جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تبعیض بین آیات تکراری قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۴
    نوشته
    103
    صلوات
    26480000
    تعداد دلنوشته
    296
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 12 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما تبعیض بین آیات تکراری قرآن




    سلام
    همانطور که میدانیم این آیات شریفه به صورت مجزا هم بصورت یک آیه محسوب شدند

    1.. «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ»؛ این آیه مباركه «31» مرتبه در سوره «الرحمن» تكرار شده است.
    2.«وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِینَ»؛ این آیه مباركه «10» مرتبه در سوره «مرسلات» آمده است.
    3. «فَاَلْقی عَصاهُ فَإِذا هِیَ ثُعْبانٌ مُبِینٌ»؛ این آیه مباركه هم در سوره اعراف آیه«107» و هم در سوره شعراء آیه«32» آمده است.
    4. «وَ نَزَعَ یَدَهُ فَإِذا هِیَ بَیْضاءُ لِلنَّاظِرِینَ»؛ این آیه مباركه هم در سوره اعراف آیه «108» و هم در سوره شعراء آیه «33» آمده است.
    5. «وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ»؛ این آیه شریفه هم در آیه «3» و هم در آیه «5» سوره «كافرون» تكرار شده است.
    6. «كَلاَّ سَوْفَ تَعْلَمُونَ»؛ این آیه شریفه، در آیات «3 و در آیه 4 همراه ثُمَّ » سوره «تكاثر» آمده است.
    7. «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً»؛ آیه مباركه درسوره «شرح» آیات «همراه آیه 5 فَ و 6» تكرار شده است.
    8. «وَ الَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ * إِلاَّ عَلی أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَكَتْ أَیْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ * فَمَنِ ابْتَغی وَراءَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ العادُونَ * وَ الَّذِینَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ»
    این آیات شریفه، بین سوره‌های «مؤمنون» آیات «5 الی 8» و سوره «معارج» آیات «29 الی 32» مشابه می‌باشد.
    9. «وَ الَّذِینَ هُمْ عَلی صَلَواتِهِمْ یُحافِظُونَ»؛ این آیه ی شریفه بین سوره «مؤمنون» آیه «9» و آیه «34» سوره «معارج‌» مشابه می‌باشد.
    10. «یا بَنِی إِسْرائِیلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْكُمْ وَ أَنِّی فَضَّلْتُكُمْ عَلَی الْعالَمِینَ* وَ اتَّقُوا یَوْماً لا تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئاً وَ لا یُقْبَلُ مِنْها شَفاعَهٌ وَ لا یُؤْخَذُ مِنْها عَدْلٌ وَ لا هُمْ یُنْصَرُونَ»؛ این آیات مباركه، بین آیات «47 ، 48» و «122 ، 123» سوره «بقره» مشابه می‌باشد.
    11. «الم» این آیه شریفه «6» مرتبه در كل قرآن تكرار شده است.
    سوره‌های: بقره، آل عمران، سجده، لقمان، روم، عنكبوت.
    12. «فَسَجَدَ الْمَلائِكَهُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ».
    این آیه شریفه در آیه«73» سوره «ص» و همچنین در آیه «30» سوره «حجر» آمده است.
    13. «یُرِیدُ أَنْ یُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ فَما ذا تَأْمُرُونَ * قالُوا أَرْجِهْ وَ أَخاهُ وَ أَرْسِلْ فِی الْمَدائِنِ حاشِرِینَ * یَأْتُوكَ بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِیمٍ»
    این آیه شریفه «110 و 111 و 112» سوره «اعراف» مشابه با آیات «35 و 36 و 37» سوره «شعراء» می‌باشند.
    14. «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَهُ الْمَوْتِ»
    این آیه شریفه درسوره‌های «عنكبوت» آیه «57» و «انبیاء» آیه «35» آمده است.
    15. «وَ أُلْقِیَ السَّحَرَهُ ساجِدِینَ * قالُوا آمَنَّا بِرَبِّ الْعالَمِینَ * رَبِّ مُوسی وَ هارُونَ»
    آیات شریفه «120 و 121 و 122» سوره «اعراف» مشابه و مثل آیات «46 و 47 و 48» سوره «شعراء» می‌باشد. (8)
    16.دربسیاری آیات نیزداستانهایی مانند داستان حضرت موسی،آدم،ابراهیم، سجده نکردن شیطان و... به صورت های مختلف(معنایی) تکرار شده است.



    اما چرا آیه شریفه - بسم الله الرحمن الرحیم -سرآغاز 112 سوره دیگر هم آورده شده اما بعنوان آیه محسوب نشده؟!
    آیا این کتاب که در دست ما و با کتاب حضرت قائم عج متفاوت است، نوعی تحریف قرآن نیست؟ هر چند آیه مستقیم داریم که قرآن قابل تحریف نیست.

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۴/۱۱/۲۷ در ساعت ۱۵:۲۰

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,614
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    794 پست
    حضور
    118 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    تبعیض بین آیات تکراری قرآن







    کارشناس بحث: استاد صدیقین

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    تبعیض بین آیات تکراری قرآن


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام به شما پرسشگر گرامی
    قسمت قرمز رنگ نوشتارتان، برای طرح پرسش کافی بود و ارتباط چندانی به نوشتار سیاه رنگ که در قالب 16 نکته بیان کرده اید، ندارد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط محمدجواد طاهری نمایش پست
    چرا آیه شریفه - بسم الله الرحمن الرحیم -سرآغاز 112 سوره دیگر هم آورده شده ...
    «بسم الله الرحمن الرحیم» در آغاز 113 سوره آمده و تنها سوره ای که در آغازش این عبارت ذکر نشده، سوره مبارکه توبه است؛ البته در متن سوره مبارکه نمل و در آغاز نامه سلیمان نبی به ملکه سبأ باز این جمله آمده:

    قالَتْ يا أَيُّهَا الْمَلَأُ إِنِّي أُلْقِيَ إِلَيَّ كِتابٌ كَريمٌ
    إِنَّهُ مِنْ سُلَيْمانَ وَ إِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
    أَلاَّ تَعْلُوا عَلَيَّ وَ أْتُوني‏ مُسْلِمينَ (نمل/29تا31)
    (ملكه سبا) گفت: «اى اشراف! نامه پرارزشى به سوى من افكنده شده
    اين نامه از سليمان است، و چنين مى‏ باشد: به نام خداوند بخشنده مهربان
    نسبت به من برترى‏‌جويى نكنيد و به سوى من آييد در حالى كه تسليم حقّ هستيد

    بنابراین در مجموع، آیه شریفه «بسم الله الرحمن الرحیم» 114 بار در قرآن کریم آمده؛ 113 بار در آغاز سوره ها (جز سوره توبه) و یک بار هم در آیه 30 سوره نمل.

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۱۱/۲۸ در ساعت ۱۳:۲۷
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمدجواد طاهری نمایش پست
    چرا آیه شریفه - بسم الله الرحمن الرحیم ... بعنوان آیه محسوب نشده؟!
    علمای شیعه اتفاق نظر دارند که عبارت شریف «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ» در همه سوره های قرآن از آیات شریفه قرآن است (1) اما علمای اهل سنت با یکدیگر اختلاف نظر دارند. عده ای از آنها، آن را جزو آیات قرآن می دانند و عده ای دیگر چنین اعتقادی ندارند! بنا بر نظر شافعیّه (2) قاریان مکّه، کوفه و فقهایشان [3]، بسم الله در سوره حمد و در سایر سوره ها جزو سوره است، ولی بنابر نظر قاریان مدینه، بصره، شام و فقهایشان، همچنین ابوحنیفه و تابعینش [4]، بسم الله در هیچ سوره ای از قرآن چه در سوره حمد و چه در سایر سوره ها، جزو قرآن نیست!

    دو نکته:
    1- اصولا ثبت «بسم الله الرحمن الرحیم» در متن قرآن مجيد در آغاز سوره ها خود گواه زنده بر اين است که این عبارت جزو آیات شریفه قرآن است, زيرا مي دانيم در متن قرآن چيزي اضافه نشده و ذكر «بسم الله الرحمن الرحیم» در آغاز سوره ها از زمان پيامبر تا كنون رايج بوده است .

    2- سيره مسلمين همواره بر اين بوده كه هنگام تلاوت قرآن «بسم الله الرحمن الرحیم» را در آغاز هر سوره مي خوانند و به تواتر ثابت شده كه رسول گرامی هر گاه قرآن تلاوت می فرمودند این آیه شریفه را نیز تلاوت كرده اند و چگونه ممكن است كه چيزي جزء قرآن نباشد اما پيامبر پیوسته و همیشه آن را بخواند و بر خواندنش مداومت داشته باشد؟

    پی نوشت
    ---------------------
    [1] بابایی، احمدعلی، برگزیده تفسیر نمونه، ج 1، ص 27-28، چاپ سیزدهم، دارالکتب الاسلامیة، تهران، 1382ش؛ بلاغى نجفى، محمد جواد، الاء الرحمن فی تفسیرالقرآن، ج 1، ص 50-51، بنیاد بعثت، قم، چاپ اول، 1420ق.
    [2] آلاء الرّحمن فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 50.
    [3] زمخشری، محمود، الکشاف عن حقائق غوامض التّنزیل، ج 1، ص 1، دارالکتاب العربی، بیروت، 1407ق.
    [4] الکشاف، ج 1 ص 1؛ مترجمان، ترجمه تفسیر جوامع الجامع، تحقیق، با مقدمه واعظ زاده خراسانى، ج 1، ص 3، بنیاد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، مشهد، چاپ دوّم، 1377ش

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۱۱/۲۹ در ساعت ۲۳:۵۵
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمدجواد طاهری نمایش پست
    آیا این کتاب که در دست ما و با کتاب حضرت قائم عج متفاوت است، نوعی تحریف قرآن نیست؟
    در متن قرآن فعلی، به اتفاق همه فرق اسلامی، هیچگونه زیاده ای رخ نداده و به اتفاق اکثر علمای اسلامی هیچ آیه و کلمه ای هم از آن کم نشده، و این قرآن همان قرآن نازل شده بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می باشد. شاید چیزی که شما را دچار اشتباه نموده، روایاتی است که در آنها گفته شده امام زمان (علیه السلام) با دین و کتاب جدید می آید. آن روایات توضیحی دارد و آن اینکه:

    در روايات اسلامي تأکيد شده است که مهدی موعود احياگر قرآن است. اين احياگری در راستای اصلاحات دينی و نوسازی جامعه اسلامی است. مجموع اين نوسازی ها و بازسازی ها گاه آن چنان زياد و دگرگون کننده است که در پاره ای از روايات اسلامی، از آن به «دين جديد» و «کتاب جديد» تعبير شده است. در روايتی از امام صادق (عليه السلام) نقل شده است: «اذا خرج القائم يقوم بامر جديد، و کتاب جديد، و سنّة جديدة و قضاء جديد» (1)؛ هنگامي که قائم خروج کند با امر تازه و كتاب تازه و روش تازه و داوری تازه قیام می نماید.».

    تازگي اين برنامه ها و روش‌ها و داوري‌ها، نه به خاطر آن است که مذهب جديدی با خود مي­ آورد، بلکه آنچنان اسلام را از ميان انبوه خرافات، تحريف‌ها، تفسيرهاي نادرست و برداشت های اشتباه بيرون مي­ آورد که بنايي کاملا نو و جديد جلوه مي کند. همچنين تازگي کتاب به این معنا نیست که يک کتاب آسماني جديد بر او نازل شود، زیرا او امام قائم است و حافظ و برپا کننده دين، و نه پيامبر و آورنده آيين و کتاب جديد؛ او قرآن اصيل فراموش شده را چنان از زواياي تحريف‌هاي معنوي و تفسيرهاي نادرست بيرون مي کشد که مي توان نام کتاب جديد بر آن گذاشت؛ آن بزرگوار احکام قرآن کريم را بر روي زمين زنده خواهد نمود.

    از همین رو است که در بعضی احادیث دیگر، قیام امام زمان را به قیام پیامبر اکرم تشبیه نموده اند:

    رَوَى أَبُو خَدِيجَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِذَا قَامَ الْقَائِمُ ع جَاءَ بِأَمْرٍ جَدِيدٍ كَمَا دَعَا رَسُولُ اللَّهِ فِي بَدْوِ الْإِسْلَامِ إِلَى أَمْرٍ جَدِيدٍ (2) ؛ وقتی قائم قیام می کند، مطلب تازه ای می آورد همانگونه که پیامبر خدا در آغاز اسلام، مطلب تازه ای آورد.

    يكى از ياران امام صادق عليه السلام می گويد: از آن حضرت پرسيدم روش حضرت مهدى (علیه السلام) چگونه است؟ امام فرمود: يصنع ما صنع رسول اللّه ، يهدم ما كان قبله كما هدم رسول اللّه امر الجاهلية و يستاءنف الاسلام جديدا (3)؛ همان روش پیامبر خدا را انجام مى دهد. روش هاى باطل قبل را ويران مى كند همچنانكه پیامبر خدا چنين كرد و اسلام را از نو می سازد.

    نتیجه اینکه: تازه بودن امر نه به این معنى است که مذهب جدیدى با خود مى‏ آورد بلکه آنچنان اسلام را از میان انبوه خرافات و تحریفها و تفسیرهاى ناروا، بیرون مى‏ آورد که کاملا به صورت نو جلوه مى ‏کند و همچنین جدید بودن کتاب نیز به این معنى نیست که آن حضرت با کتاب جدید آسمانى ظاهر مى‏ شود زیرا امام حافظ دین است نه پیامبر و آورنده دین و کتاب جدید؛ بلکه قرآن فراموش شده را چنان از زنگار تحریف ها و تفسیرهاى نادرست پاک مى‏ کند که کاملا به نظر تازه مى‏ نماید. شاهد این مطلب علاوه بر صراحت قرآن و احادیث فراوان درباره ختم نبوت و مصون بودن قرآن از هر گونه تحریف، احادیث متعددى است که در آنها تصریح شده است که امام زمان با همان روش پیامبر اسلام و کتاب و سنت و آیین او قیام خواهد کرد.

    پی نوشت
    ---------------------

    1- بحار الانوار، ج 52، ص 235

    2- همان، ص 338
    3- همان، ص 352

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۱۱/۲۹ در ساعت ۲۳:۵۵
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    جمع‌بندی




    پرسش:
    «بسم الله الرحمن الرحیم» چند بار در قرآن کریم تکرار شده است؟


    پاسخ:
    «بسم الله الرحمن الرحیم» در آغاز 113 سوره آمده و تنها سوره ای که در آغازش این آیه ذکر نشده، سوره مبارکه توبه است؛ البته در متن سوره مبارکه نمل و در آغاز نامه سلیمان نبی به ملکه سبأ باز این جمله آمده است:

    «قالَتْ يا أَيُّهَا الْمَلَأُ إِنِّي أُلْقِيَ إِلَيَّ كِتابٌ كَريمٌ * إِنَّهُ مِنْ سُلَيْمانَ وَ إِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ * أَلاَّ تَعْلُوا عَلَيَّ وَ أْتُوني‏ مُسْلِمينَ»؛ (ملكه سبا) گفت: «اى اشراف! نامه پرارزشى به سوى من افكنده شده. اين نامه از سليمان است، و چنين مى‏ باشد: به نام خداوند بخشنده مهربان. نسبت به من برترى‏‌جويى نكنيد و به سوى من آييد در حالى كه تسليم حقّ هستيد.(1)


    بنابراین در مجموع، آیه شریفه «بسم الله الرحمن الرحیم» 114 بار در قرآن کریم آمده؛ 113 بار در آغاز سوره ها (جز سوره توبه) و یک بار هم در آیه 30 سوره نمل تکرار شده است.

    ________
    (1) نمل/29_31.
    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۸/۲۵ در ساعت ۲۱:۰۹ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  8. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود