جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جنگ افزارهای اسلامی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    164
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جنگ افزارهای اسلامی




    هو الحق

    آیا اسلام برای سلاح های مورد استفاده در جنگ ها شرایط یا محدودیت هایی در نظر گرفته است؟


  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,642
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    826 پست
    حضور
    119 روز 8 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    جنگ افزارهای اسلامی







    کارشناس بحث: استاد مشکور

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    جنگ افزارهای اسلامی

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    185
    مورد تشکر
    51 پست
    حضور
    5 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط shmg نمایش پست
    هو الحق

    آیا اسلام برای سلاح های مورد استفاده در جنگ ها شرایط یا محدودیت هایی در نظر گرفته است؟
    با سلام و ادب و تشکر از سؤال خوبتان

    از آنجاییکه دین اسلام دین صلح و سلم و امنیت و نسخه کامل و جامع انسان سازی بوده و پیامبر اسلام (ص) بنا به فرموده قرآن رحمت للعالمین است. بدون شک در شرایطی هم که اجازه جنگ و جهاد با دشمنان اسلام را داده، واجد شرایطی است. بعبارتی بر خلاف مکاتب غربی و بشری، از منظر اسلام هدف، وسیله را توجیه نمی کند از این رو، توليد و بكارگيري سلاح‌هاي كشتار جمعي (مانند سلاحهای هسته‌اي ؛ ميكروبي ؛ شيميايي و ...) از ديدگاه اسلام، نه‌تنها توصيه نمي‌شود، بلکه ممنوع و حرام شرعي است؛ زيرا از لحاظ ايجاد هراس و وحشت و کشتار مردم بی دفاع و بی گناه، به‌مثابه ی اقدام خشونت‌بار و مخل امنيت عمومي در سطح بين‌المللي بوده و از مصاديق منكر است؛ بعلاوه با اصول تفكيك و منع از كشتار غيررزمندگان و غيرنظامي‌ها و مردم بي‌دفاع، مصونيت پيران، كودكان، زنان، ديوانگان و رعايت قواعد بشردوستانه، اصل محدوديت در شيوه ی جنگ و همچنين با اهداف جهاد اسلامي كه متبلور در دفاع و دعوت به توحيد و گسترش آزادي‌هاي ديني و رفع استبداد و مبارزه با سران فتنه مي‌باشد، مغاير است. گذشته از همه اینها قاعده بازدارندگي نيز مجوزي براي كشتن انسان‌هاي بي‌گناه و بي‌دفاع نيست، بلكه مقصود از آن، جلوگيري از تهديدهاي ستم‌پيشگان است.

    در ادامه به تبیین چند مورد از دیدگاه های اسلام در این خصوص اشاره می کنیم:

    - اقدامات نظامي و جنگ در اسلام: این مسأله، در "جهاد دفاعي" يا "جهاد دعوت" متبلور است و در هيچ‌يك از اين موارد، به كارگيري سلاح‌هاي كشتار جمعي نه‌تنها جايز نيست، شرعاً حرام است؛ زيرا در جهاد دعوت كه براي گسترش آزادي‌هاي ديني و رفع استبداد است، هدف عمده و اساسي به حكم قرآن كريم مبارزه با سران فتنه و مستبد، يعني حاكمان و سران ستمگر است كه مانع دعوت مردم به تعاليم انبيا و شنيدن كلام حق و پذيرش آزادانة دين حق مي‌شوند.(1)


    نوع ديگر جهاد براي دفاع از خود (دفاع مشروع) يا از ديگري (امت اسلامي يا مسلمان مظلوم و يا مستضعفان معروف به جهاد آزادي‌بخش) است؛ اما همان‌طور كه مفسران و فقيهان با استناد به قرآن به‌درستي يادآور شده‌اند، دفاع مشروع نيز حد و مرز دارد و اگر بيش از اندازة دفاع باشد، تجاوز از دفاع مشروع است؛(2) چنان‌كه خداي متعال مي‌فرمايد: «وَ قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقاتِلُونَكُمْ وَ لا تَعْتَدُوا...»(3)؛ يعني حتي با همان كساني نيز كه با شما نبرد مي‌كنند، نبايد در مقام دفاع و مقابله، به بيش از اندازة دفاع اقدام كرد؛ تجاوز حتي به دشمن نيز ناصواب و نارواست، جز آنچه به منظور پيشگيري از تجاوز باشد كه آن هم اقدامي با ماهيت دفاعي است، نه تجاوزگري.(4) بر همين اساس، تعرض به غيرنظاميان و كشتار كساني كه نه حاكم ستمگر هستند و نه در ميدان نبرد عليه مسلمانان، معنا و مبناي منطقي و شرعي ندارد؛ بلكه شديداً مورد نهي و حرمت است.

    البته به دلايل مختلف، از جمله تبليغات سوء دشمنان اسلام و نيز عملكرد نادرست برخي اسلام‌نمايان (مانند طالبان و گروه‌هاي تروريستي وهابيت كه يك مذهب و مسلك ساختگي و مورد تأييد و حمايت انگليسي‌ها و امريكايي‌ها است)، آموزه‌هاي نوراني اسلام دربارة دفاع از خود (جهاد دفاعي) و دفاع از حقوق اساسي بشر (جهاد دعوت)، احياناً مستمسك توجيه اقدامات تروريستي و كشتار افراد بي‌گناه و بمب‌گذاري، عمليات انتحاري و ايجاد ترس و وحشت در بين مردم قلمداد مي‌شود و اين برخلاف روح شريعت اسلامي است.

    - برخورد با غیرنظامیان: در انديشة اسلامي، با توجه به اينكه در اسلام مبارزه در راه خدا و براي خداست و هدف و انگيزة دفاع از حق، استقرار نظام اسلامي، پاسداري از آن و ... است، هيچ مبارز مسلماني نمي‌تواند كوچك‌ترين ظلم و ستمي به افراد غيرنظامي انجام دهد؛ همچنان‌كه نمي‌توان ظلم و بي‌عدالتي را وسيله‌اي براي رسيدن به پيروزي قرار داد؛ اميرالمؤمنين(ع) مي‌فرمايند: «كسي كه با توسل به گناه پيروز شود، پيروز نيست و كسي كه با ستم غلبه كند، در واقع مغلوب است».

    - مصونيت پيران، كودكان، زنان، ديوانگان: از جمله نمونه‌هاي احترام اسلام به ارزش‌هاي انساني، مصونيت گروه‌هاي مزبور در جنگ است. لشكر اسلام در جنگ حق ندارد متعرض پيران، كودكان، زنان و ديوانگان شود. در روايتي آمده است، از جمله توصيه‌هاي پيامبر(ص) در هنگام اعزام نيرو به جبهه اين بوده است كه فرماندة آن را فرا مي‌خواند و مي‌فرمود: «به نام خدا، براي خدا، در راه خدا و به روش رسول خدا(ص) برويد؛‌ مكر و حيله نكنيد؛ خيانت نكنيد؛ مثله نكنيد؛ درختي راقطع نكنيد؛ مگر آنكه ناچار شويد. پيران فرتوت بچه و زن (كه كاري در جنگ از آنها ساخته نيست)را نكشيد...»(5) در روايت ديگري، امام صادق(ع) به نقل از پيامبر اكرم(ص) علت معافيت زنان و كودكان از پرداخت جزيه را ممانعت از كشتن آنان حتي در دارالحرب و منطقة جنگي مي‌داند. (6) وقتي رسول اعظم(ص) از كشتن زنان و كودكان در منطقة جنگي (دارالحرب) نهي مي‌كند، چگونه مي‌توان تصور كرد كه شريعت او استفاده از سلاح‌هاي كشتار جمعي را مجاز بداند؟!(7)


    مواردی که بیان شد تنها گوشه ای از آموزه های متعالی اسلام عزیز است که مسلمانان را از کشتار مردم بی گناه و بی دفاع و زنان و کودکان و پیران منع می کند و اصولاً برای جهاد و دفاع اصولی قائل است که با استفاده از سلاحهای کشتار جمعی به هیچ وجه سازگاری ندارد.

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________ _____________
    1. توبه: 12
    2. عباسعلي عميد زنجاني، فقه سياسي، ج3، ص 426-427.
    3. بقره: 19.
    4. ر.ک: سيدابراهيم حسيني، اصل منع توسل به زور و موارد استثناء آن در اسلام و حقوق بين الملل معاصر، ص 185 و205 - 206 .
    5. شيخ حر عاملي، وسايل الشيعه، باب15، حديث2، ص43.
    6. همان، باب 17، حديث 1، ص 47- 48.
    7. برای مطالعه بیشتر ر.ک: نشریه معرفت حقوقی، سال اول، شماره اول، مقاله سلاح کشتار جمعی از دیدگاه اسلام، سید ابراهیم حسینی.


  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    164
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست
    نوع ديگر جهاد براي دفاع از خود (دفاع مشروع) يا از ديگري (امت اسلامي يا مسلمان مظلوم و يا مستضعفان معروف به جهاد آزادي‌بخش) است؛ اما همان‌طور كه مفسران و فقيهان با استناد به قرآن به‌درستي يادآور شده‌اند، دفاع مشروع نيز حد و مرز دارد و اگر بيش از اندازة دفاع باشد، تجاوز از دفاع مشروع است؛(2) چنان‌كه خداي متعال مي‌فرمايد: «وَ قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقاتِلُونَكُمْ وَ لا تَعْتَدُوا...»(3)؛ يعني حتي با همان كساني نيز كه با شما نبرد مي‌كنند، نبايد در مقام دفاع و مقابله، به بيش از اندازة دفاع اقدام كرد؛ تجاوز حتي به دشمن نيز ناصواب و نارواست، جز آنچه به منظور پيشگيري از تجاوز باشد كه آن هم اقدامي با ماهيت دفاعي است، نه تجاوزگري.(4) بر همين اساس، تعرض به غيرنظاميان و كشتار كساني كه نه حاكم ستمگر هستند و نه در ميدان نبرد عليه مسلمانان، معنا و مبناي منطقي و شرعي ندارد؛ بلكه شديداً مورد نهي و حرمت است.
    سلام
    حد دفاع مشروع چقدر است؟ چگونه از تجاوزگری قابل تمییز است؟

  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    185
    مورد تشکر
    51 پست
    حضور
    5 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط shmg نمایش پست
    سلام
    حد دفاع مشروع چقدر است؟ چگونه از تجاوزگری قابل تمییز است؟
    سلام و ادب و پوزش از بابت تأخیر

    با آشنایی با شروط دفاع مشروع، حد و حدود دفاع مشروع نیز روشن می شود، فقهای اسلامی، دفاع مشروع را محدود به عمل خاصی ندانسته اند، بلکه دو شرط برای کنترل اعمال دفاعی بدون تعیین نوع و درجه آن وضع کرده اند و به مدافع اجازه داده اند تا عملی را که دو شرط “ضرورت” و “تناسب” را داراست انتخاب کند. فقها، اعمالی را به عنوان اعمال دفاعی ذکر کرده اند که به عنوان مثال می توان موارد ذیل را نام برد: کمک خواستن از مردم، فریاد کشیدن بر سر متجاوز، فرار کردن، سنگ زدن به متجاوز، مجروح کردن و زدن متجاوز بوسیله سنگ، چوبدستی، پاره آهن یا اسلحه، هر چند که منجر به قتل متجاوز شود. فقها بالاجماع عقیده دارند در صورتی که خطر با همه شرایط آن تحقق یابد و رهایی از آن جز با عمل دفاعی ممکن نباشد، مدافع می تواند با کمترین عمل ممکن برای دفع خطر، از حقوق محترم خود یا دیگری همچون نفس، مال و ناموس دفاع کند. همانگونه که ذکر شد، شروط عمل دفاعی عبارتند از: ضرورت و تناسب.(1)

    گاهی در دفاع مشروع افراط صورت می گیرد که این افراط نیز مبانی و قواعد خاص خود را دارد لکن در این حال نیز مدافع در تمامی مراحل در حال دفع تجاوز است و هر زمانی که تجاوز دفع گردید مدافع نیز باید دست از اقدام بردارد در غیر اینصورت، مصداق دفاع مشروع افراطی هم قرار نمی گیرد. چون اساساً تهاجمی نبوده تا دفاع صدق کند. از دید قانون جدید، مدافع متجاوز از حدود دفاع (مشروع) هر چند قابل سرزنش است، ولی از مسوولیت کیفری کامل هم برخوردار نیست. چون او تا آخرین لحظه در حال دفاع از تجاوزی بوده است که نسبت به جان، مال، ناموس، یا آزادی تن او بوده است.(2)

    با این بیان، وجه تمایز دفاع مشروع و دفاع مشروع افراطی از تجاوز مشخص می شود زیرا در دو قسم اول دو شرط ضرورت و تناسب ملحوظ است اما در تجاوز شروط مذکور منتفی است.

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________ _________
    1. ر.ک: مقاله دفاع مشروع، باشگاه اندیشه، یعقوب نعمتی وروجنی.

    2. ر.ک: مقاله مطالعه تطبیقی تجاوز از حدود دفاع مشروع، پژوهشنامه حقوق کیفری(دفاع مشروع افراطی)، سال پنجم، شماره دوم، دکتر حسن پوربافرانی.


    ویرایش توسط مشکور : ۱۳۹۵/۰۲/۰۱ در ساعت ۱۳:۲۵

  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    185
    مورد تشکر
    51 پست
    حضور
    5 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما جمعبندی بحث جنگ افزارهای اسلامی




    بنام خدا

    سؤال:

    آیا اسلام برای سلاح های مورد استفاده در جنگ ها شرایط یا محدودیت هایی در نظر گرفته است؟ حد دفاع مشروع چقدر است؟ چگونه از تجاوزگری قابل تمییز است؟

    چمعبندی:


    با سلام و ادب و تشکر از سؤال خوبتان

    از آنجاییکه دین اسلام دین صلح و سلم و امنیت و نسخه کامل و جامع انسان سازی بوده و پیامبر اسلام (ص) بنا به فرموده قرآن رحمت للعالمین است. بدون شک در شرایطی هم که اجازه جنگ و جهاد با دشمنان اسلام را داده، واجد شرایطی است. بعبارتی بر خلاف مکاتب غربی و بشری، از منظر اسلام هدف، وسیله را توجیه نمی کند از این رو، توليد و بكارگيري سلاح‌هاي كشتار جمعي (مانند سلاحهای هسته‌اي ؛ ميكروبي ؛ شيميايي و ...) از ديدگاه اسلام، نه‌تنها توصيه نمي‌شود، بلکه ممنوع و حرام شرعي است؛ زيرا از لحاظ ايجاد هراس و وحشت و کشتار مردم بی دفاع و بی گناه، به‌مثابه ی اقدام خشونت‌بار و مخل امنيت عمومي در سطح بين‌المللي بوده و از مصاديق منكر است؛ بعلاوه با اصول تفكيك و منع از كشتار غيررزمندگان و غيرنظامي‌ها و مردم بي‌دفاع، مصونيت پيران، كودكان، زنان، ديوانگان و رعايت قواعد بشردوستانه، اصل محدوديت در شيوه ی جنگ و همچنين با اهداف جهاد اسلامي كه متبلور در دفاع و دعوت به توحيد و گسترش آزادي‌هاي ديني و رفع استبداد و مبارزه با سران فتنه مي‌باشد، مغاير است. گذشته از همه اینها قاعده بازدارندگي نيز مجوزي براي كشتن انسان‌هاي بي‌گناه و بي‌دفاع نيست، بلكه مقصود از آن، جلوگيري از تهديدهاي ستم‌پيشگان است.

    در ادامه چند مورد از دیدگاه های اسلام در خصوص اقدامات نظامی اسلام، شرایط دفاع مشروط و حد و حدود آن را بیان می کنیم:

    الف- اقدامات نظامي و جنگ در اسلام: این مسأله، در "جهاد دفاعي" يا "جهاد دعوت" متبلور است و در هيچ‌يك از اين موارد، به كارگيري سلاح‌هاي كشتار جمعي نه‌تنها جايز نيست، شرعاً حرام است؛ زيرا در جهاد دعوت كه براي گسترش آزادي‌هاي ديني و رفع استبداد است، هدف عمده و اساسي به حكم قرآن كريم مبارزه با سران فتنه و مستبد، يعني حاكمان و سران ستمگر است كه مانع دعوت مردم به تعاليم انبيا و شنيدن كلام حق و پذيرش آزادانة دين حق مي‌شوند.(1)

    ب- شرایط دفاع مشروط: نوع ديگر جهاد براي دفاع از خود (دفاع مشروع) يا از ديگري (امت اسلامي يا مسلمان مظلوم و يا مستضعفان معروف به جهاد آزادي‌بخش) است؛ اما همان‌طور كه مفسران و فقيهان با استناد به قرآن به‌درستي يادآور شده‌اند، دفاع مشروع نيز حد و مرز دارد و اگر بيش از اندازة دفاع باشد، تجاوز از دفاع مشروع است؛(2) چنان‌كه خداي متعال مي‌فرمايد: «وَ قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقاتِلُونَكُمْ وَ لا تَعْتَدُوا...»(3)؛ يعني حتي با همان كساني نيز كه با شما نبرد مي‌كنند، نبايد در مقام دفاع و مقابله، به بيش از اندازة دفاع اقدام كرد؛ تجاوز حتي به دشمن نيز ناصواب و نارواست، جز آنچه به منظور پيشگيري از تجاوز باشد كه آن هم اقدامي با ماهيت دفاعي است، نه تجاوزگري.(4) بر همين اساس، تعرض به غيرنظاميان و كشتار كساني كه نه حاكم ستمگر هستند و نه در ميدان نبرد عليه مسلمانان، معنا و مبناي منطقي و شرعي ندارد؛ بلكه شديداً مورد نهي و حرمت است.

    1- برخورد با غیرنظامیان: در انديشه اسلامي، با توجه به اينكه در اسلام مبارزه در راه خدا و براي خداست و هدف و انگيزة دفاع از حق، استقرار نظام اسلامي، پاسداري از آن و ... است، هيچ مبارز مسلماني نمي‌تواند كوچك‌ترين ظلم و ستمي به افراد غيرنظامي انجام دهد؛ همچنان‌كه نمي‌توان ظلم و بي‌عدالتي را وسيله‌اي براي رسيدن به پيروزي قرار داد؛ اميرالمؤمنين(ع) مي‌فرمايند: «مَا ظَفِرَ مَنْ ظَفِرَ الاِْثْمُ بِهِ، وَ الْغَالِبُ بِالشَّرِّ مَغْلُوبٌ؛ كسي كه با توسل به گناه پيروز شود، پيروز نيست و كسي كه با ستم غلبه كند، در واقع مغلوب است».(5)

    2- مصونيت پيران، كودكان، زنان، ديوانگان: از جمله نمونه‌هاي احترام اسلام به ارزش‌هاي انساني، مصونيت گروه‌هاي مزبور در جنگ است. لشكر اسلام در جنگ حق ندارد متعرض پيران، كودكان، زنان و ديوانگان شود. در روايتي آمده است، از جمله توصيه‌هاي پيامبر(ص) در هنگام اعزام نيرو به جبهه اين بوده است كه فرماندة آن را فرا مي‌خواند و مي‌فرمود: «به نام خدا، براي خدا، در راه خدا و به روش رسول خدا(ص) برويد؛‌ مكر و حيله نكنيد؛ خيانت نكنيد؛ مثله نكنيد؛ درختي راقطع نكنيد؛ مگر آنكه ناچار شويد. پيران فرتوت بچه و زن (كه كاري در جنگ از آنها ساخته نيست)را نكشيد...»(6) در روايت ديگري، امام صادق(ع) به نقل از پيامبر اكرم(ص) علت معافيت زنان و كودكان از پرداخت جزيه را ممانعت از كشتن آنان حتي در دارالحرب و منطقة جنگي مي‌داند. (7) وقتي رسول اعظم(ص) از كشتن زنان و كودكان در منطقة جنگي (دارالحرب) نهي مي‌كند، چگونه مي‌توان تصور كرد كه شريعت او استفاده از سلاح‌هاي كشتار جمعي را مجاز بداند؟!(8)

    ج- حد و حدود دفاع مشروط: پس از آشنایی با شروط دفاع مشروع، حد و حدود دفاع مشروع نیز روشن می شود، فقهای اسلامی، دفاع مشروع را محدود به عمل خاصی ندانسته اند، بلکه دو شرط برای کنترل اعمال دفاعی بدون تعیین نوع و درجه آن وضع کرده اند و به مدافع اجازه داده اند تا عملی را که دو شرط “ضرورت” و “تناسب” را داراست انتخاب کند. گاهی در دفاع مشروع افراط صورت می گیرد که این افراط نیز مبانی و قواعد خاص خود را دارد لکن در این حال نیز مدافع در تمامی مراحل در حال دفع تجاوز است و هر زمانی که تجاوز دفع گردید مدافع نیز باید دست از اقدام بردارد در غیر اینصورت، مصداق دفاع مشروع افراطی هم قرار نمی گیرد. چون اساساً تهاجمی نبوده تا دفاع صدق کند. از دید قانون جدید، مدافع متجاوز از حدود دفاع (مشروع) هر چند قابل سرزنش است، ولی از مسوولیت کیفری کامل هم برخوردار نیست. چون او تا آخرین لحظه در حال دفاع از تجاوزی بوده است که نسبت به جان، مال، ناموس، یا آزادی تن او بوده است.(9)

    نتیجه آنکه اسلام عزیز، مسلمانان را از کشتار مردم بی گناه و بی دفاع و زنان و کودکان و پیران منع می کند و اصولاً برای جهاد و دفاع، اصولی قائل است که با استفاده از سلاحهای کشتار جمعی به هیچ وجه سازگاری ندارد. ضمن آنکه روشن وجه تمایز دفاع مشروع و دفاع مشروع افراطی از تجاوز مشخص می شود زیرا در دو قسم اول دو شرط ضرورت و تناسب ملحوظ است اما در تجاوز شروط مذکور منتفی است.

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________ _____________
    1. توبه: 12
    2. عباسعلي عميد زنجاني، فقه سياسي، ج3، ص 426-427.
    3. بقره: 19.
    4. ر.ک: سيدابراهيم حسيني، اصل منع توسل به زور و موارد استثناء آن در اسلام و حقوق بين الملل معاصر، ص 185 و205 - 206 .
    5. نهج البلاغه, حکمت 327.
    6. شيخ حر عاملي، وسايل الشيعه، باب15، حديث2، ص43.
    7. همان، باب 17، حديث 1، ص 47- 48.
    8. برای مطالعه بیشتر ر.ک: نشریه معرفت حقوقی، سال اول، شماره اول، مقاله سلاح کشتار جمعی از دیدگاه اسلام، سید ابراهیم حسینی.
    9. ر.ک: مقاله مطالعه تطبیقی تجاوز از حدود دفاع مشروع، پژوهشنامه حقوق کیفری(دفاع مشروع افراطی)، سال پنجم، شماره دوم، دکتر حسن پوربافرانی.

    ویرایش توسط مشکور : ۱۳۹۵/۱۲/۲۶ در ساعت ۱۰:۰۵
    بنام حضرت دوست

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor

  13. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود