جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بعثت انبیاء

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 6 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    بعثت انبیاء






    پرسش:
    با توجه به امیال نفسانی انسان، فلسفه بعثت انبیاء چیست؟

    پاسخ:
    متکلمان اسلامی در مورد ضرورت وجوب بعثت انبیاء، به طور عمده دو دلیل را ذکر کرده اند:
    1. حل نزاع: دنیا محل تنازع و اختلاف است (عامل این اختلافات هم همان امیال نفسانی است که موجب می شود انسان به حق خود قانع نبوده و به حقوق دیگران تجاوز کند) و مفسده این نزاع ها با وجود شریعتی آسمانی بر طرف می شود (تا حقوق انسان ها و روش صحیح زندگی را برای آن ها مشخص کند) واین دین آسمانی نیز احتیاج به پیامبری دارد تا تکالیف الهی را به انسان ها ابلاغ نموده و واسطه بین خلق و خالق باشد.(1)

    در همین رابطه در قرآن کریم می خوانیم: «كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرينَ وَ مُنْذِرينَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فيمَا اخْتَلَفُوا فيهِ وَ مَا اخْتَلَفَ فيهِ إِلاَّ الَّذينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ بَغْياً بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَ اللَّهُ يَهْدي مَنْ يَشاءُ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ»
    ؛ مردم، امّتى يگانه بودند؛ پس خداوند پيامبران را نويدآور و بيم‏ دهنده ب
    رانگيخت، و با آنان، كتاب [خود] را بحق فرو فرستاد، تا ميان مردم در آن چه با هم اختلاف داشتند داورى كند. و جز كسانى كه [كتاب‏] به آنان داده شد ـ پس از آن كه دلايل روشن براى آنان آمد ـ به خاطر ستم [و حسدى‏] كه ميانشان بود، [هيچ كس‏] در آن اختلاف نكرد. پس خداوند آنان را كه ايمان آورده بودند، به توفيق خويش، به حقيقت آن چه كه در آن اختلاف داشتند، هدايت كرد. و خدا هر كه را بخواهد به راه راست هدايت مى‏ كند.(2)
    2. تکالیف سمعیه و شنیداری (که توسط پیامبر برای مردم بیان و تبیین می شود) واجب است، به دلیل این که این تکالیف لطفی است در مورد تکالیف عقلیه، و چون انجام لطف برای تقرب بنده بسوی خداوند موثر بوده و لازم است، لذا ناگذیر خداوند آن را انجام می دهد.(3)

    توضیح مسئله این که ما تکالیف عقلیه ای داریم، مانند لزوم شکر از کسی که به انسان خدمتی کرده و نعمتی داده است، و این حکم عقل است و در رأس آن ها خداوند متعال قرار دارد، وقتی تکالیفی به واسطه پیامبر بر مردم نازل می شود و آن ها را دعوت به تبعیت از عقل کرده و گفته های عقل را تایید می کند و مردم را برای انجام این احکام مصمم می کند.
    پس باید بگوییم که عامل اصلی و اولی در لزوم وجود انبیاء همان امیال و غرائز نفسانی است که موجب اختلاف و هرج و مرج در بین مردم می شود.

    ___________
    (1) فاضل مقداد، ارشاد الطالبین، ص 296.
    (2) بقره/ 213.
    (3) ارشاد الطالبین، ص 296؛ علامه حلی، کشف المراد، ص 470.




    لینک اصلی


  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود