جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ولدالزنا به چه کسی نسبت داده میشود!؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۴
    نوشته
    103
    صلوات
    26480000
    تعداد دلنوشته
    296
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 12 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما ولدالزنا به چه کسی نسبت داده میشود!؟




    باسلام
    زنا در فقه اسلامی، تعاریف گوناگونی دارد، اما اصطلاحا به جفت مخالفی که با هم جمع شوند و عمل زناشویی انجام دهند و طبق سنت رسول الله دوره نباشذ گفته میشود.(تا آئین هر مرسلی در دوره خود اجرا شود)
    اما در برخی احادیث، زنا مفهوی دیگر دارد و اعمالی که عمل زناشویی را هم شامل نمیشود را هم در عقاب زناکار وارد میشود و با ایشان محشور میشود.
    لطفا دقیق تر بفرمائید تا بهتر بفهمم.
    از طرفی آیا کسانی که هنوز به دین اسلام نیامده اند و صاحب اولادی شده اند، این اولاد زنا زاده اند؟!
    دین اسلام سالهاست که معرفی شده و هنوز عده ای ایمان ندارند و مسلمان نشده اند.

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    800 پست
    حضور
    118 روز 17 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    ولدالزنا به چه کسی نسبت داده میشود!؟







    کارشناس بحث: استادسجاد

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    ولدالزنا به چه کسی نسبت داده میشود!؟


  5. #3
    سجاد آنلاین نیست. مدیر علمی انجمن فقه و احکام شرعی

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    535
    صلوات
    14
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    9 پست
    حضور
    15 روز 23 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمدجواد طاهری نمایش پست
    باسلام
    زنا در فقه اسلامی، تعاریف گوناگونی دارد، اما اصطلاحا به جفت مخالفی که با هم جمع شوند و عمل زناشویی انجام دهند و طبق سنت رسول الله دوره نباشذ گفته میشود.(تا آئین هر مرسلی در دوره خود اجرا شود)
    اما در برخی احادیث، زنا مفهوی دیگر دارد و اعمالی که عمل زناشویی را هم شامل نمیشود را هم در عقاب زناکار وارد میشود و با ایشان محشور میشود.
    لطفا دقیق تر بفرمائید تا بهتر بفهمم.
    از طرفی آیا کسانی که هنوز به دین اسلام نیامده اند و صاحب اولادی شده اند، این اولاد زنا زاده اند؟!
    دین اسلام سالهاست که معرفی شده و هنوز عده ای ایمان ندارند و مسلمان نشده اند.
    با عرض سلام و احترام

    1. تعریف اول شما همان تعریف فقهی از زناست و معانی دیگر بیشتر اخلاقی می باشد.

    2. اگر بر اساس دین و آیین خود ازدواج کرده اند ، اولاد زنا محسوب نمی گردند.

    در پناه حضرت حق باشید

    پی نوشت:
    استفتاء از دفتر مراجع عظام در قم



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    150
    تشکر:
    1
    حضور
    21 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    آيا شريك شدن شيطان در نطفه آدم بنص آيه : وشاركهم في الاموال والاولاد :‌ درجه خفيفي از زنا است ؟



  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    معنای عبارت مورد نظر از آیه کریمه




    نقل قول نوشته اصلی توسط خیرالبریه نمایش پست
    سلام آيا شريك شدن شيطان در نطفه آدم بنص آيه : وشاركهم في الاموال والاولاد ...
    سلام
    آیه کریمه از دستور باری تعالی به شراکت شیطان در اموال و اولاد آدمی سخن گفته، و نه مال و نطفه او! پس اینکه می فرمایید نص آیه دال بر شراکت در نطفه است، آیه کریمه چنین نصی ندارد.


    **************

    وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَ أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَ رَجِلِكَ وَ شارِكْهُمْ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ وَ عِدْهُمْ وَ ما يَعِدُهُمُ الشَّيْطانُ إِلاَّ غُرُوراً (اسراء/64)
    هر كدام از آنها را مى‏توانى با صدايت تحريك كن! و لشكر سواره و پياده ‏ات را بر آنها گسيل دار! و در ثروت و فرزندانشان شركت جوى! و آنان را با وعده ‏ها سرگرم كن ولى شيطان، جز فريب و دروغ، وعده‏ اى به آنها نمى‏ دهد

    درباره این قسمت که فرمود «وَ شارِكْهُمْ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ»، علامه طباطبایی آن را به معنای این دانسته که شیطان سهمی از فریب کاری و گمراه کردن را از طریق اموال و اولاد آدمی، برای خود فراهم سازد.

    علامه طباطبایی و استاد مکارم شیرازی، نطفه حرام و حرامزادگی را یکی از مصادیق شراکت شیطان در اولاد دانسته اند. علامه طباطبایی می فرماید حتی ممکن است فرزندی حلال زاده باشد اما تربیت نادرستی پیدا کند، همین هم مصداق آیه است و از مصادیق شراکت شیطان در اولاد محسوب می شود. استاد مکارم شیرازی هم می نویسد: "روايات متعددى در ذيل اين آيات وارد شده كه شركت شيطان را در فرزندان به عنوان فرزندان نامشروع يا فرزندانى كه از مال حرام نطفه آنها منعقد مى ‏شود و يا به هنگام انعقاد نطفه، پدر و مادر به ياد خدا نيستند، تفسير كرده‏ اند ولى همانگونه كه بارها گفته‏ ايم اين گونه تفسيرها بيان قسمتى از مصداق هاى روشن است و دليل بر انحصار نيست‏". ایشان در ادامه از نحوه فریبکاری های شیطان نسبت به اولاد آدم و انواع وسوسه ها در منحرف کردن آنها سخن می گوید. (1)

    بیان توانای علامه طباطبایی درباره این قسمت از آیه کریمه:
    شركت جز در ملكيت و اختصاص تصور نمى‏ شود، و لازمه‏ اش اين است كه شريک در استفاده از آن ملك _كه غرض از تحصيل آن همان استفاده است_ سهيم باشد، چرا كه مال عينى است خارجى و جداى از انسان و همچنين فرزند موجودى است مستقل و جداى از پدر و مادر، و اگر غرض از مال و فرزند استفاده از آنها نبود هرگز انسان ماليتى براى مال و اختصاصى براى فرزند قائل نمى‏ شد؛ پس شركت كردن شيطان با آدمى در مال و فرزند، سهم بردن از منفعت و اختصاص است، مثل اينكه آدمى را وادار كند به تحصيل مال _كه خداوند آن را مايه رفع حاجت آدمى قرار داده_ از راه حرام، زيرا در اين صورت هم آدمى از آن مال سود برده و به غرض طبيعى خود نائل مى‏ شود و هم شيطان به غرض خود رسيده است، و يا آنكه از راه حلال كسب بكند ولی در معصيت به كار برند و در اطاعت خدا صرف نكند، پس هر دو از آن مال منتفع شده‏ اند با اينكه او از رحمت خدا تهى دست است.

    و يا آنكه از راه حرام فرزندى براى آدمى به دنيا آيد، و يا از راه حلال به دنيا آيند ولی به تربيت دينى و صالح تربيتش نكند و به آداب خدايى مؤدبش نسازد، در نتيجه سهمى از آن فرزند را براى شيطان قرار داده و سهمى را براى خودش، و همچنين چيزهاى ديگر. (2)

    ----------------------
    1- الميزان، ج‏ 13، ص 146، تفسير نمونه، ج‏ 12، ص 185
    2- المیزان، همان.



    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۱۰/۱۸ در ساعت ۲۱:۳۶
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    150
    تشکر:
    1
    حضور
    21 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست
    آیه کریمه از دستور باری تعالی به شراکت شیطان در اموال و اولاد آدمی سخن گفته، و نه مال و نطفه او! پس اینکه می فرمایید نص آیه دال بر شراکت در نطفه است، آیه کریمه چنین نصی ندارد.
    با سلام

    اما در اخبار تفسيري آمده است چگونگي شراكت شيطان در اولاد :


    عدة من أصحابنا، عن سهل بن زياد، عن الحسن بن محبوب، عن علي بن رئاب عن الحلبي قال: قال أبوعبدالله (ع) في الرجل: إذا أتى أهله فخشي أن يشاركه الشيطان قال: يقول: " بسم الله " ويتعوذ بالله من الشيطان.كافي

    قال الإمام الصادق (عليه السلام) : إذا أتى أحدكم أهله فليذكر الله ، فإنّ من لم يذكر الله عند الجماع فكان منه ولد ، كان شرك الشيطان ، ويعرف ذلك بحبّنا وبغضنا( [345]) .


    وقال (عليه السلام) : إنّ الرجل إذا أتى المرأة وجلس مجلسه حضره الشيطان ، فإن هو ذكر اسم الله تنحّى الشيطان عنه ، وإن فعل ولم يسمّ أدخل الشيطان ذكره ، فكان العمل منهما جميعاً ، والنطفة واحدة ، قلت : فبأيّ شيء يعرف هذا جعلت فداك ؟ قال : بحبّنا وبغضنا( [346]) .

    عن أمير المؤمنين علي (عليه السلام) ، قال : قال رسول الله (صلى الله عليه وآله) : إنّ الله حرّم الجنّة على كلّ فحّاش بذيء قليل الحياء ، لا يبالي ما قال ولا ما قيل له ، فإنّك إن فتّشته لم تجده
    إلاّ لغيّة ـ أي زنية ـ أو شرك شيطان ، قيل : يا رسول الله ، وفي الناس شرك شيطان ؟ فقال (صلى الله عليه وآله) : أما تقرأ قول الله عزّ وجلّ : ( وَشَارِكْهُمْ فِي الأمْوَالِ وَالأولادِ ) ( [347]) .


    الكافي بإسناده عن أبي بصير ، عن أبي عبد الله (عليه السلام) حيث علّمه الدعاء إذا دخلت عليه امرأته ، وقال فيه : ولا تجعل فيه شركاً للشيطان ، قال : قلت : وبأيّ شيء يعرف ذلك ؟ قال : أما تقرأ كتاب الله عزّ وجلّ : ( وَشَارِكْهُمْ فِي الأمْوَالِ وَالأولادِ ) ؟ ثمّ قال : إنّ الشيطان ليجيء حتّى يقعد من المرأة كما يقعد الرجل منها ، ويحدث كما يحدث ، وينكح كما ينكح ، قلت : بأيّ شيء يعرف ذلك ؟ قال : بحبّنا وبغضنا ، فمن أحبّنا كان نطفة العبد ، ومن أبغضنا كان نطفة الشيطان . موثق


    وقال في حديث آخر : وإنّ الشيطان يجيء فيقعد كما يقعد الرجل ، وينزل كما ينزل الرجل .


    وفي رواية اُخرى عن هشام ، عنه (عليه السلام) في النطفتين اللتين للآدمي والشيطان إذا اشتركا ، فقال أبو عبد الله (عليه السلام) : ربما خلق من أحدهما ، وربما خلق منهما جميعاً( [348]) .

    هذا في الجماع الذي كثيراً ما ينسى الإنسان نفسه لغلبة الشهوة ، فكيف لا ينسى الله ، فلا بدّ أن يكون المؤمن دائم التذكّر والذِكر ، حتّى يذكر ربّه في تلك اللحظات الحيوانية ، ثمّ هناك حالات اُخرى تذكر على سبيل الأمثلة ( وَتِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَـتَـفَـكَّـرُونَ ) ( [349]) ، وإلاّ فإنّ المؤمن يذكر الله في كلّ الحالات ، بل إذا كان يذكره عند الجماع وعند التبوّل والتغوّط ، فبطريق أولى يذكره
    في الأماكن والأزمنة الاُخرى .









  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام به خیرالبریه گرامی

    آیه کربمه ار شراکت شیطان در مال و اولاد آدم سخن گفته و نه شراکت در نطفه؛ توضیح برخی مفسرین درباره تعبیر آیه کریمه را هم عرض کردم.

    اما اینکه در برخی روایات _البته مطابق نقل شما_ چنین مطلبی وارد شده، این به معنای زنای مصطلح نیست! چون هیچ ارتباطی با تعریف زنا ندارد. «درجه خفیفی از زنا» هم نیست، چون چنین ادعایی، در واقع جعل اصطلاح است و این اصطلاح جدید، مبنای روشن و درستی ندارد.

    شیطان دشمن قسم خورده آدم و فرزندان اوست، پس به سراغ کسانی که به نحوی از خدای متعال غفلت می کنند می رود تا آنها را فریب داده و از راه به در کند؛ و لو در چند لحظه غفلت حاصل از غلبه غریزه!

    حالا ممکن است باطن این امر به صورتی که در روایت تجسم شده رخ بدهد، اما مطلب این است که شیطان از همان غفلت اندک هم بهترین بهره ها را می برد و اینچنین سهم خود را در گمراهی فرزندان آدم تدارک می بیند.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۱۱/۱۴ در ساعت ۲۰:۳۶
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود