جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خداوند چگونه بندگان را حسابرسی میکند!؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما خداوند چگونه بندگان را حسابرسی میکند!؟




    باسلام
    افرادی هستند که بدون حساب کتاب وارد جایگاه خود میشوند!
    از طرفی برخی هستند که با حساب کتاب وارد میشوند.
    آیا انبیاء و ائمه با حساب کتاب وارد میشوند؟
    کل خیر مربوط به انبیاء و ائمه بوده پس ایشان در جایگاه قضاوت و دادن و گرفتن حق میباشند و صاحب کرسی میشوند و عزل و نصب.
    حسابرسی انسان در سه مقطع هست:
    در این دنیا (مزرعه آخرت)
    در برزخ که اطلاع کافی ندارم و دوست دارم آمادگی بهتری داشته باشم.
    در قیامت که امت های زیادی هست و بفرموده امام جعفرصادق ع (شیخ الائمه) هوای بین کف دست هم حسابرسی میشه.
    ----
    عملکرد ما در این دنیا توسط اربابان بالا دست که حسابرسی میشه و با اختیار خود به ما ابراز علاقه و محبت یا خشم و نفرت میکنند.
    عملکرد ما در برزخ که امام موسی کاظم ع فرمودند : اگر کسی مطالب دین را ندانسته در برزخ یاد میگیرد.
    عملکرد ما در قیامت چگونه باشد.

    -----


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,634
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    813 پست
    حضور
    118 روز 22 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    خداوند چگونه بندگان را حسابرسی میکند!؟







    کارشناس بحث: استاد تذکره

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    خداوند چگونه بندگان را حسابرسی میکند!؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    برای پاسخ شما به چند نکته اشاره می کنیم :
    1- مقصود از حساب روز قیامت چيست؟

    اصولاً واقعيت حساب عبارت است از: پى بردن به برخى از مجهولات به كمك معلومات پيشين، و به عبارت ديگر: واقعيت حساب چيزى جز حلّ مجهولات از طريق معلومات نيست، وبدين جهت در زندگى همه ى افراد بشر به صورت يك واقعيت ضرورى و انفكاك ناپذير خودنمايى مى كند، زيرا او پيوسته نگران وضعيت زندگى خود بوده ومى خواهد از نتايج كار و تلاش و اندوخته هاى مادى و معنوى خود آگاه گردد، در اين صورت راه حسابگرى را پيش مى گيرد.

    بنابراين در واقعيت حساب و حسابگرى به گونه اى كه در ميان بشر متداول و رايج است نوعى جهل و نا آگاهى نهفته است و با توجه به اين كه وجود آفريدگار از هر نوع جهل و نا آگاهى منزه است ونهان و آشكار براى او يكسان بوده و نسبت به همه ى افكار و اعمال بندگان دانا است ديگر چه نيازى به محاسبه و بررسى اعمال آنان دارد؟ او مى تواند بر اساس علم واقع نماى خود، كيفر و پاداش انسانها را برپايه ى حكمت و عدل خود معين نمايد در اين صورت برپا نمودن محكمه ى حساب، و سؤال و پرسش لغو خواهد بود و در نتيجه با اصل «حكمت الهى» سازگار نيست.

    مقصود از بر پا نمودن محكمه ى حساب در قيامت (يَوْمَ يَقُومُ الْحِسابُ)اين نيست كه خداوند با طرح يك رشته سؤالات ازبندگان خود، وضعيت آنان را از نظر كارهاى خوب و بد و استحقاق پاداش و كيفر، به دست آورد، زيرا همان گونه كه در سؤال اشاره شد، خداوند از همه چيز آگاه است و از اين نظر هيچ گونه نيازى به تشكيل محكمه ى حساب در كار نيست، بلكه مقصود از محاسبه و بررسى اعمال بندگان چيز ديگرى است و آن اين كه «عدل وجود و حكمت» الهى براى همگان كاملاً روشن گردد وحتى آنان كه در دنيا در اين مورد شك و ترديد داشته و يا آن را جدى و مهم تلقى نمى كرده اند، آشكارا عدل ورحمت الهى را مشاهده نمايند و ديگر جاى هيچ گونه اعتذار واعتراضى براى كسى باقى نماند.

    از اين نظر مى توان گفت مسأله ى «حساب» در سراى ديگر، بسان امتحان و آزمايش بندگان در دنيا است آزمايش و امتحان به گونه ى متداول در ميان انسانها براى كسب آگاهى و اطلاع نسبت به حالات افراد يا امور ديگر است ولى يك چنين غرض در مورد آزمايشهاى الهى مورد ندارد، بلكه امتحانهاى خداوندى براى خود علل و انگيزه هايى دارد كه يكى از آنها اتمام حجت بر بندگان است «تا سيه روى شود آنكه در او غش باشد»(تفسیر منشور جاوید آیت الله سبحانی)


    2-هر انسانی با احتیار خویش زندگی دنیا و آخرتش را تنظیم می کند :
    کلُّ نفسٍ بما کسبت رهینهٌ : هر نفسی در گرو آن چیزی است که انجام داده است.(مدثر آیه38)
    همه کس چو محشر بیاید به پیش اسیر است در دست اعمال خویش
    3- راجع به عالم برزخ هم باید گفت که برزخ به معنای حائل بین دو چیز است و در دین اسلام به معنای عالمی است بین عالم دنیا و قیامت که با عالم دنیایی مادی بسیار متفاوت است. موجودات عالم برزخ مادی نیستند، اما در عین حال از برخی ویژگی‌های مادیات بی‌بهره نیستند؛مثلاً دارای شکل، صورت، زمان و مکان و ... هستند و حالات متفاوتی؛ مانند سختی، راحتی، شادی و نگرانی و ... را می‌توانند درک کنند.
    برزخیان به سه گروه تقسیم می‌شوند که هر کدام در جایی به سر می‌برند: گروه مؤمنان، گروه کافران و گروه مستضعفان. در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده است که ارواح مؤمنان در حجره‌هایی از بهشت برزخی و ارواح کفار در حجره‌هایی از آتش به سر می‌برند. در روایتی دیگر نیز آمده است که ارواح کسانی که از مستضعفان هستند، در قبرهایشان نگه داشته می‌شوند و از آن جا بویی و رایحه‌ای از بهشت به آنها می‌رسد.


    البته، در روایات دیگری نیز گفته شده است که ارواح مؤمنان به وادی السلام می‌روند. یا این که در شب‌های جمعه به نزد صخره‌ای در بیت المقدس می‌روند، که اینها تنافی با حدیث قبلی ندارد؛ چرا که ممکن است همه اینها در واقع یک جا باشند، یا این که ارواح مؤمنان برخی از اوقات در جایی و برخی از اوقات در جایی دیگر باشند.


    ارواح کفار نیز بنا به نقل روایات در حجره‌هایی از آتش یا در سرزمین حضرموت در پشت یمن و یا در وادی برهوت هستند.


    اما ارواح مستضعفان فکری در قبورشان تا روز قیامت می‌مانند و اگر اعمال صالحی داشته باشند، روزنه‌ای از بهشت به سوی قبر آنها باز می‌شود و از آن بهره‌مند می‌شوند.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    خداوند چگونه بندگان را حسابرسی می کند؟


    پاسخ:
    برای پاسخ شما با توجه به دو نوع حسابرسی که وجود دارد (اصلی و کامل در قیامت و کوتاه و اجمالی هم در برزخ) به چند نکته اشاره می کنم:

    1- مقصود از حساب روز قیامت چيست؟
    مقصود از بر پا نمودن محكمه حساب در قيامت (يَوْمَ يَقُومُ الْحِسابُ) اين نيست كه خداوند با طرح يك رشته سؤالات از بندگان خود، وضعيت آنان را از نظر كارهاى خوب و بد و استحقاق پاداش و كيفر، به دست آورد، زيرا همان گونه كه در سؤال اشاره شد، خداوند از همه چيز آگاه است و از اين نظر هيچ گونه نيازى به تشكيل محكمه حساب در كار نيست، بلكه مقصود از محاسبه و بررسى اعمال بندگان چيز ديگرى است و آن اين كه «عدل وجود و حكمت» الهى براى همگان كاملاً روشن گردد و حتى آنان كه در دنيا در اين مورد شك و ترديد داشته و يا آن را جدى و مهم تلقى نمى كرده اند، آشكارا عدل و رحمت الهى را مشاهده نمايند و ديگر جاى هيچ گونه اعتذار و اعتراضى براى كسى باقى نماند.

    از اين نظر مى توان گفت مسأله «حساب» در سراى ديگر، بسان امتحان و آزمايش بندگان در دنيا است آزمايش و امتحان به گونه متداول در ميان انسانها براى كسب آگاهى و اطلاع نسبت به حالات افراد يا امور ديگر است ولى يك چنين غرض در مورد آزمايش هاى الهى مورد ندارد، بلكه امتحان هاى خداوندى براى خود علل و انگيزه هايى دارد كه يكى از آنها اتمام حجت بر بندگان است «تا سيه روى شود آنكه در او غش باشد»(1)

    2- هر انسانی با احتیار خویش زندگی دنیا و آخرتش را تنظیم می کند بانی این همه عذاب ها و پاداش ها از عملکرد خود انسان است: «کُلُّ نَفْس بِما کَسَبَتْ رَهِینَةٌ»؛ هر نفسی در گرو آن چیزی است که انجام داده است.(2)

    3- حسابرسی با همین بدن و جسم دنيوى:
    انسان با همين بدن دنيايى خويش در قيامت حاضر مى شود و بعد از حسابرسی کامل، پاداش و كيفر مى بيند. آيات و روايات فراوانى به اين مطلب دلالت دارند:
    آيا انسان مى پندارد كه استخوان هاى او را جمع نخواهيم كرد؟! آرى قادريم كه [حتى خطوط و يا استخوان هاى ظريف سر] انگشتان او را موزون و مرتب كنيم.(3)

    4- برزخ به معنای حائل بین دو چیز است و در دین اسلام به معنای عالمی است بین عالم دنیا و قیامت که با عالم دنیایی مادی بسیار متفاوت است. موجودات عالم برزخ مادی نیستند، اما در عین حال از برخی ویژگی‌های مادیات بی‌بهره نیستند؛(4) مثلاً دارای شکل، صورت، زمان و مکان و ... هستند و حالات متفاوتی؛ مانند سختی، راحتی، شادی و نگرانی و ... را می‌توانند درک کنند.(5)

    برزخیان به سه گروه تقسیم می‌شوند که هر کدام در جایی به سر می‌برند: گروه مؤمنان، گروه کافران و گروه مستضعفان. البته مستضعفان در این جا منظور مستضعفان فکری هستند نه مالی؛ یعنی کسانی که خواسته‌اند بفهمند و عمل کنند، ولی توان فکری آن را نداشته‌اند. مانند دیوانگان و ... .(6)
    در روایتی از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که ارواح مؤمنان در حجره‌هایی از بهشت برزخی و ارواح کفار در حجره‌هایی از آتش به سر می‌برند.(7) در روایتی دیگر نیز آمده است که ارواح کسانی که از مستضعفان هستند، در قبرهایشان نگه داشته می‌شوند و از آن جا بویی و رایحه‌ای از بهشت به آنها می‌رسد.(8) البته روایات در این زمینه فراوان است که بخاطر طولانی نشدن پاسخ از ذکر آنها دوری می کنم.

    ____________
    (1) سبحانی جعفر، منشور جاوید ، ج ۹، ص ۲۸۰ ـ ۳۰۸.
    (2) مدثر/ 38 .
    (3) قيامت/ 3 ـ 4.
    (4) طباطبایی، محمد حسین، انسان از آغاز تا انجام، ترجمه و تعلیقات صادق لاریجانی، ص 77 – 78، انتشارات الزهرا.
    (5) قاسمی،‌ علی محمد، برزخ؛ پژوهشی قرآنی و روایی، ص 16، مرکز انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ اول.
    (6) مظاهری، محمد، انسان و عالم برزخ، ص 58 – 64، مؤسسه انتشارات نبوی.
    (7) مجلسی، بحار الانوار، ج 6، ص 234.
    (8) کلینی، کافی، ج 3، ص 246.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ در ساعت ۱۰:۴۷ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  6. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود