جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اصحاب و حدیث غدیر

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    119
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 11 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اصحاب و حدیث غدیر




    سلام.
    آیا ممکن است تمامی یا اکثر اصحاب در پیروی از پیامبر جان فشانی ها کرده بودند،
    در تحریف معنوی مفهوم مولی در کلام ایشان در حدیث غدیر تبانی کرده باشند؟

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۴/۱۲/۰۲ در ساعت ۰۸:۱۴
    روزگار غریبی است

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,616
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    794 پست
    حضور
    118 روز 6 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    اصحاب و حدیث غدیر







    کارشناس بحث: استاد صدیقین

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۴/۱۲/۱۶ در ساعت ۱۲:۵۷
    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    اصحاب و حدیث غدیر

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام به شما پرسشگر گرامی

    بحث تبانی مطرح نیست! بلکه مساله آزمون الهی و بی‌تفاوتی و غفلت مطرح است. فقط مساله غدیر و خطبه غدیریه که نیست! پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نه یک بار و دو بار و سه بار، بلکه بارها و بارها، آن هم از آغاز دوره رسالت تا زمان رحلت، به روش های مختلف و در زمان ها و مکان های متعدد، به وصایت و جانشینی امیرالمؤمنین (علیه السلام) تصریح و تاکید می کردند و از این بابت جای هیچ عذری باقی نگذاشتند.

    با این وجود، عده ای معدود، به محض رحلت پیامبر، در سقیفه دور هم جمع شدند و با نظر شخصی خویش برای مسلمین مصلحت‌اندیشی کردند و رای خود را بر دیگران تحمیل نمودند و ارکان قدرت را در اختیار گرفتند. وقتی قدرت در اختیار باشد، با قدری تاکتیک هوشمندانه و تبلیغات جهت‌دار و بایکوت مخالفان، می توان فکرها و باورها را به تدریج تغییر داد، طوری که با گذشت یک نسل که در جریان اصل موضوع بودند، دیگر اثر قابل توجهی از باورهای حقیقی باقی نماند، بلکه باورها را با شکلی دیگر به خورد نسل های بعدی بدهند و آن وقت برای ما که چهارده قرن از آن وقایع دور هستیم، این سؤال بزرگ پیش بیاید که: چطور ممکن است اصحابی که جانشان را در کف دستشان گذاشته بودند و برای پیشرفت نهال نورسیده اسلام، زجرها کشیده بودند، در این آزمون بزرگ اینگونه عمل کنند؟!

    در واقع طرح مساله به این صورت است که: از یک طرف، اسناد جانشینی و وصایت حضرت امیر (علیه السلام) که از طرق فریقین به ما رسیده، به قدری زیاد است که به هیچ رو قابل انکار نیست، و از طرفی دیگر رفتار عجیب بسیاری از صحابه _و نه همه آنها_ را بعد از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می بینیم که بر اساس آن اسناد عمل نکردند! اینجا با یک پارادوکس و کنتراست مواجه می شویم! تناقضی عجیب میان اعتقاد و عمل!

    هنوز جنازه پیامبر روی زمین است و آب کفنش خشک نشده، اما عده ای به راحتیِ آب خوردن، به آن همه تاکیدها و توصیه ها و سفارش ها و رهنمودها، پشت پا می زنند و برای عموم مسلمین مصلحت‌اندیشی می کنند!

    کراجکی (از علمای قرن چهارم و پنجم) کتابی دارد به نام «التعجب من اغلاط العامة» که در آن به واکاوی اینگونه تناقضات پرداخته، و این نام کتاب را هم برای ابراز شگفتی از چنین تناقضاتی، انتخاب کرده است!

    مرور وقایع سقیفه و شیوه به قدرت رسیدن ابوبکر، بخشی از ابهامات مساله را برای ما روشن می کند؛ گزارشی از این رخداد را از اینجا واقعه سقیفه بنی ساعده مطالعه فرمایید.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۱۲/۲۰ در ساعت ۰۱:۱۷
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    119
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 11 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست
    سلام به شما پرسشگر گرامی

    بحث تبانی مطرح نیست! بلکه مساله آزمون الهی و بی‌تفاوتی و غفلت مطرح است. فقط مساله غدیر و خطبه غدیریه که نیست! پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نه یک بار و دو بار و سه بار، بلکه بارها و بارها، آن هم از آغاز دوره رسالت تا زمان رحلت، به روش های مختلف و در زمان ها و مکان های متعدد، به وصایت و جانشینی امیرالمؤمنین (علیه السلام) تصریح و تاکید می کردند و از این بابت جای هیچ عذری باقی نگذاشتند.

    با این وجود، عده ای معدود، به محض رحلت پیامبر، در سقیفه دور هم جمع شدند و با نظر شخصی خویش برای مسلمین مصلحت‌اندیشی کردند و رای خود را بر دیگران تحمیل نمودند و ارکان قدرت را در اختیار گرفتند. وقتی قدرت در اختیار باشد، با قدری تاکتیک هوشمندانه و تبلیغات جهت‌دار و بایکوت مخالفان، می توان فکرها و باورها را به تدریج تغییر داد، طوری که با گذشت یک نسل که در جریان اصل موضوع بودند، دیگر اثر قابل توجهی از باورهای حقیقی باقی نماند، بلکه باورها را با شکلی دیگر به خورد نسل های بعدی بدهند و آن وقت برای ما که چهارده قرن از آن وقایع دور هستیم، این سؤال بزرگ پیش بیاید که: چطور ممکن است اصحابی که جانشان را در کف دستشان گذاشته بودند و برای پیشرفت نهال نورسیده اسلام، زجرها کشیده بودند، در این آزمون بزرگ اینگونه عمل کنند؟!

    در واقع طرح مساله به این صورت است که: از یک طرف، اسناد جانشینی و وصایت حضرت امیر (علیه السلام) که از طرق فریقین به ما رسیده، به قدری زیاد است که به هیچ رو قابل انکار نیست، و از طرفی دیگر رفتار عجیب بسیاری از صحابه _و نه همه آنها_ را بعد از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می بینیم که بر اساس آن اسناد عمل نکردند! اینجا با یک پارادوکس و کنتراست مواجه می شویم! تناقضی عجیب میان اعتقاد و عمل!

    هنوز جنازه پیامبر روی زمین است و آب کفنش خشک نشده، اما عده ای به راحتیِ آب خوردن، به آن همه تاکیدها و توصیه ها و سفارش ها و رهنمودها، پشت پا می زنند و برای عموم مسلمین مصلحت‌اندیشی می کنند!

    کراجکی (از علمای قرن چهارم و پنجم) کتابی دارد به نام «التعجب من اغلاط العامة» که در آن به واکاوی اینگونه تناقضات پرداخته، و این نام کتاب را هم برای ابراز شگفتی از چنین تناقضاتی، انتخاب کرده است!

    مرور وقایع سقیفه و شیوه به قدرت رسیدن ابوبکر، بخشی از ابهامات مساله را برای ما روشن می کند؛ گزارشی از این رخداد را از اینجا واقعه سقیفه بنی ساعده مطالعه فرمایید.
    با سلام. سؤال من بر همین مسائلی که فرمودید نیز، قابل تعمیم است. آیا همه تبانی کردند بر این غفلت و فراموشی شدنی است؟ آیا ممکن است اکثر اصحاب، در برابر اقلیتی که جنازه پیامبر را بر زمین رها کردند و در سقیفه جمع شدند، پیروی کنند و اکثراً بیعت با غاصب ولایت و زیر پا گذارندۀ سفارشات پیامبر را بپذیرند؟
    روزگار غریبی است

  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط reject نمایش پست
    آیا ممکن است اکثر اصحاب، در برابر اقلیتی که جنازه پیامبر را بر زمین رها کردند و در سقیفه جمع شدند...
    سلام
    اکثر صحابه جمع نشده بودند! عده محدودی بودند که کار را به دست گرفتند و مخالفان را سرکوب کردند؛ توضیحش را از لینکی که در پست قبل هم ارجاع داده بودم، مطالعه فرمایید؛ اینجا: واقعه سقیفه بنی ساعده.

    این روزها، ایام شهادت حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) است. به فرمایش یکی از علما، حضرت صدیقه طاهره کاری کرد کارستان! سندی جاودانه برای تمام تاریخ بر جا گذاشت! شهادتشان، مرقد پنهانشان، خشمشان از خلفای غاصب که پیامبر با عبارات مختلف که از فریقین هم نقل شده فرمودند: هر که فاطمه را بیازارد و خشمگین کند مرا آزرده و خشمناک نموده و هر که چنین کند خشم و غضب خدای متعال را در پی دارد و جایگاهش دوزخ است. جریان شهادت ایشان، دفن شبانه و مخفیانه و مرقد پنهان! اینها شوخی نیست! تنها یادگار پیامبر را چند ماه بیشتر زنده نمی گذارند و با این مظلومیت، به شهادت می رسانند! دیگر از این سندی بالاتر و روشن‌تر نیاز داریم؟!



    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۱۲/۲۲ در ساعت ۱۳:۵۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط reject;804171[quote=reject نمایش پست
    با سلام. سؤال من بر همین مسائلی که فرمودید نیز، قابل تعمیم است. آیا همه تبانی کردند بر این غفلت و فراموشی شدنی است؟ آیا ممکن است اکثر اصحاب، در برابر اقلیتی که جنازه پیامبر را بر زمین رها کردند و در سقیفه جمع شدند، پیروی کنند و اکثراً بیعت با غاصب ولایت و زیر پا گذارندۀ سفارشات پیامبر را بپذیرند؟
    تبانی بر غفلت، معنا ندارد! غفلت عارض می شود و جمعیتِ کم و زیاد نمی شناسد! ممکن است در عین ناباوری، یک جمعیت کثیر به علل مختلف _و از جمله کجروی و انحراف خواص و افراد بانفوذ جامعه_ دچار گمراهی و انحراف شوند! یک نمونه ساده قرآنی عرض می کنم:

    موسای کلیم رنج ها کشید و زحمت ها متحمل شد تا بنی اسرائیل را از دست فرعونیان نجات دهد. بنی اسرائیلی که با چشم خود عصا و ید بیضای موسی و غرق شدن فرعونیان در دریای نیل را دیده بودند، به علاوه ده ها معجره دیگر (1)، با این وجود، وقتی موسای کلیم برای مناجات با خدای متعال به مدت چهل روز قومش را تنها می‌گذارد و سرپرستی آنها را به عهده وزیر و جانشینش هارون می گذارد، بنی‌اسرائیل به راحتیِ آب خوردن، فریبِ خُرخُرِ گوساله سامری را می خورند و از خداپرستی به گوساله‌پرستی رو می آورند! (اگر شرایط موضوع را کامل و درست تصور کنید، واقعا حیرت‌آور است!) هر چه هارون آنها را از این انحرافِ روشن باز می دارد، گوش نمی‌دهند و می گویند تا خود موسی نیاید ما از این کار دست نمی‌کشیم و تا آمدن موسای کلیم به گوساله‌پرستی‌شان ادامه می‌دهند! موسای کلیم که توسط وحی از این جریان مطلع شده، خشمناک برمی گردد و تورات را بر زمین می کوبد و محاسن هارون را می گیرد که چرا جلوی انحرافشان را نگرفتی؟! هارون می گوید خیلی تلاش کردم اما گوش ندادند تا جایی که می خواستند مرا بکشند! موسای کلیم اسباب فریب سامری را از بین می برد و به حکم الهی (2)، عقاب وحشتناکی میان قومش می گذارد که بر روی هم شمشیر بکشند و یکدیگر را بکشند.(3)

    گمراهی عده‌ای زیاد، آن هم نه یک گمراهی ساده، بلکه تغییری 180 درجه‌ای! تغییرِ اصل دین و رو آوردن به کفر محض! آن هم در زمانی که هنوز پیامبرشان زنده است! آن هم در حضور پیامبری دیگر که عنوان وزیر و جانشین را دارد! آن هم پس از دیدن ده ها معجزه و اتمام حجت! واقعا حیرت آور است! تصورش هم مشکل است! قرآن کتاب قصه نیست! چرا این همه داستان موسای کلیم و بنی اسرائیل را بیان نموده؟! پاسخش را به طور خاص از اینجا بخوانید (#4) اما همین قدر عرض کنم که: قیام پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) شباهت بیشتری به قیام موسی بن عمران دارد و سرنوشت قوم بنی اسرائیل هم با سرنوشت مسلمانان شباهت های بسیار. در روایتی از رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله) نقل شده که فرمود: «امتم سنت بنى اسرائیل را پیشه می کنند و در آن گام بر می دارند و پا جاى پاى آنان می گذارند و مانند آنان رفتار می نمایند به گونه‏ اى كه اگر آنان به سوراخى خزیدند اینان نیز با آنان در آن سوراخ خزند. همانا كه تورات و قرآن را یك فرشته در یك ورق و با یك قلم نگاشته است، سنن و امثال امتها یكسان جریان یابند» (4).

    پی نوشت
    -------------------------
    1- برای آگاهی از برخی معجزات دیگر، رجوع شود به: اعراف، 133
    2- بقره، 54
    3- داستانش را از اینجا بخوانید: #34
    4- ً وَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ لَتَرْكَبَنَّ أُمَّتِي سُنَّةَ بَنِي إِسْرَائِيلَ حَذْوَ النَّعْلِ بِالنَّعْلِ [وَ حَذْوَ] الْقُذَّةِ بِالْقُذَّةِ شِبْراً بِشِبْرٍ وَ ذِرَاعاً بِذِرَاعِ وَ بَاعاً بِبَاعٍ حَتَّى لَوْ دَخَلُوا جُحْراً لَدَخَلُوا فِيهِ مَعَهُمْ إِنَّ التَّوْرَاةَ وَ الْقُرْآنَ كَتَبَهُ مَلَكٌ وَاحِدٌ فِي رَقٍّ وَاحِدٍ بِقَلَمِ وَاحِدٍ وَ جَرَتِ الْأَمْثَالُ وَ السُّنَنُ سَوَاء ؛ كتاب سليم بن قيس الهلالي، ص 599.


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۱۲/۲۲ در ساعت ۱۵:۰۱
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود