جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خانم ها وظيفه ي خودسرپرستي يا ديگر سرپرستي ندارند

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۴
    نوشته
    32
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    11 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خانم ها وظيفه ي خودسرپرستي يا ديگر سرپرستي ندارند




    بسم الله الرحمن الرحيم




    با سلام خدمت كارشناس محترم و خوانندگان عزيز
    اسناد روايي و قرآني و همچنين نظر مراجع تقليد را در موارد 1و 2و 3و 4 نياز دارم. براي انتشار در فضاي مجازي.
    با تشكر






    در دستگاه حقوقي اسلام، «زن» در هیچ شرایطی موظف به :


    1-خودسرپرستی

    یا
    2-سرپرستی دیگران

    نیست





    3-و هیچ تکلیف مالی متوجه او نمی‌شود

    4-و تا وقتی ازدواج نکرده است اگر هیچ سرپرستی ندارد، سرپرستی زندگی او با بیت‌المال است.



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,642
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    829 پست
    حضور
    119 روز 12 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    خانم ها وظيفه ي خودسرپرستي يا ديگر سرپرستي ندارند







    کارشناس بحث: استادمسلم

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۴/۱۰/۲۳ در ساعت ۰۸:۴۹
    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    خانم ها وظيفه ي خودسرپرستي يا ديگر سرپرستي ندارند


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    162 پست
    حضور
    21 روز 21 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ؟؟؟؟؟ نمایش پست
    اسناد روايي و قرآني و همچنين نظر مراجع تقليد را در موارد 1و 2و 3و 4 نياز دارم. براي انتشار در فضاي مجازي.
    با سلام و احترام

    هرگز رتبه زن از نظر اسلام هم ردیف رتبه مهجورین و ایتام که نیاز به سرپرستی و والی دارند، نیست؛ اینکه مرد به عنوان سرپرست خانواده معین شده از این باب نیست که زن توان استقلال ندارد، اما با تشکیل خانواده بالاخره یکی باید سرپرستی و مدیریت خانواده را بر عهده بگیرد، همان طور که مرد نیاز به زن دارد، زن هم نیاز به مرد دارد و باید برای تکمیل شخصیت دو طرف خانواده شکل بگیرد، با تشکیل خانواده تدبیر امور خانواده با مرد است، لذا زن در امور شخصی خودش نیازی به سرپرستی مرد ندارد، همان طور که طبق نظر مراجع تقلید زن برای خرج نمودن درآمد خودش نیازی به اجازه شوهر ندارد(1)(به نقل از اسلام کوئست) و همچنین اگر در آمد زن از مخارج سالش زیاد بیاید، به آن خمس تعلق می‌گیرد (به نقل از نرم افزار پرسمان) پس زن استقلال و تکلیف مالی دارد.

    در مورد خودسرپرستی یا دیگر سرپرستی هم باید عرض کنم زن ضرورتا نیازی به سرپرستی ندارد اگرچه ساختار آفرینش زن و مرد این است که باید در کنار هم باشند تا مکمل یکدیگر باشند اما اینطور نیست که اگر خانمی پدر یا شوهر نداشت نیاز باشد که دولت او را سرپرستی کند!
    تنها در مورد دختر باکره نظر پدر یا جد پدری طبق نظر برخی مراجع شرط است که در این خصوص نیز باید توجه کنید که اجازه برای ازدواج به این معنا نیست که او توان تصمیم گیری نداشته، ونیاز به سرپرست دارد بلکه طبق روایات متعدد انتخاب در ازدواج با دختر است، و امضا و اجازه پدر و یا جد پدری فقط در حد یک شرط این انتخاب است، نه اینکه زن توان خودسرپرستی ندارد، لذا در صورتی که دختر به حد بلوغ رسیده باشد اما پدر یا جد پدری، نداشته باشد نیازی به اجازه آنها ندارد. (امام خمینی، توضیح المسائل ، م2376) و اگر زنی برای بار دوم بخواهد ازدواج کند نیاز به اجازه کسی نیست.
    در ماده 1044 قانون مدنی نیز آمده است:
    «در صورتی که پدر یا جد پدری در محل حاضر نباشد و استیذان از آنها نیز عادتا غیر ممکن بوده و دختر نیز احتیاج به ازدواج داشته باشد، وی می تواند اقدام به ازدواج نماید».

    در مورد سرپرستی دیگران هم، در صورت طلاق یا فوت پدر، سرپرستی و تدبیر مالی فرزند بر عهده پدر یا جد پدری است، اما طبق روایات در خصوص حضانت و پرورش فرزند، مادر ارجحیت داشته و مقدم است:

    «الْمَرْأَةُ أَحَقُّ بِالْوَلَدِ إِلَى أَنْ يَبْلُغَ سَبْعَ سِنِينَ إِلَّا أَنْ تَشَاءَ الْمَرْأَة»؛ زن در نگهداری، به فرزند تا هفت سالگی سزاوارتر است، مگر این که خودش بخواهد (من لایحضره الفقیه، ج3، ص435)

    «سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الرَّجُلِ يُطَلِّقُ امْرَأَتَهُ وَ بَيْنَهُمَا وَلَدٌ أَيُّهُمَا أَحَقُّ بِالْوَلَدِ قَالَ الْمَرْأَةُ أَحَقُّ بِالْوَلَدِ مَا لَمْ تَتَزَوَّج‏»؛ از امام صادق(ع) پرسش شد درباره مردی که زن خود را طلاق می دهد و فرزندی دارد، کدام یک نسبت به فرزند سزاوارترند؟ حضرت فرمود: زن، مادامی که ازدواج نکرده، سزاوارتر است. (کلینی، الکافی، ج6، ص45)

    پیامبر(ص) نیز می‌فرمایند: «الْأُمُّ أَحَقُّ بِحَضَانَةِ ابْنِهَا مَا لَم‏ تَتَزَوَّج‏»؛ مادر، تا هنگامی که ازدواج نکرده، به نگهداری کودک سزاوارتر است. (عوالی الئالی، ج3، ص369)

    در روایت دیگری پیامبر(ص) در پاسخ پرسش مادری در باره نگهداری فرزندش در صورت طلاق، می فرماید:
    «أَنْتِ أَحَقُّ بِهِ مَا لَمْ تَنْكِحِي‏ »؛ تو، تا ازدواج نکرده ای، سزاوارتری.

    در صورت مرگ پدر هم مادر سزاوارتر است، همان‌طور که امام صادق(ع) می‌فرمایند:
    «فَإِذَا مَاتَ الْأَبُ فَالْأُمُّ أَحَقُّ بِهِ مِنَ الْعَصَبَة»هنگامی که پدر بمیرد پس مادر سزاوارتر است از سایر بستگان(الکافی، ج6، ص45)
    و نیز می‌فرمایند: «لَيْسَ لِلْوَصِيِّ أَنْ يُخْرِجَهُ مِنْ حَجْرِهَا حَتَّى يُدْرِكَ وَ يَدْفَعَ إِلَيْهِ مَالَه‏»؛ وصی حق ندارد کودک را از مادر بگیرد، تا زمانی که کودک رشید شود و اموال او را به او بدهد(الکافی، ج6، ص41).

    بنابراین، در صورت مرگ یکی از مادر و پدر، حق نگهداری و سرپرستی به دیگری منتقل می شود. قانون مدنی ایران هم در ماده 1171 به این نکته اشاره می کند:
    «حضانت طفل در صورت مرگ یکی از والدین، به دیگری منتقل می شود، حتی اگر پدر طفل فوت کرده باشد و برای او قیم تعیین کرده باشد».

    _________________________________
    (1) البته برخی مراجع مسئله نذر و صدقات را استثناء کرده‌اند.
    (2) قسمت پایانی پاسخ در خصوص سرپرستی و حضانت برگرفته از مقاله «حق سرپرستی و نگهداری کودک (حضانت)»، مجله فقه، شماره 15، حائری – ابراهیمی، با دخل و تصرف.



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۴
    نوشته
    32
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    11 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و تشكر

    به نظر من اين مثل ايتام نيست
    بلكه به نفعشون هست.

    خيلي خوب هست
    اين كه خانمي اگر سرپرست نداشت، دولت موظفه بهش كمك كنه


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    162 پست
    حضور
    21 روز 21 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    آیا در نظام حقوقی زن در اسلام، زن همواره نیاز به سرپرست دارد چه شوهر، چه حاکم شرع و...، و تکلیف مالی متوجه او می‌شود؟ آیا اصلا هیچ‌ کجا خود زن موظف به خود سرپرستی، یا سرپرستی از دیگران شده هست یا خیر.؟


    پاسخ:

    هرگز رتبه زن از نظر اسلام هم ردیف رتبه مهجورین و ایتام که همواره نیاز به سرپرستی و والی دارند، نیست؛ این که مرد به عنوان سرپرست خانواده معین شده از این باب نیست که زن توان استقلال ندارد، اما با تشکیل خانواده بالاخره یکی باید سرپرستی و مدیریت خانواده را بر عهده بگیرد، همان طور که مرد نیاز به زن دارد، زن هم نیاز به مرد دارد و باید برای تکمیل شخصیت دو طرف خانواده شکل بگیرد، با تشکیل خانواده تدبیر امور خانواده با مرد است، لذا زن در امور شخصی خودش نیازی به سرپرستی مرد ندارد، همان طور که طبق نظر مراجع تقلید زن برای خرج نمودن درآمد خودش نیازی به اجازه شوهر ندارد(1) و (2) و همچنین اگر در آمد زن از مخارج سالش زیاد بیاید، به آن خمس تعلق می‌گیرد(3) پس زن استقلال و تکلیف مالی دارد.

    در مورد خودسرپرستی یا دیگر سرپرستی هم باید عرض کنم زن ضرورتا نیازی به سرپرستی ندارد اگر چه ساختار آفرینش زن و مرد این است که باید در کنار هم باشند تا مکمّل یکدیگر باشند اما این طور نیست که اگر خانمی پدر یا شوهر نداشت نیاز باشد که دولت او را سرپرستی کند!.

    تنها در مورد دختر باکره نظر پدر یا جد پدری طبق نظر برخی مراجع شرط است که در این خصوص نیز باید توجه کنید که اجازه برای ازدواج به این معنا نیست که او توان تصمیم گیری نداشته، و نیاز به سرپرست دارد بلکه طبق روایات متعدد انتخاب در ازدواج با دختر است، و امضا و اجازه پدر و یا جد پدری فقط در حد یک شرط این انتخاب است، نه این که زن توان خودسرپرستی ندارد، لذا در صورتی که دختر به حد بلوغ رسیده باشد اما پدر یا جد پدری، نداشته باشد نیازی به اجازه آنها ندارد.(4) و اگر زنی برای بار دوم بخواهد ازدواج کند نیاز به اجازه کسی نیست.

    در ماده 1044 قانون مدنی نیز آمده است:
    «در صورتی که پدر یا جد پدری در محل حاضر نباشد و استیذان از آن ها نیز عادتا غیر ممکن بوده و دختر نیز احتیاج به ازدواج داشته باشد، وی می تواند اقدام به ازدواج نماید.»

    در مورد سرپرستی دیگران هم، در صورت طلاق یا فوت پدر، سرپرستی و تدبیر مالی فرزند بر عهده پدر یا جد پدری است، اما طبق روایات در خصوص حضانت و پرورش فرزند، مادر ارجحیت داشته و مقدم است:

    «الْمَرْأَةُ أَحَقُّ بِالْوَلَدِ إِلَى أَنْ يَبْلُغَ سَبْعَ سِنِينَ إِلَّا أَنْ تَشَاءَ الْمَرْأَة»؛ زن در نگهداری، به فرزند تا هفت سالگی سزاوارتر است، مگر این که خودش بخواهد.(5)

    «سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) عَنِ الرَّجُلِ يُطَلِّقُ امْرَأَتَهُ وَ بَيْنَهُمَا وَلَدٌ أَيُّهُمَا أَحَقُّ بِالْوَلَدِ قَالَ الْمَرْأَةُ أَحَقُّ بِالْوَلَدِ مَا لَمْ تَتَزَوَّج‏»؛ از امام صادق (علیه السلام) پرسش شد درباره مردی که زن خود را طلاق می دهد و فرزندی دارد، کدام یک نسبت به فرزند سزاوارترند؟ حضرت فرمود: زن، مادامی که ازدواج نکرده، سزاوارتر است.(6)

    پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیز می‌فرمایند: «الْأُمُّ أَحَقُّ بِحَضَانَةِ ابْنِهَا مَا لَم‏ تَتَزَوَّج‏»؛ مادر، تا هنگامی که ازدواج نکرده، به نگهداری کودک سزاوارتر است.(7)

    در روایت دیگری پیامبر(صلی الله علیه و آله) در پاسخ پرسش مادری درباره نگهداری فرزندش در صورت طلاق، می فرماید: «أَنْتِ أَحَقُّ بِهِ مَا لَمْ تَنْكِحِي‏ »؛ تو، تا ازدواج نکرده ای، سزاوارتری.

    در صورت مرگ پدر هم مادر سزاوارتر است، همان‌طور که امام صادق(علیه السلام) می‌فرمایند: «فَإِذَا مَاتَ الْأَبُ فَالْأُمُّ أَحَقُّ بِهِ مِنَ الْعَصَبَة»؛ هنگامی که پدر بمیرد پس مادر سزاوارتر است از سایر بستگان.(8)
    و نیز می‌فرمایند: «لَيْسَ لِلْوَصِيِّ أَنْ يُخْرِجَهُ مِنْ حَجْرِهَا حَتَّى يُدْرِكَ وَ يَدْفَعَ إِلَيْهِ مَالَه‏»؛ وصی حق ندارد کودک را از مادر بگیرد، تا زمانی که کودک رشید شود و اموال او را به او بدهد(9)

    بنا بر این، در صورت مرگ یکی از مادر و پدر، حق نگهداری و سرپرستی به دیگری منتقل می شود. قانون مدنی ایران هم در ماده 1171 به این نکته اشاره می کند:
    «حضانت طفل در صورت مرگ یکی از والدین، به دیگری منتقل می شود، حتی اگر پدر طفل فوت کرده باشد و برای او قیّم تعیین کرده باشد».(10)

    ______________
    (1) البته برخی مراجع مسئله نذر و صدقات را استثناء کرده‌اند.
    (2) به نقل از اسلام کوئست.
    (3) به نقل از نرم افزار پرسمان.
    (4) امام خمینی، توضیح المسائل ، م2376.
    (5) صدوق، محمد بن علی، من لایحضره الفقیه، نشر جامعه مدرسین، چاپ دوم، 1413ق، قم، ج3، ص435.
    (6) کلینی، محمد، الكافي، دار الكتب الإسلامية، چاپ چهارم، 1407ق، تهران، ج6، ص45.
    (7) عوالی الئالی، ج3، ص369.
    (8) الکافی، ج6، ص45.
    (9) الکافی، ج6، ص41.
    (10) مقاله «حق سرپرستی و نگهداری کودک (حضانت)»، مجله فقه، شماره 15، حائری – ابراهیمی، با دخل و تصرف.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۴/۱۱/۱۹ در ساعت ۲۲:۱۵ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  7. تشکرها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود