جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر آیه32و33سوره مبارکه نور

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,634
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    811 پست
    حضور
    118 روز 21 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8

    تفسیر آیه32و33سوره مبارکه نور




    با نام و یاد دوست


    سلام

    یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود

    لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان با حفظ امانت جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم سایت در این تاپیک درج می شود:

    سوالی داشتم از تفسیر قرآن کریم
    آیه32و33سوره مبارکه نور که راجع به ازدواج هست رو میخوام به طور شفاف و روشن بدانم
    اگر از تفسیرآیت الله جوادی آملی باشه ممنون میشم






    با تشکر

    در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید
    تفسیر  آیه32و33سوره مبارکه نور





  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,634
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    811 پست
    حضور
    118 روز 21 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    تفسیر  آیه32و33سوره مبارکه نور







    کارشناس بحث: استادهدی

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    تفسیر  آیه32و33سوره مبارکه نور

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    با سلام و عرض ادب
    نقل قول نوشته اصلی توسط معین نمایش پست
    سوالی داشتم از تفسیر قرآن کریم
    آیه32و33سوره مبارکه نور که راجع به ازدواج هست رو میخوام به طور شفاف و روشن بدانم
    اگر از تفسیرآیت الله جوادی آملی باشه ممنون میشم
    وَأَنكِحُوا الْأَيَامَى مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاء يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ(نور/32)
    بى‏ همسران خود و غلامان و كنيزان درستكارتان را همسر دهيد اگر تنگدستند خداوند آنان را از فضل خويش بى‏ نياز خواهد كرد و خدا گشايشگر داناست
    وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّى يُغْنِيَهُمْ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ ...(نور/33)
    و كسانى كه [وسيله] زناشويى نمى ‏يابند بايد عفت ورزند تا خدا آنان را از فضل خويش بى‏ نياز گرداند ...

    آنچه از این دو آیه شریفه بدست می آید وظایف جوانان مجرد و نیز والدین و اولیاء آنها بویژه اولیاء دختران است . در یک آیه می فرماید که اگر تنگدستید و نمی توانید ازدواج کنید ، عفت بورزید و خود را آلوده به گناه نکنید و در آیه دیگر می فرماید بی همسران را همسر دهید اگر تنگدستند امید است خدا از فضل خود آنان را بی نیاز کند که خداوند گشایشگر داناست ؛واسع است ،یعنی گشایش می دهد و علیم است یعنی می داند به چه کسی ،چه مقدار،چه زمان و چقدر بدهد .

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۵/۰۱/۲۸ در ساعت ۱۱:۵۴
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    آنچه معمولا در خصوص این دو آیه مورد سوال است این است که تلقی به این می شود که این دو ایه با هم متناقضند یعنی اینکه اگر خداوند وعده به غنی کردن در صورت فقر داده دیگر چرا کسی که توان مالی ندارد عفت پیشه کرده و صبر کند ؟خب ازدواج کند غنی می شود .در صورتیکه دو ایه با هم متناقض نیستند (در واقع بر اساس قوانین منطق ،ابزار تناقض در این دو ایه وجود ندارد تا حکم به تناقض آن دو شود) در یکی می فرماید اگر ندارید عفت پیشه کنید و آلوده دامن نشوید تا خداوند از فضلش غنیتان کند و در آیه دیگر توصیه میکند به دیگران یعنی خطاب آیه به اولیاء و والدین است که حالا اگر کسی با وجود عفت پیشگی نکاح برای او لازم شد اما تنگدست بود و به خواستگاری دختری آمد ، صالح بود (والصالحین من ...) والدین دختر صرفا به دلیل فقر مالی او را رد نکنند . درواقع در یک آیه توصیه به جوانان مجرد تنگدست و درآیه دیگر توصیه به خانواده ها و والدین است .

    این تقریبا چکیده و خلاصه ی توضیح استاد آملی ذیل این دو آیه بود .

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۵/۰۱/۲۸ در ساعت ۱۱:۵۰
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    و اما متن اصلی توضیحات استاد:
    "گاهي خيال مي‌كنند اينها با هم ناهماهنگ‌اند: در آيهٴ 32 فرمود اگر اينها فقيرند خدا اينها را بي‌نياز مي‌كند در آيهٴ 33 فرمود اگر كسي ندارد كه ازدواج بكند عفّت بورزد و خويشتن‌دار باشد خب اگر شما وعدهٴ غنا داديد ديگر دستور به خويشتن‌داري براي چيست؟! گاهي خيال مي‌شود كه اين جملهٴ ﴿إِن يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ﴾ كه وعده است مثلاً با جملهٴ ﴿وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لاَ يَجِدُونَ نِكَاحاً﴾ هماهنگ نيست خب اگر كسي ندارد خدا او را بي‌نياز مي‌كند ديگر چرا شما او را ترغيب مي‌كنيد دستور مي‌دهيد به خويشتن‌داري؟! پاسخش اين است كه در تناقض كه گفتند اين دو آيه نقيض هم‌اند مستحضريد كه يكي از دو قضيه حتماً بايد كلي باشد يعني موجبه كليه با سالبه جزئيه نقيض هم‌اند سالبه كليه با موجبه جزئيه نقيض هم‌اند دو قضيه جزئيه يكي موجبه يكي سالبه يا دو قضيه مهمله هرگز نقيض هم نيستند اين دو آيه تقريباً در حكم قضيه جزئيه‌اند و هيچ كدام نقيض هم نيستند; هيچ كليّتي در آيه اول نيست كه خدا هر فقيري را كه قصد ازدواج داشت بي‌نياز مي‌كند اگر آيه پيامش اين بود كه هر فقيري را كه قصد ازدواج داشت خدا او را بي‌نياز مي‌كند با آيه بعدي ناهماهنگ بود كه فرمود اگر كسي نداشت صبر كند خويشتن‌داري كند خب شما كه وعده داديد خدا بي‌نياز مي‌كند ديگر چرا دستور خويشتن‌داري مي‌دهيد؟! سرّ اينكه آن اوّلي هم در حكم قضيه جزئيه است و دومي در حكم قضيه جزئيه اين است كه درباره اوّلي فرمود اگر كسي نتوانست خويشتن‌دار باشد بالأخره نكاح براي او لازم شد يا نزديك به لزوم است و به سراغ كسي رفت كه فرزندي دَم بخت دارد آنها در اثر فقرِ اين داماد آينده او را رد نكنند محتمل است ـ خداوند او را با اميد به لطف الهي ـ بي‌نياز كند اين وظيفه كساني است كه دختر دارند به آنها مي‌فرمايد اگر اينها كه آمدند به در منزل شما و نيازمندند در اثر فقر اينها, اينها را رد نكنيد براي اينكه ممكن است خدا اينها را بي‌نياز بكند ﴿وَاللّهُ وَاسِعٌ﴾ است منتها ﴿عَلِيمٌ﴾ كه چقدر بدهد به چه كسي بدهد چه موقع بدهد و مانند آن. اما دومي مربوط به خود اين جوانهاست اين جوانها اگر وضع مالي‌شان مناسب نيست دست به آلودگي نزنند و خويشتن‌دار باشند آيهٴ 33 وظيفه جوانها را مشخص مي‌كند آيهٴ 32 كه آيه قبلي است وظيفه اولياي دخترها را مشخص مي‌كند كه اگر كسي به سراغ دختر شما آمد و صالح بود و شرايط ازدواج را داشت به بهانه اينكه او وضع مالي‌اش ضعيف است او را رد نكنيد "(1)

    (1)- پرتال اسراء ، تفسیر سوره نور، جلسه 20

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود