جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: راهکارهای ایجاد انس با قرآن کریم در میان اقشار مختلف جامعه

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304

    راهکارهای ایجاد انس با قرآن کریم در میان اقشار مختلف جامعه




    راهکارهای ایجاد انس با قرآن کریم در میان اقشار مختلف جامعه


    چکیده

    قرآن، این بزرگترین محور اتحاد مسلمین جهان، قرنهاست که دست خوش غبار افکار و بر کنار از زندگی آدمیان، مهجور مانده است. یکی از راه‌های رفع این مهجوریت، گسترش فرهنگ انس با قرآن کریم می باشد.

    در این مقاله، ضمن بیان خاطراتی از مشاهدات حضوری نویسنده از سفرهای تبلیغی به کشور‌های مختلف جهان، به برخی از کاستی های موجود در عرصه فعالیت‌های قرآنی کشور اشاره شده است و راهکارهایی جهت ایجاد انس با قرآن کریم در میان اقشار مختلف جامعه ارائه گردیده است. توجه ویژه به بحث فرهنگ¬سازی قرآنی از طریق تبیین جایگاه قرآن به عنوان کتاب زندگی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود (حوزه‌های علمیه، مساجد و حسینیه‌ها، خانواده، مدارس، صدا و سیما، رسانه‌ها، مراکز آموزش عالی و دانشگاهی، سینما و تئاتر، اینترنت و جرائد) تلاش همه جانبه جهت جامعه عمل پوشاندن به توصیه نبی اکرم9 مبنی بر تمسک به ثقلین، همچنین ایجاد انگیزه و احساس نیاز برای رجوع به قرآن کریم، از جمله این موارد می باشد.



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    مقدمه

    قرآن کریم، ریسمان استوار و دستاویز محکمی است که خداوند به بندگانش هدیه داده است و بنابر سفارش رسول مکرمش، در کنار عترت، می بایست به آن تمسک ورزید. (سیوطی،1414 هـ.ق، ج2، ص60؛ کلینی، 1389 هـ.ق، ج2، ص415)

    قرآن، تنها کتاب آسمانی است که از تحریف مصون مانده و یگانه کلامی است که بر بلندای قلة فصاحت، هدایت و رستگاری را نوید داده (اسراء، 2) و رمز و راز مکتوم عالم را باز می گوید. (نحل، 89)

    در مکتب اسلام، قرآن به عنوان بهترین و مطمئن¬ترین راه انس با حضرت حق تعریف شده است. گرچه انس با قرآن کریم مراحل مختلفی دارد از جمله: نگاه، شنیدن، روخوانی، قرائت، ترتیل، تلاوت، درس (مراجعه مکرر)، حفظ، تدبر، تفکر، تمسک، فهم و عمل؛ اما مرحله نهایی و اصلی انس، عمل کردن به دستورات آن امانت مقدس الهی و پیاده نمودن در جامعه می باشد.

    متأسفانه، امروزه در بسیاری از جوامع، انس با امور دنیوی بر انس با قرآن مقدم شده است. در جامعه دینی ما نیز، گرچه در سایه عنایات حضرت حق و با تلاش و زحمات امام راحل (ره) و مسئولین دلسوز نظام بویژه مقام معظم رهبری و نیز اساتید و خادمین قرآن کریم، بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، شاهد رشد روز افزون فعالیت‌های قرآنی هستیم، ولی میان وضعیت فعلی و آنچه مطلوب جامعه اسلامی است، تفاوت بسیار است.

    در این نوشتار سعی بر این است که راهکارهای ایجاد انس با قرآن کریم در میان اقشار جامعه بررسی شود تا مفاهیم والای این کتاب هدایت الهی، هرچه بیشتر در متن زندگی روزمره وارد شود. از این رو برخی از راهکارها جهت ایجاد انس با قرآن کریم در میان اقشار جامعه به شرح ذیل می باشد:



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    1. توجه ویژه به بحث فرهنگ سازی قرآنی


    یکی از راهکارهای ایجاد انس با قرآن کریم در میان اقشار جامعه، بحث فرهنگ سازی است. در کشور ما، علیرغم توجه به بحث آموزش های قرآنی، نسبت به بحث فرهنگ سازی کمتر عنایت شده است؛ در صورتی که این بحث مقدمه و مکمل بحث آموزش می باشد و تا هنگامی که جوانان ما انگیزه کافی برای یادگیری قرآن نداشته باشند، روش های آموزشی جوابگوی خطاهای موجود نیست. به عنوان مثال، در کشور سودان، به علت وجود چنین جریان مثبتی، شاهد انس مناسب مردم با قرائت و حفظ قرآن کریم می باشیم. در این کشور، غالب افراد بالای دیپلم حافظ کل قرآن و سایر افراد، حافظ قسمتی از قرآن می‌باشند و در مساجد، نمازگزاران خود را موظف می¬دانند تا بعد از هر نماز یومیه، حداقل به مدت 15 الی 20 دقیقه (مجموعاً حدود یک ساعت و نیم) قرآن بخوانند و سپس از مسجد خارج شوند.
    در اینجا به دو مصداق از مصادیق مهم بحث فرهنگ سازی اشاره می نمائیم.



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    1. 1. تبیین جایگاه قرآن به عنوان کتاب زندگی


    قرآن کریم، چشمه‌سار بی پایان و فوران آب حیات است. (انفال، 24) شعاع پر فروغش، روشنی بخش ظلمتکده عالم ملک است. (ابراهیم، 1) مسلماً چنین کتابی، کتاب زندگانی و حیات است و مسلمانان نیز می‌بایست به این پیمان نامه الهی، عشق ورزند، بفهمند و عمل کنند.

    مع الاسف، شاهد هستیم که در کشورمان، بیشترین کاربرد قرائت قرآن در مراسم ختم و سوگواری است و سوره الرحمان که عروس قرآن است و در برخی کشورها همچون پاکستان، در مراسم عروسی خوانده می¬شود؛ مختص مراسم ختم است. در سفر به پاکستان، در مسجدی از مردم خواستم تا سوره مورد علاقه خود را اعلام کنند و آن‌ها همه از من درخواست تلاوت سوره الرحمان را نمودند. (مشاهدات شخصی، پاکستان، لاهور، سال 86)

    در مالزی، شب‌های عروسی، قرآن ها بین بستگان عروس و داماد توزیع می شود و هر یک به اندازة توانایی خود، آیاتی را تلاوت و به عروس و داماد هدیه می کنند. (در سال 82 سریال مستند «عروسی های مالزی» از شبکه یک سیما پخش گردید)

    در سفرهایی که به چند کشور آفریقایی داشته ام، مشاهده کردم که در برخی نقاط، مردم هنگام استماع تلاوت قرآن، خود را به تبسم وا می دارند؛ چرا که اعتقاد دارند، قرآن به عنوان پیام الهی حاوی خبرهای شاد و سرور انگیز برای انسان هاست؛ (مشاهدات شخصی، غنا، آکرا، سال 82) لذا از شنیدن چنین آیاتی، به انسان سرور معنوی دست می دهد.



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    یکی از عوامل جذب جوانان به سمت قرآن، میزان لذت بردن از دیدن و شنیدن و خواندن قرآن است که متأسفانه چنین حسی در جوانان ضعیف است و اکثراً با شنیدن قرآن، یاد مرگ و خبرهای ناگوار می افتند.

    قرآن، شورانگیزترین نغمه ای است که جان های مشتاقان را به خویش می خواند و سرور و وجد و ابتهاج را در دل ها می سراید. (زمر، 23)

    مسلماً، جهت رفع این مهجوریت، می بایست به بحث فرهنگ سازی نگاه ویژه کنیم. به عنوان مثال، می توان الگوی «عروسی های مذهبی» را طراحی و ارائه کنیم. معمولاً از فرصت ایجاد شده در اجتماع حاضر در عروسی ها استفاده مطلوب نمی گردد و احیاناً به بطالت و گاهی به گناه گذران می شود؛ در صورتی که می توان برنامه هایی را برای یک عروسی مذهبی تعریف کرد؛ از جمله: قرائت قرآن کریم، مداحی، تواشیح و مسابقه.

    مسلماً، ایجاد چنین تحولی در عروسی ها و سایر مراسم، باعث ایجاد انس هرچه بیشتر مردم با قرآن و عترت: می گردد.



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    1. 2. استفاده بهینه از ظرفیت های موجود در مراکز فرهنگ سازی کشور


    جهت ایجاد انس با قرآن کریم در جامعه، می بایست نگاه ویژه ای به نقش مراکز فرهنگ سازی داشته باشیم. حوزه های علمیه، مساجد و حسینیه ها، خانواده، مدارس آموزش و پرورش، رسانه صدا و سیما، مراکز آموزش عالی و دانشگاهی، سینما و تئاتر، اینترنت و جرائد، از عوامل مؤثر در تولید فرهنگ معنویت و کمالات و فضائل انسانی است که در ادامه، به توضیح چند مورد مهم می پردازیم.



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    حوزه های علمیه


    حوزه های علمیه با پرورش فقها و مجتهدان به نام در طول تاریخ، توانسته اند بزرگ ترین خدمت را به جهان اسلام عرضه کنند.

    جهت تأثیر گذاری هرچه بیشتر حوزه های علمیه در امر فرهنگ سازی، می بایست اولاً: به مباحث قرائت، حفظ و تفسیر توجه بیشتری شود. به عنوان مثال، ورودی حوزه های علمیه برخی از کشورها از جمله، سودان و مصر، حفظ کل قرآن کریم می باشد. در حالی که در کشور ما، تنها چند سالی است که روخوانی و روانخوانی به عنوان شرط ورود به حوزه ها مطرح شده است. ثانیاً: در حوزه ها، همانند برخی از حوزه های علمیه جهان اسلام، تفسیر به عنوان درس اصلی در نظر گرفته شود. ثالثاً: همانند اکثر حوزه های علمیه جهان اسلام، تدریس دروس، با زبان و لهجة عربی صورت پذیرد.

    بنده در کشور چین شاهد این مطلب بودم که ائمه جماعات، مسلط به مکالمه عربی بودند و نمازها را با لهجه عربی می خواندند و در بازدید به عمل آمده از حوزة علمیه پکن، متوجه شدم، کلیه دروس با زبان عربی تدریس می گردد.

    رابعاً: در حوزه های علمیه به کلیه مراحل انس با قرآن کریم، توجه کافی مبذول شود. به عنوان مثال، دانش آموخته ی حوزه، می بایست فردی باشد که در زمینه قرائت، حفظ، تفسیر و... به مرتبه¬ای شایسته شأنش دست یافته باشد



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود