جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فشار قبر مومنان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۴
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    12 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    فشار قبر مومنان




    سلام علیکم
    ضمن عرض خسته نباشید خدمت همه دوستان
    همه انسان ها طمع عذاب قبر و فشار قبر را می کشند
    انسان های بد و خوب مومن کافر و کوچک بزرگ
    حالا اگر خدا مهربان هست چرا انسان های مومن فشار یا عذاب می دهد؟
    حتی پیامبر(ص)
    حداکثرش باید به انسان های کافر وارد کند نه مومن
    مگه نمیگیم مهربون


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,634
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    812 پست
    حضور
    118 روز 22 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    فشار قبر مومنان







    کارشناس بحث: استاد مسلم

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    فشار قبر مومنان


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    نقل قول نوشته اصلی توسط mrcv نمایش پست
    سلام علیکم
    ضمن عرض خسته نباشید خدمت همه دوستان
    همه انسان ها طمع عذاب قبر و فشار قبر را می کشند
    انسان های بد و خوب مومن کافر و کوچک بزرگ
    حالا اگر خدا مهربان هست چرا انسان های مومن فشار یا عذاب می دهد؟
    حتی پیامبر(ص)
    حداکثرش باید به انسان های کافر وارد کند نه مومن
    مگه نمیگیم مهربون
    با سلام و احترام
    ابتدا باید توجه فرمایید اینطور نیست که همه مردم عذاب قبر داشته باشند، همان طور که شما فرمودید اگر همه مردم عذاب قبر داشته باشند عادلانه نبوده و با مهربانی خداوند سازگار نیست، طبق روایات هم عذاب قبر همگانی نیست بلکه مشروط به تضییع نعمت های الهی است، همان طور که پیامبر(ص) می‌فرمایند:
    «ضَغْطَةُ الْقَبْرِ لِلْمُؤْمِنِ كَفَّارَةٌ لِمَا كَانَ مِنْهُ مِنْ تَضْيِيعِ النِّعَمِ»؛ عذاب قبر برای مومن کفاره است برای نعمتهایی کع ضایع نموده است.(علل الشرایع، ج1، ص309)
    طبق روایات عمده عذاب قبر ناشی از رفتارهایی چون سخن چینی، بد اخلاقی، و عدم پرهیز از نجاست ادرار است(صدوق، محمد بن علی، صدوق، الاعتقادات، ص58)

    و همچنین برای رفع آن هم به اموری راهنمایی شده است:
    امام رضا(ع): «مَنْ حَجَّ أَرْبَعَ حِجَجٍ لَمْ تُصِبْهُ ضَغْطَةُ الْقَبْرِ أَبَدا»؛ کسی که چهار مرتبه حج به جا آورد هرگز عذاب قبر به او نخواهد رسید.(من لایحضره الفقیه، ج2، ص217)
    امام علی(ع): «مَنْ قَرَأَ سُورَةَ النِّسَاءِ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ أُومِنَ مِنْ ضَغْطَةِ الْقَبْر»؛کسی که سوره نساء را در هر جمعه بخواند از عذاب قبر ایمن خواهد بود.(ثواب الاعمال، ص105)
    امام صادق(ع): «مَنْ مَاتَ مَا بَيْنَ زَوَالِ الشَّمْسِ مِنْ يَوْمِ الْخَمِيسِ إِلَى زَوَالِ الشَّمْسِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ أَعَاذَهُ اللَّهُ مِنْ ضَغْطَةِ الْقَبْرِ»؛ کسی که مابین زوال خورشید روز پنج شنبه، تا زوال خورشید روز جمعه از دنیا برود خداوند او را از عذاب قبر دور خواهد داشت.(من لایحضره الفقیه، ج1، ص138)

    با این اوصاف روشن می شود که عذاب قبر هرگز مومنینی که گناه و آلودگی نداشته اند را شامل نمی‌شود، چه برسد به پیامبر(ص).
    همچنین باید توجه بفرماید که همین عذاب هم با مهربانی خداوند در تعارض نیست، چرا که در هر چیزی افراط و تفریط وجود دارد، حتی در مهربانی؛ اینطور نیست که عذاب مجرمین با مهربانی خداوند منافات داشته باشد، اصلا عذاب او هم از رحمتش نشأت گرفته است، همان‌طور که تنبیه والدین نسبت به فرزندشان از روی مهربانی و دلسوزی است. براستی آیا خدایی که چشمش را به روی تمام جرائم متهم ببندد و تحت هر شرائطی با او به مهربانی رفتار کند، خدای کامل و بی نقصی است؟ یا خدایی که از روی رحمت بندگان را بیم داده و آنها را نسبت به رفتارشان متذکر ساخته است تا از غفلتی که به خاطر غرق شدن در دنیا گریبان گیرشان می‌شود خلاص کند؟
    روشن است که عدالت خواهی گاهی با مهربانی محض در تعارض است، و خداوند در عین مهربانی نباید سبت به رفتار متفاوت انسان ها بی تفاوت باشد.



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    اگر خداوند مهربان بوده و رحمتش بی انتهاست پس چرا باید همه مردم حتی پیامبر (صلی الله علیه و آله) عذاب قبر داشته باشند؟ مگر عذاب های اخروی مخصوص کافران و گنهکاران نیست؟


    پاسخ:
    اولا اینطور نیست که همه مردم عذاب قبر داشته باشند، همان طور که خودتان فرمودید اگر همه مردم عذاب قبر داشته باشند عادلانه نبوده و با مهربانی خداوند سازگار نیست، طبق روایات هم عذاب قبر همگانی نیست بلکه مشروط به تضییع نعمت های الهی است.

    پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می‌فرمایند: «ضَغْطَةُ الْقَبْرِ لِلْمُؤْمِنِ كَفَّارَةٌ لِمَا كَانَ مِنْهُ مِنْ تَضْيِيعِ النِّعَمِ»؛ عذاب قبر برای مومن کفاره است برای نعمت هایی که ضایع نموده است.(1)
    طبق روایات عمده عذاب قبر ناشی از رفتارهایی چون سخن چینی، بد اخلاقی، و عدم پرهیز از نجاست ادرار است.(2)

    و همچنین برای رفع آن هم به اموری راهنمایی شده است:
    امام رضا (علیه السلام): «مَنْ حَجَّ أَرْبَعَ حِجَجٍ لَمْ تُصِبْهُ ضَغْطَةُ الْقَبْرِ أَبَدا»؛ کسی که چهار مرتبه حج به جا آورد هرگز عذاب قبر به او نخواهد رسید.(3)
    امام علی (علیه السلام): «مَنْ قَرَأَ سُورَةَ النِّسَاءِ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ أُومِنَ مِنْ ضَغْطَةِ الْقَبْر»؛کسی که سوره نساء را در هر جمعه بخواند از عذاب قبر ایمن خواهد بود.(4)

    امام صادق (علیه السلام): «مَنْ مَاتَ مَا بَيْنَ زَوَالِ الشَّمْسِ مِنْ يَوْمِ الْخَمِيسِ إِلَى زَوَالِ الشَّمْسِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ أَعَاذَهُ اللَّهُ مِنْ ضَغْطَةِ الْقَبْرِ»؛ کسی که مابین زوال خورشید روز پنج شنبه، تا زوال خورشید روز جمعه از دنیا برود خداوند او را از عذاب قبر دور خواهد داشت.(5)
    با این اوصاف روشن می شود که عذاب قبر هرگز مومنینی که گناه و آلودگی نداشته اند را شامل نمی‌شود، چه برسد به پیامبر (صلی الله علیه و آله).

    نکته دیگری که باید توجه بفرماید این است که عذاب‌های الهی هرگز با مهربانی او در تعارض نیست، چرا که در هر چیزی افراط و تفریط وجود دارد، حتی در مهربانی؛ اینطور نیست که عذاب مجرمین با مهربانی خداوند منافات داشته باشد، اصلا عذاب او هم از رحمتش نشأت گرفته است، همان‌طور که تنبیه والدین نسبت به فرزندشان از روی مهربانی و دلسوزی است.

    براستی آیا خدایی که چشمش را به روی تمام جرائم متهم ببندد و تحت هر شرائطی با او به مهربانی رفتار کند، خدای کامل و بی نقصی است؟ یا خدایی که از روی رحمت بندگان را بیم داده و آنها را نسبت به رفتارشان متذکر ساخته است تا از غفلتی که به خاطر غرق شدن در دنیا گریبان گیرشان می‌شود خلاص کند؟
    روشن است که عدالت خواهی گاهی با مهربانی محض در تعارض است، و خداوند در عین مهربانی نباید سبت به رفتار متفاوت انسان ها بی تفاوت باشد.

    _______________

    (1) صدوق، محمد بن علی، علل الشرایع، كتاب فروشى داورى‏، چاپ اول، 1385ش، قم، ج1، ص309.
    (2) صدوق، محمد بن علی، صدوق، الاعتقادات، المؤتمر العالمي للشيخ المفيد، چاپ دوم، 1414ق، قم، ص58.
    (3) صدوق، محمد، من لایحضره الفقیه، نشر جامعه مدرسین، چاپ دوم، 1413ق، قم، ج2، ص217.
    (4) صدوق، محمد بن علی بابویه، ثواب الاعمال،دار الشريف الرضي للنشر، چاپ دوم، 1406ق، قم، ص105.
    (5) من لایحضره الفقیه، ج1، ص138.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۴/۱۵ در ساعت ۱۶:۱۸ دلیل: همکار ویراستار تدوین


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود