جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قران .وحی و نبوت.

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    4,311
    صلوات
    139000
    تعداد دلنوشته
    82
    مورد تشکر
    1,215 پست
    حضور
    122 روز 3 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    قران .وحی و نبوت.




    "قران کتاب اسمانی ما و معجزه جاوید پیامبر ما است. این کتاب در طی بیست و سه سال تدریجا" بر رسول خدا نازل گشت.

    قران کریم که هم کتاب پیغمبر اکرم است.و هم مظهر اعجاز او. نقشی صدها بار بزرگتر داشت

    از نقش عصای موسی و دم عیسی .

    پیغمبر اکرم ایات قران را بر مردم می خواند. و جاذبه این ایات افراد را به سوی اسلام می کشید.

    تاریخچه های مربوط به این موضوع در تاریخ اسلام از حد احصا خارج است.

    قران مجموعه 114 سوره است. و مجموع این سوره ها بر حدود 6205 ایه مشتمل است. و همه

    این ایات مجموعا" در حدود هفتاد و هشت هزار کلمه است.

    مسلمین از صدر اسلام تا عصر حاضر اهتمام بی نظیری در امر قران نشان داده اند.

    که نشانه شیفتگی انها نسبت به قران است. قران در زمان رسول اکرم به وسیله

    گروهیکه خود ایشان معین کرده بودند. که به نام کاتبان وحی معروف شدند. نوشته می شد.

    به علاوه غالب مسلمین اعم از مرد و زن. کوچک و بزرگ. عشق عجیبی به حفظ همه و یا اکثر ایات قران داشتند.

    مسلمین در هر عصری متناسب با امکانات فکری و عملی خود تحت تاثیر شوق و عشقی

    که به کتاب اسمانی خود داشتند در باره قران کار کرده اند. از قبیل یاد گرفتن و به خاطر سپردن.

    قرائت نزد استادان قرائت و تجوید. تفسیر معانی. توضیح و شرح لغات قران در کتب لغت مخصوص این کار.

    بر شمردن ایات و کلمات و حتی حروفی که در مجموع قران بکار رفته است.

    تدفیق در معانی ان و استفاده از ان در مسائل حقوقی - اخلاقی- اجتماعی- فلسفی-

    عرفانی- علمی- و زینت دادن گفته ها. و نوشته های خود به ایات قران.

    کتیبه های بسیار عالی یا گچ بریها و کاشی کاری ها. و نوشتن ان با خطوط بسیار زیبا .

    تذهیب ان اموختن ان به فرزندان خود قبل از هر اموزش دیگر. تدوین نحو و صرف زبان عربی به

    خاطر قران. ابداع و ابتکار علم معانی و بیان و بدیع. جمع اوری لغات زبان عربی و امثال اینها.

    اعجاز قران :

    " قران معجزه جاوید خاتم الانبیا است. از بدو نزول قران در مکه که با سوره های کوچک اغاز شد.

    رسول اکرم رسما" بر ان "تحدی" کرد. یعنی مدعی شد که قران کار من نیست . کار خدا

    است. و از من و هیچ بشر دیگر ساخته نیست. که مانند انرا بیاورد. و اگر باور ندارید ازمایش کنید. و از هر کسی می خواهید کمک بگیرید.

    ولی بدانید که اگر جن و انس پشت به پشت دهند که مانند انرا بیاورند قادر نخواهند بود.

    مخالفان پیغمبر اکرم نه در ان زمان و نه در زمانهای بعد که اکنون چهارده قرن از ان می گذرد.

    نتوانسته اند به این مبارزه طلبی پاسخ بدهند. اخرین سخن مخالفان ان عصر این بود که جادو است.

    خود این اتهام اعتراف ضمنی به خارق العاده بودن قران و نوعی اظهار عجز در برابر قران بود.

    مخالفان سرسخت پیامبر از هیچ معارضه ای با پیغمبر برای تضعیف و مغلوب کردنش

    مضایقه نکردند. و تنها کاری که به ان دست نزدند. زیرا صد در صد نا امید بودند .

    همان بود که پیغمبر مکرر پیشنهاد می کرد. و خود قران هم تصریح کرده است.

    یعنی اوردن لااقل یک سوره ( ولو سوره ای یک سطری مانند : قل هوالله . و سوره انا اعطیناک الکوثر )...

    ادامه دارد. وحی ونبوت از استاد مطهری.
    عصر یک جمعه دلگیر دلم گفت بگویم بنویسم
    که چرا عشق به انسان نرسیده است
    چرا آب به گلدان نرسیده است
    چرا لحظه ی باران نرسیده است
    به هر کس که در این خشکی دوران به لبش جان نرسیده است
    به ایمان نرسیده است وهنوزم که هنوز است
    غم عشق به پایان نرسیده است
    بگو حافظ دل خسته ز شیراز بیاید
    بنویسد که هنوزم که هنوز است
    چرا یوسف گمگشته به کنعان نرسیده است
    چرا کلبه ی احزان به گلستان نرسیده است


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    4,311
    صلوات
    139000
    تعداد دلنوشته
    82
    مورد تشکر
    1,215 پست
    حضور
    122 روز 3 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    " جنبه های اعجاز قران :

    " قران از جنبه های مختلف معجزه است. یعنی فوق بشری است. از نظر کلی اعجاز قران از دو جهت است :

    لفظی و معنوی.

    اعجاز لفظی قران مربوط می شود به مقوله زیبایی و اعجاز معنوی ان به مقوله علمی.

    پس اعجاز قران یکی از جنبه زیبایی و هنری است. و دیگری از جنبه فکری و علمی.

    هر یک از این دو جنبه- خصوصا" جنبه علمی- به نوبه خود دارای چند جهت است.

    " الفاظ قران ."

    سبک قران نه شعر است و نه نثر. اما شعر نیست برای اینکه وزن و قافیه ندارد. به علاوه شعر معمولا" با نوعی تخیل که تخیل شاعرانه نامیده می شود همراه است.

    قوام شعر به مبالغه و اغراق است که نوعی کذب است.

    در قران تخیلات شعری و تشبیه های خیالی وجود ندارد. در عین حال نثر معمولی هم نیست.

    زیرا از نوعی انسجام و اهنگ و موسیقی برخوردار است. که در هیچ سخن نثری تاکنون دیده نشده است.

    مسلمین همواره قران را با اهنگ های مخصوص تلاوت کرده و می کنند. که مخصوص قران است.

    در دستورهای دینی رسیده است که قران را با اهنگ خوش بخوانید.

    ائمه اطهار گاهی قران را در خانه های خود با اهنگی چنان دلربا می خواندند که مردم کوچه

    را متوقف می کرد.

    عجیب این است که زیبایی قران . زمان و مکان را در نوردیده و پشت سر گذاشته است.

    زیبایی قران نه زمان می شناسد و نه نژاد ونه فرهنگ مخصوص.

    همه مردمیکه با زبان قران اشنا شدند .انرا با ذائقه خود مناسب یافتند. هر چه زمان می گذرد و به هر اندازه ملتهای مختلف با قران اشنا می شوند. بیش از پیش مجذوب زیبایی قران می شوند.

    یهودیان و مسیحیان متعصب و پیروان برخی از مذاهب دیگر در طول چهارده قرن اسلامی انواع معارضه ها برای تضعیف مقام قران کرده اند.

    گاهی نسبت تحریف داده اند. و گاهی در برخی قصه های قران خواسته اند تشکیک کنند. و

    گاهی به شکلی دیگر علیه قران فعالیت کرده اند. ولی هیچ گاه به خود ندیده اند که از سخنوران ورزیده خود کمک بگیرند.

    و به فریاد مبارزه طلبی قران پاسخ گویند. و لااقل یک سوره کوچک مانند قران بیاورند. و به جهانیان عرضه دارند.

    همچنین در تاریخ اسلام افراد زیادی پدید امده اند. که به اصطلاح " زنادقه " یا " ملاحده " خوانده

    شده اند. و برخی از انها برجستگی فوق العاده داشته اند.

    این گروه به اشکال و اقسام مختلف علیه " دین "به طور کلی و قران خصوصا"سخنانی گفته اند. و برخی از انها خداوند سخن در زبان عربی شمرده می شوند.

    و احیانا" به منازعه با قران برخاسته اند. ولی تنها کاری که کرده اند ان بوده که کوچکی خود و عظمت قران را روشنتر کرده اند.

    تاریخ از ابن راوندی - ابوالعلاء معری . یا ابوالطیب متنبی شاعر نامدار عرب داستانها در این زمینه اورده است.

    اینها کسانی بوده اند که خواسته اند قران را کاری بشری جلوه دهند.

    افراد زیادی به ادعای پیغمبری برخاستند و سخنانی اوردند. به خیال خود شبیه قران و ادعای کردند که این سخنان نیز مانند قران از جانب خدا است.

    " طلیحه" - " مسیلمه" - " سجاح" از این گروه هستند. این گروه نیز به نوعی دیگر کوچکی خود و عظمت قران را روشن نمودند.

    عجیب اینست که کلام خود پیغمبر که قران بر زبان او جاری شده است با قران متفاوت است.

    از رسول اکرم سخنان زیادی به صورت خطبه . دعا. کلمات قصار. حدیث باقی مانده است. و در اوج فصاحت است.

    اما به هیچ وجه رنگ و بوی قران ندارد. این خود میرساند که قران و سخنان فکری پیغمبر از دو

    منبع جداگانه است. ... ادامه دارد.
    عصر یک جمعه دلگیر دلم گفت بگویم بنویسم
    که چرا عشق به انسان نرسیده است
    چرا آب به گلدان نرسیده است
    چرا لحظه ی باران نرسیده است
    به هر کس که در این خشکی دوران به لبش جان نرسیده است
    به ایمان نرسیده است وهنوزم که هنوز است
    غم عشق به پایان نرسیده است
    بگو حافظ دل خسته ز شیراز بیاید
    بنویسد که هنوزم که هنوز است
    چرا یوسف گمگشته به کنعان نرسیده است
    چرا کلبه ی احزان به گلستان نرسیده است

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    4,311
    صلوات
    139000
    تعداد دلنوشته
    82
    مورد تشکر
    1,215 پست
    حضور
    122 روز 3 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    " علی علیه السلام از حدود ده سالگی با قران اشنا است. یعنی سن علی در این حدود بود.

    که اولین ایات قران بر پیغمبر اکرم (ص) نازل شد. و علی مانند تشنه ای که به اب زلال برسد انها

    را فرا می گرفت. و تا اخر عمر پیغمبر در راس کاتبان وحی قرار داشت.

    علی حافظ قران بود. و همیشه قران را تلاوت می کرد. شبها که به عبادت می ایستاد با ایات

    قران خوش بود. با این وضع اگر سبک قران قابل تقلید می بود علی علیه السلام با ان

    استعداد بی نظیر در سخنوری و فصاحت و بلاغت که بعد از قران نظیری برای سخنش نمی توان

    یافت. می بایست تحت تاثیر سبک قران. از سبک قران پیروی کند. و خود بخود خطابه هایش

    به شکل ایات قران باشد. اما می بینیم سبک قران با سبک علی کاملا" متفاوت است.

    انگاه که علی در ضمن خطابه های غرا و فصیح و بلیغش ایه ای از قران می اورد. کاملا متمایز

    است. و ستاره ای را ماند که در مقابل ستارگان دیگر درخشش فوق العاده دارد.

    قران موضوعاتی را که معمولا زمینه هنر نمایی بشر در سخنسرایی است و افراد بشر اگر

    بخواهند هنر سخنوری خویش را بنمایانند ان زمینه ها را انتخاب می کنند. و سخن خویش را با پیش کشیدن انها زیبا می سازد.

    موضوعاتی که قران طرح کرده همه معنوی است. توحید است. معاد است. نبوت است.

    اخلاق است. احکام است. مواعظ است. قصص است. و در عین حال در حد اعلای زیبایی است.

    یا حق.
    عصر یک جمعه دلگیر دلم گفت بگویم بنویسم
    که چرا عشق به انسان نرسیده است
    چرا آب به گلدان نرسیده است
    چرا لحظه ی باران نرسیده است
    به هر کس که در این خشکی دوران به لبش جان نرسیده است
    به ایمان نرسیده است وهنوزم که هنوز است
    غم عشق به پایان نرسیده است
    بگو حافظ دل خسته ز شیراز بیاید
    بنویسد که هنوزم که هنوز است
    چرا یوسف گمگشته به کنعان نرسیده است
    چرا کلبه ی احزان به گلستان نرسیده است

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    150
    تشکر:
    1
    حضور
    21 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام وصلوات

    اگر چه محكمات قران براي همگان قابل فهم است اما فهم متشابهات كار شركاي قرانست :

    (ذلك القرآن فاستنطقوه) امام علي (ع) مى فرمايد:
    (و لن ينطق و لكن أخبركم عنه, ألا إنّ فيه علم مايأتى و الحديث عن الماضى و دواء دائكم و نظم ما بينكم.)20
    و البته قرآن هرگز سخن نخواهد گفت, اما من از قرآن به شما خبر مى دهم, هان! بدانيد كه دانش رخدادهاى آينده و خبر از گذشته و درمان دردهاى شما و نظم ميان شما, در قرآن نهفته است.

    تعبير (و لن ينطق) دو گونه برداشت را به همراه دارد:
    1. قرآن هرگز خود سخن نخواهد گفت و ناگزير بايد سخنان او را از زبان اهل بيت و اخبار آنان شنيد. بنابراين معنى بايد امر (استنطقوه) را به گونه اى توجيه كرد, چرا كه اگر قرآن هرگز سخن نمى گويد پس امر به استنطاق چه معنايى مى تواند داشته باشد.

    2. قرآن به خودى خود و بدون تلاش علمى و تدبّر و به كارگيرى روشهاى بايسته هرگز سخن نخواهد گفت ـ كه در اين صورت تقدير جمله چنين است: (لن ينطق بنفسه و بدون استنطاقه).
    نگارنده به قرينه سياق كلام و نيز قرائن خارجى و معرفتى پذيرفته شده درباره فهم قرآن, برداشت دوم را درست مى داند كه لازمه آن اين است كه بدون به كارگيرى ابزار و روشهاى درست استنطاق, كسى به پيامهاى قرآن راه نيابد, با اينكه پيامهاى آن بسيار گسترده است و شامل آينده و گذشته و حال مى باشد و على(ع) به عنوان كسى كه بيش از ديگران به آن ابزار و روشها آگاه است ـ در اين عبارت, به اجمال و در احاديث ديگر به تفصيل ـ خبر از رازها و رمزها و پيامهاى قرآن داده است.
    (نحن الشعار و الأصحاب و الخزينة و الابواب, و لاتؤتى البيوت الاّ من ابوابها, فمن أتاها من غيرابوابها سمّى سارقاً, فيهم كرائم القرآن, و هم كنوز الرحمن, ان نطقوا صدقوا, و ان صمتوا لم يسبقوا.)21
    مردم! ما اهل بيت پيامبر چونان پيراهن تن او و ياران راستين او و خزانه داران علوم و معارف وحى و درهاى ورود به آن معارف مى باشيم كه هيچ كس جز از در, وارد خانه نخواهد شد, هر كس از غير درخانه وارد شود دزد ناميده مى شود.
    مردم! درباره اهل بيت, كريم ترين آيات قرآن فرود آمده است; آنان گنجينه هاى علوم خداوند رحمانند, اگر سخن گويند راست گويند و اگر سكوت كنند كسى بر ايشان پيشى نگيرد.
    (هم موضع سرّه, و لجأ امره, و عيبة علمه, و موئل حكمه, و كهوف كتبه, و جبال دينه, بهم أقام انحناء ظهره, و أذهب ارتعاد فرائصه.)

    http://www.maarefquran.org/index.php...cle/LinkID,448


    أَرْسَلَهُ عَلَى حِينِ فَتْرَة مِنَ الرُّسُلِ، وَ طُولِ هَجْعَة مِنَ الاُْمَمِ، وَانْتِقَاض مِنَ الْمُبْرَمِ; فَجَاءَهُمْ بِتَصْدِيقِ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ، وَالنُّورِ الْمُقْتَدَى بِهِ. ذلِكَ الْقُرْآنُ فَاسْتَنْطِقُوهُ، وَ لَنْ يَنْطِقَ، وَ لَكِنْ أُخْبِرُكُمْ عَنْهُ: أَلاَ إِنَّ فِيهِ عِلْمَ مَا يَأْتِي، وَ الْحَدِيثَ عَنِ الْمَاضِي، وَ دَوَاءَ دَائِكُمْ، وَ نَظْمَ مَا بَيْنَكُمْ. از خطبه 158 نهج البلاغه
    و اين همان قرآن است ( كه آنحضرت آورده ) پس از او بخواهيد تا ( براى شما ) بگويد ، در صورتيكه هرگز ( قرآن بدون محقّق و مبيّنى ) سخن نخواهد گفت ، لكن ( شخص دانشمندى بايد تا حلال و حرام و محكم و متشابه و ناسخ و منسوخ آنرا بيان سازد ، و آن كس من و اهلبيتم ميباشيم پس ) من شما را از حقايق آن مى آگاهانم ، دانسته باشيد ، در اين قرآن است علم بآنچه راجع به آينده و آثار و كارهاى گذشته ميباشد ، دواى درد شما و نظم و ترتيب امورتان همه در آنست ،


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود