جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا رو به قبله؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 2 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    چرا رو به قبله؟






    پرسش:
    اگر خدا می فرماید شرق و غرب ملک او است و به هر طرف روی کنید به سوی خدا روی آورده اید (بقره/ 114) پس چرا رو به قبله می ایستیم؟ قبله چه معنی و مفهوم و حکمتی دارد؟

    پاسخ:
    «وَ لِلَّهِ المَشْرِقُ وَ المَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ»؛ مشرق و مغرب، از آن خداست! و به هر سو رو كنيد، خدا آن جاست! خداوند بى ‏نياز و داناست.(1)
    چنين نيست كه اگر شما را از رفتن به مساجد و پايگاه هاى توحيد مانع شوند، راه بندگى خدا بسته شود، نه؛ شرق و غرب اين جهان تعلق به ذات پاک او دارد و به هر سو رو كنيد او آن جا است، هم چنين تغيير قبله كه به خاطر مناسبت هاى خاصى صورت گرفته، كمترين اثرى در اين امر ندارد مگر جايى هست كه از خدا خالى باشد، اصولا خدا مكان ندارد.
    توجه به اين نكته لازم است كه منظور از مشرق و مغرب در آيه فوق، اشاره به دو سمت خاص نيست بلكه اين تعبير كنايه از تمام جهات است، همان گونه كه مثلا مى‏ گوئيم: دشمنان على به خاطر عداوت، و دوستانش از ترس، فضائل او را پوشاندند، اما با اين حال فضائلش شرق و غرب عالم را گرفت (يعنى همه دنيا). شايد تكيه بر خصوص شرق و غرب به خاطر اين باشد كه انسان، نخستين جهتى را كه مى‏ شناسد اين دو جهت است و بقيه جهات به وسيله مشرق و مغرب شناخته مى‏ شود.
    ـ فلسفه قبله‏
    نخستين سؤالى كه در اين جا پيش مى ‏آيد اين است كه اگر به هر سو رو كنيم خدا آن جاست، پس توجه به قبله چه لزومى دارد؟ باید گفت توجه به قبله هرگز مفهومش محدود كردن ذات پاک خدا در سمت معيّنى نيست، بلكه از آن جا كه انسان يک وجود مادى است و بالاخره بايد به سويى نماز بخواند، دستور داده شده است كه همه به يک سو نماز بخوانند تا وحدت و هماهنگى در صفوف مسلمين پيدا شود، و از هرج و مرج و پراكندگى جلوگيرى به عمل آيد. فكر كنيد اگر هر كسى به سويى نماز مى‏ خواند و صفوف متفرق تشكيل مى‏ دادند چقدر زننده و ناجور بود.
    ضمنا سمتى كه به عنوان قبله تعيين شده (سمت كعبه) نقطه ‏اى است مقدس كه از قديمى‏ ترين پايگاه هاى توحيد است و توجه به آن بيدار كننده خاطرات توحيدى مى ‏باشد.
    ـ توجه به خدا واخلاص در عمل
    «لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ الْكِتابِ وَ النَّبِيِّينَ وَ آتَى الْمالَ عَلى‏ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكينَ وَ ابْنَ السَّبيلِ وَ السَّائِلينَ وَ فِي الرِّقابِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا وَ الصَّابِرينَ فِي الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حينَ الْبَأْسِ أُولئِكَ الَّذينَ صَدَقُوا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ»؛ نيكى آن نيست كه روى خود به جانب مشرق و مغرب كنيد، بلكه نيكوكار كسى است كه به خدا و روز بازپسين و فرشتگان و كتاب خدا و پيامبران ايمان آورد. و مال خود را، با آن كه دوستش دارد، به خويشاوندان و يتيمان و درماندگان و مسافران و گدايان و دربندماندگان ببخشد. و نماز بگزارد و زكات بدهد. و نيز كسانى هستند كه چون عهدى مى‏ بندند بدان وفا مى‏ كنند. و آنان كه در بينوايى و بيمارى و به هنگام جنگ صبر مى‏ كنند، اينان راستگويان و پرهيزگارانند.(2)


    ـــــــــــــــــ
    (1) بقره/ 115.
    (2) بقره/ 177.




    لینک اصلی


  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود