جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عذاب دوزخیان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 14 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    عذاب دوزخیان





    پرسش:
    شديد ترين آيه ای كه در قرآن درباره عذاب دوزخيان آمده چيست؟

    پاسخ:
    «خالِدينَ فيها لا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ»؛ جاويد در لعنت بمانند و از عذابشان كاسته نشود و مهلت شان ندهند.(1)
    «الَّذينَ كَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبيلِ اللَّهِ زِدْناهُمْ عَذاباً فَوْقَ الْعَذابِ بِما كانُوا يُفْسِدُونَ»؛ آنان كه كافر شدند و ديگران را از راه خدا باز داشتند، به كيفر فسادى كه مى ‏كردند عذابى بر عذابشان خواهيم افزود.(2)
    در واقع اگر اين لعن و طرد جاودانى نبود و يا جاودانى بود و تدريجا تخفيف مى‏ يافت و يا حد اقل مهلتى به آن ها داده مى‏ شد تحملش آسان تر بود، ولى هيچ يک از اين ها در باره آن ها نيست. عذابشان دردناک و جاودانى و غير قابل تخفيف و بدون هيچ گونه مهلت است در واقع نه از آغاز بريده مى‏ شود، نه از پايان و نه از شدت آن كاهش مى‏ يابد.
    در آخرين آيه راه بازگشت را به روى اين افراد مى ‏گشايد و به آنان اجازه توبه مى ‏دهد، چرا كه هدف قرآن در همه جا اصلاح و تربيت است و يكى از مهم‏ترين اسباب اصلاح و تربيت گشودن راه بازگشت به روى بدكاران و آلودگان است مى‏ فرمايد: «إِلَّا الَّذِينَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ أَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ»
    ؛ مگر كسانى كه بعد از آن توبه كنند و اصلاح نمايند و در مقام جبران بر آيند (كه توبه آنان پذيرفته مى ‏شود) زيرا خداوند آمرزنده و مهربان است.(3)
    اين آيه مانند بسيارى از آيات ديگر قرآن پس از طرح مساله توبه با جمله "و اصلحوا" اين حقيقت را مى‏ فهماند كه توبه تنها ندامت از گذشته و تصميم بر ترك گناه در آينده نيست. بلكه شرط قبولى توبه آن است كه با اعمال نيک خود در آينده اعمال زشت پيشين را جبران كند و لذا در بعضى از آيات قرآن بعد از ذكر توبه اشاره به ايمان و عمل صالح شده است، مانند آيه فوق و آيه شریفه: «إِلَّا مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً»؛ مگر كسى كه توبه كند و ايمان آورد و عمل صالح انجام دهد.(4) در غير اين صورت توبه يک توبه كامل نيست.
    بلكه از اين تعبير استفاده مى‏ شود كه گناه نقصى در ايمان انسان ايجاد مى‏ كند كه بعد از توبه بايد تجديد ايمان كند تا اين نقص برطرف گردد.(5)

    ــــــــــــــــ
    (1) آل عمران/ 88.
    (2) نحل/ 88.
    (3) نور/ 24.
    (4) مريم/ 60.
    (5) تفسير نمونه، ج‏ 2، ص 650.




    لینک اصلی



  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود