صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معنویت خیالی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    394
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    معنویت خیالی




    با سلام
    عرض ادب و احترام و تبریک ایام عزیز دهه فجر خدمت اسک قرآنی های عزیز معنویت خیالی

    معنویت خیالی
    تیتری که بنده برگزیدم مطالبی است در مورد چنین انسان هایی

    دسته اول
    انسان هایی با معنویت خیالی کسانی هستند
    که از دین و ایین خود رضایت دارند ولی شما اثری از تدین و دینداری در رفتار وکردارشان نمی بینید
    از کسانی که بیشتر از دیگران خودشان از خودشان متشکراند و به قولی از معنویت خود رضایت دارند
    هرچه را که خودش می پسندد می شود دین و هر چه را خودش نمی پسند می شود بی دینی و مولفه های دینی را هر طور به صلاح خود است تعبیر و تفسیر می کند
    نماز را هر موقع که بخواهد می خواند خدا را هر زمان که لازم بود طلب می کند و.....


    دسته دو
    کسانی هستند که سفت و سخت بر ظواهر دین چون روزه و نماز چسبیده اند ولی بدقولی و بددهنی و دروغ و ریا و...ابایی ندارند
    کسانی که رشوه می دهند ولی هدیه تفسراش می کنند
    پول نزولی می دهند ولی کارمزد تعبیرش می کنند ولی نماز و روزه و کار خیرشان به جای خود است
    بیراه نگفته ایم در این دسته بگوییم از کسانی که در محرم و صفر تا نصف شب بر تبل کوبیده و از ازار و اذیت حق الناس ابایی ندارند ولی اعمال خود را برترین اعمال دنیا می دانند
    این افراد خود را در اعلی علیین و قرین نبی خدا می دانند ولی هیچ شباهتی در رفتار و گفتار به ایشان ندارند



    دسته سوم
    انسانهایی که شریعت را در زندگی خود تعطیل می کنند و معنویت را به پاکی درون ارجاع می دهند
    از بدحجاب و بی نماز و ....می پرسید از دین چه خبر ؟؟در جواب دسته دوم انسان های جا کرده در معنویت خیالی را مثال می اورد و خود را تبرئه می کند که ای اقا دلت پاک باشد فلانی را ببین نماز می خواند ولی نزول هم می گیرد و.....
    اینها افرادی هستند که دین اسلام را در حد و اندازه فکر و خیایل خود کوچک می کند و با کنار نهادن قوانین دین خود برای خود و خود برای دیگران تصمیم می گیرد.



    معنویت خیالی شاید کمک کارمان باشد تا تاملی داشته باشیم بر اعمال و رفتارمان تا بسنجیم رفتار خودمان را با موازین دین و معیارهای شرع مقدس.
    تا بدانیم کجا دین و دینداری قرار گرفته ایم.

    منتظر نظرات دوستان هستیم در مورد انسانهایی با معنویت خیالی هستیم.

    ویرایش توسط رحیل : ۱۳۹۴/۱۱/۲۱ در ساعت ۱۴:۳۲ دلیل: ...


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۴
    نوشته
    103
    صلوات
    26480000
    تعداد دلنوشته
    296
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 12 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام و احترام
    من هم قبول دارم تمام فرمایشات شما را و هم احتیاط میکنم
    چرا که طبق فرموده امام موسی کاظم ع خداوند جواد است و راه ائمه را هم ادامه میدیم
    موارد زیادی بوده که امیرالمومنین ع و ائمه اطهار علیهما السلام عمل و امر میفرمودند و در مواردی هم میفرمودند و الله الحکیم (خداوند بهتر میداند و ما که بنده ایم در قبال او آنچه فراگرفتیم امر کردیم و او خود بهتر نسبت به حقی که دارد عمل میکند - البته هر کس خدا را قبول کند و خداوند بخواهد او را به بهترین هایش عرضه میدارد تا سنت برگزیده او را بداند و عمل کند)
    در مورد دسته اول من روایاتی خواندم که به مختصر عنوان میکنم
    رضایت مندی از خدا و خود درجه کمی نیست (و قلیل من عبادی الشکور - فتبارک الله احسن الخالقین ) البته امیرالمومنین ع و ائمه هم این افراد را احمق خواندند- چرا که نمیدانند برای چه تشکر میکنند؟!
    ائمه فرمودند زشت ترین تعریف، خودپسندیست و زیباست که دیگران درباره ما نظر خوبی داشته باشند ولو اینکه کم باشند.
    در مورد دینداری او باید گفت که مطالب دینی را تا حدی میداند و آنهایی را که نمیداند نمیخواهد بداند و اگر آنچه خود داشت و مطابق دین نبود از دیدگاه ائمه پست شمرده می شود چرا که کم خردی خود را انتشار میدهد و کسی که اطلاع نداشته باشد تابع او میشود و امر به معروف و نهی از منکری لازم میشود.
    دسته دوم
    این افراد عابدند نه عالم، عبادت میکنند و در آخرت باندازه عبادت پاداش میبرند و فقط به فکر خودند نه جامعه
    خداوند به ایشان نظر میافکند اما نه مانند عالم - بهر حال عبادتی کرده و سنتی را که حال صحیح باشد یا غلط زنده کرده - اگر صحیح باشد که ثواب میبره و اگر غلط باشد میگوید فلانی گفت و خود از عذاب فارغ و به فلانی ها میرسد.
    دسته سوم
    امان از دسته سوم، ایشانند که پیامبر ص فرمود طعام دادن به اینان مانند کشتن هفتاد مرسل است که من هم یکی از اینهایم.
    اینها هستند که در مکر خدایند و نمیدانند، روزیشان از بقیه بیشتر و در پز دادن گوی سبقت را گرفته اند، مال دنیا را در نظر ببننده و کسانی که هم صحبتند رخ کشیده و خالی از نعمت آخرتند.

    ----
    خدایمان بیامرزد حاج کافی را
    میفرمود نکند یک عرق خور بهشت بره و من نمازخوان جهنمی شوم.
    شاید توبه کرده باشد و خدایمان بخشیده باشد
    --
    خدایا ببخش آنچه در نظر ماست نسبت به بندگانت که تو آمرزی و ما فکر میکنیم آمرزیده نشده که تنها بی عیب تویی

    ویرایش توسط محمدجواد طاهری : ۱۳۹۴/۱۱/۲۱ در ساعت ۱۶:۰۰


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    394
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمدجواد طاهری نمایش پست
    و هم احتیاط میکنم
    چرا که طبق فرموده امام موسی کاظم ع خداوند جواد است و راه ائمه را هم ادامه میدیم
    موارد زیادی بوده که امیرالمومنین ع و ائمه اطهار علیهما السلام عمل و امر میفرمودند و در مواردی هم میفرمودند و الله الحکیم (خداوند بهتر میداند و ما که بنده ایم در قبال او آنچه فراگرفتیم امر کردیم و او خود بهتر نسبت به حقی که دارد عمل میکند - البته هر کس خدا را قبول کند و خداوند بخواهد او را به بهترین هایش عرضه میدارد تا سنت برگزیده او را بداند و عمل کند)
    در مورد دسته اول من روایاتی خواندم که به مختصر عنوان میکنم
    رضایت مندی از خدا و خود درجه کمی نیست (و قلیل من عبادی الشکور - فتبارک الله احسن الخالقین ) البته امیرالمومنین ع و ائمه هم این افراد را احمق خواندند- چرا که نمیدانند برای چه تشکر میکنند؟!
    ائمه فرمودند زشت ترین تعریف، خودپسندیست و زیباست که دیگران درباره ما نظر خوبی داشته باشند ولو اینکه کم باشند.
    در مورد دینداری او باید گفت که مطالب دینی را تا حدی میداند و آنهایی را که نمیداند نمیخواهد بداند و اگر آنچه خود داشت و مطابق دین نبود از دیدگاه ائمه پست شمرده می شود چرا که کم خردی خود را انتشار میدهد و کسی که اطلاع نداشته باشد تابع او میشود و امر به معروف و نهی از منکری لازم میشود.
    دسته دوم
    این افراد عابدند نه عالم، عبادت میکنند و در آخرت باندازه عبادت پاداش میبرند و فقط به فکر خودند نه جامعه
    خداوند به ایشان نظر میافکند اما نه مانند عالم - بهر حال عبادتی کرده و سنتی را که حال صحیح باشد یا غلط زنده کرده - اگر صحیح باشد که ثواب میبره و اگر غلط باشد میگوید فلانی گفت و خود از عذاب فارغ و به فلانی ها میرسد.
    دسته سوم
    امان از دسته سوم، ایشانند که پیامبر ص فرمود طعام دادن به اینان مانند کشتن هفتاد مرسل است که من هم یکی از اینهایم.
    اینها هستند که در مکر خدایند و نمیدانند، روزیشان از بقیه بیشتر و در پز دادن گوی سبقت را گرفته اند، مال دنیا را در نظر ببننده و کسانی که هم صحبتند رخ کشیده و خالی از نعمت آخرتند.

    ----
    خدایمان بیامرزد حاج کافی را
    میفرمود نکند یک عرق خور بهشت بره و من نمازخوان جهنمی شوم.
    شاید توبه کرده باشد و خدایمان بخشیده باشد
    --
    خدایا ببخش آنچه در نظر ماست نسبت به بندگانت که تو آمرزی و ما فکر میکنیم آمرزیده نشده که تنها بی عیب تویی


    با سلام
    عرض ادب و احترام
    دوست عزیز علی الظاعر سوء تفاهمی رخ داده است

    بنده در این تایپک نه قصد داوری دارم و نه قصد نیت خوانی و نه.....
    معنویت خیالی در واقع تحلیلی است از رفتار انسان هایی که در دیندار هستند ولی به واقع از دین فاصله دارند
    ما خدای ناکرده قصد جسارت و تهمت و ...نداریم


    ببینید دوست عزیز
    در زمان علی(ع) هم بودن عده ای که در این توهم معنویت می زیستند و همین توهم این عده منجر به خروج ایشان علیه امام معصوم شد و شدند خوارج
    انسانهایی که به ظواهر دین چون نماز و قرائت قران و ...چسبیده بودند ولی از باطن اسلام خبر نداشتند

    ما نمی توانیم در مورد چنین انسانهایی بحث نکنیم و با این مطالب که کاری به کار مردم نداشته باشیم ساکت بنشینیم

    در تایپک معنویت خیالی در واقع می خواهیم از زوایای مختلف به زندکی و رفتار انسانها نگاه بکنیم
    به درکشان از دین
    به علمشان از دین
    تحلیل بکنیم انسان و دین را
    تحلیل بکنیم رابطه دین و انسان را


    تا خودمان در مورد خودمان تحلیلی داشته باشیم
    بدانیم در کدام دسته ایم
    بفهمیم رابطه من و دین من چیست؟؟؟


    بدانیم ایا تقوای من واقعی است یا توهمی؟؟
    ما کاری به کسی نداریم
    البته مطالب ادامه دارد و منتظر نظرات دوستان هستیم



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۴
    نوشته
    103
    صلوات
    26480000
    تعداد دلنوشته
    296
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 12 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    من متوجه نشدم غیر آنچه بیان کردم
    توهم معنویت از دیدگاه شما چه معنی داره!؟
    معنویت خیالی خب چیه؟
    یعنی چیزی که نداری ادعا کنی درسته!
    خداوند معنویت ذاتی هم داده که نمیتوان کتمان کرد
    لا بشی من آلائک رب اکذب

  6. تشکرها 3


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    394
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمدجواد طاهری نمایش پست
    من متوجه نشدم غیر آنچه بیان کردم


    با سلام

    پست اول بنده رو با اندکی تامل بخونید متوجه می شوید

    نقل قول نوشته اصلی توسط محمدجواد طاهری نمایش پست
    توهم معنویت از دیدگاه شما چه معنی داره!؟


    توهم معنویت یعنی این که برخی انسان ها در واقع و به خاطر سلسله علل و عواملی از معنویت به دوراند ولی توهم این را دارند که معنویت شان از همه برتر و بیشتر است
    و مشکل اینجاست که نمی دانند که معنویت ندارند و در خیال و توهم خود معنویت خود را از همه بیشتر می دانند
    بنده این انسان ها را در سه دسته تقسیم بندی کردم

    نقل قول نوشته اصلی توسط محمدجواد طاهری نمایش پست
    معنویت خیالی خب چیه؟


    هر دو عبارت از نظر بنده یک معنا دارد
    معنویت خیالی=توهم معنوی

    نقل قول نوشته اصلی توسط محمدجواد طاهری نمایش پست
    یعنی چیزی که نداری ادعا کنی درسته!


    بله ادعای معنویتی را دارد که در واقع ندارد
    و نمی داند که ندارد



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمدجواد طاهری نمایش پست
    خداوند معنویت ذاتی هم داده که نمیتوان کتمان کرد
    لا بشی من آلائک رب اکذب


    منظورتان را بیشتر توضیح می دهید





  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۴
    نوشته
    103
    صلوات
    26480000
    تعداد دلنوشته
    296
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 12 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام مجدد
    قطعا خداوند برای کسانی که ذره ای هم در راه او تلاش کردند و سختی دیده اند را نعمتی در سه دنیا قرار داده.
    هر چه نعمت ها زیاد باشد درجات بیشتر است.
    التبته معنویت ذاتی هر کس هم متفاوت است.
    مثلا حضرت سلمان محمدی معنویتش طوری شد که درجه 10 ایمان گرفت در حالی که ابوذر غفاری هم چیزی کم نگذاشت ولی درجه ایمانش 9 ماند.
    کسانی هم که صاحب باب هایی از علوم شدند در تربیت افراد تلاش بیشتری کردند.
    مثلا درجه حضرت ابوذر که 9 هست میتواند هزاران درجه 10 هایی را آموزش دهد که تمام درجه 10 ها یکی از طبقات ایمان را بسازد.
    نعماتی را خداوند به بنده عنایت کرده که جای سپاس دارد
    همین نام گذاری فرزند از نام های اهل بیت علیهما السلام برای آخرت چنان مفید است که تنها ظرف و پیمانه طرف را باید دانست.
    مثلا یک فرد با تلاش به ثواب و ترک گناه و آموزش میشود محمدتقی بهجت و به درجه عالمی میرسد ولی من محمدجواد با کمی عبادت و کمی ظرفیت نمیتوانم خیلی از علوم فقهی را که بدرد زندگی خودم نخورده و شاید بدرد کسی دیگر بخورد را آموزش دهم.
    لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    394
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمدجواد طاهری نمایش پست
    قطعا خداوند برای کسانی که ذره ای هم در راه او تلاش کردند و سختی دیده اند را نعمتی در سه دنیا قرار داده.
    هر چه نعمت ها زیاد باشد درجات بیشتر است.
    التبته معنویت ذاتی هر کس هم متفاوت است.
    مثلا حضرت سلمان محمدی معنویتش طوری شد که درجه 10 ایمان گرفت در حالی که ابوذر غفاری هم چیزی کم نگذاشت ولی درجه ایمانش 9 ماند.
    کسانی هم که صاحب باب هایی از علوم شدند در تربیت افراد تلاش بیشتری کردند.
    مثلا درجه حضرت ابوذر که 9 هست میتواند هزاران درجه 10 هایی را آموزش دهد که تمام درجه 10 ها یکی از طبقات ایمان را بسازد.
    نعماتی را خداوند به بنده عنایت کرده که جای سپاس دارد
    همین نام گذاری فرزند از نام های اهل بیت علیهما السلام برای آخرت چنان مفید است که تنها ظرف و پیمانه طرف را باید دانست.
    مثلا یک فرد با تلاش به ثواب و ترک گناه و آموزش میشود محمدتقی بهجت و به درجه عالمی میرسد ولی من محمدجواد با کمی عبادت و کمی ظرفیت نمیتوانم خیلی از علوم فقهی را که بدرد زندگی خودم نخورده و شاید بدرد کسی دیگر بخورد را آموزش دهم.
    لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم
    با سلام
    باور بفرمایید
    چیزی از مطالب تاد دستگریم نشد با این که چند بار خوندم





  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    394
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محراب نمایش پست
    معنویت خیالی


    سلامی دوباره
    دوستان اندکی در رفتار و کردار خود و اطرافیان دقیق شوند
    شاید انسانهایی با چنین معنویت هایی در اطراف مان باشد

    حال سوال بعدی اینجاست

    چرا انسان ها دچار معنویت خیالی می شوند ؟؟؟
    چرا انسان ها در این سه دسته فوق لذکر قرار می گیرند؟؟

    چه مساله ای باعث می شود که برخی از شریعت عبور کرده و پاکی دل را نماد انسانیت بدانند؟؟
    چه باعث می شود که عده ای سفت و سخت به ظواهر دین می چسبند و از ظواهر دین عبور نمی کنند؟؟

    و چه مساله ای باعث می شود که عده ای با اندک اعمال دینی خود را در عرش اعلی می بینند؟؟؟



    همچنان منتظر نظرات دوستان می نشینیم





  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    394
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محراب نمایش پست
    چرا انسان ها دچار معنویت خیالی می شوند ؟؟؟


    با سلام
    عرض ادب و احترام

    واقعا چرا انسانها دچار معنویت خیالی می شوند؟؟؟

    می توان گفت عمده مشکلی که انسان در طول حیات خود با ان دست و پنجه نرم می کند و بیشتر مشکلات و بدبختی های انسان از ان نشات می گیرد جهل و نادانی اوست و به حق در روایات هم همین جهل دشمن انسان شمرد شده است.

    جهالت و نادانی مولفه ای است که انسان را به گمراهی می کشاند
    هر مشکلی که به انسان می رسد از ندانستن است

    البته مسایل بعدی هم تاثیرگذار است که در ادامه بدان خواهیم پرداخت
    ولی می توان به جرات گفت که اولین مساله ای که باعث می شود انسان دچار توهم درمعنویت شود و در تخیل خویش برای خود جایگاهی معنوی دست و پا نماید جهل اوست نسبت به مولفه های دینی

    اگر انسان دیندار شریعت را کنار می نهد و پاک بودن دل را مهمترین مساله در انسانیت می داند و حتی از نماز و حجاب و ......هم عبور می کند چنین انسانی به قطع و یقین نسبت به شریعت جاهل است و نمی داند راه سعادت انسان و امان از ظلالت اش در همین شریعتی نهفته است که قوانین ان از طرف خدای باری تعایل صادر شده است

    انسان اگر نسبت به مبانی دینی خود معرفت داشته باشد
    اگر دین را درست بشناسد و اگر دین شناس باشد به قطع و یقین دچار توهم در معنویت نخواهد شد

    انسان هایی که به ظاهر دین چسبیده اند و قدم در را باطن معرفت های دینی نمی گذارند و همه مولفه های انسانی را فدای ظاهر دین می کنند و با توسل به همین ظواهر منافقانه عمل می کنند نیز نسبت به اصل دین شناخت لازم و کافی را ندارند.



  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    394
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محراب نمایش پست
    چرا انسان ها دچار معنویت خیالی می شوند ؟؟؟


    با سلام

    بعد از جهل افراد نسبت به مولفه های دینی که بیشترین سهم را می تواند در توهم معنویت انسان داشته باشد

    برخی انسانهای عالم هم دچار چنین توهمی می شوند
    رذایل اخلاقی عمده مساله ای است که باعث توهم معنوی انسانها می شود و یا انسان ها را در توهم معنوی نگاه می دارد.


    غرور و تکبر و خودبرتربینی از رذایلی است که موجب توهم معنویت در انسان می شود زیرا انسان مغرور خود را برترین انسان می داند و بالطبع تقوای خود را هم بیشتر از دیگران خواهد دانست
    وقتی انسانی دیگران را در مقابل خود کوچک می داند قطعا معنویت چنین انسانی را کمتر از خود خواهد دانست و این مساله یعنی توهم معنوی


    ادامه دارددددد



صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود