جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دل چرکین بودن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    2,634
    صلوات
    1749
    تعداد دلنوشته
    22
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    214 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    6
    گالری
    53

    دل چرکین بودن





    بسم الله الرحمن الرحیم


    منظور از دل چرکین بودن در این حدیث چیه؟

    "اذا حاک فی نفسک شی ء فدعه . "

    هر گاه دلت از کاری چرکین است . ان را رها کن.

    یعنی همین که حس خوبی نسبت به اون کار و عواقبش نداشته باشیم؟ چرا باید این حس رو جدی بگیریم تا وقتی که به طور عقلانی دلیل محکمی در رد اون کار پیدا نکردیم؟

    تکلیف یکی مثل من که دلش از بیشتر تجربیاتی که واردش شده چرکینه چیه؟






  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    800 پست
    حضور
    118 روز 17 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    دل چرکین بودن






    کارشناس بحث: استادآلاء

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    دل چرکین بودن


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    137
    مورد تشکر
    63 پست
    حضور
    4 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    عرض ادب و سلام خدمت شما دوست گرامی؛


    نقل قول نوشته اصلی توسط kobra نمایش پست
    منظور از دل چرکین بودن در این حدیث چیه؟

    "اذا حاک فی نفسک شی ء فدعه . "

    هر گاه دلت از کاری چرکین است . ان را رها کن.

    یعنی همین که حس خوبی نسبت به اون کار و عواقبش نداشته باشیم؟ چرا باید این حس رو جدی بگیریم تا وقتی که به طور عقلانی دلیل محکمی در رد اون کار پیدا نکردیم؟

    تکلیف یکی مثل من که دلش از بیشتر تجربیاتی که واردش شده چرکینه چیه؟

    در پاسخ به مفهوم و معنای روایت فوق باید خدمت شما دوست گرامی عرض کنم در بررسی روایت های صادر از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و نیز سایر معصومان در درجه اول باید دید آیا آن حدیث یا روایت از اعتبار لازم از نظر سند و متن برخوردار است یا خیر و بعد در گام دوم به سراغ فهم متن حدیث برویم .

    روایتی که شما به آن استناد کرده اید روایتی است که به نقل از پیامبر اکرم در نهج الفصاحه بیان شده است و متن آن چنین است : « إذا حاك في‏ نفسك‏ شى‏ء فدعه‏» ( نهج الفصاحه، ص192)

    اما سند این روایت یا همان زنجیره انسانی که این روایت به نقل از آنها بیان شده است چنین است :

    عن أبي أمامة أنّ رجلا سأل رسول اللّه ..........

    همان گونه که مشاهده می کنید در سند این روایت بیان شده است که ابی امامه از مردی بیان نموده است که هویت و اسم و شخصیت این فرد مشخص نشده است و به همین دلیل حتی اگر ابی امامه و سایر راویان حدیث نیز افراد موثق و مطمئنی در نقل روایات باشند باز هم حدیث از نظر دانش سند شناسی احادیث ضعیف ارزیابی می شود و از صحت لازم برای استناد برخوردار نیست .

    اما بررسی متن روایت هم ما را به این نتیجه می رساند متن فوق از صحت چندانی برخوردار نیست . به این دلیل که متن روایت تنها در یک کتاب حدیثی و آن هم نهج الفصاحه بیان شده است و پس از بررسی صورت گرفته و جستجوی روایت در سایر متون روایی به این نتیجه رسیدیم که در سایر کتب حدیثی متن روایت اصلا بیان نشده است و این عدم ذکر روایت در سایر کتب اصلی شیعه نشان دهنده ضعف روایت است چرا که اگر حدیث یا روایتی از درجه اعتبار برخوردار باشد باید در بیش از یک منبع از منابع روایی به کرات تکرار شود و نه تنها در منابع روایی شیعه بلکه در منابع حدیثی اهل سنت نیز موجود باشد مخصوصا که روایت از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله نقل شده است.

    اما اشکال دیگری که به این روایت وارد است این است که متن روایت در کتب لغت که اتفاقا نویسندگان آن به دلیل آشنایی با علم لغت عرب و تفاوت حتی اندک واژگان از حساسیت بالایی برخوردار بوده و خود از ادیبان بزرگ به شمار می روند به شکل دیگری بیان شده است:



    «إن‏ تَخَلَّجَ‏ فى‏ نفسك‏ شى‏ء فدعه‏»
    [1]اگر در نفس خود به چیزی مجذوب شدی ( در حدی که عقل تو را تحت تاثی خود قرار داد ) آن را رها کن

    و یا در کتاب مفردات راغب که یکی از مهمترین و بهترین کتاب های لغت و وازه شناسی عرب است چنین آمده است :

    إِذَا شَكَكْتَ فِي شَيْ‏ءٍ فَدَع‏
    [2]

    اگر در مورد چیزی شک کردی آن را رها کن.

    همانگونه که ملاحظه می کنید برخی از لغویان به جای کلمه «حاک» از کلمه « خلج» و راغب از کلمه « شککت» استفاده کرده است که نشان دهنده این است که استفاده از این کلمه حتی اگر کل حدیث هم صحیح باشد صحیح نیست و احتمال زیاد در صورتی که این روایت از پیامبر صادر شده باشد ، روایت به شکلی که بیان شده نیست و بنابراین اصل متن حدیث در بوته تردید جدی قرار دارد و تا حدیثی اعتبار آن به صورت یقینی اثبات نشود نمی توان از مفهوم و معنای آن سخن گفت و درپی اثبات معنای آن بود . موفق باشید













    1.ابن اثير جزري، مبارك بن محمد، النهاية في غريب الحديث و الأثر - قم، چاپ: چهارم، 1367ش و ابن منظور، محمد بن مكرم، لسان العرب - بيروت، چاپ: سوم، 1414ق و حسيني زبيدي، محمد مرتضى، تاج العروس من جواهر القاموس - بيروت، چاپ: اول، 1414ق.
    2.راغب اصفهانى، حسين بن محمد، مفردات ألفاظ القرآن - بيروت - دمشق، چاپ: اول، 1412ق.ص236











    ویرایش توسط آلاء : ۱۳۹۵/۰۱/۱۹ در ساعت ۲۱:۳۷


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    2,634
    صلوات
    1749
    تعداد دلنوشته
    22
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    214 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    6
    گالری
    53



    سلام

    متشکر از بررسی
    حلال کنید...

  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,389
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    15 روز 8 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    107



    نقل قول نوشته اصلی توسط آلاء نمایش پست
    اگر در مورد چیزی شک کردی آن ر رها کن
    یعنی چی ؟؟ یعنی شخصی بعد از سالها زندگی به ادامه زندگی کردنش شک کرده که ادامه این زندگی یعنی تلف کردن عمرخود ...حیف اون عمری که صرف ادمای بی انصاف بشه...حیففففففففففف
    باید رهاش کرد
    درست متوجه نشدم


  8. تشکرها 2


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    137
    مورد تشکر
    63 پست
    حضور
    4 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    عرض ادب و سلام و احترام خدمت شما


    نقل قول نوشته اصلی توسط زینب_الگوی صبر نمایش پست
    عنی چی ؟؟ یعنی شخصی بعد از سالها زندگی به ادامه زندگی کردنش شک کرده که ادامه این زندگی یعنی تلف کردن عمرخود ...حیف اون عمری که صرف ادمای بی انصاف بشه...حیففففففففففف
    باید رهاش کرد
    درست متوجه نشدم



    این عبارت به نقل از مفردات راغب بیان شده است و این فرد که نه دانشمند علم حدیث و روایت است و نه مفسر قرآن این روایت را به عنوان شاهد توضیحات لغوی خودش آورده است البته ادعا کرده که روایت رسول اکرم است بنابراین به دلیل عدم برخورداری از صحت و سلامت به عنوان حدیثی قطعی و دارای اعتبار مضمون آن را تنها به اندازه ای اندک مورد توضیح قرار می دهم . به نظر می رسد منظور از متن این جمله این باشد که هرگاه در امری دچار حالت شک شدید یعنی در انجام آن دلیل قطعی پیدا نکردید ( حتی بعد از مشورت و مطالعه و ..... ) در این حالت باز هم اطمینان بر انجام آن حاصل نشد در این حالت آن را رها کنید . اما درمورد عرایض جنابعالی به نظر می رسد بحث زندگی شما نیاز به مشورت و بررسی های عمیق دارد نه صرفا یک تصمیم کلی مبنی بر رها نمودن یا ......

    ویرایش توسط آلاء : ۱۳۹۵/۰۱/۱۹ در ساعت ۲۱:۳۷


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود