صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انسان و جامعه فاقد امر به معروف و نهی از منکر ؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    184
    مورد تشکر
    51 پست
    حضور
    5 روز 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما انسان و جامعه فاقد امر به معروف و نهی از منکر ؟




    هو الحی

    با عرض سلام و ادب و تحیت و آرزوی قبولی طاعات و عبادات رجبیه

    در این مجال می خواهیم با استعانت از خدای باریتعالی مبحثی را آغاز کنیم که امروزه جامعه اسلامی، ساحت حیات انسانی و زندگی های ما از فقدان آن بشدت رنج می برد و متأثر از این فقدان، مشکلات و نارسایی ها و خلأها و شکاف هایی جبران ناپذیری بر گرده ی آن سنگینی می کند.

    فریضه ای که طبق آیات و روایات همچون نماز واجب بوده و یک وظیفه همگانی است.(1) و علاوه بر اینکه وظیفه ای همگانی و تکلیف آحاد مؤمنان است در حکومت دینی جزو وظایف قطعی حاکمیت و مسئولان نظام اسلامی است. البته تحقق این حکم و وظیفه قرآنی واجد شرایطی است که در خلال بحث، به مصادیق آن نیز اشارت خواهیم کرد.

    اما آنچه در این بحث بعنوان محور اصلی مطمح نظر است تبعات و آثار سوء و جبران ناپذیری است که ساحت فردی و اجتماعی و ساحت انسانیت انسان و جامعه انسانی را تهدید می کند. بعبارتی پس از بیان برخی کلیات پیرامون این فریضه الهی (تعریف، اهمیت و جایگاه آن در قرآن و روایات، اقسام و شرایط آن و ...) خواهیم گفت: انسان و جامعه ای که از این فریضه غفلت کند چگونه انسان و جامعه ای است و به چه وضعیتی دچار و گرفتار می شود و چه فرصتها و ظرفیت هایی را خود به دستان خود سوزانده و به تهدید مبدل ساخته است.

    بی شک، ورود و مشارکت شما عزیزان فرهیخته در این بحث، با توجه به سیری که بیان شد در کمال و پرباری بحث بسیار مؤثر خواهد بود.

    منتظر حضور سبزتان هستیم ...

    پاورقی______________________________________ _______
    1. كُنتُم خَيرَ اُمَّة اُخرِجَت لِلنّاسِ تَأمُرونَ بِالمَعروفِ وتَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ...شما بهترين امتى هستيد كه براى مردم پديدار شده ايد، به كار پسنديده فرمان مى دهيد و از كار ناپسند باز مى داريد.(آل عمران، آیه 110)؛ در آيه 112 توبه، 157 اعراف، آيات 104، 110 و 114 آل عمران، 41 حج و 17 لقمان نيز امر به معروف و نهى از منكر در كنار هم آمده است و نیز در شمارى از آيات، مفهوم امر به معروف و نهى از منكر با تعبيرهايى، مانند امر به عدل (نحل، آيه 90) امر به قسط (آل عمران، آيه 21) نهى از سوء (اعراف، آيه 165) نهى از فحشا (نحل، آيه 90) نهى از فساد (هود، آيه 116) و نهى از اثم (مائده، آيه 63) بيان شده است.



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    916
    صلوات
    1900
    تعداد دلنوشته
    9
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    13 روز 12 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3



    بسـم الله

    با عرض سـلـام و ادب

    مطلبـی رو طی گشت و گذار در اینترنت پیـدا کردم که به نظـرم جالب و هم موضوع با تاپـیک هست ..

    ان شاءالله مفید واقع شود ..

    +

    جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در قرآن و روایات


    نویسنده : عسگر ابراهیم زاده

    مقدمه

    امر به معروف و نهی از منکر ازاصول دین است واحیای این دواصل بیانگرحیات وسرزندگی جامعه می باشد و فراموش کردن این دواصل موجب رخوت و سستی . بی تفاوتی و به تدریج اضمحلال ومرگ جامعه خواهد شد.
    برهرمسلمان ومکلفی واجب است.
    درچارچوب قوانین شرع عمل به معروفات را توصیه کرده . و دیگران را از مبادرت به منکرات بازدارد .
    این امراز چنان ظرافتی بر خورداراست که گاه عبور از حدومرز آن .نه تنها ثوابی نخواهد داشت . بلکه عقوبتی را نیز در پی خواهد داشت.

    ریشه های فطری و غریزی

    پدران و مادران در طول تاریخ فرزندان خود را به کارهایی وا داشته و از کارهایی نهی کرده اند . مسئله امر و نهی و تشویق وهشدار.ریشه در درون هرانسانی دارد.ومربوط به زمان و مکان یا منطقه خاصی نمیشود.وهر مسئله اینگونه فراگیر باشد.نشان از فطری بودن آن دارد.
    هشدار و اخطار و فریاد دربرابر خطرها وانحرافات مخصوص انسان نیست در قرآن مجید می خوانیم:
    وقتی مورچه ای دید حضرت سلیمان بن علی نبیناوآله با لشکرش درحرکتند فریاد زد و به سایر مورچگان گفت : به لانه های خود بروید تا پایمال نشوید.
    هنگامی که هدهد درپرواز خود ازفضای کشور« سبا » متوجه انحراف مردم و دریافت که مردم خورشید پرستند .نزد حضرت سلیمان (علیه السّلام) آمد و از این انحراف شکایت کرد.
    بنابراین .فریاد دربرابرانحراف ودلسوزی.برای دیگران نه تنها مسئله ای فطری برای انسانهاست . بلکه ریشه ای غریزی نیز در حیوانات دارد.
    جایگاه امربه معروف در قرآن
    این موضوع ازهمان روزهای اول بعثت پیامبراعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مورد عنایت اسلام بوده است .سوره« والعصر» که اوایل بعثت در مکه نازل شده است.اشاره به امربمعروف می کند و از مومنان می خواهد تا یکدیگر را بکارهای حق و پایداری در راه خدا سفارش کنند.
    اولین وظیفهءانبیاء (علیهم السّلام)
    قرآن حکیم می فرماید:
    مادرمیان هرامتی پیامبری مبعوث کردیم که مهمترین کار و وظیفه او .دوچیز بود:
    یکی امربه یکتاپرستی که بزرگترین معروفهاست.
    و دوم نهی از اطاعت طاغوتها که بزرگترین منکرهاست.
    نشانه بهترین امت
    قرآن خطاب به مسلمانان میفرماید:
    شما بهترین امتی هستید که برمردم ظاهرشده اید.به شرط آنکه امر به معروف و نهی از منکر کنید. امر به معروف کاری است که خدا انجام می دهد چنانکه امر به منکر کار شیطان است.
    امربه معروف یک وظیفه عمومی است.قرآن میفرماید: تمام مردان و زنان با ایمان نسبت به یکدیگر حق ولایت دارند. تا یکدیگر را به « معروف » سفازش کنندو از منکر باز دارند.
    البته همواره در قرآن امر به معروف مقدم بر نهی از منکر است . تا بفهماند کارها را از راه مثبت پیگیری کنید و تنها در جامعه انتقادکننده نباشید.
    جایگاه امر به معروف در روایات پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند:
    آمران به معروف جانشینان خدا در زمین هستند.
    حضرت علی(علیه السّلام) درنهج البلاغه می فرمایند:
    همه کارهای خیر و حتی جهاد در راه خدانسبت بامر بمعروف مثل رطوبت دهان است نسبت به آب دریا.
    حضرت علی(علیه السّلام) همچنین می فرمایند:
    امربمعروف ونهی ازمنکر برای عموم مردم یک مصلحت است ( تا انگیزه آنها را به کارهای خیر زیاد کند) و نهی از منکر برای افراد نابخردکه گرایش به انحراف در آنها زیاد است وسیلة کنترلی قوی ای است.
    حضرت امام محمدباقر(علیه السّلام) درمقام شکایت میفرمایند:
    افرادی هستند که اگرنماز.ضرری به مال یا جانشان بزند آن را ترک میکنند.همانگونه که امربمعروف و نهی از منکر را که بزرگترین شریفترین واجبات است به همین خاطررها می کنند در حدیث میخوانیم:
    بهترین دوست آنست که هنگام خلاف مانع تو شود و بدترین دوست آنستکه به تو تذکر ندهد.
    حضرت امام جعفرصادق(علیه السّلام) می فرمایند:
    بهترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند. ایشان همچنین فرموده اند:
    کسی که بتواندجلوی مفاسدرابگیرد.ولی نگیرد. گویا دوست دارد که خداوند متعال معصیت شود چنین کسی اعلام دشمنی با خدا کرده است.
    رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند:
    گروهی هستند که نه پیامبرند و نه شهید ولی مردم به مقام آنهابه خاطر امر بمعروف بدست آورده اند غبطه می خورند.


    منابع:
    1- آثار علامه شهید مرتضی مطهری
    2- سلسله درس های استاد محسن قرائتی








    چـادُرت
    شـاعِر دیوان غزَل هـاست
    !





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۴
    نوشته
    969
    صلوات
    118
    تعداد دلنوشته
    9
    مورد تشکر
    132 پست
    حضور
    84 روز 20 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست
    منتظر حضور سبزتان هستیم ...
    سلام
    خیلی ممنون از پست مفیدتون

    یک سوالی داشتم
    بعضی وقت ها اشتباهی در رفتار اطرافیانمون میبینم که اگه بهشون بگیم نه تنها مفید نمیشه بلکه بدتر تشدید هم میشه
    آیا بازم ما باید نهی کنیم ؟
    آخه بعضی مواقع احساس میکنم این نهی بیشتر از حد ما باعث میشه فرد بیشتر از اون حد در اشتباهش فرو بره و واقعاً هم میرن ، سر لج ، نپذیرفتن و ...

    تا چه حد باید نهی از منکر کرد ؟

    و سوال دیگم هم اینه که در مسائل اخلاقی نیک هم ما تا چه حد اجازه امر معروف کردن داریم ؟

    یا قائم آل محمد


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    916
    صلوات
    1900
    تعداد دلنوشته
    9
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    13 روز 12 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضـا نمایش پست


    سلام
    خیلی ممنون از پست مفیدتون

    یک سوالی داشتم
    بعضی وقت ها اشتباهی در رفتار اطرافیانمون میبینم که اگه بهشون بگیم نه تنها مفید نمیشه بلکه بدتر تشدید هم میشه
    آیا بازم ما باید نهی کنیم ؟
    آخه بعضی مواقع احساس میکنم این نهی بیشتر از حد ما باعث میشه فرد بیشتر از اون حد در اشتباهش فرو بره و واقعاً هم میرن ، سر لج ، نپذیرفتن و ...

    تا چه حد باید نهی از منکر کرد ؟

    سـلـام علـیکم

    دینی سال دوم دبیرستان شـرایط امر به معروف و نهی از منکر رو این چنین عنوان کرده بود ..

    کسی که میخواهد امر به معروف کند باید :

    بداند چیزی که شخص ترک کرده و انجام نداده از واجبات است و یا چه را انجام داده از محرمات است ! ( عالم به حلال و جرام )

    بداند که شخص گناه کار تصمیم دارد گناه خود را ادامه دهد پس اگر نداند یا گمان کند یا احتمال دهد که تکرار نمی کند امر به معروف واجب نیست ( عالم به ادامه ترک معروف و عمل به منکر )

    احتمال بدهد امر به معروف و نهی او موثر واقع می شود و اگر بداند که با تغییر روش امر به معروف و نهی او موثر واقع می شود باید سعی کند روش را تغییر دهد تا امر به معروف و نهی او دارای تاثیر باشد ( عالم به موثر بودن امر به معروف و نهی از منکر )

    و در آخر بداند که در این امر به معروف و نهی او مفسده ای نیست . پس اگر بداند یا احتمال بدهد که امر و نهی او ضرر جانی یا آبرویی یا مالی قابل توجه دارد ، واجب نیست !

    اما نکته ی مهم این هست که :


    اگر خداوند انجام یک امر به معروف یا ترک یک منکر از اموری باشد که خداوند به آن اهمیت زیاد می دهد ، مثل : اصول دین یا مذهب و حفظ قرآن مجید و احکام ضروری دین ، باید اهمیت آن را جدی تلقی کنیم و خطرات آن را تحمل کنیم و ضرر آن را بپذیریم !

    + این شرایطی بود که بنده ی حقیر اطلاع داشتم ان شاءالله اساتید مطالب بهتر و بیشتری رو در اختیار ما قرار میدهند !

    +

    در آخر هم توصیات امام خمینی (ره) در رابطه با شخصی که امر به معروف را انجام میدهد :

    در انجام آن مرتکب گناهی مانند دروغ ، توهین و تحقیر نشود

    مانند طبیعی مهربان بر خورد کند

    مصلحت مخاطب را رعایت کند

    از خودخواهی و خود ستایی بپرهیزد

    قصدش تنها رضای خداوند باشد

    خود را منزه از گناه و برتر از گناه کار نبیند

    اگر بداند و احتمال دهد که امر به معروف آن با تکرار موثر تر میشود آن را تکرار کند !

    التماس دعــآ

    یا مهـدی عج




    چـادُرت
    شـاعِر دیوان غزَل هـاست
    !





  6. #5
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    184
    مورد تشکر
    51 پست
    حضور
    5 روز 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضـا نمایش پست
    سلام
    خیلی ممنون از پست مفیدتون

    یک سوالی داشتم
    بعضی وقت ها اشتباهی در رفتار اطرافیانمون میبینم که اگه بهشون بگیم نه تنها مفید نمیشه بلکه بدتر تشدید هم میشه
    آیا بازم ما باید نهی کنیم ؟
    آخه بعضی مواقع احساس میکنم این نهی بیشتر از حد ما باعث میشه فرد بیشتر از اون حد در اشتباهش فرو بره و واقعاً هم میرن ، سر لج ، نپذیرفتن و ...

    تا چه حد باید نهی از منکر کرد ؟
    با سلام و تشکر از شما از گلبوته عزیز هم تشکر می کنیم که دقیق به مطلب اشاره کردند.

    چنانکه دوست عزیزمان اشاره کردند امر به معروف و نهی از منکر با چهار شرط بر فرد ثابت می گردد:

    1- علم به واجب یا مستحب و یا حرام بودن امور؛ یعنی شناخت معروف یا منکر به دور از شبهه، بنابراین در امور متشابه امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست.

    2- احتمال تأثیر، بنابراین اگر بداند یا احتمال قوی بدهد که اقدامش تأثیر ندارد، واجب و مستحب نیست چون بی فایده است.

    3- شخص مخاطب امر به معروف و نهی از منکر بر ادامه عمل خود اصرار داشته باشد. اما اگر نشانه ای باشد که آن کار را ترک کرده است، تکلیف ساقط می شود. چون دیگر امر به معروف و نهی از منکر بیهوده است.

    4- مفسده ای در پی نداشته باشد. اما اگر احتمال ضرر برای خود یا فردی از مسلمانان را بدهد تکلیف ساقط می شود. زیرا ضرر و اضرار در دین روا نیست. البته جست وجو جایز نیست، مانند گوش دادن برای شنیدن صدا و بو کشیدن و بررسی زیر لباس اشخاص و نظیر اینها.

    هرگاه این شرایط جمع شد و شخص مطلّع تنها بود، امر به معروف و نهی از منکر بر او واجب عینی می شود، ولی اگر دو تن بودند و یکی امر یا نهی را آغاز کرد آن دیگری اگر گمان برد که همکاری او تأثیری در زود به نتیجه رسیدن و نفوذ انزجار دارد بر او نیز واجب است، اگر نه واجب نیست؛ زیرا هدف به جای آوردن معروف و ترک منکر است.(1)

    نقل قول نوشته اصلی توسط رضـا نمایش پست
    و سوال دیگم هم اینه که در مسائل اخلاقی نیک هم ما تا چه حد اجازه امر معروف کردن داریم ؟
    امر به معروف و نهی از منکر گاهی واجب است و گاهی مستحب؛ امر به واجبات مثل امر به اصل نماز واجب و نهی از منکرات مثل نهی از دروغ و غیبت واجب است. اما امر به مستحبات و خیر و خوبی های اخلاقی، مستحب است؛ مثل‌اینکه به کسی بگوییم نماز اول وقت بخوان یا بیا برای نماز جماعت به مسجد برویم. همچنین نهی از مکروهات هم ثواب دارد. بنابراین در مستحبات و مکروهات و مسائل اخلاقی هم، امر و نهی هست ولی واجب نیست بلکه مستحب است.(2)

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________ ________________
    1. بنقل از گنجینه معارف، پایگاه اطلاع رسانی حوزه، شرایط امر به معروف و نهی از منکر، با کمی تغییر.
    2. بنقل از پایگاه http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=28416#130 با کمی تغییر.



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۴
    نوشته
    969
    صلوات
    118
    تعداد دلنوشته
    9
    مورد تشکر
    132 پست
    حضور
    84 روز 20 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ღ.Golboteh.ღ نمایش پست
    سـلـام علـیکم
    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست
    با سلام و تشکر از شما از گلبوته عزیز هم تشکر می کنیم که دقیق به مطلب اشاره کردند.
    تشکر از هر دو بزرگوار

    خیلی ممنون از پاسخ ها .

    یا قائم آل محمد


  8. #7
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    184
    مورد تشکر
    51 پست
    حضور
    5 روز 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام علیکم

    ضمن تشکر مجدد از گلبوته عزیز که مباحث مقدماتی امر به معروف و نهی از منکر را در پست 2 ارائه دادند در ادامه بحث، به برخی روایات در باره این دو فریضه و رابطه شان با مقام انسانی و جامعه دینی اشاره می کنیم:

    انسانی که آفریده شده تا خلیفه خدا روی زمین باشد باید مظهر صفات جلال و جمال خدا باشد، مسلماً خدای متعال بنحو تمام و کمال امر کننده به خوبیها و نهی کننده از بدیهاست و انسان نیز باید به این خصیصه خود را تجهیز کند. چنانکه در روایت هست: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله وسلم) فرمودند: "من امر بالمعروف و نهی عن المنکر فهو خلیفه الله فی ارضه؛ کسی که امر به معروف و نهی از منکر کند خلیفه ی خدا در زمین است. (1) و نیز انسان با انجام این فریضه به عالیترین مقامات انسانی و الهی دست خواهد یافت چنانکه گفته شده: رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: گروهی هستند که نه پیامبرند نه شهید، ولی مردم به خاطر مقام آنان که به دلیل امر به معروف به دست آورده اند ، غبطه می خورند. (2). همچنین در روایات دینی رابطه عزت و خواری انسان و جامعه انسانی منوط به برپایی یا تعطیلی این فریضه گفته شده: امام محمد باقر علیه السلام در مورد امر به معروف و نهی از منکر می فرمایند: "من نصرهما اعزه الله و من خذلهما خذله الله؛ هرکس آن دو را یاری کند خداوند او را عزت می دهد و هرکس خوارشان کند خدا او را خوار می کند." (3) چنانکه در باره عواقب ترک امر به معروف در روایات گفته شده است: رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) فرموده اند: باید امر به معروف و نهی از منکر کنید وگرنه خداوند ستمگری را بر شما مسلط می کند که نه به پیران احترام می گذارد و نه به خردسالان رحم می کند، نیکان و صالحان شما دعا می کنند ولی مستجاب نمی شود و از خداوند یاری می طلبند اما خدا به آنها کمک نمی کند و حتی توبه می کنند و خدا از گناهانشان در نمی گذرد. (4)

    همچنین امر به معروف و نهی از منکر از نشانه های دینداری گفته شده، یعنی نسبت انسان مؤمن و دیندار از رابطه اش با این فریضه الهی مشخص می شود چنانکه فرمود: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: «خداوند دشمن مومن بی دین است.» پرسیدند یا رسول الله مگر مومن، بی دین می شود؟ فرمود: «مسلمانی که امر به معروف نکند بی دین است». (5)

    آثار و برکات فردی و اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر بیشمار است اگر جامعه ایمانی به آن اهتمام داشته باشند شاهد رشد و بالندگی و تحقق جامعه ای سرتاسر خیر خواهند بود، وجود انسانها همه خیر خواهد شد و وقتی انسان اهل خیر و خوبی گشت، انسانیت شکوفا گشته جامعه گلستان خواهد شد. بدون شک، هر خیری همچون دانه های تسبیح، ریشه در خیرها و خوبی های دیگر دارد و تحقق یکی به ده ها خیر دیگر می انجامد. در روایت نیز امده است که: امام محمد باقر علیه السلام در مورد امر به معروف و نهی از منکر می فرمایند: "بها تقام الفرائض و تامن المذاهب و تحل المکاسب و ترد المظالم و تعمر الارض و یتنصف من الاعداء و یستقیم الامر؛ به وسیله آن واجبات بر پا می شود، راه ها امن می شود، کسب ها حلال می شود، مظالم ( به صاحبان اصلیش) برگردانده می شود، زمین آباد می شود، از دشمنان انتقام گرفته می شود و کارها رو به راه می شود. (6). علاوه بر اینها حضرت علی علیه السلام فرموده اند: و ما اعمال البر کلها و الجهاد فی سبیل الله عند الامر بالمعروف و النهی عن المنکر الا کنفثة فی بحر لجی. و ان الامر بالمعروف و نهی عن المنکر لایقربان من اجل و لا ینقصان فی رزق و افضل من ذلک کله کلمة عدل عند امام جائر. و تمام کارهای نیکو و جهاد در راه خدا، برابر امر به معروف و نهی از منکر چونان قطره ای بر دریای مواج و پهناور است.* و همانا امر به معروف و نهی از منکر نه اجلی را نزدیک می کنند و نه از مقدار روزی می کاهند و از همه ی اینها برتر سخن حق در پیش روی حاکمی ستمگر است. (7). این همه تاکیدات به خاطر آن است که این دو وظیفه بزرگ در حقیقت ضامن اجرای بقیه وظایف فردی و اجتماعی است و در حکم روح و جان آنها محسوب می شود و با تعطیل آنها تمام احکام و اصول اخلاقی ارزش خود را از دست می دهند. (8)

    اینها که گفتیم تنها گوشه ای از آثار و برکات این دو فریضه الهی بود که در پهنه روایات دینی به آنها اشاره شده و ضمن بیان اهمیت و ضرورت این واجب الهی، به اهل ایمان و جامعه دینی و نیز حاکمان، نسبت به آثار و تبعات منفی ترک آن دو، هشدار می دهد.

    ادامه دارد ...

    پاورقی______________________________________ _________________________
    1. تفسیر نمونه ج3 ص 38
    2. مستدرک ج 2 ص 358
    3. بحار ج 98 ص75 به نقل از میزان الحکمه.
    4. مجمع البیان ذیل آیه 104 آل عمران به نقل از تفسیر نمونه.
    5. بحار، ج 97، ص 86.
    6. فروع کافی، ج5 ، ص 56 به نقل از کتاب ده گفتار شهید مطهری.
    7. نهج البلاغه (نسخه مرحوم دشتی) /حکمت 374.
    8. تفسیر نمونه، ج3 ، ص 40 ، ذیل آیه 104 سوره ال عمران.



  9. #8
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    184
    مورد تشکر
    51 پست
    حضور
    5 روز 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام مجدد

    بدون شک یکی از آثار و پیامدهای مستقیم ترک امر به معروف و نهی از منکر در وهله ی اول متوجه خود انسان است، انسانی که در بعضی تعاریف به موجود مسئول و در بعضی دیگر به موجود نیازمند و محتاج تعریف شده و بر اساس هر دو تعریف، باید رابطه ای ناگسستنی و حساب شده با این فریضه الهی داشته باشد، از جهت مسئول بودن، انسان نمی تواند نسبت به خطا و اشتباه دیگران بی تفاوت و اهل تسامح و تساهل باشد، انسان همانگونه که نسبت به حفاظت و صیانت خود از خطا و اشتباه و دفع و رفع خطرات ناشی از آن مسئول است، به مراتب اولی نسبت به حفظ دیگران و دفع خطرات ناشی از اشتباهات دیگران که دامنگیر جامعه می شود نیز مسئول است، زیرا چنانکه گفته شده: اگر بینی که نابینا و چاه است/ اگر خاموش بنشینی گناه است. همه در برابر همدیگر مسئولیم چنانکه در حدیث شریف و منقول از رسول خدا (ص) آمده: (الا کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته)(1) و نیز از جهت نیازمندی و فقری که دارد، بی نیاز از ارشاد و راهنمایی دیگران نیست(امر به معروف و نهی از منکر) و این یک خصیصه همگانی و فطری است، هیچ بشری نمی تواند مدعی شود من بی نیاز از دیگران هستم زیرا تنها خدای متعال، بی نیاز مطلق است.

    پس اصل لزوم و ضرورت وجود امر به معروف و نهی از منکر برای انسان و جامعه، امری بدیهی، آشکار و ثابت شده است. کسانیکه با این فریضه الهی که ثابت کردیم یک ضرورت طبیعی، فطری و همگانی هم هست و عقل و عرف نیز، ضرورت آن را تأیید می کند مخالفت می ورزند در حقیقت نه تنها ناآگاهانه از ضرورت های انسانی و تکوینی خویش گریزانند و بر خلاف مسیر درک و فهم عقلا و عرف دست و پا می زنند بلکه بدلیل محروم ماندن از شناخت خویشتن خویش و حقیقتی که برایش آفریده شده اند و سردرگمی در ضلالت های زندگی مادی و دنیوی و شهوات و خواسته های نفسانی، با پس زدن این دو فریضه ی الهی که می تواند یار و مددکار ایشان در پیچ و خم گمراهی ها و وسوسه های شیطان و نفس باشد و یا تذکر و یادآوری خیر و معروف و نهی از منکر و زشتی، می تواند تلنگری به حال زار و نزارشان باشد، نیز خود را از بارقه های نور رحمت و هدایت الهی محروم می کنند. نه تنها خودشان را که با مخالفت با تحقق این فریضه الهی، فطری، عقلانی و عرفی در سطح جامعه، راه هدایت و بازگشت بسیاری را از طریق گمراهی به مسیر نورانی حق و حقیقت نیز مسدود می سازند.

    در واقع، می توان چنین نگاشت که آنها که با حقیقت امر به معروف و نهی از منکر و تحقق آن در جامعه (در همه اقسام و مراتب آن) مخالفند، تنها نام مسلمانی را یدک می کشند و در حقیقت، گرچه در ظاهر مسلمانند اما در باطن و در مقام عمل با پیروان آیینها و مکاتب سکولاری و لیبرالی و مناسک آنها بیشتر پیوند دارند. وقتی انسان حقیقت نیاز و احتیاج ذاتی و مسئول بودنش را آگاهانه و علناً مورد بی توجهی قرار داده و یا انکار کند و یا به ورطه فراموشی بسپارد ممکن است به حسب ظاهر انسان باشد (موجود راست قامت و ناطق) اما دیگر از حقیقت انسانی اش محروم و یا منسلخ گردیده است و همینطور است حکایت مسلمانی که از خیمه امن فریضه امر به معروف و نهی از منکر فاصله گرفته و در زیر خیمه لرزان و متزلزل تساهل و تسامح به معنای غربی آن پناه گرفته است.

    مسلمانان و جامعه اسلامی که روحشان با تفکرات جوامع لیبرالی و سکولاری نظیر تساهل و تسامح، آزادی بلاقید و ... آمیخته شده در خواب غفلت بسر می برند. بقول استاد علامه مصباح یزدی حفظه الله: "اگر بخواهیم از این خواب غفلت بیدار شویم باید دام «تساهل و تسامح» را پاره کنیم. اسلام دینی آسان است و سهولت و یسر دارد: یرید الله بکم الیسر؛(2) «خدا در مورد شما آسانی و سهولت را اراده کرده است»؛ اما تساهل و سهل انگاری ندارد. دین اسلام آسان است؛ اما در آنچه هست سهل انگاری و بی اعتنایی را روا نمی داند. در اسلام، چیزی به نام تساهل و تسامح وجود ندارد. الحنیفیة السهلة السمحة(3) به معنای جواز سهل انگاری نیست. اسلام دین آسانی است، اما این دین آسان را باید جدی گرفت؛ نباید اجازه داد حتی سر سوزنی در آن خدشه وارد شود. اما به هر روی، این روحیه ترویج شده است، و با ترویج آن، جوانان ما را تحت تأثیر قرار داده اند. با شعر، رمان، تئاتر و فیلمهای سینمایی و... کوشیده اند در جامعه ما این عقیده را رسوخ دهند؛ به گونه ای که کم و بیش همگان را تحت تأثیر قرار داده اند. اما باید این تار عنکبوت را پاره کرد. دین داری، غیرت، و پایبندی و تقوا، قاطعیت و جدیت می طلبد و اسلام سهل انگاری را به هیچ وجه تجویز نمی کند. اگر بخواهیم گرفتار دام شیاطین نشویم و نظام اسلامی به خطر نیفتد ابتدا باید این دام را از هم گسیخت."(4)

    البته نباید از عوامل دیگری که به فاصله گرفتن افراد انسانی و جوامع مسلمان از این فریضه ی بزرگ الهی و نیاز طبیعی و فطری انسانی انجامیده غافل ماند که از آن جمله است: ضعف و نارسایی و مشکله ای ریشه در نارسایی های فرهنگی دارد. علامه مصباح یزدی در اینباره معتقد است: "این ضعف نتیجه کارهایی است که در طول زمان و به خصوص در دوران پهلوی، صورت گرفته است، و بعضی از ما نیز در آن سهیم بوده ایم. این ضعف عبارت است از نوعی حالت بی اعتنایی در قبال کارهای دیگران. اینکه هر کسی باید به کار خود مشغول باشد و به دیگران کاری نداشته باشد؛(کار و تصمیم و اقدام دیگران به ما چه مربوط است). هر کسی باید طبق تشخیص خودش عمل کند،(چه در قالب فردی و چه حزبی) و نیازی نیست که با دیگران مشورت و همکاری کند. روحیه تک روی و عدم احساس نیاز به دیگران در انجام فعالیتها، نقص فرهنگی خطرناکی است که در جامعه ما وجود دارد. ما هیچ گاه برای انجام وظایف اجتماعی، در پی پیوستگی بیشتر و مؤثرتری نیستیم.(5) اینکه ببینیم روش اسلام ناب چیست؟ آیا همینکه تصمیمات و اقدامها گروهی و حزبی بودند صحیح و کارآمدند؟ یا بهتر است از بین دیدگاه ها و نظرات، بهترین و صائب ترین تصمیم اتخاذ شود؟ آیا کارشناسان و اهل دانش و بصیرت اولی بر تصمیم گیری اند یا هر گروه و حزبی با هر تصمیم و اقدامی؟ و ...

    پاسخ سؤالات تا حدود زیادی روشن است وقتی به قرآن و سنت رجوع می کنیم و پیروی از ثقلین، اولوالامر و اهل الذکر در زمانه حضور و غیبت به ما سفارش شده و بدیهی است در زمانه غیبت، فقهاء بالله که امناء بالله و ورثة الانبیاء هستند و مصادیق رواة احادیث اهل بیت (ع) در فرمایش معصوم هستند که فرمود: "و اما الحوادث الواقعه فارجعوا الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجة الله علیهم"(6) که البته ولایت مطلقه فقیه مصداق عینی و واقعی این سفارشات در راستای تشکیل حکومت دینی در عصر غیبت است.(7)

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________ ________________
    1. سخن مشهور بنقل از پایگاه اینترنتی پرسمان دانشجویی.
    2. بقره، 185.
    3. من لايحضره الفقيه, ج1/12, حديث16; وسائل الشيعه, ج1/152.
    4. علامه مصباح یزدی، محمد تقی، آذرخش کربلا، مبحث علل فراموش شدن وظیفه امر به معروف.
    5. همان.
    6. حر عاملي، محمد بن حسن، وسائل الشيعه، بيروت، دار الاحياء التراث العربي، ج 18، ص 101، ح 9.
    7. برای مطالعه بیشتر ر.ک: جوادي آملي، ولايت فقيه، رهبري در اسلام، نشر رجاء، 72، از ص 81 تا 189؛ جوادي آملي، ولايت فقيه، ولايت فقاهت و عدالت، مركز نشر اسراء قم، 78، از ص 391 تا 393.



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۴
    نوشته
    969
    صلوات
    118
    تعداد دلنوشته
    9
    مورد تشکر
    132 پست
    حضور
    84 روز 20 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست
    موفق باشید ...
    سلام استاد مشکور یک سوال دیگه داشتم ؟
    به زبان ساده میگم امیدوارم شما هم همینطور پاسخ بدین !

    منی که دانشجو هستم و در دانشگاه به عنوان یک پسر آیا باید حتماً به دخترای بد حجاب در مورد حجابشون که همه میدونین چطوریه باید نهی از منکر کنم ؟؟؟؟
    آخه اولاً دخترا زیادن ، دوماً من حتی خجالت میکشم که حتی به قیافه اینجور دخترا دارن نگاه کنم ، چه برسه برم نصیحت کنم و بگم حجابتون بده ( تا الان که سکوت کردیم و سعی کردیم حجاب به ذهن و چشم خودمون بدیم )
    بعدش هم روی تمام درو دیوار دانشگاه در مورد حجاب درست و ... عکس و نوشته هست ، یعنی تو تمام طبقه ها هست و ورودی غیر ممکنه ندیده و نخونده باشن ، مخصوصاً جدیداً ، یعنی خودشون میدونن که حجاب درست چیه !
    آیا حق نهی منکر و امربه معروف به گردن من هست ؟

    با تشکر

    یا قائم آل محمد


  11. #10
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    184
    مورد تشکر
    51 پست
    حضور
    5 روز 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضـا نمایش پست
    سلام استاد مشکور یک سوال دیگه داشتم ؟
    به زبان ساده میگم امیدوارم شما هم همینطور پاسخ بدین !

    منی که دانشجو هستم و در دانشگاه به عنوان یک پسر آیا باید حتماً به دخترای بد حجاب در مورد حجابشون که همه میدونین چطوریه باید نهی از منکر کنم ؟؟؟؟
    آخه اولاً دخترا زیادن ، دوماً من حتی خجالت میکشم که حتی به قیافه اینجور دخترا دارن نگاه کنم ، چه برسه برم نصیحت کنم و بگم حجابتون بده ( تا الان که سکوت کردیم و سعی کردیم حجاب به ذهن و چشم خودمون بدیم )
    بعدش هم روی تمام درو دیوار دانشگاه در مورد حجاب درست و ... عکس و نوشته هست ، یعنی تو تمام طبقه ها هست و ورودی غیر ممکنه ندیده و نخونده باشن ، مخصوصاً جدیداً ، یعنی خودشون میدونن که حجاب درست چیه !
    آیا حق نهی منکر و امربه معروف به گردن من هست ؟

    با تشکر
    سلام و تشکر از سؤال خوبتان

    امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه تعطیل بردار نیست، هر کس که واجد شرایط آن باشد در جاییکه شرایط امر به معروف و نهی از منکر را فراهم دید (که در پستهای قبلی بیان کردیم) بصورت فردی و یا گروهی واجب است وظیفه اش را انجام دهد. (1) در جای دیگر علاوه بر اینکه به همگانی بودن این وظیفه اشاره و تأکید می کند به تأثیرگذاری این فریضه نیز می پردازد.(2) یعنی اشعار می دارد که تذکر زبانی بالاخره تأثیر خود را دارد و بی شک، اگر مؤمنان در سطح جامعه و جوانان مؤمن در دانشگاه ها از همان ابتدا در انجام وظیفه شان کوتاهی و مسامحه نمی کردند و خیرخواهانه و دلسوزانه با لحاظ شرایط همین تذکر زبانی را پیگیری می کردند کار به اینجا نمی کشید که منکر بطور وسیعی در جامعه گسترش یابد و دایره معروف محدود و محدودتر شود. البته هنوز هم راه بسته نیست اگر افراد مؤمن در هر جایگاه و مقامی که هستند مسئولانه، آگاهانه و دلسوزانه بصورت فردی و یا گروهی این مهم را پیگیری کنند، می توانیم به سمت و سوی جامعه ای سالم تر حرکت کنیم. البته لازم بذکر است که منکر در جامعه فقط بی حجابی و بدحجابی نیست بلکه مؤمنان باید به همه شئون معروف و منکر در جامعه توجه داشته و در قبال آنها احساس مسئولیت کنند. (3)

    نتیجه ای که از این بحث حاصل می شود اینکه شما در هر حیطه و جایگاهی که هستید چه به صورت فردی و چه با کار گروهی با لحاظ شرایط، به تذکر لسانی، فرهنگ سازی و بالا بردن آگاهی های جامعه نسبت به آثار و برکات ارزشهای الهی و معروفها و خطرات و مضرات ضدارزشها و منکرات اقدام کنید قطعاً علاوه بر اینکه مأجور هستید قدمهای شما در راه بسترسازی تحقق ارزشها و دفع و رفع ضدارزشها و منکرات مؤثر واقع خواهد شد. ان شاء الله

    البته در لزوم، نحوه، شرایط، عوامل و گستره ی امر بمعروف در جامعه، نظرات مراجع عظام تقلید تا حدودی متفاوت و حاوی نکات و ظرائفی است که برای همین منظور می توانید از دفتر مرجع تقلیدتان استفتاء نموده و یا با معرفی مرجع تقلیدتان، در همین تایپیک نظر ایشان را دریافت کنید.

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________ _____________
    1. رهبر معظم انقلاب در اینباره می فرماید: "همه جا ، جای نهی از منکر است. یک دانشجو هم ، در محیط درس ، می تواند نهی از منکر کند، یک کارمند شریف هم ، در محیط کار خود ، می تواند نهی از منکر کند ، یک کاسب مومن هم ، در محیط کار خود ، می تواند نهی از منکر کند، یک هنرمند هم ، با وسایل هنری خود می تواند نهی از منکر کند. روحانیون در محیط های مختلف ... نمی شود این واجب بزرگ الهی را در دایره های کوچک، محدود کرد. کار هم، کارِ همه است. این طور نیست که مخصوص عده خاصی باشد."بیانات حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با علما و روحانیون درمورخه ۷/۵/۷۱
    2. "البته من عرض می کنم – قبلاً هم گفته ام – در جامعه اسلامی ، تکلیف عامه مردم امر به معروف و نهی از منکر با لسان است ؛ با زبان . اگر کار به برخورد بکشد ، آن دیگر تکلیف مسئولین است. آنها باید وارد شوند. اما امر به معروف و نهی از منکر زبانی ، مهمتر است. چیزی که جامعه را اصلاح می کند ، همین نهی از منکر زبانی است. آن آدم بد کار ، آن آدم خلافکار ، آن آدمی که اشاعه فحشا می کند،آن آدمی که قبح گناه را از جامعه می خواهد ببرد، مردم باید به او بگویند. ۱۰ نفر ،۱۰۰ نفر ، ۱۰۰۰ نفر! افکار عمومی روی وجود و ذهن او باید سنگینی کند. این، شکننده ترین چیزهاست."فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان گردانها ودسته های عاشورای نیروی مقاومت بسیج در مورخه ۲۲/۴/۷۱.
    3. رهبر معظم انقلاب در اینباره می فرماید: گناهکار هم فقط بد حجاب نیست ؛ که بعضی فقط به مسئله بد حجابی چسبیده اند. این ، یکی از گناهان است؛ و از خیلی از گناهان کوچکتر است ، خلافهای فراوانی از طرف آدمهای لاابالی در جامعه وجود دارد ؛ خلافهای سیاسی ، خلافهای اقتصادی ، خلاف در کسب و کار ، خلاف در کار اداری ، خلاف های فرهنگی ، اینها همه خلاف است ، کسی غیبت می کند ، کسی دروغ می گوید ، کسی توطئه می کند ، کسی مسخره می کند ، کسی کم کاری می کند ، کسی ناراضی تراشی می کند ، کسی مال مردم را می دزدد ، کسی آبروی مردم را بر باد می دهد . اینها همه منکر است . در مقابل این منکرها ، عامل بازدارنده ، نهی است ؛ نهی از منکر . بگوئید «آقا نکن» ،این تکرار «نکن» ، برای طرف مقابل ، شکننده است.

    ویرایش توسط مشکور : ۱۳۹۵/۰۲/۲۲ در ساعت ۱۶:۰۸


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود