جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مداومت بر قرآن و قدرت پیشگویی؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 14 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    مداومت بر قرآن و قدرت پیشگویی؟




    پرسش:
    آیا در قرآن آیه ای هست که در صورت مداومت و تکرار آن، به شخص قدرت پیش بینی و پیشگویی بدهد؟

    پاسخ:
    خداوند متعال در قرآن كريم علم غيب را به خود نسبت می دهد: «و عِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لاَ يَعْلَمُهَا إِلاَّ هُوَ»؛ و كليدهاى غيب تنها نزد اوست، جز او [كسى] آن را نمى ‏داند.(1)
    خزانه‏ هاى غيب (يا كليدهاى غيب) همه در نزد خدا است، و جز او كسى آن ها را نمى ‏داند.(2)
    هم چنين معصومين (عليهم السلام) و يا او لياء الهی به اذن خداوند از امور غيبی آگاه می شوند.
    اطلاع از غيب به تكرار و مداومت بر يک آيه يا سوره خاص بستگی ندارد تا مانند برخی فرق و يا برخی رياضت ها تكرار مدام يک ذكر، فرد را بدون سير مراحل سلوک و عرفان الهی به توانايی هايی برساند، بلكه شخص معصوم (عليه السلام) با ارتباط با ملكوت الهی و به اذن خداوند از غيب مطلع است و نيز بر بطون قرآن كريم واقف؛ لذا می تواند از غيب به اذن الهی خبر دهد ساير اولياء الهی نيز بسته به مراتب سلوک و عبوديت الهی، خداوند آنان را بر غيب مطلع می گرداند و ما آيه يا سوره اي نداريم كه صرفا مداومت بر قرائت آن منجر به پيشگويی و پيش بينی امور شود.
    و اگر منظور دسترسی به بطون قرآن بر اثر مداومت بر قرائت يک آيه يا يک سوره و بيان اخبار و حقايق و امور غيبی از بطون آيات است، بايد عرض كنيم كه اين مساله نيز ميسور هر شخصي نيست. استاد مصباح در اين خصوص می فرمايند:
    "باطن‌ هاي قرآن ـ برخلاف ظاهر آن ـ از دسترس عموم به دور است و فهم آن شرايط ويژه‌ ای فراتر از شرايط عمومی فهم زبان عربی و قواعد محاوره دارد. اميرالمؤمنين (عليه السلام) می فرمايد: «... قسم كلامه ثلاثة اقسام، فجعل قسما منه يعرفه العالم والجاهل؛ خداوند سخن خويش را سه بخش كرده است: بخشی از آن را به گونه‌ ای قرار داده كه دانشمند و عامی آن را می شناسند».(3) هم چنين امام حسين (عليه السلام) می فرمايد: «كتاب الله علی اربعة اشياء؛ علی العبارة و الاشارة و اللطائف و الحقايق، فالعبارة للعوام...؛ كتاب خداوند مشتمل بر چهار چيز است: بر عبارت و اشارت و لطايف و حقايق؛ پس عبارت براي عامه مردم است...».(4) بسيار روشن است كه آن چه برای عوام است، فقط عبارات نيست، فهم معنای آيه هم در بسياری از آيات براي توده مردم آشنا با ادبيات عرب ميسر است.(5)
    هم چنين درباره رابطه با درک بطن و قرب الهی می فرمايند: "درک بطن قرآن، به مقدار قرب آدمی به خدا و صفای روحی او بستگی دارد و هر قدر مرتبهٔ انسان بالاتر باشد، بيشتر و عميق‌تر به آن ها می رسد؛ چنان‌ كه اميرالمؤمنين (عليه السلام) در ادامه روايت پيشين فرموده است: «و قسما لا يعرفه الا من صفی ذهنه و لطف حسه و صح تمييزه ممن شرح الله صدره للاسلام و قسما لا يعرفه الا الله و امناؤه و الراسخون في العلم...»؛ و بخشی از آن را جز كسی كه ذهنش باصفا، حسّش لطيف و تشخيصش صحيح است ـ از آنان كه خدا سينه‌ شان را برای (پذيرش) اسلام گشوده است ـ نمی فهمد، و بخش ديگر به گونه‌ ای است كه جز خدا و امانت‌ داران او و راسخان در علم آن را نمی دانند».(6) امام حسين (عليه السلام) نيز در ادامه سخن خويش می فرمايد: «و الاشارة للخواص و اللطائف للاولياء و الحقايق للانبياء؛ اشاره برای خاصان و لطايف برای اوليا و حقايق برای پيامبران است»(7)".(8)


    _________
    (1) انعام/ 59.
    (2) تفسير نمونه، ج 5، ص 268.
    (3) احمد طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 376.
    (4) محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج 92، ص 20.
    (5) قرآن شناسی، مصباح يزدی، ج 2، ص 267.
    (6) احتجاج، پيشين.
    (7) بحارالانوار، ج 1، ص 376.
    (8) قرآن شناسی، پيشين، ص 268.





    لینک اصلی



  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. بی‌خدایی؟ به چه قیمت...؟
    توسط مینیاتور در انجمن بهشت و جهنم
    پاسخ: 44
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۰۹/۲۳, ۰۷:۲۵

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود