جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نفخه صور

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 6 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    نفخه صور




    پرسش:
    بعد از دمیدن صور دوم، آیا ارواح به بدن ها بر می گردند؟ در برزخ عذاب و لذت به چه شکل است؟

    پاسخ:
    در قرآن کریم اشاره شده که دو نفخ صور خواهد بود، در اولی همه بیهوش به زمین خواهند افتاد و در دومی همه زنده شده و به محشر خواهند آمد.
    «وَ نُفِخَ‏ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ مَنْ شاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ‏ فيهِ أُخْرى‏ فَإِذا هُمْ قِيامٌ يَنْظُرُونَ»؛ در صور دمیده خواهد شد و هر کسی که در آسمان ها و زمین است بیهوش به زمین خواهد افتاد، مگر کسانی که خداوند می خواهد، سپس بار دیگر در صور دمیده خواهد شد آنگاه همه ایستاده و نظاره خواهندکرد.(1)
    و ما معتقد به معاد جسمانی و روحانی هستیم لذا انسان به صورت جسمی محشور خواهد شد.
    وجود عالم برزخ علاوه بر آیه ای که ذکر شد، مورد تأیید و اعتقاد علمای ماست، که ما در این جا برخی از آن ها و احادیث مربوط به این قضیه را ذکر می کنیم.
    مفسر بزرگوار ابراهیم قمی که هم عصر با ائمه ما بوده و در دوران امام هادی و عسگری (علیهما السلام) بوده است، در مورد عالم برزخ و عذاب و لذت موجود در آن در تفسیر خود می گوید: «وَ أَمَّا الَّذِينَ سُعِدُوا فَفِي الْجَنَّةِ خالِدِينَ فِيها يعني في جنات الدنيا التي تنقل إليها أرواح المؤمنين‏ ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ- إِلَّا ما شاءَ رَبُّكَ عَطاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ يعني غير مقطوع من نعيم الآخرة في الجنة يكون متصلا به و هو رد على من ينكر عذاب القبر و الثواب- و العقاب في الدنيا في البرزخ‏ قبل يوم القيامة»

    کسانی که به سعادت رسیدند در بهشت جاودنه خواهند بود. مرحوم قمی در توضیح آیه شریفه می گوید: یعنی در بهشت های دنیا که ارواح مومنین به آن منتقل می شود (وادی السلام) مادامی که آسمان ها و زمین برپا است، مگر چیزی که پروردگارت بخواهد، و آن عطایی است غیر مقطوع، از نعمت های آخرت در بهشت، بهشت برزخ متصل به بهشت آخرت است. و این آیات ردی است بر کسی که منکر عذاب قبر و ثواب در آن است و عقاب در دنیا در برزخ است که قبل از قیامت می باشد.(2)
    مرحوم کلینی در اصول کافی از امام صادق (علیه السلام)حدیثی نقل می کند که حضرت می فرماید: در قیامت شفاعت ما است و ما برای شیعیان خود از برزخ می ترسیم.
    عَنْ عَمْرِو بْنِ يَزِيدَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) إِنِّي سَمِعْتُكَ وَ أَنْتَ تَقُولُ كُلُّ شِيعَتِنَا فِي الْجَنَّةِ عَلَى مَا كَانَ فِيهِمْ؟ قَالَ: صَدَقْتُكَ كُلُّهُمْ وَ اللَّهِ فِي الْجَنَّةِ. قَالَ: قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ الذُّنُوبَ كَثِيرَةٌ كِبَارٌ. فَقَالَ: أَمَّا فِي الْقِيَامَةِ فَكُلُّكُمْ فِي الْجَنَّةِ بِشَفَاعَةِ النَّبِيِّ الْمُطَاعِ أَوْ وَصِيِّ النَّبِيِّ وَ لَكِنِّي وَ اللَّهِ أَتَخَوَّفُ عَلَيْكُمْ فِي الْبَرْزَخِ‏. قُلْتُ: وَ مَا الْبَرْزَخُ‏؟ قَالَ: الْقَبْرُ مُنْذُ حِينِ مَوْتِهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ»(3)

    حضرت می فرماید: در قیامت همه شما با شفاعت پیامبر (صلی الله علیه و آله) و یا اوصیاء او در بهشت هستید. قسم به خداوند من برای شما از برزخ می ترسم، پرسیدم: برزخ چیست؟ حضرت فرمود: قبر است از موقع مرگ تا روز قیامت.
    در نحوه عذاب قبر آل فرعون خداوند متعال می فرماید: «النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْها غُدُوًّا وَ عَشِيًّا وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ‏ أَشَدَّ الْعَذابِ»؛ (اينك هر] صبح و شام بر آتش عرضه مى ‏شوند، و روزى كه رستاخيز برپا شود [فرياد مى‏ رسد كه:] «فرعونيان را در سخت‏ ترين [انواع‏] عذاب درآوريد.(4)
    خلاصه این که وقتی صور اول دمیده می شود همه می میرند و در صور دوم همه زنده شده و در بدن دنیایی خود قرار می گیرند. و این که این مساله به چه شکل خواهد بود فهمش چندان ساده نیست، ولی از قدرت الهی خارج نمی باشد. و از طرف دیگر طول مدتی که انسان مومن محض یا کافر محض، در برزخ قرار دارد در لذت و یا عذاب است که ادله آن از قرآن کریم و کلام بزرگان بیان شد و از مسلمات مسلمانان است.
    علامه محمد تقی مجلسی در این رابطه می فرماید: «لا خلاف بين المسلمين في عذاب القبر و سؤاله و الأخبار به متواترة»؛
    بین مسلمانان اجماع وجود دارد، بر وجود عذاب قبر و سوال در قبر و روایات این مساله متواتر است.(5)

    __________
    (1) زمر/ 68.
    (2) علی بن ابراهیم، تفسير القمي، ج ‏1، ص 338، ناشر: دارالکتاب، قم، 1404ه ق، چ سوم.
    (3) کلینی، اصول کافی، ج ‏3، ص 242، ناشر: دارالکتب الاسلامیة، تهران، 1407ه ق، چ چهارم.
    (4) غافر/ 46.
    (5) روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه (ط - القديمة)، ج‏ 1، ص 467، موسسه کوشانپور، 1406، قم، چ دوم.




    لینک اصلی



  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود