صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیه امانت(این امانت به نظر شما چیست)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    611
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت آیه امانت(این امانت به نظر شما چیست)




    با سلام خدمت جویندگان حقیقت:


    انّا عرَضنا الامانةَ عَلَى السّمواتِ و الارضِ و الجبالِ فابينَ ان يَحملنها و اشفقن مِنها و حَملَها الانسانُ انّه كانَ ظلوماً جهولا- لِيُعذِّبَ اللّهُ المنافقين و المنافقاتِ و المشركينَ و المشركاتِ و يتوبَ اللّه على المؤمنينَ و المؤمناتِ و كانَ اللّه غفوراً رحيماً (احزاب: 72 و 73)
    ما امانت را بر آسمان ها و زمين و كوه ها عرضه كرديم، پس، از برداشتن آن سرباز زدند و از آن هراسيدند و انسان آن را برداشت. به راستى، او بسيار ستمگر و نادان است. تا خداوند مردان منافق و زنان منافق و مردان مشرك و زنان مشرك را عذاب كند و از مردان باايمان و زنان با ايمان درگذرد و خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است

    همانطوری که میدانید آیه فوق از سوره احزاب میباشد
    و جای است که اختلاف سلیقه بین فلاسفه و عرفا و....زیاد است
    براستی راز این امانت چیست
    این امانت چه چیزی است که مخلوقات خدا از پذیرفتن آن سر باز زدند
    و این انسان بود که آنرا پذیرفت
    و خداوند در اینجاست که اورا ستمگر و نادان خطاب کرد
    خلیفه خدا روی زمین و احسن الخالقین پذیرنده این امانت الهی است
    براستی چرا انسان بعد از پذیرفتنش نادان و ستمگر شناخته شد
    کوهها و آسمان و زمین و....از ان سر باززدند
    چه چیز بود که کوهها و اسمان فهمیدند و نپذیرفتند و بر خود ستم نکردند
    و ما پذیرفتیم و ستمگر و نادان خطاب شدیم
    به نظر شما دوستان و جویندگان حقیقت
    این امانت چیست؟ چرا پذیرفتیم؟ و چرا بعد از پذیرش ستمگر و نادان خطاب شدیم؟



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    611
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بعضی از نظرها در مورد امانت




    الف. مراد، اوامر و نواهى الهى مى باشد. اين قول را به ابوالعاليه نسبت داده اند.10 ابن عباس و مجاهد نيز امانت را احكام و واجبات مى دانند.11
    ب. مقصود، اعضاى بدن مى باشد.12
    ج. منظور همان امانت هاى مردم است. در تهذيب، از امام صادق(عليه السلام) روايتى نقل شده است كه در زمينه عدم غش در معامله به اين آيه استدلال شده است.13 در نهج البلاغه نيز پس از بيان اهميت امانت و امانت دارى، به اين آيه استشهاد شده است.14امين الاسلام طبرسى اين قول را به صخّاك و سدّى نسبت مى دهد.15
    د. منظور از امانت «نماز» است. در روايتى آمده است كه هنگامى وقت نماز مى رسيد، رنگ اميرالمؤمنين(عليه السلام) تغيير مى كرد و لرزه بر اندام حضرت مى افتاد. از او سؤال مى شد: چه شده است؟ امام مى فرمود: وقت نماز است، وقت اداى امانتى است كه خدا بر آسمان ها و زمين و كوه ها عرضه كرد و آن ها نپذيرفتند.16
    هـ. مقصود عقل، اختيار يا تكليف مى باشد. در تفسير نمونه اين موارد به عنوان اقوالى ذكر شده و البته به قايل آن اشاره اى نشده است.17 در رواياتى از اهل بيت(عليهم السلام)آمده است كه وقتى خداوند امانت را بر آسمان ها و زمين عرضه كرد، گفتند: پروردگارا، ما از ابتداى خلقت مسخر و تحت فرمان بوده ايم، اما نمى توانيم فريضه اى را قبول كنيم. ما آن را بدون ثواب و عقاب مى پذيريم، اما نمى توانيم در مقابل ثواب و عقاب حمل كنيم.18
    و. خلافت پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) است. در برخى روايات، كه ذيل اين آيه و در تفسير آن آمد، اشاره شده است كه منظور از امانت همان «خلافت غصب شده» مى باشد (كه توضيح آن خواهد آمد.)19
    ز. امانت همان «ولايت اهل بيت(عليهم السلام)» مى باشد. در برخى از روايات، تصريح شده است كه «الامانةُ هى الولايةُ» و در برخى روايات ديگر نيز امانت را ولايت على(عليه السلام) ذكر نموده اند20 كه شايد منظور بيان مصداق هاى اتم و اكمل آن باشد و اولين نفر از اين امّت،كه به آن ولايت رسيد، اميرالمؤمنين(عليه السلام)بود و ايشان فتح باب كرد.21
    ح. امين الاسلام طبرسى امانت را «معرفت خد» و «دلايل يكسانى پروردگار» مى داند.22 صاحب الميزان نيز يكى از اقوال را در بيان حقيقت امانت قول «لا اله الاّ اللّه» ذكر مى كند.23
    ط. امانت همان «ولايت الهيه» مى باشد.علامه طباطبائى پس از بيان پنج احتمال در معناى امانت و ردّ آن ها مى فرمايد: «مى ماند احتمال ششم و آن اين است كه مراد از امانت مزبور كمالى باشد كه از ناحيه تلبّس و داشتن اعتقادات حق و نيز تلبّس به اعمال صالح و سلوك طريقه كمال حاصل مى شود به اينكه از حضيض ماده به اوج اخلاق ارتقا پيدا كند و خداوند، انسان حامل آن امانت را براى خود خالص كند و اين است آن احتمالى كه مى تواند مراد از امانت باشد; چون در اين كمال، هيچ موجودى نه آسمان و نه زمين و نه غير آن دو شريك انسان نيست. از سويى ديگر، چنين كسى تنها خدا متولّى امور اوست و جز ولايت الهى هيچ موجودى از آسمان و زمين در امور او دخالت ندارد... پس مراد از امانت عبارت شد از ولايت الهى.»24
    ى. محى الدين عربى امانت را «نيابت از خداوند در بندگان» و همان مقام «خلافت الهى» مى داند: «انّا عرضَنا الامانةَ على السّموات... و اىُّ لَمانة اعظم مِن النيابةِ عنِ الخلقِ فى عبادهِ فلا يَصرفَهم الاّ بالحقِ فلا بُدّ مِن الحضورِ الدائِم و مِن مراقبة التصريف...؟»25
    ك. امانت «نور محمد و آل محمد(صلى الله عليه وآله)َ» مى باشد.26 شايد مأخذ اين قول حديثى باشد كه از امام صادق(عليه السلام) نقل شده است كه فرمود: «خداوند ارواح محمّد و على و فاطمه و حسن و حسين و ائمّه بعد از يشان(عليهم السلام) را بر آسمان ها عرضه كرد. پس نور آن ها آسمان ها را پوشانده پس خداوند فرمود: «... اينان حجّت من در ميان مخلوقات هستتند...»27
    ل. امانت «شهادت امام حسين(عليه السلام)» مى باشد.28
    اين ها مجموعه اى از اقوال و احتمالات هستند كه در مورد حقيقت امانت ذكر شده اند. البته اقوال و وجوه ديگرى نيز ذكر شده اند كه ذكر آن ها ضرورى نمى نمايد.29
    در يك جمع بندى، مى توان گفت: از مفاد آيه استفاده مى شود كه «امانت» عطيه اى گران بها و گوهرى نورانى از خزانه الهى بوده است كه تنها انسان مفطور به فطرت الهى به مدد اين فطرت نورانى، توان حمل آن را دارد و پذيرفتن اين امانت مستلزم خروج از تقيّدات و وصول به فناء فى الله و بقاء بالله است و حفظ آن از دست حسودان و سارقان بسيار مشكل است. از اين رو، خداوند كسانى كه مشتاقانه آن را برمى دارند با جنود خويش محافظت خواهد كرد.
    در يك جمع بندى، مى توان گفت: از مفاد آيه استفاده مى شود كه «امانت» عطيه اى گران بها و گوهرى نورانى از خزانه الهى بوده است كه تنها انسان مفطور به فطرت الهى به مدد اين فطرت نورانى، توان حمل آن را دارد و پذيرفتن اين امانت مستلزم خروج از تقيّدات و وصول به فناء فى الله و بقاء بالله است

    با اين بيان، امانت «عقل» نيست; چرا كه ملائكه نيز از آن برخوردارند، «تكليف و اختيار» هم نيست; چرا كه انس و جن در آن مشتركند. ولايت «اهل بيت» و «خلافت اميرالمؤمنين(عليه السلام)» بيان مصداق اكمل آن است. «نماز» و «اوامر و نواهى الهى» و «امانت دارى» از لوازم شكوفا شدن اين استعداد است. «معرفت به خد» و «توحيد» و «نيابت از حق» از ثمرات آن امانت هستند كه همان رسيدن به مقام ولايت الهى مى باشد. و «شهادت و ايثار امام حسين(عليه السلام)» زيباترين صحنه براى تجلّى اين حقيقت و نمايش بهترين امانت دارى است.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    611
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مطلب نظر شما




    دوستان گرامی چند نوع نظر مختلف را جهت مشاهده در پست قبلی خدمتان ارائه دادم
    نظر شما چنانکه نمونه ای از نظرات فوق هستند لطفا ذکر بفرمایید چرا مثلا نظر ج برایتان قابل قبول است
    یا اگر نظر دیگری دارید لطفا ذکر بفرمائید دلیلتان چیست
    مطمئن باشد اگر به این مهم دست پیدا کنیم به یکی از ارکان هستی با مباحثه رسیدیم دوستان دانشجو و دانشمند عزیز میدانند که پی بردن به چیستی این امانت میتواند مهم باشد.
    موفق باشید
    ویرایش توسط غریبه : ۱۳۸۷/۰۶/۲۸ در ساعت ۰۲:۲۳

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18



    بنام خدا
    در اين كه منظور از امانت الهى چيست ، ديدگاه هاى گوناگونى وجود دارد ; من جمله: ولايت الهى ، معرفت الله ، اختيار و آزادى اراده ، عقل ، واجبات و تكاليف الهى اعضا و پيكر انسان و.. .
    علامه طباطبايى(رحمه الله) ، با توجه به آيه بعدى (احزاب ، 73) نتيجه مى گيرند كه مراد از امانت ، همان ولايت الهيه براى انسان است و آن بدين معناست كه آدمى با داشتن اعتقاد درست و انجام دادن عمل صالح در طى طريق كمال و ارتقا از حضيض ماده به جايى از تكامل برسد كه خداى سبحان عهده دار امور او شود و جز ولايت الهيه هيچ موجودى از آسمان و زمين در امور او دخالت نكند .
    این را نکته را نیز باید توجه داشته باشیم كه در روايات متعددى ، اين امانت به ولايت اميرالمؤمنين(ع) تفسير شده است كه مفسران ، آن را از باب تطبيق كلّى بر مصاديق مى دانند ; به اين معنا كه ولايت و محبت اميرالمؤمنين و پيشوايان معصوم (ع)شعاعى نيرومند از آن ، ولايت كليه الهيه است و رسيدن به مقام عبوديت و طى طريق كمال ، جز با قبول ولايت اولياءالله امكان پذير نيست .(1)
    *************
    1 : معجم مفردات الفاظ القرآن ، راغب اصفهانى ، ص 416 ، چاپ بيروت
    ویرایش توسط meshkaat : ۱۳۸۷/۰۶/۲۸ در ساعت ۰۵:۳۱


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    611
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط meshkaat نمایش پست
    بنام خدا
    در اين كه منظور از امانت الهى چيست ، ديدگاه هاى گوناگونى وجود دارد ; من جمله: ولايت الهى ، معرفت الله ، اختيار و آزادى اراده ، عقل ، واجبات و تكاليف الهى اعضا و پيكر انسان و.. .
    علامه طباطبايى(رحمه الله) ، با توجه به آيه بعدى (احزاب ، 73) نتيجه مى گيرند كه مراد از امانت ، همان ولايت الهيه براى انسان است و آن بدين معناست كه آدمى با داشتن اعتقاد درست و انجام دادن عمل صالح در طى طريق كمال و ارتقا از حضيض ماده به جايى از تكامل برسد كه خداى سبحان عهده دار امور او شود و جز ولايت الهيه هيچ موجودى از آسمان و زمين در امور او دخالت نكند .
    این را نکته را نیز باید توجه داشته باشیم كه در روايات متعددى ، اين امانت به ولايت اميرالمؤمنين(ع) تفسير شده است كه مفسران ، آن را از باب تطبيق كلّى بر مصاديق مى دانند ; به اين معنا كه ولايت و محبت اميرالمؤمنين و پيشوايان معصوم (ع)شعاعى نيرومند از آن ، ولايت كليه الهيه است و رسيدن به مقام عبوديت و طى طريق كمال ، جز با قبول ولايت اولياءالله امكان پذير نيست .(1)
    *************
    1 : معجم مفردات الفاظ القرآن ، راغب اصفهانى ، ص 416 ، چاپ بيروت
    ممنون
    دوست عزیز شما به چند مورد از مواردی که نظر داده شده اشاره کردید
    نظر خود شما کدام است؟ چرا؟
    موفق باشید
    آفت تفکر تعصب است
    السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین.
    ببخشید اینجا از حضور شما بزرگواران خداحافظی میکنم مدیر محترم سایت ترجیج دادند تاپیک خداحافظی بنده حذف شود. بهر حال بدی و خوبی بقول قدیمیها از ما دیدید حلال کنید.
    حق نگهدارتان دلهایتان پرامید و شاد باد.


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    495
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    31 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بنده در اين زمنيه متخصص نيستم.
    ولي به نظر من منظور از امانت عقل و اختيار مي باشد.

    عرفان شرقی در غرب
    با پروفسور ویلیام چیتیک، استاد عرفان اسلامی در دانشگاه استونی بروک نیویورک آشنا شوید.
    http://williamchittick.mihanblog.com

    وبلاگ صورتکهای خدا

  8. تشکر


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    611
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط divine love نمایش پست
    بنده در اين زمنيه متخصص نيستم.
    ولي به نظر من منظور از امانت عقل و اختيار مي باشد.
    ممنون
    جواب خوبی است اما در پی خود سوالی نیز ایجاد میشود
    جن ها نیز دارای تکلیف هستند و عقل و اختیار دارند اما همانطوری که میدانید در آیه امانت مستقیما
    به انسان اشاره شده
    ونوع دیگر تفکر وجود دارد مثلا
    اگر چندین راه برای یک موش (دالانهای تو در تو و کوچک) تهیه کنید اگر فقط یک ورودی و یک خروجی داشته باشد موش مورد نظر می گردد تا راه خروجی را با سیستم سعی و خطا پیدا کند
    اما برای بار دوم دقیقا اگر در ورودی قرار گیرد از همان راهی که درست است به خروجی میرسد.
    عقل مختص انسان نیست
    و اختیار نیز موجودات مانند جن را هم در بر می گیرد
    آفت تفکر تعصب است
    السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین.
    ببخشید اینجا از حضور شما بزرگواران خداحافظی میکنم مدیر محترم سایت ترجیج دادند تاپیک خداحافظی بنده حذف شود. بهر حال بدی و خوبی بقول قدیمیها از ما دیدید حلال کنید.
    حق نگهدارتان دلهایتان پرامید و شاد باد.


  10. تشکر


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    611
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    واقعا به نظر شما این "امانت الهی" چیست
    کارشناسان محترم و دوستان عزیز
    انسانها چیزی را قبول کردند که هیچ موجودی قبولش نکرد واقعا چیست؟
    مطلب بسیار مهم و عجیب است
    و آیه امانت مشت محکمی بر دهان یاوه گویانی که میگویند
    قران دست نوشته های محمد (ص) است.
    این فلسفه عجیب چطور میتواند بر زبان یک فرد جاری شود؟
    می گویند قران تعلیمات اشخاصی مانند سلمان فارسی رحمت الله علیه می باشد
    در کدام کتاب(تورات .انجیل. زبور. اوستا و......) و کدام کتاب فلسفی و....
    در عصر رسول خدا اینگونه به این امانت اشاره شده است.
    واقعا از این آیه انسان بهت و حیرت میکند.
    و چگونه و با چه وسیله ای این امانت را قبول کرد
    کی و در کجا قبول کرد
    و جالب اینکه مسلمان و غیر مسلمان و عرب و عجم و سفید و سیاه و زرد و...
    این ایه نمیشناسد
    ظلوما و جهولا و..
    ظالم و جاهلیم در پذیرفتن این امانت
    همه از حضرت ادم گفته تا خاتم الادم در جهان
    این ایه مافوق بشر است و هیچ بشری نمیتواند بی محابا چنین کلامی را حتی در ذهنش تداعی کند
    اگر نبود حلاج جرات نمیکرد بگوید"انالحق"
    آفت تفکر تعصب است
    السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین.
    ببخشید اینجا از حضور شما بزرگواران خداحافظی میکنم مدیر محترم سایت ترجیج دادند تاپیک خداحافظی بنده حذف شود. بهر حال بدی و خوبی بقول قدیمیها از ما دیدید حلال کنید.
    حق نگهدارتان دلهایتان پرامید و شاد باد.


  12. تشکر


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    611
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حرف کمی نیست دوستان
    برای پذیرش این امانت ظالم و جاهل لقب گرفتیم
    حقمون هست بدونیم
    کی این امانتو قبول کردیم؟
    کجا قبول کردیم؟
    با کدوم ابزار وجودی اونو قبول کردیم؟
    چرا ما بقی نپذیرفتند؟
    اگر کوه قبول می کردی چی میشد؟
    اسمانها چرا قبول نکردند؟
    مخاطب ما هستیم
    کسی یادش هست که این امانت را پذیرفته باشد؟
    اگر چیزی یادتون اومد مارو بیخبر نذارید.
    آفت تفکر تعصب است
    السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین.
    ببخشید اینجا از حضور شما بزرگواران خداحافظی میکنم مدیر محترم سایت ترجیج دادند تاپیک خداحافظی بنده حذف شود. بهر حال بدی و خوبی بقول قدیمیها از ما دیدید حلال کنید.
    حق نگهدارتان دلهایتان پرامید و شاد باد.


  14. تشکر


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    611
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    کارشناسان محترم پاسخگو
    این سوالها جواب دیگری ندارد؟
    کانون قران و کلیدیترین آیه در هستی شناسی به نام آیه امانت
    حتما جوابی داره وگرنه دلیلی نداشت به انسان ابلاغ بشه که
    تو که این امانت را قبول کردی ظالم و جاهل هستی
    ظلم و جهل برای احسن الخالقین؟
    ظلم و جهل برای خلیفه الله؟
    برای پذیرش کدوم امانت اینچنین توبیخ شدیم؟!!!!
    آفت تفکر تعصب است
    السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین.
    ببخشید اینجا از حضور شما بزرگواران خداحافظی میکنم مدیر محترم سایت ترجیج دادند تاپیک خداحافظی بنده حذف شود. بهر حال بدی و خوبی بقول قدیمیها از ما دیدید حلال کنید.
    حق نگهدارتان دلهایتان پرامید و شاد باد.


  16. تشکر


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود