(ع‌) در مناسبت‌های‌مختلف‌دستور امامان‌(ع‌) است‌. گریستن‌بر ابا عبداله‌الحسین‌(ع‌) ثواب‌ بسیار دارد. فرشتگان‌، پیامبران‌، زمین‌، آسمان‌، حیوانات‌صحرا و دریا هم‌بر عزای‌حسین‌(ع‌) گریسته‌اند.
    عزاداری‌بر حسین‌(ع‌) نشانة‌پیوند قلبی‌با اهل‌ بیت ‌و سید الشهدا است‌. دستور امامان‌ بر گریستن ‌بر امام‌حسین‌(ع‌) بسیار است‌. حضرت‌رضا (ع‌) به‌ریّان‌بن‌شبیب‌فرمود: "اگر بر چیزی‌گریه‌کنی‌، بر حسین‌بن‌علی‌گریه‌کن‌، که‌او را همچون‌گوسفند سر بریدند" .
    یکی‌از رموز این‌همه‌تأکید بر سوگواری‌امام‌حسین‌(ع‌) این‌است‌که‌این‌کار یک‌نوع‌مبارزه‌با ستمگران‌بنی‌امیه‌ و بنی‌عباس‌و طاغوتیان‌‌است‌. در حقیقت ‌برقراری‌عزای حسینی‌یک‌جهاد مقدس‌و احیای‌خط‌ائمه‌(ع‌) و تبیین‌مظلومیت‌آنان‌و اعتراض‌به ‌ظالمان‌و حمایت ‌از مظلومان‌، و انتقال‌فرهنگ‌شهادت‌به‌ن سل‌های‌آینده‌است‌.
    محرم‌و صفر اسلام ‌را بیمه کرده است‌.
    2 ـ در نخستین‌اربعین‌شهادت‌اما ‌حسین‌(ع‌) جابر بن‌عبداله‌انصاری‌و عطیه‌ عوفی‌موفق‌به‌ زیارت‌تربت ‌و قبر سید الشهداء (ع‌) شدند، نیز بنا، به برخی‌نقل‌ها در اربعین‌، کاروان‌اسرای‌اهل‌بیت‌(ع ) در بازگشت ‌از شام ‌وارد کربلا شدند و برای‌شهدای‌کربلا گریه ‌و عزا داری‌نمودند بنابر این‌اولین‌عزا داری ‌برای‌سید الشهدا در اربعین‌شهادت‌حضرت ‌صورت‌گرفت‌. شیعیان ‌نیز برای‌شرکت‌ در عزا داری‌حضرت‌زینب ‌و اسرای‌کربلا و احیای‌خاطرة‌غمبار عاشورا و تداوم ‌شور حسینی‌همه ‌ساله ‌در اربعین‌عزا‌داری‌می‌کنند .
    3 ـ زیارت‌امام‌حسین‌(ع‌) در روز اربعین‌مستحب‌است‌و از نشانه‌های‌مؤمن‌شمرده‌شد ه ‌است‌. امام‌عسکری‌(ع‌) فرمود: "نشانه‌های‌مؤمن‌پنج‌چ ز است‌: پنجاه‌و یک‌رکعت‌نماز، زیارت‌اربیعن‌، انگشتر به‌دست‌راست‌کردن‌، پیشانی‌ به‌ خاک‌گذاشتن‌(در حال‌سجده‌)، و بسم‌الله‌ را (در نماز) بلند گفتن‌".
    به‌طور کلی‌، تاکید و توصیه‌ای‌که‌از طرف‌ائمه‌(ع‌) برای‌عزا داری‌امام‌حسین‌صورت‌گرف ته‌، در مورد هیچ‌امامی‌صورت‌ نگرفته ‌و با آن که شهادت ‌امام‌حسین ‌در یک‌روز است‌، اما همان‌طور که‌می د‌انید عزاداری ‌برای ‌او از مدت‌ها قبل‌ و پس‌از آن‌ادامه‌ می‌یاید.
    این‌همه ‌برای‌رسیدن ‌به ‌هدف ‌و درس‌هایی‌است‌که‌در عاشورا بوده‌که‌ هدف ‌تمام‌ امامان‌(ع‌) در آن‌خلاصه‌شده‌است‌که‌در قیام ‌امام‌حسین‌(ع‌) روشن‌تر، آشکارتر، جامع‌تر و عمیق‌تر وجود یافته‌است‌.

    پی نوشت:
    1 . سفینه البحار، ج1، ص 97.
    2 . بحارالانوار، ج44، ص 286.
    3 . جواد محدثی، فرهنگ عاشورا، ص 41.


  8. #7
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,308
    مورد تشکر
    747 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    « كهيعص» آيه اول سوره مريم ، واقعه كربلا ؟

    در خصوص حروف مقطعه سوره مریم دو دسته از روایات در منابع اسلامی دیده می‌شود.
    نخست روایاتی است که هر یک از این حروف را اشاره به یکی از اسمای خداوند می‌داند . هر یک از این حروف شکل اختصاری یکی از نام‌های خداوند است. در این جا «کاف» اشاره به کافی، «هاء» اشاره به هادی و «یاء» اشاره به ولی، «عین» اشاره به عالم و «ص» اشاره به صادق الوعد بودن خداوند است.(1)
    دوم روایاتی است که این حروف مقطعه را به داستان قیام حضرت امام حسین(ع) در کربلا تفسیر کرده‌اند .
    سعد بن عبدالله اشعری می‌گوید:
    از محضر ولی عصر(ع) پرسیدم: تأویل «کهیعص» چیست؟ حضرت فرمود:
    این حروف راز و رمزی است که خداوند آن را به حضرت زکریّا(ع) یادآور شد. وی درخواست آشنایی با پنج تن آل عبا(ع) را داشت که جناب جبرئیل آن ها را به او تعلیم داد.
    هنگامی که جناب زکریا(ع) اسامی آن ها را بر زبان جاری می‌کرد، حزن و اندوهش برطرف می‌گردید؛ لیکن هنگام یاد نام حسین(ع) اشک‌هایش جاری می‌گشت و غم بر او چیره می‌شد.
    روزی به خدا عرضه می‌داشت: علت این تسکین دل و ریزش اشک چیست؟ آن‌گاه خداوند فرمود:
    «کاف» اشاره به کربلا و «ها» نشانه شهادت و هلاکت خاندان پیامبر و «یاء» اشاره به قاتل حسین، یعنی یزید و «عین» ناظر به عطش و تشنگی و «صاد» علامت صبر و پایداری اوست.
    هنگامی که زکریا(ع) بدین مطلب آگاه شد، سه روز در مسجد ماند .هیچ‌گونه ملاقات و دیداری با مردم نداشت . فقط به گریه و ناله و مرثیه‌خوانی به آن حضرت می‌پرداخت.
    سپس به خداوند عرضه داشت: خدایا! فرزندی به من بده تا داغ او را تحمّل کرده و با پیامبر آخرالزمان(ع) همدردی کنم.
    بدین جهت خداوند حضرت یحیى(ع) را که مانند امام حسین(ع) زمان بارداری مادرش 6 ماه بود ،به او عطا کرد که به دست طاغوت زمان با وضع فجیعی به شهادت رسید.(2)
    البته بنا به فرموده پیامبر (ص) آیات قرآن بطن های متعدد دارد و بر معناهای طولی بسیار دلالت دارد که اهل قران یعنی پیامبر(ص) و امامان(علیهم السلام) از این معانی آگاهند. تربیت شده های این مکتب نیز به اراده خدا بر بعضی از این اسرار علم می یابند. این معانی هم از بطون قرآن است که اهل قرآن بر آن آگاهند و ما به کمک آنان آگاهی می یابیم.

    پی‌نوشت‌ها:
    1.عروسی حویزی عبد علی بن جمعه ، تفسیر نور الثقلین ، - ، قم ، اسماعیلیان ، 1415 ق ، ج3 ،ص 320.
    2. همان ، ص 319.


  9. #8
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,308
    مورد تشکر
    747 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آنچه که در آموزه­های دینی تأ کید شده است اصل عزا داری است، اما نحوه و چگونگی عزاداری مبتنی بر آداب و سنت و فرهنگ حاکم در جامعه است که در قالب های مختلف مانند سینه زنی و برافراشتن علم و زنجیر زنی ظهور می­نماید. از این رو نحوه عزاداری متفاوت بوده و مردم با توجه به سنت و فرهنگ خویش عزاداری می­کنند که برخی از این عزاداری­ها دلیل و مدرک شرعی و دینی ندارد. روشن کردن چهل شمع نیز بر اساس سنت و آداب سنت حاکم در مناطق خاص صورت می­گیرد و علت و فلسفه آن دقیقاً روشن نیست. شاید فقط در ایام اربعین این کار صورت می­گیرد که چهل روز پس از شهادت امام حسین است؛ یا بدان جهت باشد که در آموزه­های دینی عدد چهل از اهمیت خاصی بر خوردار است و عدد چهل ریشه در فرهنگ دینى ما دارد. قرآن کریم مدت خلوت حضرت موسی(ع) با خدا را در کوه سینا چهل روز ذکر می کند: «و واعدنا موسی ثلاثین لیله و اتممناها بعشرفتم میقات ربه اربعین لیله»(1)
    در روایات آمده است: «من اخلص لله اربعین صباحاً جری الله ینابیع الحکمة من قلبه علی لسانه؛ هر کس خود را چهل روز برای خداوند خالص و پاک گرداند، خداوند چشمه های حکمت را از قلبش بر زبانش جاری می سازد.»(2)
    انسان در چهل سالگی به کمال عقل می رسد: «اذا بلغ اربعین سنه فقد بلغ منتهاه.»(3)
    و خداوند در قرآن کریم در این باره می فرماید: «حتی اذا بلغ اشده و بلغ اربعین سنه قال رب اوزعنی ان اشکر نعمتک التی انعمت علی.»(4)
    در روایت آمده است: «من قدم اربعین من المؤمنین ثم دعا استجب له؛ هر کس چهل مؤمن را جلو خود قرار دهد و سپس دعا نماید، دعای او مستجاب می­گردد.»(5)

    پی­نوشت ها:
    1.اعراف، آیه 142.
    2.عیون اخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 85.
    3 .خصال، ص 545.
    4 .احقاف، آیه 15.
    5 .عدة الداعی، 128.


  10. #9
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,308
    مورد تشکر
    747 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مقصود ا ز بین الحرمین ؟

    منظور از بین الحرمین، که مداحان از آن نام می برند، فاصله میان حرم مطهر امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) برادر بزرگوار و فداکاری امام حسین(ع) در کربلا می باشد که چون قبر این بزرگواران در دو طرف آن قرار گرفته دارای قداست و منزلت است. این فاصله حدود دویست متر است که بخشی از آن سقف دارد و عزاداران و سینه‌زنان در ایام سوگوارای خامس آل عبا در این قسمت به عزاداری و سینه‌زنی می پردازند.
    زواری که از شهرهای مختلف عراق در ایام سوگواری و شبهای جمعه برای زیارت کربلا می آیند، معمولاً در بین الحرمین منزل می کنند و بساط خود را در آنجا می گسترانند. زائران معمولاً بعد از زیارت یکی از این دو بزرگوار از این مسیر استفاده کرده برای زیارت بزرگوار دیگری می روند.بسیاری از دسته جات عزاداری در فاصله بین این دو حرم(بین الحرمین) رفت و آمد می کنند.
    در مدینه فاصله کوتاه بین مسجد النبی (حرم پیامبر) و بقیع که قبور چهار امام بزرگوار شیعه امام حسن(ع)،‌ امام سجاد(ع)،‌ امام باقر(ع) و امام صادق، در آن قرار گرفته نیز بین الحرمین است ، ولی آنچه بین مداحان مشهور است ، همان است که در کربلا می باشد.



  11. #10
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,308
    مورد تشکر
    747 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در این که سر امام حسین )ع( کجا دفن شده است، منابع تاریخی شیعه و سنی گزارش‌های گوناگونی آورده‌اند تا آنجا که شش قول در این باره گفته شده است.
    قول اول: سر به بدن ملحق شده است. این قول مشترک میان شیعه و سنی است. علمای شیعه، از جمله شیخ صدوق (متوفای 381 ق)، سید مرتضی (متوفای 436 ق)، فتال نیشابوری (متوفای 508 ق)، ابن نما حلی، سید ابن طاووس (متوفای 664 ق) شیخ بهایی و مجلسی این قول را بیان کرده‌اند.
    شیخ صدوق و پس از او، فتال نیشابوری در این باره می‌نویسند: علی بن حسین )ع( همراه زنان (از شام) خارج شد و سر حسین )ع( را به کربلا باز گرداند.(1)
    سید مرتضی در این باره می‌گوید: روایت کرده‌اند که سر امام حسین علیه‌السلام با جسد در کربلا دفن شد.(2)
    ابن شهر آشوب بعد از نقل سخن فوق از سید مرتضی، از قول شیخ طوسی نقل کرده است که به همین سبب (ملحق کردن سر امام به بدن و دفن آن) زیارت اربعین (از جانب امامان علهیم‌السلام) توصیه شده است.(3)
    ابن نمای حلی نیز نگاشته است: آنچه از اقوال بر آن می‌توان اعتماد کرد، آن است که بعد از آن که سر امام در شهرها گردانده شد، به بدن بازگردانده شد و با جسد دفن شد. (4)
    سید ابن طاووس نوشته است: اما سر حسین )ع(، روایت شده که سر برگردانده شد و در کربلا با جسد شریفش دفن شد و عمل اصحاب بر این معنا بوده است.(5)
    مجلسی، یکی از وجه‌های استحباب زیارت امام حسین )ع( را در روز اربعین، الحاق سرهای مقدس را به اجساد توسط علی بن حسین علیهما‌السلام بیان کرده است. (6) وی در جای دیگر بعد از نقل اقوال دیگر در این باره می‌نویسد: مشهور بین علمای امامیه آن است که سر امام همراه بدن دفن شده است. (7)
    برخی اندیشمندان اهل‌ تسنن نیز این قول را بیان کرده‌اند:
    ابوریحان بیرونی (متوفای 440 ق) در این باره می‌نویسد:
    و فی العشرین ردّ راس الحسین )ع( الی مجثمه حتی دفن مع جثته...؛ در روز بیستم (صفر)، سر حسین )ع( به بدنش ملحق و با آن دفن گردید. (8)
    قرطبی (متوفای 671 ق) می‌نویسد:
    امامیه می‌گویند که سر حسین )ع( پس از چهل روز به کربلا بازگردانده و به بدن ملحق شد و این روز نزد آنان معروف است و زیارت در آن روز را زیارت اربعین می‌نامند. (9)
    قزوینی نیز نگاشته است: روز اول ماه صفر، عید بنی‌امیه است، چون در آن روز، سر حسین )ع( را به دمشق وارد ساختند و در روز بیستم آن ماه، سر ایشان به بدن، باز گردانده شد.(10)
    مناوی (متوفای 1031 ق) نوشته است: امامیه می‌گویند: پس از چهل روز از شهادت، سر به بدن بازگردانده شد و در کربلا دفن شد. (11)
    قول دوم: در کنار قبر امیرالمومنین)ع(؛ (12)
    قول سوم: مسجد رقه در کنار فرات؛
    قول چهارم: بقیع نزد قبر مادرش فاطمه (س(؛
    قول پنجم: دمشق؛
    قول ششم: قاهره. (13)
    بررسی و تامل در این اقوال، این نتیجه را در بردارد که دیدگاه اول، یعنی الحاق سر به بدن، مشهور و مورد اعتماد و عمل علمای شیعه است، از این رو این قول قابل اعتنا و پذیرش است و بنا بر گزارش‌های تاریخی - چنانکه اشاره شد - این الحاق در روز بیستم صفر سال 61 بوده است.

    پی‌نوشت‌ها:
    1. شیخ صدوق، الامالی، مجلس سی‌ و یکم، ص 232؛ فتال نیشابوری، روضة الواعظین، ص‌192 و مجلسی، بحارالانوار، ج 45، ص 140.
    2. رسائل المرتضی، ج 3، ص 130.
    3. مناقب آل ابی‌طالب، ج 4، ص 85 و مجلسی، بحارالانوار، ج 44، ص 199: «قال الطوسی رحمة ‌الله، و منه زیارة الاربعین».
    4. نجم الدین محمد بن جعفر بن نما حلی، مثیرالاحزان، ص 85.
    5. سید ابن طاووس، اللهوف فی قتلی الطفوف، ص 114.
    6. مجلس، بحارالانوار، ج 98، ص 334.
    7. همان، ج 45، ص 145.
    8. بیرونی، الاثار الباقیه عن القرون الخالیه، ص 331.
    9. محمد بن احمد قرطبی، التذکرة فی امور الموتی و امور الاخره، ج 2، ص 668.
    10. زکریا محمد بن محمود قزوینی، عجائب المخلوقات و الحیوانات و غرائب الموجودات، ص 45.
    11. عبدالرووف مناوی، فیض القدیر، ج 1، ص 205.
    12. ابن قولویه قمی، کامل الزیارات، ص 84؛ کلینی، الکافی، ج 4، ص 571- 572؛ ابوجعفر محمد بن حسن طوسی، تهذیب الاحکام، ج 6، ص 35- 36 و ابن شهر آشوب، همان، ج 4، ص 85.
    13. سبط ابن جوزی، تذکرة الخواص، ص 265- 266؛ سید محسن امین عاملی، اعیان الشیعه، ج 1، ص 626- 627 و همو، لواعج الاشجان، ص 247- 250؛ محمدامین امینی، همان، ج 6، ص321- 337.
    قاضی طباطبائی ضمن اشاره به اقوال در این موضوع و دفاع از قول به الحاق سر به بدن، اقوال دیگر را در این باره نقد و بررسی کرده است. ر. ک: تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام، ص 303 به بعد.


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود