جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: همسران پیامبر، مادران امّت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 8 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    همسران پیامبر، مادران امّت




    پرسش:
    آيا تعبير «ازواجه امهاتهم» در آیه 6 سوره احزاب، با چيزى كه در آيه 4 سوره احزاب آمده تضاد ندارد؟

    پاسخ:
    ابتدا هر دو آیه را عرض کنیم تا منظور سوال مشخص شود:
    «ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ في‏ جَوْفِهِ وَ ما جَعَلَ أَزْواجَکُمُ اللاَّئي‏ تُظاهِرُونَ مِنْهُنَّ أُمَّهاتِکُمْ»؛ خداوند برای هیچ کس دو دل در درونش نیافریده و هرگز همسرانتان را که مورد «ظهار» قرار می دهید مادران شما قرار نداده است.
    (1)
    «النَّبِيُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ»؛ پیامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است و همسران او مادران آن ها [مؤمنان] محسوب می شوند.
    (2)
    حال سوال این است که در آن جا مى فرمايد: (كسانى كه گاهى همسرانشان را بمنزله مادر خود قرار مى دهند، سخن باطلى مى گويند، مادر آن ها فقط كسى است كه از او متولد شده اند) یعنی مادران ما فقط کسانی هستند که از آن ها متولد شدیم؛ اما در آیه بعد همسران پیامبر، مادران امت محسوب شدند؛ و با اين حال چگونه همسران پيامبر كه مسلمانان از آنان متولد نشده اند مادر محسوب مى شوند؟
    در پاسخ باید گفت خطاب مادر به يک زن يا بايد از نظر جسمانى باشد يا روحانى؛ اما از نظر جسمانى تنها در صورتى اين معنا واقعيت دارد كه انسان از او متولد شده باشد، و اين همان است كه در آيات پيشين آمده كه مادر جسمانى انسان تنها كسى است كه از او متولد شده است؛ و اما پدر يا مادر روحانى كسى است كه يكنوع حق معنوى بر او داشته باشد، هم چون پيامبر (صلى اللّه عليه و آله) كه پدر روحانى امت محسوب مى شود، و هم به خاطر او همسرانش احترام مادر را دارند.
    ايرادى كه به اعراب جاهلى در مورد (ظهار) متوجه مى شد اين بود كه وقتى همسران خود را مادر خطاب مى كردند مسلّما منظور آن ها مادر معنوى نبود، بلكه منظورشان اين بود كه آن ها به منزله مادر جسمانى هستند، لذا آن را يک نوع طلاق مى شمردند، و مى دانيم مادر جسمانى با الفاظ درست نمى شود، بلكه شرط آن تولد جسمانى است. بنابر اين سخن آن ها سخن منكر و زور و باطل بود.
    ولى در مورد همسران پيامبر (صلى اللّه عليه و آله) اگر چه آن ها مادر جسمانى نيستند، ولى به احترام پيامبر (صلى اللّه عليه و آله) مادر روحانی اند، و احترام يک مادر را دارند. و اگر مى بينيم كه قرآن در آيات آينده ازدواج با همسران پيامبر (صلى اللّه عليه و آله) را تحريم كرده آن نيز يكى از شئون احترام آن ها و احترام پيامبر (صلى اللّه عليه و آله) است.
    البته نوع سومى از مادر در اسلام به عنوان مادر رضاعى وجود دارد كه در آيه 23 سوره نساء به آن اشاره شده «وَ أُمَّهاتُكُمُ اللاَّتي‏ أَرْضَعْنَكُم‏»؛ ولى آن در حقيقت يكى از شاخه هاى مادر جسمانى مى باشد.(3)

    ـــــــــــــــــ
    (1) احزاب/ 4.
    (2) احزاب/ 6.
    (3) تفسير نمونه، مکارم شیرازی، ج 17 ص 205 و 206.





    لینک اصلی



  2. تشکرها 2


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود