جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا جعفر کذاب رستگار شد؟!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۴
    نوشته
    103
    صلوات
    26480000
    تعداد دلنوشته
    296
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 12 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما آیا جعفر کذاب رستگار شد؟!




    سلام
    هر کس عاق والدین شود، تا رضایت والدین صالح را بدست نیاورد، آمرزیده نشده و از طرفی هر فردی تا زنده هست، عقاب نارضایتی والدین را سپری میکند.(گاهی اوقات زنده بودن فرد ، با یادی از او نیز همراه است)
    از آنجا که پیامبر ص فرمود در قوم من 2 جعفر وجود دارد، یکی صادق و دیگری کذاب.
    قطعا دروغگویان وارد بهشت نمیشوند.چنان که امیرالمومنین ع فرمود: حق را بگوئید ولو بضررتان باشد.
    یکی دیگر از مشکلات نامهایی که ممنوع شده و افراد را تحت تاثیر قرار میدهد و امام معصوم هم بدلیل خبر داشتن فرمودند به چه حقی ... همین موارد بود.
    و الله الحکیم و مدبر الامور

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    800 پست
    حضور
    118 روز 17 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    آیا جعفر کذاب رستگار شد؟!







    کارشناس بحث: استاد عماد

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    آیا جعفر کذاب رستگار شد؟!


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    426
    مورد تشکر
    169 پست
    حضور
    12 روز 13 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام علکیم
    در اینکه جعفر ابتدا انحرافاتی داشته شکی نیست(1) رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم و امام سجاد علیه السلام از انحرافات وی در آینده خبر داده بودند.(2) امام هادی علیه السلام نیز از تولد ایشان خوشحال نشدند و فرمودند او عده‌ی زیادی را گمراه خواهد کرد(3)امام حسن عسکری علیه السلام نیز از جعفر کناره‌گیری‌ و از مصاحبت‌ با وی‌ اجتناب‌ می‌کردند(4)
    شخصی به نام فارس بن حاتم مورد لعن امام هادی علیه السلام قرار گرفت و امام فرمان قتل وی را صادر نمودند اما جعفر از وی حمایت کرد(5)
    او را زق الخمر می گفتند(6)
    لذا در این که او منحرف از سیره امامین عسکرین بوده شکی نیست.

    منابع:
    1. علی‌بن‌ محمد عمری‌، المجدی‌ فی‌ انساب‌الطالبیین، چاپ‌ احمد مهدوی‌ دامغانی‌، قم‌ ۱۴۰۹؛ص135-136
    2. حسین‌بن‌ حمدان‌ خصیبی‌، الهدایة الکبری‌، بیروت‌ ۱۴۰۶/۱۹۸۶، ص248، ابن‌بابویه‌ (محمدبن‌ علی‌)، کمال‌الدین‌ و تمام‌ النعمة، چاپ‌ علی‌اکبر غفاری‌، قم‌ ۱۳۶۳ ش‌، ج1، 319-320.
    3. مجلسی، بحار الانوار، مجلسی‌، ج‌۵۰، ص۲۳۱
    4. خصیبی پیشین، ص382 و عمری پیشین، ص132.
    5.ابن‌قبه رازی‌، النقض‌ علی‌ أبی‌ الحسن‌ علی‌بن‌ احمدبن‌ بشار فی‌الغیبة، در حسین‌ مدرسی‌ طباطبائی‌، مکتب‌ در فرآیند تکامل‌: نظری‌ بر تطور مبانی‌ فکری‌ تشیع‌ در سه‌ قرن‌ نخستین‌، ترجمه هاشم‌ ایزدپناه‌، نیوجرسی‌ ۱۳۷۵ ش‌، ص200.
    6. خصیبی، ص248، عمری ص131
    7. سعدبن‌ عبداللّه‌ اشعری‌، کتاب‌ المقالات‌ و الفرق‌، چاپ‌ محمدجواد مشکور، تهران‌ ۱۳۶۱ ش‌، ص۱۱۳؛ نحسن‌بن‌ موسی‌ نوبختی‌، فرق‌ الشیعه، چاپ‌ محمدصادق‌ آل‌ بحرالعلوم‌، نجف‌ ۱۳۵۵/۱۹۳۶.ص۱۰۸؛ ابوحاتم‌ رازی‌، کتاب‌ الزینة فی‌ الکلمات‌ الاسلامیة العربیة، قسم‌ ۳، چاپ‌ عبداللّه‌ سلوم‌ سامرائی‌، در عبداللّه‌ سلوم‌ سامرائی‌، الغلو و الفرق‌ الغالیة فی‌ الحضارة الاسلامیة، بغداد ۱۳۹۲/۱۹۷۲.، قسم‌ ۳، ص۲۹۱ـ۲۹۲؛ محمدبن‌ عبدالکریم‌ شهرستانی‌، کتاب‌ الملل‌ و النحل، چاپ‌ محمدبن‌ فتح‌اللّه‌ بدران‌، قاهره‌، ۱۳۷۵/۱۹۵۶، چاپ‌ افست‌ قم‌ ۱۳۶۷ ش‌.‌، قسم‌ ۱، ص۱۵۱





  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    426
    مورد تشکر
    169 پست
    حضور
    12 روز 13 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اما با توجه به فرمایشی از امام زمان علیه السلام احتمال توبه وی می رود زیرا امام‌ زمان‌(عج الله تعالی فرجه الشریف) در توقیعی‌ کار و راه‌ جعفر را به‌ کار برادران یوسف‌ همانند کرده‌اند.(1).
    برخی‌ این‌ عبارت‌ را تفسیر کرده‌اند به‌ اینکه‌ جعفر همچون‌ برادران‌ یوسف‌ در نهایت توبه‌ کرده‌ است.(2)‌.
    ازاین‌رو وی‌ را توّاب‌ لقب‌ داده‌اند.(3)
    به‌ نظر می‌رسد مراد امام‌ در توقیع شریف مزبور، سابقه‌دار بودن‌ گمراهی‌ در فرزندان‌ انبیا و اولیا بوده‌ است‌.(4)
    1. ابن‌بابویه‌، کمال‌الدین، ج‌ ۲، ص۴۸۴؛ کشی‌، ج‌ ۱، ص‌۲۹۰؛ مجلسی‌، ج‌۵۰، ص۲۲۷
    2.
    نوبختی‌، ص۹۵، پانویس‌ ۱؛ عمری‌، ص‌۱۳۰
    3. ابن‌عنبه‌، ص۱۹۹، پانویس‌؛ علی‌ شدقمی‌، ص۱۶۱، ۱۶۵؛ امین‌، ج‌ ۶، ص۴۲۵؛ آقابزرگ‌ طهرانی‌، ۱۴۰۴، قسم‌ ۲، ص۵۱۹
    4.
    مفید، الفصول‌ العشرة فی‌الغیبة، ص۶۲؛ کشی‌، ج‌ ۱، ص۱۰۷

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    426
    مورد تشکر
    169 پست
    حضور
    12 روز 13 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمدجواد طاهری نمایش پست
    آیا جعفر کذاب رستگار شد؟!
    سلام
    هر کس عاق والدین شود، تا رضایت والدین صالح را بدست نیاورد، آمرزیده نشده و از طرفی هر فردی تا زنده هست، عقاب نارضایتی والدین را سپری میکند.(گاهی اوقات زنده بودن فرد ، با یادی از او نیز همراه است)
    از آنجا که پیامبر ص فرمود در قوم من 2 جعفر وجود دارد، یکی صادق و دیگری کذاب.
    قطعا دروغگویان وارد بهشت نمیشوند.چنان که امیرالمومنین ع فرمود: حق را بگوئید ولو بضررتان باشد.
    یکی دیگر از مشکلات نامهایی که ممنوع شده و افراد را تحت تاثیر قرار میدهد و امام معصوم هم بدلیل خبر داشتن فرمودند به چه حقی ... همین موارد بود.
    و الله الحکیم و مدبر الامور
    حال بنده دقیق متوجه اشکال شما نشدم. اگر تبین بفرمائید ممنون میشوم

  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    426
    مورد تشکر
    169 پست
    حضور
    12 روز 13 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پست جمع بندی:

    پرسش:
    آیا جعفر کذاب رستگار شده و توبه کرد؟

    کلیدواژه:جعفر کذاب، شخصیت، توبه

    پاسخ:

    در اینکه جعفر ابتدا انحرافاتی داشته شکی نیست(1) رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم و امام سجاد علیه السلام از انحرافات وی در آینده خبر داده بودند.(2) امام هادی علیه السلام نیز از تولد ایشان خوشحال نشدند و فرمودند او عده‌ی زیادی را گمراه خواهد کرد(3)امام حسن عسکری علیه السلام نیز از جعفر کناره‌گیری‌ و از مصاحبت‌ با وی‌ اجتناب‌ می‌کردند(4)
    شخصی به نام فارس بن حاتم مورد لعن امام هادی علیه السلام قرار گرفت و امام فرمان قتل وی را صادر نمودند اما جعفر از وی حمایت کرد(5)
    او را زق الخمر می گفتند(6)
    لذا در این که او منحرف از سیره امامین عسکرین بوده شکی نیست.
    اما با توجه به فرمایشی از امام زمان علیه السلام احتمال توبه وی می رود زیرا امام‌ زمان‌(عج الله تعالی فرجه الشریف) در توقیعی‌ کار و راه‌ جعفر را به‌ کار برادران یوسف‌ همانند کرده‌اند.(7).
    برخی‌ این‌ عبارت‌ را تفسیر کرده‌اند به‌ اینکه‌ جعفر همچون‌ برادران‌ یوسف‌ در نهایت توبه‌ کرده‌ است.(8)‌.
    ازاین‌رو وی‌ را توّاب‌ لقب‌ داده‌اند.(9)
    به‌ نظر می‌رسد مراد امام‌ در توقیع شریف مزبور، سابقه‌دار بودن‌ گمراهی‌ در فرزندان‌ انبیا و اولیا بوده‌ است‌.(10)

    منابع:
    1. علی‌بن‌ محمد عمری‌، المجدی‌ فی‌ انساب‌الطالبیین، چاپ‌ احمد مهدوی‌ دامغانی‌، قم‌ ۱۴۰۹؛ص135-136
    2. حسین‌بن‌ حمدان‌ خصیبی‌، الهدایة الکبری‌، بیروت‌ ۱۴۰۶/۱۹۸۶، ص248، ابن‌بابویه‌ (محمدبن‌ علی‌)، کمال‌الدین‌ و تمام‌ النعمة، چاپ‌ علی‌اکبر غفاری‌، قم‌ ۱۳۶۳ ش‌، ج1، 319-320.
    3. مجلسی، بحار الانوار، مجلسی‌، ج‌۵۰، ص۲۳۱
    4. خصیبی پیشین، ص382 و عمری پیشین، ص132.
    5.ابن‌قبه رازی‌، النقض‌ علی‌ أبی‌ الحسن‌ علی‌بن‌ احمدبن‌ بشار فی‌الغیبة، در حسین‌ مدرسی‌ طباطبائی‌، مکتب‌ در فرآیند تکامل‌: نظری‌ بر تطور مبانی‌ فکری‌ تشیع‌ در سه‌ قرن‌ نخستین‌، ترجمه هاشم‌ ایزدپناه‌، نیوجرسی‌ ۱۳۷۵ ش‌، ص200.
    6. خصیبی، ص248، عمری ص131
    7.ابن‌بابویه‌ (محمدبن‌ علی‌)، کمال‌الدین‌ و تمام‌ النعمة، چاپ‌ علی‌اکبر غفاری‌، قم‌ ۱۳۶۳ ش‌، ج‌ ۲، ص۴۸۴؛ محمدبن‌ عمرکشی‌، اختیار معرفه الرجال‌، المعروف‌ برجال‌ الکشی، [تلخیص‌] محمدبن‌ حسن‌ طوسی‌، تصحیح‌ و تعلیق‌ محمدباقربن‌ محمد میرداماد، چاپ‌ مهدی‌ رجائی‌، قم‌ ۱۴۰۴.، ج‌ ۱، ص‌۲۹۰؛ مجلسی‌، ج‌۵۰، ص۲۲۷
    8. نوبختی‌، ص۹۵، پانویس‌ ۱؛ عمری‌، ص‌۱۳۰
    9. ابن‌عنبه‌، ص۱۹۹، پانویس‌؛ علی‌ شدقمی‌، ص۱۶۱، ۱۶۵؛ امین‌، ج‌ ۶، ص۴۲۵؛ آقابزرگ‌ طهرانی‌، ۱۴۰۴، قسم‌ ۲، ص۵۱۹
    10. مفید، الفصول‌ العشرة فی‌الغیبة، ص۶۲؛ کشی‌، ج‌ ۱، ص۱۰۷


  12. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود