جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بخشیدن انگشتر در نماز

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 2 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    بخشیدن انگشتر در نماز





    پرسش:
    چطور ممکن است که امام علی (علیه السلام) در حین رکوع انگشترشان را انفاق کنند در حالی که ایشان موقع نماز فقط حواسشان به خدا بوده است، و تیر از پایشان خارج می کردند و متوجه نمی شدند؟

    پاسخ:
    اوّلا، آن ها که اين ايراد را مطرح مى کنند، از اين نکته غفلت دارند که شنيدن صداى سائل و به کمک او پرداختن توجه به خويشتن نيست، بلکه عين توجه به خدا است. حضرت على (عليه السلام) در حال نماز از خود بيگانه بود نه از خدا؛ و مى دانيم بيگانگى از خلق خدا، بيگانگى از خدا است.
    به تعبير روشن تر؛ پرداختن زکات در نماز، انجام عبادت در ضمن عبادت است؛ نه انجام يک عمل مباح در ضمن عبادت. و باز به تعبير ديگر آن چه با روح عبادت سازگار نيست، توجه به مسائل مربوط به زندگى مادى و شخصى است، و اما توجه به آن چه در مسير رضاى خدا است، کاملا با روح عبادت سازگار است و آن را تاکيد مى کند.
    ذکر اين نکته نيز لازم است که معنى غرق شدن در توجه به خدا اين نيست که انسان، بى اختيار احساس خود را از دست بدهد، بلکه با اراده خويش توجه خود را از آن چه در راه خدا و براى خدا نيست بر مى گيرد.
    جالب اين که فخررازى کار تعصب را به جایى رسانيده که اشاره على (عليه السلام) را به سائل براى اين که بيايد و خودش انگشتر را از انگشت حضرت بيرون کند، مصداق فعل کثير که منافات با نماز دارد، دانسته است، در حالى که در نماز کارهایى جايز است انسان انجام بدهد که به مراتب از اين اشاره بيشتر است و در عين حال ضررى براى نماز ندارد؛ تا آن جا که کشتن حشراتى مانند مار و عقرب، و يا برداشتن و گذاشتن کودک و حتى شير دادن بچه شير خوار را جزء فعل کثير ندانسته اند، چگونه يک اشاره جزء فعل کثير شد!! ولى هنگامی که دانشمندى گرفتار طوفان تعصب مى شود اين گونه اشتباهات براى او جاى تعجب نيست.(1)
    ثانیا، اگر این عمل حضرت با حضور قلب منافات داشت، حتما خداوند تبارک و تعالی، این عمل را مدح نمی کرد.
    ثالثا، عرفا می گویند اگر حالت جذبه الهی خیلی کامل شود، شخص در عين اين كه مشغول به خداست، مشغول به ماوراء هم هست؛ كسانى كه به اين نكته توجه ندارند، گمان مى‏ كنند در حالتى كه تير را از بدن شریف حضرت (علیه السلام) بيرون بكشند و متوجه نشود، نمازش كامل تر از آن حالتى است كه در حال نماز، به فقير توجه دارد، یا برایشان سوال می شود که چگونه در حال نماز به فقیر توجه نمود و صدای او را شنید؟ در حالی که در اين حال اصلا از خدا غافل نيست، بلكه آن چنان توجه به خدايش كامل‏ است كه در آن حال، تمام عالم را مى‏ بيند.(2)

    ــــــــــــــــــــــ
    (1) تفسیر نمونه، ج 4، ص 428.
    (2) اشارات، نمط نهم (مقامات عارفين)، فصل 15.

    کلید واژه ها: انفاق انگشتر، زکات در حال رکوع، آیه 55 مائده، آیه ولایت و حضور قلب، خدشه بر حضور قلب، توجه به خلق



    لینک اصلی


    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۴/۱۲/۱۳ در ساعت ۲۱:۱۲

  2. تشکرها 2


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود