جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: توجیه گناه

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 2 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    توجیه گناه






    پرسش:
    توجیه گناه چیست؟


    پاسخ:
    در واقع یکی از ترفندهایی که شیطان برای گمراه کردن انسان به کار می برد مساله «توجیه گناه» است.
    زینت دادن ذنوب و توجیه کردن گناهان، یکی از تکنیک ‏های مؤثر شیطان است که صورت واقعی گناهان را عوض کرده و به شیوه های مختلف آن ها را تزئین می‏ کند. خداوند در قرآن می فرماید: «وَ إِذْ زَيَّنَ لَهُمُ ٱلشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ وَ قَالَ لاَ غَالِبَ لَكُمُ ٱلْيَوْمَ مِنَ ٱلنَّاسِ وَ إِنِّي جَارٌ لَّكُمْ فَلَمَّا تَرَآءَتِ ٱلْفِئَتَانِ نَكَصَ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ وَ قَالَ إِنِّي بَرِيۤءٌ مِّنْكُمْ إِنَّيۤ أَرَىٰ مَا لاَ تَرَوْنَ إِنَّيۤ أَخَافُ ٱللَّهَ وَٱللَّهُ شَدِيدُ ٱلْعِقَاب»؛ [ياد كن] هنگامى را كه شيطان اعمال آنان را برايشان تزئین کرد و گفت امروز هيچ كس از مردم بر شما پيروز نخواهد شد و من پناه شما هستم. پس هنگامى كه دو گروه يكديگر را ديدند [در قیامت، شیطان و گناهکاران یکدیگر را دیدند] شيطان به عقب برگشت و گفت: من از شما [گناهکاران] بيزارم من چيزى را مى‏ بينم كه شما نمى‏ بينيد من از خدا بيمناكم و خدا سخت‏ كيفر می دهد.(1)
    باید بدانیم که توجیه گناه (اعم از توجیهات سیاسی، اقتصادی، روانی، فرهنگی) از خود گناه بدتر است، چون برای خود گناه می‌گوییم: خدایا بد كردم ولی با توجیه گناه می‌گوییم: خدایا بد نكردم، و حق را به خود می دهیم و لذا در صدد اصلاح بر نمی آییم.
    توجیه کردن گناه، گناه را عادی می کند و جامعه را به انجام گناه تشویق می کند و زشت را زیبا جلوه می دهد. قابل توجه است که توجیه کنندۀ گناه بر گناه خود سر پوش می گذارد بنا بر این نه تنها که در راه توبه نیست بلکه او را در انجام گناه راسخ تر و جدّی تر می کند. توجیه گناه یک بلا و بیماری بوده و به صورت های مختلفی بروز می کند.
    هر قدر گناه سنگین باشد، به سنگینى توجیه گناه نیست، چرا که گنهکار معترف به گناه، غالباً به سراغ توبه مى رود؛ اما مصیبت، زمانى شروع مى شود که پاى توجیه گرى‌ها در میان آید، که نه تنها راه توبه را به روى انسان مى بندد، بلکه، او را در گناه راسخ تر و جرى تر مى سازد.
    در تفسیر نمونه در این زمینه آمده:
    این توجیه گرى، گاه براى حفظ آبرو و جلوگیرى از رسوائى در برابر مردم است، اما از آن بدتر، زمانى است که براى فریب وجدان صورت گیرد.
    این توجیه گرى، مطلب تازه اى نیست، و نمونه‌هاى مختلف آن را در تمام طول تاریخ بشر، مى توان یافت، که چگونه جنایت کاران بزرگ تاریخ، براى فریب خود یا دیگران، دست به توجیهات مضحکى مى زدند که هر انسانى را غرق تعجب مى کند.
    قرآن مجید که درس بزرگ تربیت و انسان سازى است، در این باره بحث‌هاى فراوانى دارد که در ذیل به نمونه‌هایى از آن اشاره مى کنیم:
    1. مشرکان عرب براى توجیه شرک خود، گاه متوسل به رسم نیاکان مى شدند و مى گفتند: «إِنّا وَجَدْنا آباءَنا عَلى أُمَّة وَ إِنّا عَلى آثارِهِمْ مُقْتَدُونَ»؛ ما پدران خود را بر آئینى یافتیم و به آثار آنان اقتدا مى کنیم.(2)
    و گاه به نوعى جبر متوسل شده مى گفتند: «لَوْ شاءَ اللّهُ ما أَشْرَکْنا وَ لا آباؤُنا»؛ اگر خدا مى خواست، نه ما مشرک مى شدیم و نه پدران ما.(3)
    2. گاه مؤمنان ضعیف الایمان براى فرار از جنگ، خدمت پیامبر (صلى الله علیه وآله) مى آمدند، و به این عنوان که خانه‌هاى ما در و دیوار درستى ندارد و آسیب پذیر است، صحنه را خالى مى کردند: «وَ یَسْتَأْذِنُ فَرِیقٌ مِنْهُمُ النَّبِیَّ یَقُولُونَ إِنَّ بُیُوتَنا عَوْرَةٌ وَ ما هِیَ بِعَوْرَة إِنْ یُرِیدُونَ إِلاّ فِراراً»؛ و گروهى از آنان از پیامبر اجازه مى خواستند و مى گفتند: خانه‌هاى ما بى حفاظ است!، در حالى که بى حفاظ نبود؛ آنها فقط مى خواستند (از جنگ) فرار کنند.(4)
    3. گاه به این بهانه، که اگر ما به جنگ رومیان برویم، ممکن است زیبا رویان رومى، دل ما را بربایند، و به حرام بیفتیم! اجازه عدم شرکت در جنگ را از پیامبر (صلى الله علیه وآله) مى خواستند: «وَ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ ائْذَنْ لِی وَ لا تَفْتِنِّی»؛ بعضى از آن ها مى گویند: به ما اجازه ده (تا در جنگ شرکت نکنیم) و ما را به گناه نیفکن.(5)
    4. و گاه به این عنوان که اموال و زن و فرزند، ما را گرفتار و به خود مشغول ساخته، گناه بزرگ فرار از اطاعت فرمان پیامبر (صلى الله علیه وآله) را توجیه مى کردند.
    5. شیطان نیز با یک مقایسه غلط، نافرمانى صریح خود را در برابر خداوند توجیه کرد گفت: «من از او بهترم؛ مرا از آتش آفریده اى و آدم را از گل»! چگونه ممکن است موجودى شریف تر براى موجودى پست تر سجده کند!: «أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِی مِنْ نار وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِین»(6)
    6. در عصر جاهلیت نیز، براى توجیه جنایت بزرگ «فرزند کُشى» مى گفتند: از این مى ترسیم که در جنگ‌ها دختران ما به دست دشمنان بیفتند، غیرت ناموسى ما ایجاب مى کند که نوزادان دختر را زیر خاک پنهان کنیم!، و گاه مى گفتند: اگر فرزندانمان زنده بمانند، قادر بر تأمین زندگى آن ها نیستیم.(7)
    حتى از بعضى از آیات قرآن بر مى آید که، گناهکاران براى توجیه گناهان خود، در قیامت نیز به امورى متشبث مى شوند، از جمله این که: «پروردگارا! ما از سران و بزرگان خود اطاعت کردیم و ما را گمراه ساختند، و به جاى ما تصمیم گرفتند»: «رَبَّنا إِنّا أَطَعْنا سادَتَنا وَ کُبَراءَنا فَأَضَلُّونَا السَّبِیلاَ»(8)
    خلاصه این که بلاى «توجیه گرى»، بلائى است فراگیر که گروه عظیمى از مردم، اعم از عوام و خواص را در برگرفته، و خطر بزرگ آن این است که راه‌هاى اصلاح را به روى گنهکاران مى بندد، و گاه واقعیت‌ها را حتى در نظر خود انسان دگرگون جلوه مى دهد.
    بسیارند کسانى که «ترس و جبن» خود را به عنوان «احتیاط»، «حرص» را به «تأمین آینده»، «تهور» را به «قاطعیت»، «ضعف نفس» را به «حیا»، «بى عرضگى» را به «زهد»، «ارتکاب حرام» را به «کلاه شرعى»، «فرار از زیر بار مسئولیت» را به «ثابت نبودن موضوع» و «ضعف‌ها و کوتاهى‌ها» ى خود را به «قضا و قدر» توجیه مى کنند، و چه دردناک است که انسان با دست خود، راه نجات را به روى خود ببندد.
    گر چه این مفاهیم هر کدام در جاى خود معنى صحیحى دارد، ولى اشکال در این است که آن را تحریف کرده، و نتیجه وارونه مى گیرند، و چه زیان‌هاى عظیمى که از این رهگذر، به جوامع بشرى و خانواده‌ها و افراد رسیده است.(9)
    و باید بدانیم که گناه، گناه است و این توجیهات نمی تواند تغییری در ماهیت گناه ایجاد کند.
    مساله رزق و روزی در دست خداست. گاهی اوقات ممکن است با توجیهات اقتصادی گناهی را انجام دهیم و مالی را به دست آوریم ولی مطمئن باشیم، چون این اموال روزی ما نبود در یک حادثه ای آن را از دست خواهیم داد.

    ________
    (1) الانفال/ 48.
    (2) زخرف/ 23.
    (3) انعام/ 148.
    (4)احزاب/ 13.
    (5) توبه/ 49.
    (6) اعراف/ 12.
    (7) اسراء/ 31.
    (8) احزاب/ 67.
    (9) تفسیر نمونه، جلد 22، صفحه 53.




    لینک اصلی



  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود