جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خداوند جل جلاله قاتلین پیامبران ع و اوصیاء ع و فقیهان و شهیدان را نمی بخشد!؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۴
    نوشته
    103
    صلوات
    26480000
    تعداد دلنوشته
    296
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 12 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما چرا خداوند جل جلاله قاتلین پیامبران ع و اوصیاء ع و فقیهان و شهیدان را نمی بخشد!؟




    باسلام
    وقتی عفو عمومی هم از طرف رسول گرامی اسلام ص صادر شد، و وحشی هم بخشیده شد، باز به طرف خطا ها رفت و در کفر از دنیا رفت.
    قاتلین تمام انبیاء و اوصیاء هم در جهنم ابدی هستند.
    من فردی را میشناسم که پدر شهید جنگ تحمیلی بود و قاتل فرزندش را نزدش آوردند و او سخت میگریست و درخواست بخشش کرد و پدر این شهید بزرگوار بخشید.
    آیا از حق خود بخشیده یا حق فرزند هم بوده؟
    و آیا خداوند الله الصمد که رضایت بندگان را در رضایت خود دیده، و مقامش از والدین هم بالاتر است قاتل را خواهد بخشید.
    شاید همین مورد برای خودمان هم پیش بیاید

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,634
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    810 پست
    حضور
    118 روز 21 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    چرا خداوند جل جلاله قاتلین پیامبران ع و اوصیاء ع و فقیهان و شهیدان را نمی بخشد!؟







    کارشناس بحث: استاد مسلم

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ در ساعت ۱۲:۳۳
    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    چرا خداوند جل جلاله قاتلین پیامبران ع و اوصیاء ع و فقیهان و شهیدان را نمی بخشد!؟

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمدجواد طاهری نمایش پست
    باسلام
    وقتی عفو عمومی هم از طرف رسول گرامی اسلام ص صادر شد، و وحشی هم بخشیده شد، باز به طرف خطا ها رفت و در کفر از دنیا رفت.
    قاتلین تمام انبیاء و اوصیاء هم در جهنم ابدی هستند.
    من فردی را میشناسم که پدر شهید جنگ تحمیلی بود و قاتل فرزندش را نزدش آوردند و او سخت میگریست و درخواست بخشش کرد و پدر این شهید بزرگوار بخشید.
    آیا از حق خود بخشیده یا حق فرزند هم بوده؟
    و آیا خداوند الله الصمد که رضایت بندگان را در رضایت خود دیده، و مقامش از والدین هم بالاتر است قاتل را خواهد بخشید.
    شاید همین مورد برای خودمان هم پیش بیاید
    با سلام و احترام

    برای پاسخ به این سوال باید به دو نکته توجه بفرمایید:

    نکته اول
    قتل یک گناه چند بُعدی است، یعنی هم حق الله است، چرا که سخن خدا زیرپا گذارده شده و مخلوقی از مخلوقات او به ناحق از بین برده شده است، لذا می‌فرماید:
    «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَميعا»؛ هر كس، انسانى را بدون ارتكاب قتل يا فساد در روى زمين بكشد، چنان است كه گويى همه انسانها را كشته‏ است.(مائده:5/32)
    هم حق الناس است، چون عمر و بزرگترین سرمایه یک انسان از او گرفته شده است، و امکان ندارد حقی بزرگترین از این از انسان ضایع شود و ظلمی بزرگتر از این در حق انسان روا شود.
    و هم نسبت به اطرافیان که عزیزشان از آنها گرفته شده حقی است لذا خداوند برای آنها نیز حق قصاص قائل شده است:
    «وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطانا» و آن كس كه مظلوم كشته شده، براى وليش سلطه (و حق قصاص) قرار داديم‏(اسراء:33)

    و هم نسبت به تأثیرات اجتماعی ناشی از این قتل حقوقی بر گردن قاتل افزوده می‌شود، و از این حیث دارای مراتبی است، مثلا گاهی یک انسان بی کس و تنها و بی تاثیر در جامعه را می کشد، خب برای این گناه تنها حکم قتل بار می‌شود، اما گاهی یک پدر را می‌کشد، اینجا علاوه بر قتل، تضییع حقوق مادی و معنوی فرزندان و همسر آن مرد، و سختی‌هایی که پس از آن گریبان آنها را می‌گیرد گناهی است که بر دوش قاتل اضافه خواهد شد، یا اگر کسی پزشکی را در حالی بکشد که کشته شدن آن پزشک جان انسان‌هایی را به خطر بیندازد، یقینا گناه او از کشتن جان یک انسان فراتر خواهد رفت، اوج این مرتبه گناه در جایی است که قاتل، یک نبی یا وصی الهی را بکشد، خب این فقط کشتن یک انسان نیست، با فقدان او رهبر یک جامعه می‌رود، کشتن امام حسین(ع) فقط کشتن حسین بن علی(ع) نبود، کشتن بزرگترین عالم دین بود، کشتن سزاوارترین مردم برای حکومت و برقراری عدالت بود، کشتن اخلاق بود، کشتن اسلام و قرآن بود.

    یقینا وجود مبارک امام حسین(ع) دارای خیر و برکات علمی، معنوی، مادی، و... بسیاری بود که با شهادت ایشان از مردم و جامعه اسلامی گرفته شد، نمی توان توقع داشت که خدا مثلا شمر را فقط به عنوان قاتل یک انسان ببخشد!! یا کشتن امام علی(ع) کشتن یک انسان نبود، کشتن خلیفه و امام بر حق بود که به دنبال ایجاد آسایش، امنیت، عدالت، انسانیت، مساوات و برابری در جامعه، و صدور اسلام به تمام دنیا بود، کشتن چنین انسانی، فقط کشتن یک انسان نیست، لذا تعبیر أشقی الاشقیاء برای ابن ملجم به کار می‌رود، چون او انسانی را کشت که هرگز خلأ او جبران نمی‌شود؛ لذا امام حسن(ع) هم او را نبخشیده و قصاص کردند.
    پس اولا نباید کشتن نبی و وصی را صرفا کشتن یک انسان قلمداد نمود.

    نکته دوم
    علی رغم بزرگی گناه قتل و سنگینی عقوبت آن به حکم عدالت، اما باز هم رحمت الهی گسترده تر از هر چیزی است، و انتظار بخشش ار خداوند و راضی نمودن مقتولین و وابستگان توسط خدا انتظار بی جایی نیست، اما توقع بخشش همان طور که خود شما اشاره داشتید در جایی است که شخص قاتل واقعا از کرده خویش پشیمان باشد، یقینا خداوند چنین شخصی را می‌بخشد، همان‌طور که جابر بن عبدالله انصاری نقل می‌کند:
    «زنی خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم رسید و عرض کرد: یا نبی الله! زنی فرزند خود را کشته است و مرتکب قتل شده است آیا راهی برای توبه دارد؟ حضرت فرمودند: قسم به کسی که جان من به دست اوست اگر آن زن هفتاد پیامبر را بکشد و سپس توبه کند و پشیمان شود و خداوند بداند که هرگز مجددا به معصیت باز نمی گردد خدای سبحان توبه اش را قبول می کند و اورا می بخشد»(نوری، حسین بن محمد تقی، مستدرک الوسائل، ج12، ص131)


  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    بسیاری از بزرگان قاتلین عزیزانشان را بخشیده‌اند، حتی پیامبر (صلی الله علیه و آله) قاتل عمویشان حمزه را بخشیدند، پس چرا خداوند قاتلین انبیاء و اوصیاء را نمی بخشد و آن ها همیشه و برای ابد در جهنم خواهند بود.؟


    پاسخ:

    برای پاسخ به این سوال باید به دو نکته توجه بفرمایید:

    ـ نکته اول
    قتل یک گناه چند بُعدی است، یعنی هم حق الله است، چرا که سخن خدا زیر پا گذارده شده و مخلوقی از مخلوقات او به ناحق از بین برده شده است، لذا می‌فرماید: «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَميعا»؛ هر كس، انسانى را بدون ارتكاب قتل يا فساد در روى زمين بكشد، چنان است كه گويى همه انسان ها را كشته‏ است.(1)
    هم حق الناس است، چون عمر و بزرگ ترین سرمایه یک انسان از او گرفته شده است، و امکان ندارد حقی بزرگ تر از این از انسان ضایع شود و ظلمی بزرگ تر از این در حق انسان روا شود.
    و هم نسبت به اطرافیان که عزیزشان از آن ها گرفته شده حقی است لذا خداوند برای آن ها نیز حق قصاص قائل شده است: «وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطانا»؛ و آن كس كه مظلوم كشته شده، براى وليش سلطه (و حق قصاص) قرار داديم‏.(2)

    و هم نسبت به تأثیرات اجتماعی ناشی از این قتل حقوقی بر گردن قاتل افزوده می‌شود، و از این حیث دارای مراتبی است، مثلا گاهی یک انسان بی کس و تنها و بی تاثیر در جامعه را می کشد، خب برای این گناه تنها حکم قتل بار می‌شود، اما گاهی یک پدر را می‌کشد، اینجا علاوه بر قتل، تضییع حقوق مادی و معنوی فرزندان و همسر آن مرد، و سختی‌هایی که پس از آن گریبان آن ها را می‌گیرد گناهی است که بر دوش قاتل اضافه خواهد شد، یا اگر کسی پزشکی را در حالی بکشد که کشته شدن آن پزشک جان انسان‌هایی را به خطر بیندازد، یقینا گناه او از کشتن جان یک انسان فراتر خواهد رفت، اوج این مرتبه گناه در جایی است که قاتل، یک نبی یا وصی الهی را بکشد، خب این فقط کشتن یک انسان نیست، با فقدان او رهبر یک جامعه می‌رود، کشتن امام حسین (علیه السلام) فقط کشتن حسین بن علی (علیه السلام) نبود، کشتن بزرگ ترین عالم دین بود، کشتن سزاوارترین مردم برای حکومت و برقراری عدالت بود، کشتن اخلاق بود، کشتن اسلام و قرآن بود.

    یقینا وجود مبارک امام حسین (علیه السلام) دارای خیر و برکات علمی، معنوی، مادی، و... بسیاری بود که با شهادت ایشان از مردم و جامعه اسلامی گرفته شد، نمی توان توقع داشت که خدا مثلا شمر را فقط به عنوان قاتل یک انسان ببخشد!! یا کشتن امام علی (علیه السلام) کشتن یک انسان نبود، کشتن خلیفه و امام بر حق بود که به دنبال ایجاد آسایش، امنیت، عدالت، انسانیت، مساوات و برابری در جامعه، و صدور اسلام به تمام دنیا بود، کشتن چنین انسانی، فقط کشتن یک انسان نیست، لذا تعبیر أشقی الاشقیاء برای ابن ملجم به کار رفته است.(3)، چون او انسانی را کشت که هرگز خلأ او جبران نمی‌شود؛ به همین خاطر امام حسن (علیه السلام) هم او را نبخشیده و قصاص کردند.
    پس اولا نباید کشتن نبی و وصی را صرفا کشتن یک انسان قلمداد نمود.

    ـ نکته دوم
    علی رغم بزرگی گناه قتل و سنگینی عقوبت آن به حکم عدالت، اما باز هم رحمت الهی گسترده تر از هر چیزی است، و انتظار بخشش ار خداوند و راضی نمودن مقتولین و وابستگان توسط خدا انتظار بی جایی نیست، اما توقع بخشش همان طور که خود شما اشاره داشتید در جایی است که شخص قاتل واقعا از کرده خویش پشیمان باشد، یقینا خداوند چنین شخصی را می‌بخشد، همان‌ طور که جابر بن عبدالله انصاری نقل می‌کند: «زنی خدمت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) رسید و عرض کرد: یا نبی الله! زنی فرزند خود را کشته است و مرتکب قتل شده است آیا راهی برای توبه دارد؟ حضرت فرمودند: قسم به کسی که جان من به دست اوست اگر آن زن هفتاد پیامبر را بکشد و سپس توبه کند و پشیمان شود و خداوند بداند که هرگز مجددا به معصیت باز نمی گردد خدای سبحان توبه اش را قبول می کند و او را می بخشد.»(4)
    ـ جمع بندی و نتیجه گیری
    پس این خلود قاتلین انبیاء و اوصیاء در جهنم اولا تنها به خاطر کشتن یک انسان نیست، بلکه به خاطر عوارض و آثاری است که بعد از آن قتل گریبان جامعه را گرفته و بسیاری از مردم را به خاطر فقدان آن نبی و یا وصی به گمراهی وضلالت می‌کشاند، و ثانیا حتی با وجود چنین گناه عظیمی خداوند ایشان را در صورتی در جهنم جاویدان نگه می‌دارد که از کرده خویش پشیمان نبوده و اگر زنده می ماندند بر مسیر خویش پافشاری می کردند.
    ______

    (1) مائده/ 32.
    (2) اسراء/ 33.
    (3) ابن طاووس، علی بن موسی، اقبال الاعمال، دار الكتب الإسلاميه‏، چاپ دوم، 1409ق، تهران، ج1، ص296.
    (4) نوری، حسین بن محمد تقی، مستدرک الوسائل، مؤسسة آل البيت‏(ع)، چاپ اول، 1408ق، قم، ج12، ص131.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۴/۱۲/۱۹ در ساعت ۲۲:۳۷ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  9. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود