جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا پیامبر(ص) دستور به قتل کسی داده اند بدون اینکه دلیل آن را بگویند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    164
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا پیامبر(ص) دستور به قتل کسی داده اند بدون اینکه دلیل آن را بگویند؟




    هو الحق


    متن زیر از طریق شبکه های اجتماعی به دستم رسیده است.
    ابو سعيد خدرى، يكى از اصحاب معروف پيامبر(صلى الله عليه وآله) مى گويد:
    روزى ابوبكر به حضور رسول خدا(صلى الله عليه وآله) آمد و عرض كرد: در فلان بيابان مى گذشتم چشمم به مردى خوش سيما افتاد كه با كمال خشوع نماز مى خواند.پيامبر(صلى الله عليه وآله) به ابوبكر فرمود: برو و اين شخص را به قتل برسان! ابوبكر به سوى آن شخص رفت ولى وقتى او را با آن حال عبادت ديد از كشتن وى چشم پوشيد و برگشت.پيامبر(صلى الله عليه وآله) به عمر بن خطاب فرمود: تو برو و او را بكش! عمر نيز رفت و او را در آن حال ديد، و به حال خود گذاشت و بازگشت و عرض كرد: اى رسول خدا، من مردى را ديدم كه با كمال خشوع، نماز مىخواند، نتوانستم او را بكشم.پيامبر(صلى الله عليه وآله) به على(عليه السلام) فرمود: برو او را به قتل برسان! على(عليه السلام) با شمشير آخته اش به سوى او رفت تا هر كس هست، فرمان رسول خدا(صلى الله عليه وآله) را در موردش اجرا كند، ولى او از آنجا رفته بود.على(عليه السلام) به حضور پيامبر(صلى الله عليه وآله) بازگشت و به عرض رساند: به محل مأموريت رفتم ولى آن شخص را در آنجا نديدم.پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمود: اين شخص و طرفدارانش قرآن مى خوانند ولى قرآن از گلويشان تجاوز نمىكند و همچون رميدن تير از كمان، از دين خارج مىگردند.آنها را بكشيد كه بدترين و ناپاكترين موجودات هستند.
    در تاريخ آمده اين شخص، ذوالخويصره تميمى نام داشت و مؤسس گروه «خوارج» بود ودر جنگ نهروان، به دست سپاه على(عليه السلام)به هلاكت رسيد.او را «ذوالثديه» نیز مىگفتد. زيرا در شانه او گوشتى اضافى همچون پستان وجود داشت.وقتى خبر هلاكت او را به على(عليه السلام) رساندند، تكبير گفت و از مركب پياده شد و سجده شكر به جا آورد.

    داستانی که در بالا ذکر شده واقعیت دارد؟

    این دستور عمومی است؟ یعنی هر جا که چنین افرادی پیدا شوند باید کشته شوند؟

    ذوالخویصره تا آن زمان جرمی مرتکب شده بود و طرفدارانی داشت یا شکل گیری گروه خوارج کاملا بعد از جنگ صفین اتفاق افتاد؟


  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,751
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    1,127 پست
    حضور
    125 روز 8 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    12



    با نام و یاد دوست






    آیا پیامبر(ص) دستور به قتل کسی داده اند بدون اینکه دلیل آن را بگویند؟







    کارشناس بحث: استاد مقداد

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    آیا پیامبر(ص) دستور به قتل کسی داده اند بدون اینکه دلیل آن را بگویند؟

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,102
    مورد تشکر
    95 پست
    حضور
    14 روز 23 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط shmg نمایش پست
    هو الحق


    متن زیر از طریق شبکه های اجتماعی به دستم رسیده است.


    داستانی که در بالا ذکر شده واقعیت دارد؟

    این دستور عمومی است؟ یعنی هر جا که چنین افرادی پیدا شوند باید کشته شوند؟

    ذوالخویصره تا آن زمان جرمی مرتکب شده بود و طرفدارانی داشت یا شکل گیری گروه خوارج کاملا بعد از جنگ صفین اتفاق افتاد؟
    با عرض سلام و ادب.

    در رابطه با متن مورد اشاره باید عرض کنیم:

    از جمله اخبار غیبی روایت شده از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و معجزات آن حضرت، پیش گویی ظهور گروهی به نام مارقین(1) بود. ایشان در این پیش گویی به فردی اشاره می فرمایند که منابع تاریخی و روایی از او به نام ذوالخویصرة(2) یاد کرده اند. پیامبر صلی الله علیه و آله ضمن این که او را اصل و ریشه ی مارقین (خوارج) معرّفی فرمودند علامتی نیز برای یکی از یاران او به این شرح ذکر کردند: شخصی سیه چُرده در میان آنان است که زایده گوشتی بر بازوی او است (ذوالثَّدَیَّه).(3)

    بنابراین اصل این ماجرا و خبر غیبی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) مسلم است.ولی قطعاً این موضوع یک حکم کلی و عمومی نیست که هر یک از ما بتوانیم آن را اجرا کنیم.چون شناسایی اینگونه افراد و اشخاص فقط با کمک علم الهی ممکن است که فقط برگزیدگان الهی از آن بهره مند هستند.

    پی نوشت ها:

    (1). مارق از ریشه ی مَرَقَ است. مَرَقَ السهمُ من الرَمِیَّه. یعنی تیر از یک سمت به شکار اصابت و از سمت دیگر خارج شد. معمولاً وقتی از واژه ی مَرَقَ استفاده می کنند که اثری از خون و یا گوشت شکار بر تیر باقی نماند و این در صورتی است که اصابت بسیار سریع و با شدّت باشد، گویی که اصلاً به شکار اصابت نکرده است. گویا پیامبر صلی الله علیه و آله خواستند بفرمایند که مارقین وارد می شوند ولی چنان از دین خارج می شوند که گویی اصلاً وارد دین نشده اند. قاضی نعمان مغربی، دعائم الاسلام، ج 1، ص 389؛ ابن اثیر، النهایة فی غریب الحدیث، ج 2، ص 149.

    (2). در منابع سیره ی نبوی و تواریخ عمومی، دو شخص با نام ذوالخُوَیْصَرة مذکورند. یکی با نسبت یَمانی و یا یَمامی و دیگری با نسبت تمیمی که مراد ما فرد اخیر است. خُوَیْصَرة مُصغّر خاصِرة است و خاصرة به معنای پهلوست.

    (3). فیروز آبادی در قاموس المحیط در تعریف کلمه ذوالثدیه می گوید: «ذوالثَّدَیَّة کُسَمیَّة لَقَبُ حُرْقوص بن زهیر کبیر الخوارج». فیروز آبادی، قاموس المحیط، ج 4، ص 445.

    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.

  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    164
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مقداد نمایش پست


    با عرض سلام و ادب.

    در رابطه با متن مورد اشاره باید عرض کنیم:

    از جمله اخبار غیبی روایت شده از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و معجزات آن حضرت، پیش گویی ظهور گروهی به نام مارقین(1) بود. ایشان در این پیش گویی به فردی اشاره می فرمایند که منابع تاریخی و روایی از او به نام ذوالخویصرة(2) یاد کرده اند. پیامبر صلی الله علیه و آله ضمن این که او را اصل و ریشه ی مارقین (خوارج) معرّفی فرمودند علامتی نیز برای یکی از یاران او به این شرح ذکر کردند: شخصی سیه چُرده در میان آنان است که زایده گوشتی بر بازوی او است (ذوالثَّدَیَّه).(3)

    بنابراین اصل این ماجرا و خبر غیبی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) مسلم است.ولی قطعاً این موضوع یک حکم کلی و عمومی نیست که هر یک از ما بتوانیم آن را اجرا کنیم.چون شناسایی اینگونه افراد و اشخاص فقط با کمک علم الهی ممکن است که فقط برگزیدگان الهی از آن بهره مند هستند.

    پی نوشت ها:

    (1). مارق از ریشه ی مَرَقَ است. مَرَقَ السهمُ من الرَمِیَّه. یعنی تیر از یک سمت به شکار اصابت و از سمت دیگر خارج شد. معمولاً وقتی از واژه ی مَرَقَ استفاده می کنند که اثری از خون و یا گوشت شکار بر تیر باقی نماند و این در صورتی است که اصابت بسیار سریع و با شدّت باشد، گویی که اصلاً به شکار اصابت نکرده است. گویا پیامبر صلی الله علیه و آله خواستند بفرمایند که مارقین وارد می شوند ولی چنان از دین خارج می شوند که گویی اصلاً وارد دین نشده اند. قاضی نعمان مغربی، دعائم الاسلام، ج 1، ص 389؛ ابن اثیر، النهایة فی غریب الحدیث، ج 2، ص 149.

    (2). در منابع سیره ی نبوی و تواریخ عمومی، دو شخص با نام ذوالخُوَیْصَرة مذکورند. یکی با نسبت یَمانی و یا یَمامی و دیگری با نسبت تمیمی که مراد ما فرد اخیر است. خُوَیْصَرة مُصغّر خاصِرة است و خاصرة به معنای پهلوست.

    (3). فیروز آبادی در قاموس المحیط در تعریف کلمه ذوالثدیه می گوید: «ذوالثَّدَیَّة کُسَمیَّة لَقَبُ حُرْقوص بن زهیر کبیر الخوارج». فیروز آبادی، قاموس المحیط، ج 4، ص 445.

    سلام

    من چند روایت دیگر دیدم که در آن ها پیامبر (ص) تنها از آینده این شخص پیشگویی کرده بودند.

    فرمان دادن به قتل، آنگونه که در این روایت بیان شده صحت دارد؟

    پیامبر (ص) درباره بوزینگانی که از منبرشان بالا می رفتند هم پیشگویی کرده بودند. آیا آنان به کشته شدن سزاوارتر نبودند؟

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,102
    مورد تشکر
    95 پست
    حضور
    14 روز 23 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط shmg نمایش پست
    سلام

    من چند روایت دیگر دیدم که در آن ها پیامبر (ص) تنها از آینده این شخص پیشگویی کرده بودند.

    فرمان دادن به قتل، آنگونه که در این روایت بیان شده صحت دارد؟

    پیامبر (ص) درباره بوزینگانی که از منبرشان بالا می رفتند هم پیشگویی کرده بودند. آیا آنان به کشته شدن سزاوارتر نبودند؟

    علیک سلام.
    همانگونه که مشاهده می فرمایید در مطلبی هم که ما نقل کردیم سخنی از دستور به قتل این شخص نیامدهاست و فقط به آینده و سرانجام این شخص اشاره شده است.متأسفانه مطلبی که شما در مورد این شخص نقل کرده اید،سند و منبعی ذکر نکردید تا مورد بررسی قرار گیرد.

    آنچه مسلم است اصل پیشگویی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در مورد این شخص است.

    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.

  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    164
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مقداد نمایش پست



    علیک سلام.
    همانگونه که مشاهده می فرمایید در مطلبی هم که ما نقل کردیم سخنی از دستور به قتل این شخص نیامدهاست و فقط به آینده و سرانجام این شخص اشاره شده است.متأسفانه مطلبی که شما در مورد این شخص نقل کرده اید،سند و منبعی ذکر نکردید تا مورد بررسی قرار گیرد.

    آنچه مسلم است اصل پیشگویی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در مورد این شخص است.
    سلام علیکم
    بله متنی که به دستم رسیده بود منبع نداشت
    اما در جایی دیدم که این منبع برای آن ذکر شده بود:

    صحيح مسلم . ج 2، ص 14. تاريخ طبرى . ج 2، ص 436 - الخلفاء الرسول الاثنى عشر. ص 22. در تاريخ آمده : اين شخص حرقوس دوالخوبصر نام داشت و مؤ سس گروه خوارج بود و در جنگ نهروان ، بدست سپاه على عليه السلام به هلاكت رسيد، او را ذوالشديه مى گفتند، زيرا در شانه او گوشتى اضافى ، همچون پستان زن - وجود داشت وقتى خبر هلاكت او به على عليه السلام رسيد، تكبير گفت و از مركب پياده شد و سجده شكر به جا آورد. (تتمه المنتهى ، ص 21 و ناسخ التواريخ ) حضرت على عليه السلام . ج 4، ص 14.

    اصل داستان پذیرفتنی است؟
    یعنی آیا پیامبر (ص) هم در طول حیاتشان کارهایی مانند امتحانات حضرت خضر از حضرت موسی (ع) داشتند؟


  12. تشکر


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,102
    مورد تشکر
    95 پست
    حضور
    14 روز 23 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    آیا روایت ابو سعید خدری در مورد دستور دادن پیامبر به کشتن شخصی به نام ذوالخويصره تميمى «ذوالثديه» که مؤسس گروه «خوارج» بود و بعدا در جنگ نهروان، به دست سپاه على (عليه السلام) به هلاكت رسيد درست است؟ آیا این گزارش واقعیت دارد و این دستور عمومی است؟ یعنی هر جا که چنین افرادی پیدا شوند باید کشته شوند؟

    پاسخ:
    در رابطه با متن مورد اشاره باید عرض کنیم:
    از جمله اخبار غیبی روایت شده از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و معجزات آن حضرت، پیش گویی ظهور گروهی به نام مارقین(1) بود. ایشان در این پیش گویی به فردی اشاره می فرمایند که منابع تاریخی و روایی از او به نام ذوالخویصرة(2) یاد کرده اند. پیامبر (صلی الله علیه و آله) ضمن این که او را اصل و ریشه مارقین (خوارج) معرّفی فرمودند علامتی نیز برای یکی از یاران او به این شرح ذکر کردند: شخصی سیه چُرده در میان آنان است که زایده گوشتی بر بازوی او است (ذوالثَّدَیَّه).(3)

    بنابراین اصل این ماجرا و خبر غیبی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مسلّم است. ولی قطعاً این موضوع یک حکم کلی و عمومی نیست که هر یک از ما بتوانیم آن را اجرا کنیم. چون شناسایی اینگونه افراد و اشخاص فقط با کمک علم الهی ممکن است که فقط برگزیدگان الهی از آن بهره مند هستند.

    _______
    (1). مارق از ریشه ی مَرَقَ است. مَرَقَ السهمُ من الرَمِیَّه. یعنی تیر از یک سمت به شکار اصابت و از سمت دیگر خارج شد. معمولاً وقتی از واژه ی مَرَقَ استفاده می کنند که اثری از خون و یا گوشت شکار بر تیر باقی نماند و این در صورتی است که اصابت بسیار سریع و با شدّت باشد، گویی که اصلاً به شکار اصابت نکرده است. گویا پیامبر صلی الله علیه و آله خواستند بفرمایند که مارقین وارد می شوند ولی چنان از دین خارج می شوند که گویی اصلاً وارد دین نشده اند. قاضی نعمان مغربی، دعائم الاسلام، ج 1، ص 389؛ ابن اثیر، النهایة فی غریب الحدیث، ج 2، ص 149.
    (2). در منابع سیره ی نبوی و تواریخ عمومی، دو شخص با نام ذوالخُوَیْصَرة مذکورند. یکی با نسبت یَمانی و یا یَمامی و دیگری با نسبت تمیمی که مراد ما فرد اخیر است. خُوَیْصَرة مُصغّر خاصِرة است و خاصرة به معنای پهلوست.
    (3). فیروز آبادی در قاموس المحیط در تعریف کلمه ذوالثدیه می گوید: «ذوالثَّدَیَّة کُسَمیَّة لَقَبُ حُرْقوص بن زهیر کبیر الخوارج». فیروز آبادی، قاموس المحیط، ج 4، ص 445.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۱۰/۲۴ در ساعت ۱۱:۲۸ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.

  14. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود