جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بعد از دعا مرتبه الحمدلله بالاتر است یا آمین؟!

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    154
    صلوات
    24721941
    تعداد دلنوشته
    298
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 10 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما بعد از دعا مرتبه الحمدلله بالاتر است یا آمین؟!




    باسلام
    روز آدینه همه به خیر
    شاید این سئوال خیلی ها باشه!
    هنگام قرائت سوره حمد امام جماعت ، در پایان این سوره عظیم، شیعیان ذکر الحمدلله میفرمایند و اهل تسنن ذکر آمین.
    از طرفی در قرآن الله هم اشاره شده که و قلیل من عبادی الشکور.
    در اهمیت ذکر الحمدلله، احادیث فراوان داریم و حتی امیرالمومنین ع فردی را که الحمدلله گفت را احمق خواند.
    پس وقتی الحمدلله میگوئیم باید، نعمت الهی را بالا بپنداریم و به کم قانع نباشیم مخصوصا اگر دنیوی باشد.
    الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین ع و الائمه المعصومین ع
    کسی که آمین میگوید هنوز به یقین نرسیده و هنوز از آنچه برایش مقدر شده اطمینان ندارد.
    شاید نشدن برخی درخواست ها به نفع دعا کننده باشد ولی در هر جایی گفتن این ذکر لازم و واجب است.
    کسی که ذکر الحمدلله فرماید به یقین که رسیده وارد مرتبه اخلاص خواهد شد.
    لطفا بیشتر به تحقیقات من کمک کنید.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,642
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    829 پست
    حضور
    119 روز 12 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    بعد از دعا مرتبه الحمدلله بالاتر است یا آمین؟!







    کارشناس بحث: استاد صدرا

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    بعد از دعا مرتبه الحمدلله بالاتر است یا آمین؟!


  4. #3
    صدرا آنلاین نیست. کارشناس پاسخگوی مباحث اهل سنت و وهابیت

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    6 روز 1 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بکیر نمایش پست
    باسلام
    روز آدینه همه به خیر
    شاید این سئوال خیلی ها باشه!
    هنگام قرائت سوره حمد امام جماعت ، در پایان این سوره عظیم، شیعیان ذکر الحمدلله میفرمایند و اهل تسنن ذکر آمین.
    از طرفی در قرآن الله هم اشاره شده که و قلیل من عبادی الشکور.
    در اهمیت ذکر الحمدلله، احادیث فراوان داریم و حتی امیرالمومنین ع فردی را که الحمدلله گفت را احمق خواند.
    پس وقتی الحمدلله میگوئیم باید، نعمت الهی را بالا بپنداریم و به کم قانع نباشیم مخصوصا اگر دنیوی باشد.
    الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین ع و الائمه المعصومین ع
    کسی که آمین میگوید هنوز به یقین نرسیده و هنوز از آنچه برایش مقدر شده اطمینان ندارد.
    شاید نشدن برخی درخواست ها به نفع دعا کننده باشد ولی در هر جایی گفتن این ذکر لازم و واجب است.
    کسی که ذکر الحمدلله فرماید به یقین که رسیده وارد مرتبه اخلاص خواهد شد.
    لطفا بیشتر به تحقیقات من کمک کنید.
    با سلام و عرض ادب

    الف) یکی از اختلافات فقهی موجود میان مذهب اهل بیت(علیهم السلام) و عامه، در بدعت و یا سنت بودن گفتن ذکر«آمین» بعد از قرائت سوره ی حمد است.

    ب) فقهای اهل سنت جملگی فتوا به استحباب چنین عملی داده اند[1] و در روایتی از ابوهریره نقل نموده اند که وی گفته پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله)فرمودند: هر گاه یکی از شما آمین گفت و فرشتگان نیز در آسمان آمین گفتند و یکی از این آمین ها با دیگری موافق افتاد، گناهان گذشته اش بخشیده می شود.[2]

    در روایت دیگری باز از ابوهریره نقل شده که وی می گوید: پیامبر فرمودند: هرگاه امام جماعت گفت:«غیر المغضوب علیهم و الضالین»، شما بگوئید: آمین. بتحقیق کسی که قول او با سخن ملائکه موافق باشد، گناهان گذشته اش بخشیده می شود.[3]

    ج) در مقابل مذهب عامه، اهل بیت(علیهم السلام) از چنین عملی را نهی نموده اند و آنرا موجب بطلان نمازدانسته اند، که به چند روایت اشاره می شود:

    1.كلينى به سند خود از امام صادق(عليه السلام) نقل مى‏كند كه فرمود: «هرگاه پشت سر امام جماعت مشغول نماز بودى، هنگامى كه امام از قرائت حمد فارغ شد بگو: الحمد للَّه ربّ العالمين و آمين مگو».[4]

    2. نيز به سند خود از محمّد حلبى نقل مى‏ كند كه از امام صادق(عليه السلام )سؤال نمودم: هنگامى كه از فاتحة الكتاب فارغ شوم آمين گويم؟ حضرت فرمود: خیر. [5]

    3. زراره از امام باقر(عليه السلام) نقل مى‏كند كه فرمود: «هرگز هنگامى كه از قرائت فارغ شدى آمين مگو و اگر خواستى بگو: الْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ».[6]

    نکته ی قابل توجهی که در روایات شیعه و سنی مشاهده می گردد آن است که در روایات اهل بیت(علیهم السلام) آمین گفتن بدین صورت از کارهای یهود و نصارا شمرده شده[7] و بر خلاف آن در روایات اهل سنت آمده است که بر هيچ چيزى مانند آمين يهود بر مسلمانان حسد نورزيده، پس زياد آمين بگوييد؟[8] در هر حال چنین عملی در فقه اهل بیت(علیهم السلام) از بدعتهای صورت پذیرفته در نماز می باشد که موجب بطلان نماز می گردد.

    موفق باشید.


    [1] . الموسوعة الکویتیة،‌ج27، ص91.

    [2] .صحیح البخاری، کتاب الاذان، باب فضل التامین،‌ح: 781، دار طوق النجاة:« حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ، أَخْبَرَنَا مَالِكٌ، عَنْ أَبِي الزِّنَادِ، عَنِ الأَعْرَجِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: " إِذَا قَالَ أَحَدُكُمْ: آمِينَ، وَقَالَتِ المَلاَئِكَةُ فِي السَّمَاءِ: آمِينَ، فَوَافَقَتْ إِحْدَاهُمَا الأُخْرَى غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ "».

    [3] . همان، ح: 782:« حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ، عَنْ مَالِكٍ، عَنْ سُمَيٍّ، مَوْلَى أَبِي بَكْرٍ، عَنْ أَبِي صَالِحٍ السَّمَّانِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: " إِذَا قَالَ الإِمَامُ: {غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ} فَقُولُوا: آمِينَ، فَإِنَّهُ مَنْ وَافَقَ قَوْلُهُ قَوْلَ المَلاَئِكَةِ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ " تَابَعَهُ مُحَمَّدُ بْنُ عَمْرٍو، عَنْ أَبِي سَلَمَةَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَنُعَيْمٌ المُجْمِرُ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ».

    [4] . وسائل الشيعه، ج 6، ص67، كتاب الصلاة، باب عدم جواز التأمين فى آخر الحمد:« مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ جَمِيلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِذَا كُنْتَ خَلْفَ إِمَامٍ فَقَرَأَ الْحَمْدَ وَ فَرَغَ مِنْ قِرَاءَتِهَا فَقُلْ أَنْتَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ لَا تَقُلْ آمِينَ».

    [5] . همان:« وَ عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ عَنْ مُحَمَّدٍ الْحَلَبِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع أَقُولُ: إِذَا فَرَغْتُ مِنْ فَاتِحَةِ الْكِتَابِ آمِينَ قَالَ لَا».

    [6] . همان:« وَ قَدْ تَقَدَّمَ فِي كَيْفِيَّةِ الصَّلَاةِ حَدِيثُ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: وَ لَا تَقُولَنَّ إِذَا فَرَغْتَ مِنْ قِرَاءَتِكَ آمِينَ فَإِنْ شِئْتَ قُلْتَ الْحَمْدُ لِلَّهِ‏ رَبِّ الْعَالَمِينَ».

    [7] . وسائل الشيعه، ج 6، ص67، كتاب الصلاة، باب عدم جواز التأمين فى آخر الحمد، ص67:« عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَقُولُ: آمِينَ إِذَا قَالَ الْإِمَامُ‏ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لَا الضَّالِّينَ‏- قَالَ هُمُ الْيَهُودُ وَ النَّصَارَى وَ لَمْ يُجِبْ فِي هَذَا.

    [8] . سنن ابن ماجة، باب الجهر بامین، ح:857:«حَدَّثَنَا الْعَبَّاسُ بْنُ الْوَلِيدِ الْخَلَّالُ الدِّمَشْقِيُّ، حَدَّثَنَا مَرْوَانُ بْنُ مُحَمَّدٍ، وَأَبُو مُسْهِرٍ؛ قَالَا: حَدَّثَنَا خَالِدُ بْنُ يَزِيدَ بْنِ صُبَيْحٍ الْمُرِّيُّ، حَدَّثَنَا طَلْحَةُ ابْنُ عَمْرٍو، عَنْ عَطَاءٍعَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَا حَسَدَتْكُمْ الْيَهُودُ عَلَى شَيْءٍ، مَا حَسَدَتْكُمْ عَلَى قول: آمِينَ، فَأَكْثِرُوا مِنْ قَوْلِ: آمِينَ». این حدیث حدیثی ضعیف می باشد.
    فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ وَ لَهُ الْكِبْرِياءُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم.
    الجاثیة:37


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود