جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بی حجابی زن و گناه مرد؟!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 2 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    بی حجابی زن و گناه مرد؟!






    پرسش:
    آيا علت حجاب زنان، جلوگيری از تحريک و به گناه افتادن مردان است؟

    پاسخ:
    برای حجاب علل و حكمت های مختلفی ذكر شده، مثل امنيت و آرامش روانی، خانوادگی و اجتماعی، و نيز امنيت فردی و اجتماعی، و نيز ارزش و احترام زن. اما نمی توان علت وضع قانون حجاب را صرفا يكی از اين دلايل ذكر نمود.
    يكی از عللی كه برخی، آن را فلسفه حجاب معرفی می كنند به گناه نيفتادن مردان است، در حالی كه در بيان اين علت بايد تامل نمود، و حتی ایرادهایی نيز بر اين دليل قابل ذكر است. آن چه در قرآن كريم در مورد حجاب در آيات مختلف بيان شده، در هيچ مورد علت حجاب را مصمون ماندن مردان از گناه بيان ننموده، هر چند اين نتيجه از رعايت حجاب خانم ها حاصل خواهد شد.
    در قرآن كريم به دو مورد اساسی در خصوص وظايف زن و مرد تصريح شده است: اول در آيه 30 و 31 سوره مباركه نور، كه زن و مرد را به غضّ بصر و چشم پوشی از گناه ملزم نموده؛ و دوم در ادامه آيه 31 و نيز آيه 59 سوره احزاب، زنان را به پوشش دعوت كرده و آن را چنين تعليل نموده: «ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْن‏»؛ این کار برای این که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است.(1)
    در اين تعليل سخنی از به گناه نيافتادن مردان نرفته، بلكه صحبت از شناخته شدن زن است. اين شناخته شدن متاسفانه در برخی توضيحاتی كه بر اساس برخی شان نزول ها بيان شده، اين گونه توصيف شده كه زن بايد كاملا پوشيده و محجبه باشد تا ميان او و كنيزان تمايز وجود داشته باشد و به اين واسطه مورد آزار قرار نگيرند.(2)
    اما اين توضيح صرفا حجاب را محدود به زمانی می كند كه كنيز وجود داشته، و بعلاوه بخش مهم تعليلی آيه را مورد غفلت قرار مي دهد. مرحوم علامه طباطبايی به خوبی اين بخش را مورد دقت قرار داده و تعليل را به اين صورت مطرح می كنند كه زن حجاب داشته باشد تا به عفاف و حيا شناخته شود.(3) و اين مورد در اجتماع كاربرد بسياری هم در جنبه های فردی هم اجتماعی و هم خانوادگی دارد، و اين مساله علاوه بر ايجاد امنيت نسبی برای زن، موجب ايجاد ديدگاهی ارزشی و محترمانه به او خواهد شد، نه ديدگاهی جنسيتی.
    لذا علت حجاب هر چند به خانواده و اجتماع سود می رساند و مرد نيز به تبع آن از گناه باز داشته می شود، اما علت آن به زن و مصالح او مربوط می شود، زيرا زن چه حجاب داشته باشد و چه بی حجاب باشد، تكليف و وظيفه غضّ بصر از مرد برداشته نمی شود، و او ملزم به عفاف و كنترل نگاه است؛ در غير اين صورت با وجود حكم حجاب، اساسا نه وجود تكليف شرعی غضّ بصر برای مرد معنا داشته، و نه اعمال مجازات برای مردان متجاوز معنا دار بود، زيرا اين زن بود كه با طفره رفتن از حجاب منجر به گناه مرد می شد؛ اما اين گونه نيست، مرد موظف و مكلف به غضّ بصر است، چه زن به تكليف حجاب عمل نمايد و چه عمل ننمايد.
    در واقع در اسلام بار سلامت اجتماع از بعد آلودگی های اخلاقی و مشخصا جنسی، صرفا بر دوش زن نهاده نشده است، البته زنان با رعايت حجاب، هم خود را اهل حيا، عفت و تقوا معرفی می كنند و از جلب مزاحمت نسبت به خود می كاهند، و هم اين عمل آنان متقابلا به سلامت و پاكی فضای جامعه كمک بسيار خواهد نمود؛ اما حقيقتا اين گونه نيست كه بار اين مساله اجتماعی صرفا بر عهده زنان باشد، زيرا زن و مرد هر دو وظايف و تكاليف مشخصی در برخوردهای اجتماعی دارند كه در قرآن كريم بدان ها تصريح شده است: «قُلْ لِلْمُؤْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ‏»؛ به مؤمنان بگو چشم هاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گيرند، و فروج خود را حفظ كنند.(4)
    «وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا...»؛ و به زنان با ايمان بگو چشم هاى خود را (از نگاه هوس ‏آلود) فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند، و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننمايند.(5)
    لذا مرد نيز وظيفه غضّ بصر دارد، و عدم انجام تكليف يک طرف، موجب سلب تكليف از طرف مقابل نمی شود. فضای جامعه هرگز با عمل يک طرفه به فضايی پاک و امن مبدّل نمی شود، و توصيف قرآن كريم نيز از امنيت برخاسته از حجاب توصيفی صد در صدی نيست: «ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْن‏»
    اين نزديک تر است ... صد در صد نيست، بلكه نزديک ترين و مطمئن ترين راه است، زيرا شاخصه امنيت در جامعه صرفا با حجاب تامين نمی شود، چه بسا زنان پاک دامن، محجبه و عفيف كه مورد تعرض قرار گرفته اند، زيرا امنيت لازم يا در اجتماع وجود نداشته و يا بی عفتی و عدم التزام به تكليف شرعی از سوی مردی بی تقوا، وی را در معرض آسيب قرار داده است.
    لذا تامين فضای پاک و سالم در جامعه امری دو طرفه و حاصل عمل به تكليف در مرد و زن است.

    ــــــــــــــــــ
    (1) احزاب/ 59.
    (2) روح المعانی، ج 12، ص 127.
    (3) الميزان، ج 16، ص 510.
    (4) نور/ 30.
    (5) نور/ 31.




    لینک اصلی



  2. تشکر




  3. کانون گفتگوی قرآنی

    کانون گفتگوی قرآنی

    لیست موضوعات جهت اطلاع رسانی

     

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود