جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: توسل کردن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    توسل کردن





    پرسش:
    با امکان درخواست مستیقم از خداوند چه نیازی به توسل و واسطه قرار دادن معصوم است؟

    پاسخ:
    ـ توسل در قرآن:
    خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است که برای ارتباط با خداوند وسیله ای بر گزینید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ وَ جاهِدُوا في‏ سَبيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»؛ اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهيزيد، و وسيله ‏اى براى تقرب به او بجوئيد، و در راه او جهاد كنيد، باشد كه رستگار شويد.(1)
    اما این که با چه چیزی به خداوند می توان توسل جست؟ به طور کلی بر اساس آن چه از آیات و روایات بر می آید، دو چیز است: 1. عمل 2. اولیاء الهی.
    توسل اولاد حضرت یعقوب به پدر برای بخشش گناهانشان: و پدر نیز به آن ها قول می دهد برای آن ها طلب آمرزش کند و خداوند نیز این نوع توسل را رد نمی کند.
    پس تا این جا به این نتیجه رسیدیم که توسل امری مورد تأیید قرآن است.
    ـ توسل به ائمه در روایات:
    علی بن ابراهیم قمی در تفسیر آیه 35 سوره مائده فرموده است منظور از وسیله امام است: "«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ»، علي بن إبراهيم، قال: تقربوا إليه بالإمام".(2)
    از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) نقل شده است: «و في العيون عن النبي صلىّ اللَّه عليه و آله و سلم: الأئمّة من ولد الحسين عليهم السلام، من أطاعهم فقد أطاع اللَّه، و من عصاهم فقد عصى اللَّه، هم العروة الوثقى‏ و الوسيلة الى اللَّه»؛ ائمه از نسل امام حسین (علیه السلام) کسی که از آن ها اطاعت کند از خداوند اطاعت کرده است، و کسی که نافرمانی آن ها را کند نافرمانی خداوند را کرده است. آن ها عروةالوثقی و وسیله به سوی خداوند هستند.(3)
    مرحوم فیض کاشانی نیز در توضیح آیه فوق می آورد: "«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ» ما تتوسلون إليه به إلى ثوابه و الزلفى‏ منه من فعل الطاعات و ترك المعاصي بعد معرفة الإِمام"؛ ایشان در بیان منظور از وسیله می فرمایند: چیزی (عملی) که به واسطه آن به ثواب و قرب الهی توسل می جویند، انجام دادن طاعات و ترک معاصی، بعد از معرفت و شناخت امام (واجب الطاعة) است.(4)
    از سخن مرحوم فیض می توانیم این نتیجه را بگیریم:
    اولا وسیله اصلی برای توسل، حجت الهی در هر زمانی است، تا به واسطه آن انسان به خداوند تقرب جوید، چنان که فرزندان یعقوب به ولی زمان خود برای بخشش گناهانشان توسل جستند.
    ثانیا مساله توسل چیزی است که خود قرآن و روایات، آن را مطرح کرده اند و شاید دلیلش این باشد که انسان سر تا پا گناه نمی تواند با خداوند پاک نامحدود ارتباط مستقیم داشته باشد، لذا این جا واسطه فیضی وجود دارد که از خدا پایین تر و از مخلوق، شأن بالاتری دارد و در نزد خدا موجّه و مقرب است، تا عمل بنده به در گاه الهی برسد و با وساطت او حاجات و خواسته هایش برآورده شود.


    _________
    (1) مائده/ 35.
    (2) بحرانی، البرهان في تفسير القرآن، ج ‏2، ص 292، موسسه بعثه، قم، 1374ه ق، چ اول.
    (3) فیض کاشانی، تفسير الصافی، ج ‏2، ص 33، مکتبةالصدر، تهران، 1315ه ق، چ دوم.
    (4) همان.



    لینک اصلی

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۵/۰۳/۱۰ در ساعت ۰۰:۵۳

  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود