صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مسابقه ی رجبیه " هفته آخر مبعث موفور السرور خاتم الانبیاء صلی الله علیه واله وسلم

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    2,947
    صلوات
    12328
    تعداد دلنوشته
    15
    مورد تشکر
    347 پست
    حضور
    81 روز 8 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1

    مسابقه ی رجبیه " هفته آخر مبعث موفور السرور خاتم الانبیاء صلی الله علیه واله وسلم




    فضیلت ماه رجب

    خداوند در آسمان هفتم فرشته ای به نام “داعی ” [فراخواننده] قرار داده است که هرگاه ماه رجب فرا می رسد، هر شب تا صبح فریاد می زند:
    خوشا به حال ذاکران!
    خوشا به حال اطاعت کنندگان!
    [سپس فرشته از قول خداوند می گوید] خداوند می فرماید:
    من همنشین کسی هستم که همنشینم باشد
    و مطیع کسی هستم که مرا اطاعت کند
    و آمرزنده کسی هستم که از من آمرزش بخواهد.
    ماه، ماهِ من
    و بنده، بندۀ من
    و رحمت، رحمتِ من است؛
    پس
    هرکس در این ماه مرا بخواند اجابتش می کنم
    و هرکس از من بخواهد به او عطا می کنم
    و هر کس از من هدایت بخواهد هدایتش می کنم .
    و این ماه را ریسمانی بین خود و بندگانم قرار داده ام که هر کس به آن چنگ زند به من می رسد.

    عَنِ النَّبِیِّ صلّی الله علیه و آله و سلّم أَنَّهُ قَالَ:
    “إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ فِی السَّمَاءِ السَّابِعَهِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ الدَّاعِی فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ یُنَادِی ذَلِکَ الْمَلَکُ کُلَّ لَیْلَهٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ طُوبَى لِلذَّاکِرِینَ طُوبَى لِلطَّائِعِینَ وَ یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِیسُ مَنْ جَالَسَنِی وَ مُطِیعُ مَنْ أَطَاعَنِی وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِی الشَّهْرُ شَهْرِی وَ الْعَبْدُ عَبْدِی وَ الرَّحْمَهُ رَحْمَتِی فَمَنْ دَعَانِی فِی هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ وَ مَنِ اسْتَهْدَانِی هَدَیْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَیْنِی وَ بَیْنَ عِبَادِی فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَیَّ‏.”


    [ بحارالأنوار – ۹۵ – ۳۷۷ – باب ۲۲ ]


    مسابقه ی رجبیه " هفته آخر مبعث موفور السرور خاتم الانبیاء صلی الله علیه واله وسلم

    " فقط حیدر امیر المومنین است "


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    2,947
    صلوات
    12328
    تعداد دلنوشته
    15
    مورد تشکر
    347 پست
    حضور
    81 روز 8 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1




    گریه شدید پیامبر !


    عَنْ ثَوْبَانَ قَالَ: کُنَّا مُحْدِقِینَ بِالنَّبِیِّ فِی مَقْبَرَهٍ فَوَقَفَ ثُمَّ مَرَّ ثُمَّ وَقَفَ ثُمَّ مَرَّ فَقُلْتُ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا وُقُوفُکَ بَیْنَ هَؤُلَاءِ الْقُبُورِ فَبَکَى رَسُولُ اللَّهُ بُکَاءً شَدِیداً وَ بَکَیْنَا فَلَمَّا فَرَغَ قَالَ یَا ثَوْبَانُ هَؤُلَاءِ یُعَذَّبُونَ فِی قُبُورِهِمْ سَمِعْتُ أَنِینَهُمْ فَرَحِمْتُهُمْ وَ دَعَوْتُ اللَّهَ أَنْ یُخَفِّفَ عَنْهُمْ فَفَعَلَ فَلَوْ صَامُوا هَؤُلَاءِ أَیَّامَ رَجَبٍ وَ قَامُوا فِیهَا مَا عُذِّبُوا فِی قُبُورِهِم‏

    ثوبان یکی از یاران پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) می گوید :

    با رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در قبرستان بودیم. حضرت ایستاد و گذشت و دوباره ایستاد. عرض کردم: یا رسول‌الله، چرا این‌گونه رفتار می‌کنید؟ پس آن حضرت گریه
    شدیدی کرد، ما هم گریه کردیم. آن‌گاه فرمود:
    ای ثوبان، صدای ناله اهل عذاب را شنیدم. بر آنها رحم کردم، دعا کردم و خداوند عذاب آنها را تخفیف داد. سپس فرمود: ای ثوبان! اگر کسانی از اهل این قبرستان، که در عذابند، یک روز از ماه رجب را روزه گرفته بودند و یک شب را تا صبح قیام می‌کردند و به عبادت می‌پرداختند، در قبرها معذب نمی‌شدند.

    [ بحارالانوار-جلد ۹۴ صفحه ۴۹]

    امام رضا (علیه السلام) فرموده است:

    هر کس براى رغبت به ثواب و پاداش خداى عز و جل، روز اول ماه رجب را روزه بگیرد، بهشت بر او واجب مى‏شود

    [روضه الواعظین-ترجمه مهدوى دامغانى صفحه ۶۲۸ ]




    مسابقه ی رجبیه " هفته آخر مبعث موفور السرور خاتم الانبیاء صلی الله علیه واله وسلم

    " فقط حیدر امیر المومنین است "


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    2,947
    صلوات
    12328
    تعداد دلنوشته
    15
    مورد تشکر
    347 پست
    حضور
    81 روز 8 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1



    اعمال ماه رجب در كتاب المراقبات


    ماه رجب در كتاب المراقبات حاج ميرزا جواد آقاي ملكي تبريزي +دانلود كتاب
    كتاب المراقبات يكي از بهترين كتبي است كه سالكان الي الله از برنامه هاي عبادي آن – كه جمع آوري شده از آيات و روايات معصومين عليهم السلام است – استفاده و بهره خاص مي برند. بزرگاني چون امام خميني و مرحوم علامه طباطبايي عنايت خاصي به اين شخصيت ارجمند عرفاني داشته اند.
    ما اعمال بخش ماه رجب را براي شما در اينجا آورده ايم به اميد آنكه از آن استفاده كنيد و ما را نيز از دعاي خير محروم نكنيد.
    تقريظ مرحوم علامه طباطبائى (ره ) بر كتاب المراقبات
    چند سطرى درباره كتاب اعمال سال تاءليف پيشواى طايفه ، حجت حق ، آيت الله ، مرحوم حاج ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى – قدس الله روحه – مى نويسيم نه با اين هدف كه اين كتاب گرانسنگ يا مؤ لف بزرگ آن را بستايم ؛ زيرا اين كتاب درياى لبريزى است كه در سنگ و پيمانه نگنجد و مؤ لف آن پيشواى والا مقامى است كه بلنداى زياد شخصيت او را هيچ مقياسى قابل اندازه گيرى نيست ، و ناتوانى ، عذرى موجه ، و ياءس ‍ از رسيدن به مقصد، براى استراحت كافى است ؛
    بلكه با هدف تذكر به برادران و دوستان و سروران صادق و با صفا. كه ((تذكر براى مؤمنين سودمند است )).ذاريات . آيه 55.
    برادرانم ! زندگى دنيا بازيچه اى بيش نبوده و زندگى حقيقى سراى آخرت است . انسان در زندگى پست دنيا وظيفه اى جز آماده شدن براى زندگى آخرت ، پيمودن راه نزديكى به خداوند، پيشه كردن بندگى و تواضع در مقابل خدا ندارد. حجابى بين او و پروردگارش نيست . و چاره اى جز ايستادن در پيشگاه خداوند نمى باشد.



    بنابراين انسان بايد در جايگاه نياز ايستاده و علامت بندگى را در خود آشكار نمايد؛ به پروردگار عزت روى نموده و متوجه ساحت بزرگى و عظمت او شود و با نامها و صفات نيكوى او و بوسيله دعا به او نزديكى جويد؛ و با مراقبت در روزها و شبهاى مختلف و ماهها و سالها به او متوسل و خود را در مسير وزش بادهاى انس و نسيمهاى قدس او قرار دهد. چنانكه فرمود (صلى الله عليه و آله و سلم ): در طول زندگانى شما نسيمهايى از رحمتهاى پروردگار مى وزد، بهوش باشيد! به آن رو كنيد و به آن پشت نكنيد.
    بجان خودم سوگند، روش گذشتگان مقرب و روندگان راه بندگى ، يعنى محمد و آل پاك او و ساير پيامبران ، راستگويان ، شهدا و صالحين همين بوده است . و آنان چه همراهان خوبى هستند.
    كتابى كه پيش رو داريد از بهترين كتابهايى مى باشد كه در اين زمينه نگارش يافته است . در اين كتاب لطايفى كه اهل ولايت خدا از آن مراقبت نموده و نكات ظريفى كه در دل سرگشتگان محبت خدا خطور نموده و تمام مطالبى كه مربيان درباره عبادت خدا فهميده اند، وجود دارد. خداوند مرقد مؤ لف بزرگ آن را نورانى ، از بارانهاى رحمت و بخشش ‍ خود بر آن سيراب و او را به پيامبر و آل پاك او ملحق نمايد.
    محمد حسين طباطبائى
    (برگرفته از مقدمه كتاب المراقبات-ترجمه ابراهيم محدث)


    مسابقه ی رجبیه " هفته آخر مبعث موفور السرور خاتم الانبیاء صلی الله علیه واله وسلم

    " فقط حیدر امیر المومنین است "


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    2,947
    صلوات
    12328
    تعداد دلنوشته
    15
    مورد تشکر
    347 پست
    حضور
    81 روز 8 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1




    فصل هشتم : مراقبات ماه رجب

    شرافت رجب

    اين ماه ماه بسيار شريفى است به اين جهت كه :

    1- از ماههاى حرام مى باشد.
    2- از اوقات دعا مى باشد و حتى در زمان جاهليت به اين مطلب مشهور بوده و مردم آن زمان منتظر اين ماه بوده تا در آن دعا كنند.
    3- اين ماه ، ماه اميرالمؤ منين (عليه السلام ) مى باشد؛ همانطور كه در بعضى از روايات آمده است چنانچه شعبان ، ماه رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) و رمضان ماه خداى تعالى مى باشد.
    4- شب اول آن يكى از چهار شبى است كه تاءكيد به زنده نگهداشتن آن به عبادت شده است .
    5- درباره روز نيمه آن آمده است كه محبوبترين روزها نزد خداوند بوده و زمان انجام عمل ((استفتاح )) است كه بطور مفصل خواهد آمد.
    6- روز بيست و هفتم اين ماه ، مبعث پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) مى باشد.
    روزى كه زمان ظهور رحمت خداوند است . چيزى كه از اول خلقت تا كنون مانند آن ديده نشده است .

    اين گوشه اى از فضايل اين ماه بود و ما توان فهم تمام فضايل اين ماه شريف را نداريم .



    مسابقه ی رجبیه " هفته آخر مبعث موفور السرور خاتم الانبیاء صلی الله علیه واله وسلم

    " فقط حیدر امیر المومنین است "


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    2,947
    صلوات
    12328
    تعداد دلنوشته
    15
    مورد تشکر
    347 پست
    حضور
    81 روز 8 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نداى ملك داعى و جواب آن

    يكى از مراقبتهاى مهم در اين ماه به ياد داشتن حديث ((مَلَك داعى )) مى باشد كه از پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) روايت شده است . پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: ((خداى متعال در آسمان هفتم فرشته اى را قرار داده است كه ((داعى )) گفته مى شود. هنگامى كه ماه رجب آمد، اين فرشته در هر شب اين ماه تا صبح مى گويد: خوشا بحال تسبيح كنندگان خدا، خوشا بحال فرمانبرداران خدا. خداى متعال مى فرمايد: همنشين كسى هستم كه با من همنشينى كند، فرمانبردار كسى هستم كه فرمانبردارم باشد و بخشنده خواهان بخشايش هستم . ماه ماه من بنده بنده من و رحمت رحمت من است . هر كسى در اين ماه من را بخواند او را اجابت مى كنم و هركس از من بخواهد به او مى دهم و هركس از من هدايت بخواهد او را هدايت مى كنم . اين ماه را رشته اى بين خود و بندگانم قرار دادم كه هركس آن را بگيرد به من مى رسد.))
    افسوس از كوتاهى ما در طاعت خدا! كجايند شكرگزاران ! كجايند تلاشگران ! آيا عاقلان توان فهم حق اين نداى آسمانى را دارند! چرا جوابى نمى شنوم ! كجايند عارفانى كه مى دانند كسى توان شكر اين نعمت را ندارد! كجايند كسانى كه اقرار به كوتاهى و عجز دارند كه در جواب اين منادى آسمانى بگويند: اجابت كرده و ياريت مى كنيم درود و سلام بر تو اى منادى خداى زيبا و جليل ، شاه شاهان ، مهربانترين مهربانان ، خداى بردبار و كريم ، رفيق دلسوز، صاحب عفو بزرگ ، تبديل كننده بديهاى انسان به خوبيها، اينان بندگانى گناهكار و طغيانگر، پست و اسير شهوتها و غفلتها مى باشند! اى فرستاده بزرگ خدا مردگان بظاهر زنده را صدا مى كنى كسانى كه قلبهايشان مرده و عقلهايشان جدا و روحهايشان فاسده شده ! چرا مردگان را صدا مى زنى ! كسانى كه صداى تو سودى به آنان نمى رساند مگر اينكه با نداى تو قلبها زنده شده ، عقلها بازگشته و روحها بيدار شود و درباره ارزش و بهاى گران اين نداى آسمانى و بزرگى پروردگار و پستى نفس و سختى آزمايش و بدى حال خود بينديشند. آنان شايسته راندن و دور نمودن و لعنت و عذاب هستند؛ ولى وسعت رحمت پروردگار باعث اين دعوت بزرگ شده است ، آن هم با اين زبان و بيان لطيفى كه بالاتر از تصور انسان و خواسته و آرزوى او است . اكنون با واسطه قرار دادن اين نداى آسمانى و لطف بزرگ از خدا مى خواهيم ما را موفق به اجابت اين دعوت و كرامت بزرگ بدارد.



    اى وعده دهنده سعادت ! با خوش آمدگوئى و كمال ميل و جانفشانى نداى تو را اجابت مى كنيم زيرا ما را به تسبيح كردن مالك كريم خود توجه دادى و ما را ترغيب به اطاعت از مولاى مهربان خود كردى و ما را به كرامت پروردگار رساندى . اى منادى ! زبان حال افراد پست پاسخت مى دهند كه ما را بهره مند ساخته و بزرگ داشتى و دعوت به بزرگترين سعادتها نمودى . پستى و فساد و كوچكى ما كجا و تسبيح و تمجيد خدايمان كجا! خاك كجا و خداى خدايان كجا! آلوده به پليديها كجا و مجلس پاكان كجا! و اسير در زنجير كجا و منزل آزادگان كجا؟ ولى لطف پروردگار باعث شده تا به ما اجازه تسبيح خود را بدهد. و حكمت او ما را مشرف به اين تكليف كرده است . چه رسوايى بزرگى اگر بعد از اين بخشش بزرگ در تسبيح او كوتاهى و در فرمانبردارى او سستى كنيم ! چه آقاى كريمى و چه بنده هاى پستى ، چه خداى بردبار و چه بندگان كم عقلى !
    با گوش دل شنيديم آنچه را از پروردگار به ما رساندى كه ((من همنشين كسى هستم كه با من همنشينى كند)) در حالى كه بزرگى اين ابلاغ هر زبانى را در عالم امكان و در تكليف جواب آن ، لال كرده و عاقلان از زيبايى اين كرامت متحير شدند. اگر هر كدام از مشرف شدگان به اين خطاب داراى بدن تمام جهانيان و روحهاى تمام صاحبان روح بودند و تمام آن را در جواب و براى بزرگداشت اين خطاب فدا مى كردند، چيزى از حقوق آنرا ادا نكرده و شكر حتى جزيى از آن را نمى توانستند بجا آورند. پس چرا انسان بيكاره پست از اجابت اين دعوت غفلت مى كند و در استفاده از اين منزلت و مقام بزرگ كوتاهى مى كند و به اين هم بسنده ننموده و بجاى تمجيد و تسبيح خدا، كسى را تمجيد مى كند كه تمجيدش مستوجب آتش بوده ، و به جاى همراهى با فرشته هاى نزديك خدا و پيامبران ، در مجلسى كه پروردگار جهانيان حضور دارد، به قرين شدن با جن ها و شيطان ها در ميان طبقات جهنم راضى مى شود.
    عجيب تر از اين ديده اى ! ديده اى كه خالق مخلوق را براى همنشين خود بخواند ولى مخلوق اجابت نكند و در حالى كه آقا مناجات بنده و انس او را دوست دارد، بنده از قبول عنايت او خوددارى كند! پس با تاءسف و اعتراف به غفلتهاى خود و با ناچارى جواب مى گوييم : بله ، اى پروردگار و آقا و اى مالك و مولا! اگر توفيق تو نصيب ما شده و در اين دعوت عنايت تو شامل حال ما شود و با اين دعوت ما را به كرامت برسانى – چنانچه از كرم تو جز اين انتظار نمى رود و از كمال و بخشش تو جز اين انتظارى نيست – چه سعادت بزرگى كه در اين صورت به بالاتر از آرزوى خود مى رسيم . ولى واى بر ما اگر جز اين باشد! در اين حالت چه كنيم با اين تيره روزى و مجازات دورى از رحمت حق ! پس مى گوييم : و هيچ خدايى جز تو نيست . تو را تسبيح و تمجيد مى كنيم . ماييم ستمگران . خدايا به خود ستم كرديم و اگر ما را نبخشى و به ما رحم نكنى از زيانكاران خواهيم بود. بلكه بناچارى بيشتر جسارت كرده ، ذلت و پستى خود را آشكار نموده ، با قسمهاى بزرگى نيز آنرا تاءكيد كرده و عرض ‍ مى كنيم : قسم به عزت و جلالت اى پروردگار ما! حتما از دستورات تو سرپيچى ، خود را هلاك كرده و بر تو مى شوريم و فاسد مى شويم ، اگر با توفيق خود ما را نگهدارى نكنى و با عنايت خود بر ما خوبى نكنى . زيرا توان و نيرويى نيست مگر با يارى تو.
    پس از اين با توفيق تو بيشتر گفته و با يارى تو در خواستن خود پافشارى مى كنيم و به جناب قدس تو كه نه ، بلكه به حضرت رحمت و لطفت بخاطر جلب عطوفت آقاى خود و نازل شدن رحمت پروردگار خود عرضه مى داريم : اى كريمترين كريمان ! و اى بخشنده ترين بخشندگان ! اى كسى كه خود را لطف ناميده است ! اى منادى ما را در اين ماه بزرگ به كرم تو دعوت و به لطف و رحمتت اشاره و بزرگوارى و بزرگداشت تو را براى ما گفت (ماه ماه من است و بنده بنده من و رحمت رحمت من ) بنابراين با اين دعوت ما ميهمانان دعوت شده تو و درماندگان درگاهت گرديديم .


    مسابقه ی رجبیه " هفته آخر مبعث موفور السرور خاتم الانبیاء صلی الله علیه واله وسلم

    " فقط حیدر امیر المومنین است "


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    2,947
    صلوات
    12328
    تعداد دلنوشته
    15
    مورد تشکر
    347 پست
    حضور
    81 روز 8 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1



    و تو كسى هستى كه دوست ندارى ميهماندار از ميهمان خود پذيرايى نكند؛ گر چه ميهمان بر اثر عدم پذيرايى از بين نرود و ميهماندار از كسانى باشد كه پذيرايى دارايى او را كم كند. و اگر از ما پذيرايى نكنى ، در پناه تو گرسنه مانده و از بين مى رويم در حالى كه پذيرايى و احسان دارائيت را بيشتر مى كند. اى كسى كه نيكوكارى چيزى از او كم نكرده و محروم نمودن چيزى به او اضافه نمى كند! ما را بخاطر بديمان مجازات مكن . كسى هستى كه بهاى بيشترى به من دادى و به كسانى كه مهمان نبوده ولى مضطر باشند، وعده اجابت دادى و در كتابت وعده برطرف كردن گرفتارى آنان را دادى و اكنون اى پروردگار! ما محتاج بخشايش تو و نجات از مجازات دردناكت مى باشيم و هيچ نياز و اضطرارى بالاتر از اين اضطرار نيست . پس كجاست اجابت و برطرف كردن گرفتارى ! اى بخشاينده ! دست ما را بگير و از ورطه هلاك شدگان و سقوط زيانكاران نجات ده . و چنانچه ماه ، ماه تو، بنده ، بنده تو و رحمت رحمت تو است ، دست زدن و گرفتن طناب نجات تو نيز تنها با توفيقى از جانب تو ميسر است . زيرا تمام خيرها از تو بوده و در غير تو يافت نمى شود. از كجا به خير برسيم در حالى كه خيرى يافت نمى شود مگر از ناحيه تو و چگونه نجات پيدا كنيم در حالى كه كسى نمى تواند نجات يابد مگر با كمك تو.
    اى كريم ! اگر عدل تو ما را اجابت نموده ولى ترازوى حكمتت ما را رد كند و بگويد: فضل و بخشش بر شما خلاف حكمت و موفق نمودن شما خلاف عدالت در قضاوت است زيرا سزاوار فضل و بخشش نبوده و خوبى به شما كار درستى نيست به خاطر اينكه گناهان روى شما را سياه و غفلت از ياد من قلوب شما را تيره و دوستى دنيا نفس و عقل شما را مريض كرده و رحمت من گرچه شامل هر چيزى هست ولى مگر سخنم را در كتابم نشنيديد كه : رحمتم را براى متقين قرار مى دهم .

    و من گرچه ارحم الراحمين و بخشنده مهربانى هستم ولى مجازاتم نيز سخت و شديد است و اگر حكمتم در ميان آفريدگانم نبود كه اهل عدل و فضل را از ديگران جدا نمايم در كجا زيبايى و بزرگى من به روشنى آشكار مى شد، ما نيز در جواب قضاوت حكمتت با آموزش و يارى تو مى گوييم : شكى نيست كه سزاوار فضل و بخشايش تو نيستم اما اى كريم اگر سزاوار فضل بودن شرط بهره مندى از فضل تو بود هيچگاه فضل تو در جهان آشكار نمى شد. زيرا غير تو بجز از جانب تو نه خيرى دارد و نه سزاوار چيزى است سزاوارى فضل تو نيز فضلى است از جانب تو و امكان ندارد فضل از سزاوار فضل بودن بوجود آيد. و در مورد سياهى چهره و تيرگى قلبهايمان نيز به همين صورت جواب مى دهيم زيرا تمامى نورها در تو و از جانب تو است . بنابراين اگر ما را نورانى نكنى چگونه نورانى شويم و اگر ذره اى از نور و روشنى خود را به ما عنايت فرمايى و ما را با دادن ذره اى از زندگى خود، بزرگ بدارى ما را زندگى و شفا داده و كامل و نورانى خواهى نمود. و آيه قرآن (رحمت خود را براى متقين قرار مى دهم )(10) نيز با اميدوارى و آرزوها و دعاى ما منافاتى ندارد. زيرا ما نيز توقع داريم از فضل خود به ما تقوى عنايت فرمايى . چنانچه به متقين عطا فرمودى و سپس رحمتت را نصيب ما سازى . وانگهى اين فرمايش تو فقط تصريح مى كند كه رحمت خود را براى افراد باتقوا قرار داده اى و نفرموده اى كه غير آنها را از رحمت خود بهره مند نمى سازى . و در جواب اينكه اگر اهل فضل و عدل را از ديگران جدا نكنم ، زيبايى و بزرگيم در كجا بروشنى جلوه مى كنند، مى گوييم براى آشكار شدن بزرگى ، عدل و مجازات تو كافى است ستيزه گران و كسانى را كه از روى تكبر تو را عبادت نمى كنند، مجازات نمايى و با عدلت با آنان رفتار نمايى تا بزرگى و عدل تو بخوبى آشكار شود، و غير از من افرادى دارى كه آنان را مجازات نمايى ولى من كسى را بجز تو ندارم كه به من رحم كند. اقرار كنندگان به آنچه مى خواهى و گدايان و دعا كنندگان و اميدواران و اهل ترس و حياى از تو كجا و آشكار شدن بزرگيت كجا؟ بخصوص كه ، اگر چه گناهكاريم ولى به اوليا و دوستان فرمانبردارت متوسل مى شويم و رويمان گرچه سياه است ولى با روى پاك دوستان پاكت كه نزد تو درخشان است به تو توجه مى كنيم و دلهاى ما گر چه تاريك است ولى از نور بندگان عارف به تو، روشنى مى گيريم . و اگر دوستى دنيا دلهاى ما را مريض و عقلهاى ما را نابود كرده ، ولى محبت اولياى تو آن را زنده كرده و اگر فضل تو در بندگان چنگ زننده به دستگيره فضل و دامن كرمت آشكار مى شود، چه اشكالى دارد كه فضل آنان نيز در اهل ولايت آنان كه به دستگيره محبت آنان چنگ زده اند، ظاهر شود.


    مسابقه ی رجبیه " هفته آخر مبعث موفور السرور خاتم الانبیاء صلی الله علیه واله وسلم

    " فقط حیدر امیر المومنین است "


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    2,947
    صلوات
    12328
    تعداد دلنوشته
    15
    مورد تشکر
    347 پست
    حضور
    81 روز 8 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1



    و اگر عدل تو در مورد ثبوت ولايت آنان ، با ما بحث كند، گر چه معلوم نيست ولايت آنان در ما باشد، ولى شكى نيست كه دشمنان تو و دشمنان آنها فقط به خاطر ولايت آنان با ما دشمنى مى كنند. و مدت زيادى به خاطر اولياى تو ما را آزار دادند. و همين مقدار كافى است كه به دامن عفو و دستگيره فضل و كرمت و رشته اوليايت چنگ زنيم .


    بنابراين بخاطر فضل و كرمت و بخاطر مقام اوليايت ، محمد و آل او، صلواتى بى پايان بر آنان فرست ؛ صلواتى كه با آن گناهان ما را آمرزيده عيبهاى ما را اصلاح و عقل و نور ما را با آن كامل كنى و خود و آنان را به ما بشناسانى و ما را به خودت و آنان نزديك نمايى و مقام ما را در همنشينى با آنان نزد خود بالا ببرى ؛ و با اين صلوات از ما خشنود شده آنچنانكه هيچگاه از ما خشمگين نشوى تا در حالى كه از تو راضى بوده و تو نيز از ما راضى باشى بر تو وارد شويم ؛ و ما را به آل محمد (صلى الله عليه و آله و سلم ) ملحق نمايى همراه با شيعيان نزديك و اولياى گذشته آنان در جايگاه راستى نزد پادشاه توانا – كه در آنجا از نعمتها بهره مندند – و بر محمد و آل پاك او صلوات فرست كه هر چه خدا خواهد، همان است و قدرتى جز او نيست .
    از ديگر مراقبتها در اين ماه اين است كه سالك معنى ماه حرام را بداند تا مواظب تمام كارها و حالتها و حتى امورى كه وارد قلبش مى شود باشد. و بداند كه سه ماه رجب ، شعبان و رمضان ماه عبادت است . بنابراين سزاوار است طالبان علم در آن ماهها عبادت را مقدم بر تحصيل علم نمايند؛ گر چه تحصيل علم نيز از برترين عبادتهاست .


    مسابقه ی رجبیه " هفته آخر مبعث موفور السرور خاتم الانبیاء صلی الله علیه واله وسلم

    " فقط حیدر امیر المومنین است "


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۴
    نوشته
    1,140
    صلوات
    14
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    490 پست
    حضور
    42 روز 22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    25
    آپلود
    7
    گالری
    495



    سوالات مسابقه از متن و محتوای هفته اول فضیلت ماه رجب

    ۱. به چه دلیل ماه رجب اینقدر فضیلت دارد؟
    الف) پس از ظهور اسلام از اوقات دعا محسوب میشود
    ب) از ماه های حرام است
    ج) روز ۱۷ام ان مبعث پیامبر اکرم است
    د) روز اول ان محبوبترین روزها نزد خدا و روزه و انجام عمل استفتاح در ان تاکید شده


    ۲. مراقبه های این ماه کدام است؟
    الف) مداومت بر شب زنده داری و کنترل زبان
    ب) روزه و کنترل زبان
    ج) تحصیل علم و کنترل زبان
    د) به یاد داشتن حدیث ملک داعی و توجه به معنای حرام بودن این ماه


    3. رجب چه ماهی است؟
    الف) ماه امیرالمومنین
    ب) ماه خدا
    ج) رشته ای بین خدا و بندگانش که هرکس ان را بگیرد به خدا میرسد
    د) الف و ج


    4.هر کس براى رغبت به ثواب و پاداش خداى عز و جل، روز اول ماه رجب را روزه بگیرد، بهشت بر او واجب مى‏شود

    این کلام از کیست؟
    الف.امام علی علیه السلام
    ب.پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم
    ج.امام رضا علیه السلام
    د.هیچکدام


    زمان پاسخگویی استثنائا این هفته از الان وقت دارید تا یک شنبه شب 1395/1/29 ساعت 24
    ارسال جواب فقط از طریق پیغام خصوصی به مدیر فرهنگی از اینجا
    موفق باشید





  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    2,947
    صلوات
    12328
    تعداد دلنوشته
    15
    مورد تشکر
    347 پست
    حضور
    81 روز 8 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1



    موضوع هفته ی دوم اعتکاف


    واژه ی عکوف یا اعتکاف به معنی اقامت کردن، گوشه نشین شدن، انتظار چیزی کردن و ماندن در جایی است. این کلمه مصد باب افتعال از عکف به معنی پیوستگی بر چیزی داشتن و حبس کردن و در لغت درنگ کردن و ادامه دادن نیز معنا شده است. در اصطلاح عبارت است از فارغ ساختن قلب از اشتغالت دنیایی و تسلیم کردن نفس به مولی و در بعضی اقوال نیز معنای مداومت بر نماز و اشتغال بر عبادت و پرستش خدا آورده شده اما آنچه شارع مقدس و علمای فقه در شرح اصطلاحات فقهی بر آن متفق القول هستند اعتکاف یعنی توقف زن و مرد در مسجد جامع با نیت تقرب جستن به خداوند متعال است.

    زمان اعتکاف
    اعتکاف از نظر زمانی دارای محدودیت خاصی نیست و هر زمانی که شرعا بتوان روزه گرفت اعتکاف نیز صحیح است. از روایات استنباط می شود که اعتکاف در ده روز آخر ماه مبارک رمضان فضیلت بیشتری دارد. اعتکاف در دهه ی آخر ماه مبارک رمضان با آماده سازی انسان برای درک لیلة القد و بهره برداری از فیض آن شب گرانقدر بی ارتباط نیست. شیخ صدوق در حدیثی از رسول خدا صل الله علیه و آله روایت کرده است: اعتکاف عشر فی شهر رمضان تعدل حجتین و عمرتین.
    در کشور ما اکنون در سه روز از ماه رجب بیش از اعتکاف در دهه ی آخر ماه مبارک رمضان رواج دارد و اعتکاف در این سه روز 13 و 14 و 15 ماه رجب نیز از چند جهت ایز اهمیت است.
    الف) آنکه ماه رجب از ماه های حرام است که عبادت در ماه های حرام نسبت به ماه های دیگر فضیلت بیشتر دارد.
    ب) روزه در ماه رجب دارای فضیلتی خاص است و در حدیثی از پیامبر آمده است که هر که سه روز از ماه رجب را روزه بگیردخداوند میان او و آتش جهنم به اندازه ی هفتاد سال فاصله اندازد.

    ایام البیض
    ایام از یوم به معنی روز و بیض جمع ابیض به معنی سفید است. پس ایام البیض یعنی روزهای سفید، روزهای 13 و 14 و 15 ماه را از آن رو که شب های مهتابی و روشن است ایام البیض گویند.

    شروط اعتکاف
    1. نیت به قصد قربت
    2. روزه داشتن؛ بنابراین نمیتوان در ایامی که روزه داشتن در آنها جایز نیست اعتکاف کرد.
    3. در کمتر از 3 روز اعتکاف کردن صحیح نیست
    4. جز در مسجد جامع نباید انجام گردد
    5. اذن ولی در جایی که ولایت باشد؛ برای مثال زن از شوهر باید اذن بگیرد
    6. ادامه دادن درنگ در مسجد، بجز در مواردی که خارج نشدن مباح است.

    اعتکاف در روایات
    رسول خدا صل الله علیه و اله: فرد معتکف کلیه گناهان را باز دارد و به او همچون کسی که همه ی کارهای پسندیده را انجام داده پاداش میدهند. (کنزالمثل)

    رسول خدا صل الله علیه و اله: خداوند متعال در هر روز صد و بیست رحمت بر خانه ی کعبه نازل میفرماید، شصت رحمت آن از آن طواف کنندگان و چهل رحمت از آن معتکفان و بیست رحمت از آن تماشاگران است. (مجمع البیان)

    امام علی علیه السلام: خلوت گزیدن آسایش عبادت است. (غررالحکم)

    امام صادق علیه السلام: انسان معتکف سخنان زشت بر زبان جاری نمیکند و جدال و ریا نمی نماید و هر قدر خود را از سخن گفتن حفظ کند برای او بهتر است. (مستدرک)


    مسابقه ی رجبیه " هفته آخر مبعث موفور السرور خاتم الانبیاء صلی الله علیه واله وسلم

    " فقط حیدر امیر المومنین است "


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    2,947
    صلوات
    12328
    تعداد دلنوشته
    15
    مورد تشکر
    347 پست
    حضور
    81 روز 8 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1



    سری دوم سوالات مسابقه با موضوع اعتکاف


    1. کدام یک از شروط اعتکاف نیست؟

    الف) حداقل سه روز باشد
    ب) اذن پدر برای فرزند لازم است
    ج) در مسجد جامع محله ی خود
    د) روزه گرفتن


    2. چرا ما در ماه رجب معتکف می شویم در حالی که ده روز آخر ماه رمضان فضیلتی بسیار دارد؟

    الف) عبادت در ماه های حرام فضیلت بیشتری دارد
    ب) در حدیثی از پیامبر اکرم امده که هرکس در ماه رجب روزه بگیرد خداوند میان او و آتش جهنم به اندازه ی 70 سال فاصله می اندازد
    ج) در حدیثی از پیامبر اکرم امده که هرکس سه روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند میان او و آتش جهنم به اندازه ی 7 سال فاصله می اندازد
    د)الف و ب


    3.
    اعتکاف و ایام البیض به چه معنا هستند؟

    الف) انزوا و گوشه نشینی و فارغ ساختن قلب از اشتغالات دنیایی - روزهای 13 و 14 و 15 ماه رجب
    ب) توقف زن و مرد در مسجد جامع با نیت تقرب جستن به خداوند متعال - روزهای سفید
    ج) فارغ ساختن قلب از اشتغالت دنیایی و تسلیم کردن نفس به مولی - ایام اعتکاف
    د) مداومت بر نماز و اشتغال بر عبادت و پرستش خدا - ایام اعتکاف



    4. رسول خدا صل الله علیه و اله: خداوند متعال در هر روز صد و بیست رحمت بر خانه ی کعبه نازل میفرماید که

    الف) شصت رحمت از آن معتکفین و شصت رحمت از آن طواف گنندگان است
    ب) بیست رحمت از آن معتکفین و هفتاد رحمت از آن طواف گنندگان و ده رحمت از آن تماشاگران است
    ج) شصت رحمت از آن معتکفین و چهل رحمت از آن طواف گنندگان و بیست رحمت از آن تماشاگران است
    د) چهل رحمت از آن معتکفین و شصت رحمت از آن طواف گنندگان و بیست رحمت از آن تماشاگران است

    ویرایش توسط بی ریا : ۱۳۹۵/۰۱/۳۰ در ساعت ۲۲:۴۸

    مسابقه ی رجبیه " هفته آخر مبعث موفور السرور خاتم الانبیاء صلی الله علیه واله وسلم

    " فقط حیدر امیر المومنین است "


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود