صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالی در مورد خواب حضرت یوسف (ع)

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,642
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    826 پست
    حضور
    119 روز 8 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8

    سوالی در مورد خواب حضرت یوسف (ع)





    سلام ووقت بخیر
    یکی از کاربران سوالی مطرح کرده اند که عینا در متن زیر نقل میشود



    سلام یه سوال داشتم خوابی که حضرت یوسف(ع)دیدندنزدیک40سال طول کشید تاتعبیرشد بعضی خوابها نزدیک صبح هم تعبیرمی شه یعنی یک نیم روز!!

    آیا این خواب از فرشته ی مقرب و لوج محفوظ به ضمیرانسان منتقل می شه؟

    ممنون

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    سوالی در مورد خواب حضرت یوسف (ع)

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,642
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    826 پست
    حضور
    119 روز 8 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    سوالی در مورد خواب حضرت یوسف (ع)






    کارشناس بحث: استاد مسلم

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۵/۰۲/۰۵ در ساعت ۱۱:۵۶
    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    سوالی در مورد خواب حضرت یوسف (ع)

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    نقل قول نوشته اصلی توسط معین نمایش پست
    سلام یه سوال داشتم خوابی که حضرت یوسف(ع)دیدندنزدیک40سال طول کشید تاتعبیرشد بعضی خوابها نزدیک صبح هم تعبیرمی شه یعنی یک نیم روز!!

    آیا این خواب از فرشته ی مقرب و لوج محفوظ به ضمیرانسان منتقل می شه؟
    با سلام و احترام

    حقیقت به خواب رفتن، و عجیب تر از آن خواب دیدن برای بشر از امور اسرار آمیزی است که تا در درون عالم ماده محصور بوده و به تملقات دنیوی چشبیده است توان درک حقیقت آن را نخواهد داشت.
    اما برای فهم آنچه که در این خصوص از حیث نظری و تئوری گفته شده است، باید به چند نکته توجه بفرمایید:

    اولا:
    عالم از سه لایه و بطن تشکیل شده است که در رتبه ابتدا عالم عقل است که نه مادی است و نه خصوصیات ماده را دارد، دوم عالم مثال است که مادی نیست اما خصوصیات مادی مثل شکل و اندازه و رنگ را دارد، و سوم عالم ماده.(ملاصدرا، مفاتیح الغیب، ص553)

    ثانیا:
    خود انسان هم حقیقتی اشتدادی دارد، یعنی حقیقتی درعالم ماده، و حقیقتی در عالم مثال دارد، و البته ممکن است به مراتب بالاتر یعنی عالم عقل نیز راه یابند، مانند وجود انبیاء و ائمه(ع).(ملاصدرا، شواهد الربوبیه، ج1، ص340)

    ثالثا:
    هر کدام از این نفوس و همچنین عوالم سه گانه نیز خود مراتب بی شماری دارند.

    رابعا:
    به نفس در مرتبه تجرد مثالی «مثال متصل» یا «خیال متصل» و به عالم مثال، «مثال منفصل» یا «خیال منفصل» می‌گویند.

    نتیجه گیری
    حال بعد از این مقدمات باید توجه کرد: تصاویری که ما در خواب می بینیم گاهی افکار و ذهنیات و دغدغه های درونی خودمان است، این خواب ها نه از ناحیه ملک است، و نه اتصال با لوح محفوظ، و از حقیقتی خبر نمی دهد، یعنی انسان یافته های خیالی خویش را می بیند،چرا که این تصاویر از خیال متصل نشأت گرفته است، نه خیال منفصل؛ اما گاهی انسان به عالم مثال منفصل که بیرون از اوست ارتباط برقرار می کند، و حقایقی را می بیند، اینجاست که این رویت ها حقیقی هستند، گاهی ملکی را می بینند و یا صدای آن را می‌شنوند مانند وحی های نبوی که از طریق ملک وحی در عالم رویا بر انبیاء نازل می شده است، و گاهی حقائق آن عوالم را مشاهده می‌کنند، منتهی باز این رویاها هم برای همه یکسان نیستند، یعنی هرچقدر نفس انسان پاک تر و صیقل یافته تر باشد این مشاهدات شفاف تر خواهد بود، چون گفتیم نفوس انسان ها و عوالم سه گانه خود دارای مراتبی هستند، بله انسان کامل از نظر قلبش که مخزن علم الهی است لوح محفوظ نامیده می شود.(فرهنگ معارف اسلامى، ج‏1، ص 303)

    ملاصدرا در خصوص رویا می‌گوید: موقعى كه حواس ظاهره انسان از كار افتاد روح انسان كه در بيدارى متوجه و متعلق به حواس و امور و اراده در حواس است فراغتى حاصل كرده و از تصرف و تدبير در امور مادى راحت مى‏شود و متصل به جواهر روحانيه علويه مى‏گردد و چون در جواهر روحانيه صور تمام وقايع و حوادث زمانى منقوش است كه انعكاسات صور موجوده در لوح محفوظ و محو و اثبات است و ممكن است مستقيما متصل به لوح محفوظ شود و ممكن است متصل به قواى منطبعه در برازخ علويه شود كه در آن‏ها صور شخصيات ماديه منتقش است، حوادث و وقايع را دريابد و اين است سر رؤيا. و امور فايضه از جواهر روحانيه هر گاه بدون دخالت متخيله و جرح و تعديل و تأليف و تركيب در آن‏ها در قوت حافظه باقى بمانند و در حال يقظه و بيدارى انسان متذكر آن‏ها باشد رؤيا صادق است و اگر قوت متخيله غالب باشد و صفاى روح كم‏تر باشد به طورى كه مقهور قوت متخيله واقع شده و تصرفاتى در آن صور بنمايد ممكن است رؤيا كاذب باشد يعنى آن‏چه از روحانيات بر نفس فايض شده است با تصرفات و تغييراتى كه قوت متخيله داده است در حافظه ضبط شده است‏. (فرهنگ اصطلاحات فلسفى ملاصدرا، ص: 250)

    در روایات نیز آمده است: در بين مؤمنين هر کس راستگوتر باشد رؤيايش صادق‏تر است» یعنی به خاطر تاثیر دروغگویی بر نفس دیگر نفس ظرفیت اتصال با عوالم حقیقی را ندارد، و نیز آمده است: رؤياى مسلم يك جزء از چهل و شش جزء از نبوت است، و نیز روایت شده است: همه رؤياها سه گونه هستند: يكى رؤياى صالحه كه بشارتى است از ناحيه خداى تعالى، دوم رؤياهاى اندوه‏آور و سوم رؤياهايى است كه در حقيقت سخنانى است كه آدمى در عالم رؤيا با نفس خود گفته است.
    و درروایت مشابهی ابن ابى شيبه از عوف بن مالك اشجعى روايت كرده كه گفت: رسول خدا (ص) فرمود: رؤيا سه گونه است: 1- رؤيايى كه شيطان آن را صحنه سازى مى‏كند تا بنى آدم اندوهناك گردند. 2- رؤيايى كه در حقيقت يادآورى و مجسم شدن گفتگوهايى است كه آدمى در بيدارى با دل خود دارد. 3- رؤيايى كه خود جزئى است از چهل و شش جزء نبوت. (طباطبایی، محمد حسین، ترجمه المیزان، ج10، ص147)



  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,915
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    859 پست
    حضور
    98 روز 7 ساعت نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    همه رؤياها سه گونه هستند: يكى رؤياى صالحه كه بشارتى است از ناحيه خداى تعالى، دوم رؤياهاى اندوه‏آور و سوم رؤياهايى است كه در حقيقت سخنانى است كه آدمى در عالم رؤيا با نفس خود گفته است.
    سلام

    با این تفاسیر انسان باید مومن باشدتا رویایش تعبیر درستی داشته باشد؛ درحالی که خواب یکی از زنان قدرتمند یهود که همسرش نیز از دشمنان پیامبر خدا(ص) محسوب می شد نیز درست ازآب درآمد که درخواب دید ماه درکنار او افتاده و بعد به همسری پیامبر(ص) درآمد

    خواب کافر و مومن تفاوت دارد؟

    خداوند تعیین می کند چه خواب ببیندمثل خواب پادشاه زمان حضرت یوسف (ع)

    یا فردی به نیت این که به هدفش برسد وضو می سازد و خواب می بیند؟!

    ارواح مردگان به خواب زندگان که می آیند کم و کسری دارند یا این که قصدشان دید وبازدید است؟!

    ممنون

    سوالی در مورد خواب حضرت یوسف (ع)

  8. تشکرها 3


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط شقایق نمایش پست
    با این تفاسیر انسان باید مومن باشدتا رویایش تعبیر درستی داشته باشد؛ درحالی که خواب یکی از زنان قدرتمند یهود که همسرش نیز از دشمنان پیامبر خدا(ص) محسوب می شد نیز درست ازآب درآمد که درخواب دید ماه درکنار او افتاده و بعد به همسری پیامبر(ص) درآمد

    خواب کافر و مومن تفاوت دارد؟
    خواب مومن و کافر طبیعتا به خاطر پاکی درونی مومن نسبت به کافر متفاوت است، اما این طور نیست که به طور قاطع بتوان تمام خواب های مومنین را معتبر، و تمام خواب های کافران را غیر معتبر شمرد، چون همان طور که در روایت هم آمده بود عوامل متعددی در این امر دخیل است، یکی از عوامل رویای صادقه ، صداقت درونی فرد است، ممکن است یک کافری چون دسترسی به ادله اثبات خدا نداشته کافر مانده، اما از نطر درونی انسانی صاف و ساده و صادق است و تعصبی روی کفرش نداشته باشد، و در مقابل یک مومنی دروغگو باشد، یعنی اگرچه به خدا اعتقاد دارد اما از دروغگویی و کذب در گفتار و رفتار باکی ندارد، خب طبیعتا با اختلاف چنین روحیاتی ممکن است گاهی اعتبار خواب های مومن و کافر هم متفاوت باشند.


    نقل قول نوشته اصلی توسط شقایق نمایش پست
    خداوند تعیین می کند چه خواب ببیندمثل خواب پادشاه زمان حضرت یوسف (ع)

    بدون شک همه چیز به اراده خداوند محقق میشود اما خداوند طبق ضوابط و در چارچوب ضوابط اراده خویش را پی می گیرد، یعنی هر کسی که از لحاظ درونی به مرتبه های بالاتر رشد یابد رویاهای صادقه بیشتر و شفاف تری خواهد داشت و اگر بتواند روح را از تعلقات مادی نه تنها در خواب، بلکه در بیداری جدا کند، حتی در بیداری مشاهداتی خواهد داشت؛ اما البته برخی خواب ها به اراده خاص خداوند به خاطر اهداف دیگری انجام میگیرد، نه لزوما لیاقت خود فرد؛ مثلا همین خواب پادشاه زمان حضرت یوسف(ع) که در حقیقت مقدمه ای برای نجات یوسف از زندان و رسیدن او به مقام عزیزی مصر است تا با مدیریت این بحران هفت ساله بقیه اهداف نیز تحقق بگیرد و یعقوب نیز به وصال یوسف برسد.
    یا برخی رویاهای صادقه که سلاطین و پادشاهان ظالم در خواب توسط اولیاء الهی توبیخ شده اند خب این از ظرفیت درونی انها نیست.




    نقل قول نوشته اصلی توسط شقایق نمایش پست
    یا فردی به نیت این که به هدفش برسد وضو می سازد و خواب می بیند؟!
    این که اگر کسی وضو بگیرد و بخوابد خواب موردی که می خواهد را می بیند باید در روایات دید، البته امور دیگری چون خواندن سوره شمس و لیل و قدر و... وارد شده است، اما می توان این امور را کمک کننده برای خواب دیدن بر شمرد، نه اینکه لزوما موجب شوند که انسان حتما خواب آن مورد را ببیند.
    دد

    نقل قول نوشته اصلی توسط شقایق نمایش پست
    ارواح مردگان به خواب زندگان که می آیند کم و کسری دارند یا این که قصدشان دید وبازدید است؟!
    تعبیر درست تر این است که روح ما به دیدن آنها می رود، یعنی این نفس ماست که با عالم مثال که آنها ساکن در آن هستند ارتباط برقرار کرده، نه اینکه آنها به ذهن ما آمده باشند، و اینکه هدف چیست به متعلق خواب بر می گردد، اهداف متعددی ممکن است باشد، اموات متناسب با درجه شان با خانواده خویش دیدار دارند و از احوال ایشان با خبر هستند، لذا ممکن است این دیدار جهت آرامش بازمانده باشد، گاهی انسان از حال آنها در برزخ با خبر می شود و گاهی لطف خداوند موجب این دیدار شده است تا آن شخص گرفتاری خویش را اطلاع دهد تا انسان ها بتوانند گرفتاری و بدهکاری او در دنیا را رفع کنند، گاهی هم تخیلات خود فرد است، یعنی تخیل انسان است که از آن شخص خاطره های جدید می سازد.



  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,915
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    859 پست
    حضور
    98 روز 7 ساعت نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    بدون شک همه چیز به اراده خداوند محقق میشود
    سلام

    ممنون از پاسخ جامع و دقیق شما

    من تعبیرخواب ابن سیرین و امام جعفر صادق(ع) رو کامل خوندم خیلی وقتها خوابی که برای من تعریف می کنند می سنجم و اتفاقا درست هم می شه!!

    مثلا حالت خود کسی که خواب دیده در تعبیر خواب ابن سیرین هست اگر فردی به معبر بگوید: درخواب دیدم خون زیادی از دستم می رفت یعنی مال از دست می دهد

    و بگوید:خون زیادی ازدستم می آمد یعنی مال و ثروت زیادی گیرش می آید!!

    وترسیدن درخواب پیروزی و گشایش درکاراست همان طور که حضرت موسی(ع)خواب دید از دست فرعون ترسان بود و می گریخت که تعبیر به شکست فرعون و نجات قوم بنی اسرائیل شد.

    سوالی که داشتم:

    آیا می شود آن قدر به صادق بودن خواب اعتقاد داشت که کاری را که خیلی مهم است به تعویق انداخت یعنی ساعات سعد و نحس داریم؟!

    ممنون

    سوالی در مورد خواب حضرت یوسف (ع)

  11. تشکر


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,915
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    859 پست
    حضور
    98 روز 7 ساعت نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    تعبیر درست تر این است که روح ما به دیدن آنها می رود،
    پیرزنی هست که می گفت: شبی خواب دیدم درحیاط خانه شان(بسیارخانه قدیمی و کوچک است) چاهی است که خیلی وقت پیش از آن آب آشامیدنی و برای ساخت خانه آب برمی داشتندوپیری درخواب اوآمده و گفته من شهید شده ام به ناحق و دراین خانه و چاه روح من هست

    اگر نیت و حاجتی باشد من به تو خبر می دهم به شرط این که همیشه با وضو بخوابی وبیشتر وقتها با وضو باشی

    تامدتی قبل که فردی نیت درستی نداشت و شب درخواب که پیر را دیده بود با چوب به او زده بود و بسیار وحشت زده شده بود!

    الان نزدیک چندسال است دیگرخواب اونمی آید چون اعلام کرده که من از این خانه برای همیشه می روم و دیگر راحت باش!!

    زن زندگی بسیار ساده ای دارد و بیشترفرزندانش را با فروش گندم آسیاب که خودش هم کارمی کند بزرگ کرده من فکرمی کنم یکی از دلایلی که این پیر به سراغش آمده خوردن نان و روزی حلال و راضی بودن به زندگی کم وقناعت است

    دراین باره هم سوالی داشتم باتشکر:

    گروهی از روح و جن برای کارهایشان کمک می گیرند یا اسیر می کنند که خبری بیاورد بعد آزادش می کنند فکرمی کنید کسی که به خدا وقیامت معتقد باشد این کار را انجام می دهد؟!

    ممنون

    سوالی در مورد خواب حضرت یوسف (ع)

  13. تشکر


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط شقایق نمایش پست
    سوالی که داشتم:
    نقل قول نوشته اصلی توسط شقایق نمایش پست

    آیا می شود آن قدر به صادق بودن خواب اعتقاد داشت که کاری را که خیلی مهم است به تعویق انداخت یعنی ساعات سعد و نحس داریم؟!


    این در خصوص ما صدق نمی کند، بله اگر خواب انسان های معصومی باشد خب با توجه به اینکه خواب آنها در دسترس شیاطین و افکار موهوم نیست قابل استناد است تا انسان بتواند طبق ان برنامه ریزی کند، تا جایی که حتی حضرت ابراهیم(ع) در خواب مأمور به ذبح فرزند می شود و تصمیم به انجام آن می گیرد، اما در خصوص خواب های ما خیر، چون خواب های حقیقی برای ما قابل تشخیص نیستند مگر آنکه کسانی که در تعبیر خواب قابل اطمینان باشند خواب های حقیقی و قابل تعبیر را برای ما بیان دارند.
    اما متاسفانه پدیده خواب گرایی در بین مردم ما رواج یافته، در حالی که انسان باید طبق وقایع و حقائق پیش رو در بیداری و با توکل بر خدا کار خویش را برنامه ریزی کرده و تحقق آنها را پی بگیرد، نه اینکه به خواب و امثال آن تکیه کند، و تصمیمات خود را بر آن استوار سازد.




    نقل قول نوشته اصلی توسط شقایق نمایش پست
    گروهی از روح و جن برای کارهایشان کمک می گیرند یا اسیر می کنند که خبری بیاورد بعد آزادش می کنند فکرمی کنید کسی که به خدا وقیامت معتقد باشد این کار را انجام می دهد؟!


    اعتقاد به خدا و قیامت به تنهایی مانع از انحراف و ارتکاب اعمال خلاف نمی شود، همان طور که گاهی معتقدین به خدا و قیامت به خاطر منافع زودگذر دنیوی دروغ گفته، ظلم میکنند، حتی گاهی دزدی می کنند، تسخیر جن هم از ایشان بر می آید لذا اعتقاد به خدا و قیامت به تنهایی مانع نیست.


  15. تشکرها 3


  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    3,951
    صلوات
    12700
    تعداد دلنوشته
    19
    مورد تشکر
    294 پست
    حضور
    77 روز 5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0




    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    اعتقاد به خدا و قیامت به تنهایی مانع از انحراف و ارتکاب اعمال خلاف نمی شود، همان طور که گاهی معتقدین به خدا و قیامت به خاطر منافع زودگذر دنیوی دروغ گفته، ظلم میکنند، حتی گاهی دزدی می کنند، تسخیر جن هم از ایشان بر می آید لذا اعتقاد به خدا و قیامت به تنهایی مانع نیست.
    السلام علیک ورحمةالله
    عکس فرمایش پاسخگوی بزرگواراین می شودکه :اعتقادبه خدا وقیامت وایمان وتقوی وپیروی ازولایت عواملی هستند که انسان راازانحراف بازمی دارندومانع ازارتکاب به گناه می شونددرنتیجه تسخیرجن هم که یکی ازگناهان درحددروغ وظلم ودزدی است ازآنهاسرنمی زند
    اگراین مطلب رابپذیریم که تسخیرجن چنین گناهی است وازاهل ایمان سرنمی زندپس این آیه مبارکه وبرخی ازآیات دیگررادرموردحضرت سلیمان که بااین مطلب تعارض داردچگونه تعبیروتفسیرمی کنند؟

    وَ لِسُلَيْمانَ الرِّيحَ غُدُوُّها شَهْرٌ وَ رَواحُها شَهْرٌ
    وَ أَسَلْنا لَهُ عَيْنَ الْقِطْرِ
    وَ مِنَ الْجِنِّ مَنْ يَعْمَلُ بَيْنَ يَدَيْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ مَنْ يَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِنا نُذِقْهُ مِنْ عَذابِ السَّعِيرِ
    (12)
    و براى سليمان باد را رام گردانيديم، كه سير بامداديش يكماهه راه و سير شامگاهيش يكماهه راه بود
    براى او چشمه مس گداخته و جوشان را روان ساختيم
    و از جنّيان گروهى در نزد او و به اذن پروردگارش كار مى‏كردند و هر كدام از آنان كه از فرمان ما سرپيچيد، به او از عذاب آتش دوزخ مى‏چشانيم.
    باتشکراجرکم عندالله

    ویرایش توسط علی ولی زاده : ۱۳۹۵/۰۲/۱۲ در ساعت ۱۵:۵۵

  17. تشکرها 4


  18. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط علی ولی زاده نمایش پست
    اگراین مطلب رابپذیریم که تسخیرجن چنین گناهی است وازاهل ایمان سرنمی زندپس این آیه مبارکه وبرخی ازآیات دیگررادرموردحضرت سلیمان که بااین مطلب تعارض داردچگونه تعبیروتفسیرمی کنند؟
    با سلام و احترام محضر شما
    بله درست می‌فرمایید، اما نمی توان برای همه انواع و اقسام به خدمت گرفتن اجنه حکم واحدی بیان کرد؛ اگرچه برخی مراجع تقلید مثل امام خمینی(ره) در تحریر الوسیله تسخیر اجنه را مطلقا حرام دانسته اند(1) اما قدر مسلّم این است که بخشی از تسخیر اجنه حرام است همان طور که در استفتائات مقام معظم رهبری(2)، و آثارآیت الله خوئی(3) به چشم می خورد، شاید بتوان گفت اگر تسخیر اجنه به معنای به بند کشیدن و اسارت اجنه نبوده و موجب آزار و اذیت آنها نباشد مانعی ندارد، و در غیر این صورت حرام است، همان طور که آیت الله خوئی به این ملاک اشاره کرده اند، و مقام معظم رهبری هم رعایت شرائطی را (بدون بیان آنها)در حلیت و حرمت شرط دانسته اند، بنابراین ملاک تسخیر اجنه در زمان حضرت سلیمان(ع) در حقیقت به معنای حضور اجنه در دربار حضرت سلیمان(ع) و اطاعت از ایشان بوده، نه به معنای تسخیر و به بردگی کشیدن و آزار و اذیت آنها.

    _______________________
    1. موسوی الخمینی، سید روح الله، تحریر الوسیله، ج1، ص498.
    2. http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=106#1232
    3. موسوی الخوئی، سید ابوالقاسم، منهاج الصالحین، ج2، ص7.

    ویرایش توسط مسلم : ۱۳۹۵/۰۲/۱۲ در ساعت ۱۴:۴۷

  19. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود