جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ايمان والدين پيامبر(ص)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 9 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    ايمان والدين پيامبر(ص)





    پرسش:
    آیا پدر و مادر پیامبر (صلوات الله علیه و آله) بر شرک از دنیا رفته اند؟
    اهل سنت طبق احادیثی که نقل می کنند، معتقدند که مادر رسول الله (ص) مشرک از دنیا رفته است. هم چنین شأن نزول آیه «مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ ءَامَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا أُولِي قُرْبَى مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ» را طلب اسغفار پیامبر برای مادرش (آمنه) و یا طلب اسغفار برای عمویش (ابوطالب) می دانند.
    نظر شیعه در این مورد چیست؟

    پاسخ:
    نظريه مشهور در ميان علمای اسلام مانند «اماميه و زيديه» و محققان اهل سنت اين است كه والدين پيامبر (صلی الله علیه و آله) بر خط توحيد بودند و آنى از آن منحرف نشده ‏اند. از آن جا كه تاريخ از زندگانى هر دو كمتر ضبط كرده است از اين جهت، منكران ايمان آنان كوچک ترين دليلى در دست ندارند، در حالى كه براى اثبات ايمان آنان قرائنى در دست هست كه اينک به ترتيب نگارش می شود:
    1. روزى «فاطمه خثعمى» خود را بر «عبدالله» عرضه كرد او در پاسخ درخواست او دو شعر انشاء كرد كه از تقليد او به عفت و پاكدامنى، كاملاً حكايت مى ‏كند و چنين گفت:
    اما الحرام فالممات دونه‏ * والحل لا حل فاستبينه
    يحمى الكريم عرضه و دينه * فكيف بالامر الذى تبغينه‏
    یعنی «مرگ بهتر از اجابت به درخواست حرام است، درخواست حلالى وجود ندارد كه در آن بررسى كنم، مرد كريم آبرو و دين خود را حفظ مى ‏كند، چگونه خود را به درخواست تو آلوده كنم».
    2. پيامبر گرامى در سخنان خود مى ‏فرمايد: «لم أزل أنقل من أصلاب الطاهرين الى أرحام الطاهرات»؛ من پيوسته از صلب پدران طاهر، به رحم هاى مادران پاک منتقل مى ‏شدم.
    مقصود از طهارت در اين حديث تنها پاكيزگى از اعمال زشت نيست، بلكه معنى وسيعى دارد كه پاكيزگى از شرک و بت پرستى را نيز در بر مى‏ گيرد.
    3. درباره ايمان مادر پيامبر «آمنه» كافى است بدانيم كه از نبوت فرزند خود كاملاً آگاه بود. در سفرى كه براى ديدن بستگان خود به مدينه رفته بود، و پيامبر را نيز همراه داشت، پيوسته مى ‏ديد كه «احبار» يهود مدينه از نبوت فرزند او خبر مى ‏دهند و او از ترس گزند آنان فوراً مدينه را به عزم مكه ترک گفت و در نيمه راه در نقطه ‏اى به نام «ابوأ» درگذشت و به هنگام احتضار ديدگان خود را باز كرد، و به صورت فرزند خود نگريست و اين دو بيت را سرود:
    ان صح ما ابصرت فى المنام‏ * فانت مبعوث الى الانام‏
    فا لله انهاك عن الاصنام‏ * ان لا تواليها مع الاقوام‏
    یعنی «اگر آن چه در رؤيا ديده ‏ام صحيح و پا برجا باشد، تو برانگيخته شده جهانيان هستى، خدا ترا از گرايش به بت باز داشته تا مانند ديگران به ولايت آن ها معتقد نباشى».
    آنگاه آخرين جمله‏ هاى او اين بود «كل حى ميت، و كل جديد بال، و كل كبير يفنى، و انا ميته و ذكرى باق و ولدت طهرا»؛ یعنی «هر زنده‏ اى مى ‏ميرد، هر تازه ‏اى كهنه مى ‏شود، هر بزرگى، فناپذير است و من مى ‏ميرم و ياد من جاودان است و بر آئين پاک متولد شدم».
    زرقانى در شرح مواهب از جلال الدين سيوطى نقل مى ‏كند كه او پس از نقل اين قسمت مى ‏گويد اين اعتراف ها حاكى است كه او يكتا پرست بوده زيرا از آئين ابراهيم نام برده و از رسالت فرزند خود بشارت داده است.
    شيخ مفيد كه بيانگر عقائد اماميه است مى ‏گويد: علماى اماميه اتفاق نظر دارند كه نياكان پيامبر (صلی الله علیه و آله) از آدم تا عبدالله همگى مؤمن و موحد بودند و در اين مورد با آيات قرآن و اخبار استدلال نموده ‏اند و خود پيامبر فرمود: من پيوسته از صلب پدران پاک به رحم هاى مادران پاكيزه منتقل مى ‏شدم تا ديده به اين جهان گشودم. سپس مى ‏افزايد: آمنه بنت وهب بر خط توحيد بود و او در زمره مؤمنان محشور مى ‏شود.
    4. ابن كثير در كتاب «البدايه و النهايه» روايات فراوانى را گردآورده كه همگى از ايمان و توحيد والدين پيامبر (صلی الله علیه و آله) حكايت مى ‏كند كه ما برخى را نقل مى ‏كنيم:
    روزى پيامبر در يكى از خطابه‏ هاى خود چنين گفت: «من محمد بن عبدالله هستم هر موقع مردم دو دسته مى ‏شدند خدا مرا در جانب بهترين آنان قرار مى ‏داد، تا اين كه از ابوين خود متولد شدم و هرگز دامنم به پليدی هاى جاهليت آلوده نشد، و از آدم تا برسد به والدينم، ميوه ازدواج هستم، نه عمل زشت؛ از اين جهت بهترين شما هستم از نظر پدر».
    5. عائشه مى ‏گويد: پيامبر از جبرئيل نقل كرد كه او گفت، شرق و غرب را زير و رو كردم، بهتر از «محمد» نديدم. قبيله ‏اى بهتر از بنى هاشم پيدا نكردم، و مقصود از «بهترين» همان ثبات در خط توحيد و حفظ سنت هاى ابراهيمى است.
    6. شكى نيست كه ابراهيم درباره فرزند خود چنين دعا كرد: «وَ اجْنُبْني‏ وَ بَنِيَّ أَنْ نَعْبُدَ الْأَصْنامَ»؛ مرا و فرزندانم را از ستایش بت ها بازدار.(1)
    و در آیه دیگر، ابراهیم از خدا درخواست کرد که توحید را به صورت يک اصل ثابت در نسل او باقى بدارد. چنان كه مى ‏فرمايد: «وَ جَعَلَها كَلِمَةً باقِيَةً في‏ عَقِبِهِ».(2)
    دعاى ابراهيم هر چند شعاع گسترده‏ اى دارد ولى نياكان پيامبر قدر مسلمِ آن است، اگر دعاى ابراهيم درباره فرزندان خود به هدف اجابت رسيده و توحيد به عنوان يک اصل ثابت در «نسل» او باقى مانده است، قطعاً نياكان پيامبر مصداق مسلم آن بوده‏ اند.(3)
    ممکن است کسی بگوید اجدا و نیاکان پیامبر، کلیددار و پرده دار کعبه بوده اند و کعبه هم محل نگهداری بت ها بوده است؛ در جواب باید گفت نیاکان پیامبر، پرده دار کعبه بوده اند، بنایی که توسط حضرت ابراهیم و اسماعیل بنا شده و مقدس بوده است. بله، تحریفات و انحرافاتی به وجود آمده که بتها را در کعبه نگهداری می کردند، و نیاکان پیامبر هم در برابر این انحراف نمی توانستند بایستند و مبارزه کنند؛ لذا در عین پایبندی به دین حنیف (آیین حضرت ابراهیم)، پرده دار این مکان مقدس هم بوده اند. لذا تنافی وجود ندارد؛ زیرا آن ها هیچ گاه آن بتها را عبادت نکرده و نپرستیدند، و بر دین خویش (دین حنیف) پایبند و استوار بودند.
    بنابر این، پرده دار بودن آن مکان مقدس، با وجود بتها در آن مکان، نمی تواند دینداری آن ها را خدشه دار نماید.
    فرموش نشود پرده داری و کلیدداری کعبه، نه به عنوان شغل، بلکه یک اعتبار و یک مقام و منزلت اجتماعی محسوب می شده؛ و هر کسی نمی توانسته آن را به عهده بگیرد. یعنی بزرگان و اشراف و کسانی که صاحب شأن و جایگاه والای اجتماعی بودند می توانستند عهده دار شوند، و آن هم به عنوان یک افتخار و ارزشی افزون بر جایگاهی که داشته اند حساب می شده است.

    مطلب دیگر؛ در باره شأن نزول آیات، چند نکته قابل توجه است:
    1. آیات الهی الزام و نیازی به داشتن سبب یا شأن نزول ندارند؛ یعنی اگر آیه ای سبب یا شأن نزول نداشته باشد، ذره ای از ارزش و اعتبار آن نمی کاهد؛ کما این که آیات بسیار زیادی داریم که بدون شأن نزول هستند.
    2. در مورد این آیه، چند شأن نزول متفاوت نقل شده که اکثرا جعلی و فاقد اعتبار می باشند.
    3. شأن نزولی که در این زمینه از اهل بیت (علیهم السلام) نقل شده بدین بیان است: «ما كانَ لِلنَّبِيِّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ»؛ الطبرسي، قال: في تفسير الحسن: أن المسلمين قالوا للنبي (صلى الله عليه و آله): ألا تستغفر لآبائنا الذين ماتوا في الجاهلية، فأنزل الله سبحانه هذه الآية؛ یعنی مسلمانان از پیامبراکرم (صلى الله عليه و آله) می پرسیدند آیا برای والدین مان که در جاهلیت مرده اند استغفار نمی کنید؟ خداوند این آیه را نازل فرمود.(4)
    4. در مورد شأن نزول های این آیه که جعلی و ساختگی هستند لازم به ذکر است:
    الف: آن شأن نزول ها، آیه را مربوط به رحلت ابوطالب (عموی پیامبر و پدر امام علی) می دانند؛ در حالی که سوره توبه از آخرین سوره های نازل شده (سال نهم هجری) است، در عین حالی که جناب ابوطالب در مکه و قبل از هجرت، رحلت نمودند.
    ب: اين روايت را "سعيد بن مسيب" نقل کرده است و دشمنى او با اميرمؤمنان على (علیه السلام) معروف است، بنا بر اين هرگز نمى ‏توان به گفتار او در این باره اعتماد كرد.
    ج: مرحوم "علامه امينى" پس از اشاره به مطلب فوق سخنى از "واقدى" نقل مى‏ كند كه قابل توجه است. مي گويد: "سعيد بن مسيب" از كنار جنازه امام سجاد على بن الحسين (علیه السلام)، گذشت و بر آن نماز نگزارد (و با عذرى واهى) از اين كار صرفنظر كرد، اما هنگامى كه به گفته ابن حزم از او پرسيدند آيا پشت سر حجاج نماز مى ‏خوانى يا نه گفت ما پشت سر بدتر از حجاج نماز مى ‏خوانيم!.
    د: آن چه در باره عدم ايمان ابو طالب گفته ‏اند تهمتى بزرگ است كه تمام علماى شيعه و گروهى از دانشمندان اهل تسنن مانند ابن ابى الحديد (در شرح نهج البلاغه) و قسطلانى (در ارشاد السارى) و زينى دحلان (در حاشيه تفسير حلبى) به آن تصريح كرده ‏اند.
    بنابراین، این شأن نزول ها، علاوه بر مشرک خواندن نیاکان پیامبر، از روی عناد و دشمنی که با حضرت علی (علیه السلام) داشته اند، جعل و ساخته شده اند.

    __________
    (1) ابراهیم/ 35.
    (2) زخرف/ 28.
    (3) جعفر سبحانی، تفسير منشور جاويد، ج 8، ص 64 به بعد.
    (4) البرهان في تفسير القرآن، ج ‏3، ص 8.




    لینک اصلی



  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود