جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اهمیت اجماع در قبل و بعد از حکومت امام عصر عج

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۴
    نوشته
    103
    صلوات
    26480000
    تعداد دلنوشته
    296
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 12 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما اهمیت اجماع در قبل و بعد از حکومت امام عصر عج




    سلام
    منابع فقه چهار چیز است: قرآن، سنت، اجماع و عقل
    بغیر از حکومت امیرالمومنین ع و حکومت چند ماهه حضرت امام حسن المجتبی ع وضعیت حکومت ها در امامت ائمه در بحث اجکاع چگونه بود و چگونه ائمه ضمن هدایت از اجماع استفاده میکردند؟
    از طرفی در زمان غیبت امام عصر عج اجماع چه جایگاهی دارد؟
    اگر حکومت امام عصر عج برپاشود ان شاالله به زودی و بحول و قوه الهی - آنگاه شک ها برطرف میشود و آیا باز نیازی به اجماع هست؟

    بنده تعریف اجماع را مشورت در امری دانستم بدلیل دسترسی نداشتن یا نخواستن و رد قبول امام معصوم - که شک ها برای فقها بوجود آمده و در فهم و بیان مساله ای به نتیجه واحدی نرسیده و برای بیان برای متعلمین سخن واحد اختیار میکنند و ممکن است که با نظر امام معصوم هم در تضاد باشد.

    لطفا آگاهم کنید

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,632
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    807 پست
    حضور
    118 روز 20 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    اهمیت اجماع در قبل و بعد از حکومت امام عصر عج







    کارشناس بحث: استاد محراب

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    اهمیت اجماع در قبل و بعد از حکومت امام عصر عج

  5. تشکرها 3


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    394
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمدجواد طاهری نمایش پست
    اهمیت اجماع در قبل و بعد از حکومت امام عصر عج


    با سلام
    ایتدا پوزش می خواهم از تاخیر در پاسخگویی

    اجماع در لغت از مادّه «جمع» به دو معنا آمده است: 1. اتفاق و انضمام چیزى به چیز دیگر؛ 2. عزم (1)

    اجماع در اصطلاح؛ یعنى اتفاق خاص.
    علمای علم اصول؛ این اتفاق خاص را با عبارت‌هاى مختلف بیان کرده‌اند از جمله:
    - اتفاق فقهاى مسلمین بر حکم شرعى؛
    - اتفاق اهل حل و عقد از مسلمین بر حکم شرعى؛
    - اتفاق امت حضرت محمد(ص) بر حکم شرعى؛ و سایر عبارت‌هایى که در تفسیر اتفاق خاص بیان شده است.
    ولى از ملاحظه تعریف‌ها و تفسیرهاى مختلف می‌توان نتیجه گرفت که مراد از اتفاق خاص، اتفاق جماعتى است که اتفاق ایشان در اثبات حکم شرعى نافذ و مؤثّر است.(2)



    نخستین اجماعی که به صورت دلیل شرعی در تاریخ اسلام مطرح شد، در سقیفه بنی ساعده اتفاق افتاده است.
    پس از وفات رسول خدا (ص) (و پیش از به خاک سپردن او) شماری از اصحاب پیامبر (ص) در سقیفه بنی ساعده گرد هم آمدند تا خلیفه رسول خدا (ص) را تعیین کنند، و این به رغم سفارش های متعدد پیامبر (ص) به خلافت امام علی (ع) در مناسبت ها و مکان های گوناگون و مهم تر از همه، در واقعه غدیر و در جمع شمار فراوانی از مسلمانان بود.


    اصولیان شیعه از پذیرفتن اندیشه اجماع و استدلال به آن در بسیاری از مباحث فقهی ابایی ندارند، و این که مؤسسان این اندیشه، اهل سنت هستند، مانع آن ها از استدلال به آن نمی شود؛ زیرا به اعتقاد شیعه، اگر چه اجماع دلیل مستقلی شمرده نمی شود، ممکن است با تحقق شرایطی، کاشف از رأی معصوم باشد


    پی نوشت:
    1-راغب اصفهانى، حسین بن محمد، مفردات ألفاظ القرآن‏، ص 201،
    2- ملکی اصفهانی، مجتبی، فرهنگ اصطلاحات اصول، ج‏1، ص 26 ،




  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    394
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمدجواد طاهری نمایش پست
    بغیر از حکومت امیرالمومنین ع و حکومت چند ماهه حضرت امام حسن المجتبی ع وضعیت حکومت ها در امامت ائمه در بحث اجکاع چگونه بود و چگونه ائمه ضمن هدایت از اجماع استفاده میکردند؟


    با سلام
    در مسایل فقهی اجماع از منظر شیعه یعنی کاشف از قول معصوم است
    به عبارتی علما اجماع را بدین سان که کاشف از قول معصوم باشد می پذیرند
    خب وقتی که خود معصوم حضور دارد نیازی به اجماع نیست (((دقت نمایید)))


    نقل قول نوشته اصلی توسط محمدجواد طاهری نمایش پست
    اگر حکومت امام عصر عج برپاشود ان شاالله به زودی و بحول و قوه الهی - آنگاه شک ها برطرف میشود و آیا باز نیازی به اجماع هست؟


    اجماع به معنایی که الان مورد استفاده در فقه است نخیر
    وقتی درسترسی به روایات از محضر خود امام میسر شود نیازی به اجماع نیست که کاشف از قول معصوم باشد
    خب معصوم حی و حاضر است






  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۴
    نوشته
    103
    صلوات
    26480000
    تعداد دلنوشته
    296
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 12 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ضمن تشکر از شما
    آیا جریان انتخاب محمد بن عیسی بحرینی در جریان قضیه انار، اجماع نبود که وی انتخاب شد و یا اینکه چون خود علما سه روز مهلت درخواست کرده بودند اتفاق افتاد؟

  9. تشکرها 3


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    394
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمدجواد طاهری نمایش پست
    آیا جریان انتخاب محمد بن عیسی بحرینی در جریان قضیه انار، اجماع نبود که وی انتخاب شد و یا اینکه چون خود علما سه روز مهلت درخواست کرده بودند اتفاق افتاد؟

    با سلام
    عرض ادب احترام

    به نظرم منظورتان این داستان است

    داستان محمد بن عيسي بحريني و ملاقات با امام زمان (عج)

    موقعي كه شهر بحرين در تصرف فرنگيان بود شخصي از مسلمين را به حكومت آن جا گماشتند تا موجب آبادي بيشترآن جا گردد اين والي مردي ناصبي بود و وزيري داشت كه تعصبش از وي بيشتر بود وزير نسبت به اهل بحرين كه دوستدار اهل بيت بودند اظهار دشمني مي كرد و براي نابودي و زيان رساندن به آن ها حيله ها مي انگيخت يك روز وزير درحالي كه اناري در دست داشت نزد والي رفت و انار را به او داد والي ديد بر روي پوست انار نوشته شده
    لااله الالله محمد رسول الله ابوبكر و عمر و عثمان وعلي خلفاء رسول الله
    وقتي به دقت آنرا نگريست ديد كه اين عبارت به طور طبيعي در پوست انار نوشته شده به طوريكه گمان نمي رفت ساخته دست بشر باشد او از اين حيث در شگفت ماند . والي به وزير گفت اين دليل روشن و برهان محكمي است برابطال مذهب رافضي ها (شيعيان) نظر تو درباره مردم بحرين چيست وزير گفت اين جماعت متعصب هستند و منكر دلائل مي شوند امر كن آن ها را حاضر كنند و اين انار را به آنها نشان بده اگر پذيرفتند و به مذهب ما درآمدند شما ثواب فراوان برده ايد و چنان چه نپذيرفتند و همچنان بر گمراهي خود باقي ماندند آنها را در قبول يكي ازاين سه چيز مخير گردان يا حاضر شوند با ذلت و خواري مثل يهود و نصاري جزيه بدهند يا جوابي براي اين دليل روشني كه نمي توان آن را ناديده گرفت بياورند و يا اين كه مردان آن ها كشته شوند و اولاد ايشان اسير گردند و اموالشان به غنيمت گيريم والي راي وزير را مورد تحسين قرار داد و فرستاد علما و افاضل و نيكان و نجبا و بزرگان شيعه بحرين را احضار نمود وانار را به آن ها نشان داد و گفت اگر جواب قانع كننده اي نياوريد يا بايد كشته شويد و اسير گرديد و اموالتان ضبط شود يا همچون كفار جزيه دهيد آن ها چون انار را ديدند سخت متحير شدند و نتوانستند جواب شايسته اي بدهند رنگ صورتشان پريد و بندهاشان به لرزه افتاد سپس بزرگان آنها به والي گفتند سه روز به ما مهلت بده شايد بتوانيم جوابي كه مورد پسند واقع شود بياوريم و گرنه هر طور مي خواهي بين ما حكم كن والي هم به آن ها مهلت داد رجال بحرين در حالي كه هراسان و مرعوب و متحير بودند از نزد والي بيرون آمدند و مجلس گرفتند و مشورت كردند آن گاه بنا گذاشتند از ميان صلحا و زهاد بحرين ده نفر و ازميان آن ده نفر سه نفر انتخاب كنند و چون چنين كردند به يكي از آن سه نفر گفتند تو امشب برو به بيابان و تا صبح مشغول عبادت باش و از خداوند به وسيله امام زمان ياري بخواه او هم رفت و شب را به صبح آورد و چيزي نديد و برگشت و جريان را اطلاع داد شب دوم نفر دومي و شب سوم نفر سومي كه مردي پاكسرشت و دانشمند به نام محمدبن عيسي بحريني بود با سر و پاي برهنه رو به بيابان نهاد و مشغول دعا و گريه و توسل به خدا بود كه شيعيان را ازاين بليه رهايي بخشد و حقيقت مطلب را روشن سازد و براي تامين منظور به حضرت صاحب الزمان (عج) گرديد.
    درآخر شب ناگاه ديد مردي اورا مخاطب ساخته و مي گويد: « محمد بن عيسي بحريني چه شده تورا بدين حال مي بينم؟ و براي چه به بيابان آمده اي؟ » محمد بن عيسي گفت: « اي مرد مرا به حال خود واگذار من براي مطلب مهمي آمده ام كه آن را جز براي امام خود نمي گويم و شكوه آن را نزد كسي مي برم كه اين راز را بر منآشكار سازد.» گفت :‌ « اي محمدبن عيسي من صاحب الامر هستم مقصودت را بگو » گفت : « اگر تو صاحب الامر مي باشي داستان مرا مي داني .» فرمود :‌ » آري تو به خاطر مشكل انار و مطلبي كه بر روي آن نوشته شده و تهديدي كه والي كرده به بيابان آمده اي.» محمد بن عيسي گفت : « آري اي آقاي من شما مي دانيد ما چه حالي داريم به داد ما برس .» حضرت فرمود : « اي محمد بن عيسي ! وزير ملعون درخت اناري در خانه خود دارد و قالبي از گل به شكل انار در دو نصفه ساخته و توي هرنصفي از آن قسمتي ازآن كلمات را نوشته و آن گاه آن قالب را روي اناري نهاده و دروقتي كه انار كوچك بود توي آن گذاشته و آن را محكم بسته آن گاه به مرور كه انار بزرگ شده آن نوشته در پوست انار تاثير بخشيده تا به به اين شكل درآمده فردا نزد والي مي روي و به او مي گويي جواب تو را آورده ام ولي حتما بايد در خانه وزير باشد وقتي به خانه وزير رفتيد به سمت راست خود نگاه كن كه غرفه اي مي بيني آن گاه به والي بگو جواب در همين غرفه است وزير مي خواهد از نزديك شدن به غرفه سر باز زند ولي تو اصرار كن و سعي كن از آن بالا بروي وقتي ديدي وزير بالا رفت تو هم با او بالا برو و او را تنها مگذار مبادا از تو جلو بيفتد هنگامي كه وارد غرفه شدي در ديوار آن سوراخي مي بيني كه كيسه سفيدي در آن است آن را بردار كه خواهي ديد قالب گلي انار كه براي اين نقشه ساخته درآن كيسه است سپس آن را جلو والي نهاد و انار معهود را دران بگذار تا حقيقت مطلب روشن شود و به والي بگو ما معجزه ديگري هم داريم و آن اين كه داخل اين انار جز دود و خاكستر چيزي نيست اگر مي خواهي صحت آن را بداني به وزير بگو آن را بشكند وقتي وزير آن را شكست دود و خاكستر به صورت و ريش او مي ريزد.» محمد بن عيسي شادي كنان دست حضرت را بوسيد و مراجعت نمود صبح كه نزد والي رفتند همان طور كه امام دستور داده بود عمل كردند. والي به محمد بن عيسي گفت : « چه كسي اين خبر را به تو داده است .» گفت : « امام زمان » والي پرسيد : « امام شما كيست ؟ » محمد بن عيسي يك يك ائمه را معرفي كرد تا به امام زمان صلوات اللله رسيد . والي گفت : « دستت را دراز كن تا من گواهي دهم نيست خدايي مگر خداوند يگانه و اين كه محمد بنده و پيامبر اوست و خليفه بلافصل بعد از او امير مومنين علي (ع) » و اقرار به تمام ائمه كرد و ايمانش نيكو گشت سپس دستور قتل وزير راداد و از مردم بحرين عذر خواهي كرد اين حكايت نزد مردم بحرين مشهور و قبر محمدبن عيسي بحريني درآن جا معروف و مردم به زيارت آن مي روند . بحارالانوار جلد 13 صفحات 943-940

    و مصداقا این مورد را می فرمایید

    آن گاه بنا گذاشتند از ميان صلحا و زهاد بحرين ده نفر و ازميان آن ده نفر سه نفر انتخاب كنند و چون چنين كردند به يكي از آن سه نفر گفتند تو امشب برو به بيابان و تا صبح مشغول عبادت باش


    ببینید بزرگوار
    این اجماع با اجماعی که در اصول فقه شیعه مطرح است متفاوت است
    به تعریف دوباره مراجعه بکنید

    نقل قول نوشته اصلی توسط محراب نمایش پست
    علمای علم اصول؛ این اتفاق خاص را با عبارت‌هاى مختلف بیان کرده‌اند از جمله:
    - اتفاق فقهاى مسلمین بر حکم شرعى؛
    - اتفاق اهل حل و عقد از مسلمین بر حکم شرعى؛
    - اتفاق امت حضرت محمد(ص) بر حکم شرعى؛ و سایر عبارت‌هایى که در تفسیر اتفاق خاص بیان شده است.
    ولى از ملاحظه تعریف‌ها و تفسیرهاى مختلف می‌توان نتیجه گرفت که مراد از اتفاق خاص، اتفاق جماعتى است که اتفاق ایشان در اثبات حکم شرعى نافذ و مؤثّر است.

    اتفاق بر حکم شرعی
    یعنی علما بر حکم شرعی اتفاق نظر دارند تا به نافذ و موثر بودن ان پی ببرند


    ولی دراین داستان به طور طبیعی علما جمع شده اند و از بین خود عالمترین و با تقواترین خود را برگزینده اند که خب این هم اجماع علمای ان شهر است برای حل مشکل پیش امده ولی قضیه با مساله اصول فقهی فرق دارد (((دقت نمایید)))





  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    159 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    با توجه به اینکه منابع فقه چهار چیز است: قرآن، سنت، اجماع و عقل؛ وضعیت حکومت ها در امامت ائمه در بحث اجماع چگونه بود و چگونه ائمه ضمن هدایت از اجماع استفاده می کردند؟ در زمان غیبت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) اجماع چه جایگاهی دارد؟ اگر حکومت امام عصر بر پا شود آیا باز نیازی به اجماع هست؟


    پاسخ:
    اجماع در لغت از مادّه «جمع» به دو معنا آمده است: 1. اتفاق و انضمام چیزى به چیز دیگر؛ 2. عزم.(1)
    اجماع در اصطلاح؛ یعنى اتفاق خاص. علمای علم اصول؛ این اتفاق خاص را با عبارت‌هاى مختلف بیان کرده‌اند از جمله:
    _ اتفاق فقهاى مسلمین بر حکم شرعى.
    _ اتفاق اهل حل و عقد از مسلمین بر حکم شرعى.
    _ اتفاق امت حضرت محمد(ص) بر حکم شرعى؛ و سایر عبارت‌هایى که در تفسیر اتفاق خاص بیان شده است.
    ولى از ملاحظه تعریف‌ها و تفسیرهاى مختلف می‌توان نتیجه گرفت که مراد از اتفاق خاص، اتفاق جماعتى است که اتفاق ایشان در اثبات حکم شرعى نافذ و مؤثّر است.(2)

    اجماع ابتدا در میان جماعت اهل سنت رواج یافت و مبنای آن و نخستین اجماعی که به صورت دلیل شرعی در تاریخ اسلام مطرح شد، در سقیفه بنی ساعده اتفاق افتاده است.
    پس از وفات رسول خدا (صلی الله علیه و آله) (و پیش از به خاک سپردن او) شماری از اصحاب پیامبر در سقیفه بنی ساعده گرد هم آمدند تا خلیفه رسول خدا را تعیین کنند، و این به رغم سفارش های متعدد پیامبر (صلوات الله علیه) به خلافت امام علی (علیه السلام) در مناسبت ها و مکان های گوناگون و مهم تر از همه، در واقعه غدیر و در جمع شمار فراوانی از مسلمانان بود.

    اصولیان شیعه از پذیرفتن اندیشه اجماع و استدلال به آن در بسیاری از مباحث فقهی ابایی ندارند، و این که مؤسسان این اندیشه، اهل سنت هستند، مانع آن ها از استدلال به آن نمی شود؛ البته تفاوت دیدگاه شیعه و اهل سنت در این است که اهل سنت شخص خاصی بعد از پیامبر (صلوات الله علیه) را معصوم نمی دانند اما اجماع آنها را خطا ناپذیر دانسته و حجت می دانند، در حالی که چنین نگاهی پذیرفته نیست، چون هرگز اجماع غیر معصومین به عصمت منجر نمی شود(3)؛ لذا اجماع امت به اعتقاد شیعه، در صورتی حجت است که کاشف از رأی و نظر معصوم باشد. یعنی در زمانی اجماع حجت دارد که امام معصوم هم در بین مجمعین باشد، لذا می گوییم اجماع امت بر بیعت ابابکر بدون علی (علیه السلام) حجیت ندارد.

    با این اوصاف روشن می شود که در زمان حضور امام معصوم و دسترسی به او، اصلا اجماع لازم نیست، چون حرف خود امام به تنهایی حجت است، و نیازی نیست برای کشف آن به اجماع جماعتی که امام معصوم در میان آن است استناد کرد.

    _____________

    (1) راغب اصفهانی، حسین بن محمد، مفردات الفاظ القرآن، ص201.
    (2) ملکی اصفهانی، مجتبی، فرهنگ اصطلاحات اصول، ج1، ص26.
    (3) مقداد سیوری، فاضل، ارشاد الطالبین، ص334.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۴/۱۵ در ساعت ۰۲:۱۴ دلیل: همکار ویراستار تدوین


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود