جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نقش آراء مفسّر در تفسیر

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 6 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    نقش آراء مفسّر در تفسیر






    پرسش:
    آيا آراء و انديشه های مفسّر در تفسير قرآن نقش دارد؟

    پاسخ:
    علامه جوادی آملی در پاسخ به اين سوال كه آيا آراء مفسّر در تفسير نقش دارد يا خير، بياني زيبا و در خور توجه دارند:
    قرآن كريم سفره‌ای تهی از طعام نيست تا هر كس غذای دست‌پخت خود را بر سر آن تناول كند، بلكه به تعبير رسول اكرم (صلی الله عليه و آله و سلم) قرآن "مَأدُبه"، يعنی غذای آماده است: «القرآن مأدبة الله فتعلّموا مأدبته ما استطعتم»(1) بنا بر اين، آراء و انديشه‌های پيش‌ساخته را نمی توان بر قرآن تحميل كرد كه اين همان "تفسير به رأی" مذموم و از بدترين شيوه‌های شناخت قرآن، بلكه تحميل رأی بر قرآن و تطبيق قرآن با رأی مفسران است، نه تفسير. پيامبر اكرم (صلی الله عليه و آله و سلم) از خداوند سبحان نقل فرمودند: «ما آمن بى من فسّر برأيه كلامى»؛ كسی كه كلام مرا به رأی خويش تفسير كند هرگز به من ايمان نياورده است.(2) فطرت های تشنه و گرسنه بشری بايد به كوثر جوشان و سفره پر بار الهی راه يابد و از آن سير و سيراب شود.
    شرط استفاده از قرآن اين است كه انسان با اصول پيش‌ساخته و پيش‌فرض های بشری به خدمت قرآن نيايد تا قرآن را مهمان اصول موضوعه خود قرار دهد و آن ها را بر قرآن تحميل كند. البته دانش های قبلی می تواند ظرفيت فكری انديش وران را توسعه دهد و به عنوان مبدأ قابلی محسوب گردد، نه به عنوان مبدأ فاعلی تا باعث دگرگونی در تفسير قرآن شود.
    تفسير به رأی گذشته از منع عقلی، منع نقلی نيز دارد و منع نقلی آن مستفاد از دو منبع است: يكی آيات فراوان قرآنی، و ديگری رواياتی كه ورود به آتش، خروج از دين و ارتداد و عدم ايمان را از پی آمدهای تلخ تفسير قرآن به رأی می شمارد.(3)و(4)
    ـ علل وجود برداشت های متفاوت از آيات
    از آن جا كه قرآن كريم بحری عميق و پهنه ای بی انتهاست، در این رابطه حضرت امير (علیه السلام) می فرمايند: قرآن بسان دريايی ژرف است و زيبا، شگفتی هايش پايان ناپذير است و ناشناخته هايش را کرانی نيست، پندنامه ای سود آور و ارزشمند است که جز با فروغ آن سياهی ها زدوده نمی گردد(5)؛ و علوم و معارف فراوانی در اين كتاب عزيز موجود است، هر يک از مفسران قرآن، بر اساس رويكرد و گرايش خاصی وارد تفسير قرآن شده و قرآن عزيز را از آن بعد خاص مورد تفسير قرار داده اند، مثلا يک مفسر با گرايش عرفانی به تفسير قرآن پرداخته، و ديگری با گرايش روايی، مفسر ديگر با گرايش تفسير قرآن به قرآن تفسيرش را نگاشته و ديگری با گرايش فلسفی؛ لذا تفاسير مختلف با رويكردهای مختلف نگاشته شده است، زيرا روش های تفسيری مختلفی وجود دارد. تا زمانی كه مفسّر، انديشه اش را بر قرآن تحميل نكند و به ورطه تفسير به رای نيافتد بلكه به محضر قرآن عزيز برسد و از سفره بی انتهای آن بهره ببرد، دانش های قبلی او می تواند ظرفيت فكری اش را توسعه دهد و در ارائه يک تفسير مناسب، كمک حال وی باشد.
    ـ تفاوت تفاسير كامل و ناقص
    در روش تفسيری كامل، تمامی آيات قرآن مورد تفسير قرار می گيرند، اما در روش تفسيری ناقص، صرفا برخی از آيات مورد تفسير قرار می گيرند، زيرا نوع اتخاذ روش تفسيری و رويكرد مفسر به گونه ای است كه آن رويكرد ذيل تمامی آيات وجود ندارد، مثلا در تفسير روايی ما ذيل تک تک آيات قرآن، روايت نداريم تا با اين شيوه بتوان تمامی آيات را تفسير نمود؛ لذا صرفا آياتی كه دارای روايات تفسيری هستند مورد تفسير قرار می گيرند و طبيعتا چون تمام آيات را شامل نمی شود به آن تفسير ناقص می گويند.
    اما در تفسير كامل، همه آيات قرآن مورد تفسير قرار می گيرند و نوع روش تفسيری مفسّر، روشی است كه با آن می تواند تمامی آيات را تفسير نمايد؛ از همين جا می توان متوجه شد كه يک تفسير آيا تفسير كاملی است يا ناقص است، مثلا تفسير موضوعی كه در روی جلد آن نگاشته شده "تفسير موضوعی قرآن" كاملا مشخص است كه جزء تفاسير ناقص است، زيرا در خصوص موضوع خاصی در قرآن كريم به تفسير نشسته است و بنا بر اين تفسير كامل نيست.
    اما به هر حال نوع رويكرد مفسّر در آيات قران را معمولا مفسران در مقدمه تفسيرشان ذكر می كنند.

    ـــــــــــــــــــــــ
    (1) بحارالانوار، ج 89، ص 19.
    (2) بحارالانوار، ج 89، ص 107.
    (3) ر.ك: تفسیر تسنيم، ج ١، ص ٥٩.
    (4) برگرفته از سايت راسخون.
    (5) نهج البلاغه، خطبه 17.

    كليد واژه ها: آراء و انديشه هاي مفسر، نقش آراء مفسر در تفسير، تفاوت برداشت ها از آيات، تفاسير كامل و ناقص




    لینک اصلی

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۳/۱۵ در ساعت ۱۹:۱۶ دلیل: قرار دادن لینک موضوع در پائین متن

  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود