جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ولايت و استدلالات پیرامون ان و ميزان وسعت دايره ي ان و ....

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۴
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    1 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ولايت و استدلالات پیرامون ان و ميزان وسعت دايره ي ان و ....




    برخي از دشمنان اهل بيت به اين نامه از امير المؤمنين به معاويه استدلال به مشروعيت سقيفه مي كنند:
    (نامه ي 6 نهج البلاغه):

    إِنَّهُ بَايَعَنِي اَلْقَوْمُ اَلَّذِينَ بَايَعُوا أَبَا بَكْرٍ وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ عَلَى مَا بَايَعُوهُمْ عَلَيْهِ فَلَمْ يَكُنْ لِلشَّاهِدِ أَنْ يَخْتَارَ وَلاَ لِلْغَائِبِ أَنْ يَرُدَّ وَ إِنَّمَاالشُّورَى لِلْمُهَاجِرِينَ وَاَلْأَنْصَارِ فَإِنِ اِجْتَمَعُوا عَلَى رَجُلٍ وَ سَمَّوْهُ إِمَاماً كَانَ ذَلِكَ لِلَّهِ رِضًا فَإِنْ خَرَجَ عَنْ أَمْرِهِمْ خَارِجٌ بِطَعْنٍ أَوْ بِدْعَةٍ رَدُّوهُ إِلَى مَا خَرَجَ مِنْهُ فَإِنْ أَبَى قَاتَلُوهُ عَلَى اِتِّبَاعِهِ غَيْرَ سَبِيلِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ وَلاَّهُ اَللَّهُ مَا تَوَلَّى وَ لَعَمْرِي يَا مُعَاوِيَةُ لَئِنْ نَظَرْتَ بِعَقْلِكَ دُونَ هَوَاكَ لَتَجِدَنِّي أَبْرَأاَلنَّاسِ مِنْ دَمِ عُثْمَانَ وَ لَتَعْلَمَنَّ أَنِّي كُنْتُ فِي عُزْلَةٍ عَنْهُ إِلاَّ أَنْ تَتَجَنَّى فَتَجَنَّ مَا بَدَا لَكَ وَ اَلسَّلاَمُ .

    جواب كامل بر رد اين شبه جيست؟

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۴/۰۹/۲۵ در ساعت ۰۸:۳۸


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    799 پست
    حضور
    118 روز 11 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    ولايت و استدلالات پیرامون ان و ميزان وسعت دايره ي ان و ....







    کارشناس بحث: استاد تذکره

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    ولايت و استدلالات پیرامون ان و ميزان وسعت دايره ي ان و ....


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حضرت علي در فرازي از سخنان خويش برهر سه خليفه پيش از خود و بانيان انتخاب آنها درود فرستاده و مي‌فرمايد :
    « همانا کسانی با من بیعت کرده اند که با ابابکر و عمر و عثمان با همان شرایط بیعت کرده اند. و مفاد بيعت با من همان است که با سه خليفه قبلي بوده است. نه آنان که در اينجا حاضرند و نه آنان که غايبند حق انتخاب خليفه‌اي جز خليفه منتخب مردم را ندارند و حق تشکيل شوري منحصر براي مهاجرين و انصار است. و اگر بر هر شخصي اتفاق نظر حاصل کردند و او را امام خواندند، آن شخص مورد پسند و رضاي خداوند نيز هست. و اگر کسي کار آنان را عيب گيرد و يا بدعتي ايجاد کند شوري وي را به عدالت و بازگشت به مسير حق و پيروي از منهج مؤمنان خدا خواه توصيه مي‌کند، و در صورت بازنگشتن به منهج صحيح، با وي مبارزه مي‌کنند و خداوند نيز وي را به سرپرستاني ديگر غير از خود وامي‌گذارد»
    ویرایش توسط تذکره : ۱۳۹۴/۰۹/۳۰ در ساعت ۰۰:۱۷


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نامه 6 نهج البلاغه از نامه های حضرت علی به معاویه است و در این نامه سلام و درودی به خلفای پیش از خود و کسانی که آنها را انتخاب کردند نیامده و شما ابتدای نامه را اشتباه ترجمه کرده اید:
    « انه بایعنی القوم الذین بایعوا ابابکر و عمر و عثمان علی ما بایعوهم علیه...»(1)یعنی همانا کسانی با من بیعت کرده اند که با ابابکر و عمر و عثمان با همان شرایط بیعت کرده اند...
    و این قسمت از ترجمه شما «من با قومي بيعت کرده ام که با ابوبکر و عمر و عثمان بيعت کردهاند» اشتباه است.
    این سخن حضرت علی(ع) نیز مانند خطبه 173 روش استدلال و مناظره بر اساس باورهای طرف مقابل است. زیرا معاویه به ولایت و ولایت امام علی و نصب الهی و ابلاغ رسول خدا اعتقاد ندارد و تنها در شعارهای خود بیعت مردم و شوراهای مسلمین را مطرح می کند امام هم در استدلال با معاویه ناچار معیارهای مورد قبول او را مطرح می فرماید که اگر بیعت را قبول داری همان مردمی که با ابابکر و عمر و عثمان بیعت کردند با من بیعت کردند و اگر شوری را قبول داری شورای مهاجر و انصار مرا برگزیدند.
    بنابراین چون معاویه خلافت حضرت علی را نمی پذیرفت، ایشان براى اثبات حقانيت خود تكيه بر مسلّماتی که او قبول داشت کرده چرا كه معاویه و دیگر مخالفان قبول اهل حلّ و عقد (پذيرش از سوى علماى امّت) را براى ثبوت امامت و خلافت كافى مى‏دانستند؛ بنابراين با منطق خودشان (منطق جدال احسن) به آن‏ها پاسخ مى‏گويد.
    ابن ابی الحدید از شارحان اهل سنت نهج البلاغه درباره این نامه می نویسد:« ... لانه احتج علی معاویه ببیعة اهل الحل و العقد له و قیاسه علی بیعة اهل الحل و العقد لابی بکر...»(2) حضرت علی احتجاج کرده با معاویه به بیعت اهل حل و عقد با او و آنرا بر با بیعت اهل حل و عقد با ابابکر مقایسه کرده است...
    مرحوم فیض اللاسلام هم در شرح این نامه می نویسد: امام علی در این نامه خطاب به معاویه می نویسد به عقیده شما که خلافت از جانب خدا و رسول تعیین نشده بلکه به اجماع امت برقرار می گردد و مردم اجماع کرده و ابوبکر و عمر و عثمان را خلیفه قرار دادند همان اشخاص مرا برای خلافت تعیین نمودند. بنابراین آنها که حاضر بودند( مردم مدینه و...) نمی رسد که جز او را انتخاب کنند و آنها که حاضر نبودند( معاویه و مردم شام ) نمی رسد که آن را نپذیرند...(3)
    علامه مجلسی هم با توجه به اشاره امام به شورای مهاجر و انصار می نویسد: « و قوله انما الشوری ای الشوری الذی تعتقدونه و تحتجون به و لاحاجه الی حمل الکلام علی التقیه...»(4) منظور امام از شوری، شورایی است که مخالفان حضرت علی معتقدند و به آن احتجاج می کنند و نیازی به حمل کلام امام بر تقیه نیست...
    بنابراین همانگونه که بعضی شارحان اهل سنت و همه شارحان شیعه اشاره کردند. حضرت علی در این نامه با توجه به معیارها و ملاکاتی که معاویه برای خلافت قبول دارد. یعنی بیعت مردم و نظر شوری با او احتجاج کردند و فرمودند. طبق این معیارها که تو قبول داری من خلیفه ام و تو باید بپذیری و این نامه در مقام اثبات بر حق بودن خلفای قبلی و یا مذهب اهل سنت نیست و حضرت علی باور و اعتقاد خود نسبت به امامت و رهبری خود و فرزندانشان را در جاهای دیگر از جمله خطبه های 1و 2 و144 و97 و 120و93 نهج البلاغه مشروحا بیان کرده اند.

    پی نوشت ها:
    1. نهج البلاغه، نامه ها، نامه6.
    2. ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی،ج 14، ص36.
    3. فیض الاسلام، سید علی نقی، ترجمه و شرح نهج البلاغه، انتشارات موسسه تالیفات فیض اللاسلام، ج5، ص841.
    4. مجلسی،شرح نهج البلاغه، ج3، ص27.

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    434
    مورد تشکر
    14 پست
    حضور
    4 روز 4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط تذکره نمایش پست
    انه بایعنی القوم الذین بایعوا
    حاج اقا ترجمه شما هم به نظرتون اشتباه نیست؟
    همانابامن بیعت کردند کسانی که با عمر وبابکر بیعت کردند

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    164
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سيف دمشقي نمایش پست
    برخي از دشمنان اهل بيت به اين نامه از امير المؤمنين به معاويه استدلال به مشروعيت سقيفه مي كنند:
    (نامه ي 6 نهج البلاغه):

    إِنَّهُ بَايَعَنِي اَلْقَوْمُ اَلَّذِينَ بَايَعُوا أَبَا بَكْرٍ وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ عَلَى مَا بَايَعُوهُمْ عَلَيْهِ فَلَمْ يَكُنْ لِلشَّاهِدِ أَنْ يَخْتَارَ وَلاَ لِلْغَائِبِ أَنْ يَرُدَّ وَ إِنَّمَاالشُّورَى لِلْمُهَاجِرِينَ وَاَلْأَنْصَارِ فَإِنِ اِجْتَمَعُوا عَلَى رَجُلٍ وَ سَمَّوْهُ إِمَاماً كَانَ ذَلِكَ لِلَّهِ رِضًا فَإِنْ خَرَجَ عَنْ أَمْرِهِمْ خَارِجٌ بِطَعْنٍ أَوْ بِدْعَةٍ رَدُّوهُ إِلَى مَا خَرَجَ مِنْهُ فَإِنْ أَبَى قَاتَلُوهُ عَلَى اِتِّبَاعِهِ غَيْرَ سَبِيلِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ وَلاَّهُ اَللَّهُ مَا تَوَلَّى وَ لَعَمْرِي يَا مُعَاوِيَةُ لَئِنْ نَظَرْتَ بِعَقْلِكَ دُونَ هَوَاكَ لَتَجِدَنِّي أَبْرَأاَلنَّاسِ مِنْ دَمِ عُثْمَانَ وَ لَتَعْلَمَنَّ أَنِّي كُنْتُ فِي عُزْلَةٍ عَنْهُ إِلاَّ أَنْ تَتَجَنَّى فَتَجَنَّ مَا بَدَا لَكَ وَ اَلسَّلاَمُ .

    جواب كامل بر رد اين شبه جيست؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط تذکره نمایش پست
    نامه 6 نهج البلاغه از نامه های حضرت علی به معاویه است و در این نامه سلام و درودی به خلفای پیش از خود و کسانی که آنها را انتخاب کردند نیامده و شما ابتدای نامه را اشتباه ترجمه کرده اید:
    « انه بایعنی القوم الذین بایعوا ابابکر و عمر و عثمان علی ما بایعوهم علیه...»(1)یعنی همانا کسانی با من بیعت کرده اند که با ابابکر و عمر و عثمان با همان شرایط بیعت کرده اند...
    و این قسمت از ترجمه شما «من با قومي بيعت کرده ام که با ابوبکر و عمر و عثمان بيعت کردهاند» اشتباه است.
    با عرض سلام
    کدام ترجمه؟

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    إِنَّهُ بَايَعَنِي اَلْقَوْمُ اَلَّذِينَ بَايَعُوا أَبَا بَكْرٍ وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ عَلَى مَا بَايَعُوهُمْ عَلَيْهِ :
    ترجمه سلیس این عبارت این است :
    همانا کسانی با من بیعت کرده اند که با ابابکر و عمر و عثمان با همان شرایط بیعت کرده اند...
    ترجمه تحت اللفظی این عبارت این است:
    همانا مرا بیعت کردند قومی که ابابکر و عمر و عثمان را با همان شرایط بیعت کرده اند...



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود