جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حس انتقام جویی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 7 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    حس انتقام جویی





    پرسش:
    1. آیا حس انتقام جویی رذیله اخلاقی است؟ اگر اینطور است پس چرا خداوند قصاص را قرار داده و آیا قصاص انتقام گیری نیست؟
    2. آیا هیچ راه بهتری از قصاص برای پیشگیری از جرم وجود ندارد؟
    3. در آیه مربوط به قصاص اشاره شده که در قصاص حیات است، پس هدف غایی تربیت است نه مجازات. امّا اگر در قصاص حیاتی وجود نداشته باشد چه؟ بنا بر این باید تحقیق و بررسی انجام شود که آیا نتیجه اجرای این حکم، کاهش میزان جرائم خواهد بود؟

    پاسخ:
    1. تشريع قصاص هيچ گونه ارتباطى با مساله انتقام‏ جويى ندارد، زيرا انتقام اغلب به معنى فرونشاندن آتش غضب به خاطر يک مساله شخصى است، در حالى كه قصاص به منظور پيشگيرى از تكرار ظلم و ستم بر اجتماع است و هدف آن عدالت خواهى و حمايت از ساير افراد بى‏ گناه مى‏ باشد. لذا خداوند در آیه 179 سوره بقره می فرماید: «وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»؛ در قصاص، زندگی و حیات است ای اهل خرد و دانش، شاید پرهیزگار شوید.(1)
    تلافی بدی به معنای قصاص کردن، تنها در مورد قتل و آسیب وارد کردن به اعضای بدن مثل چشم و گوش و یا مجروح کردن اعضا ی بدن مجاز است و آن هم باید از طریق حاکم شرع و مجاری قانونی اعمال گردد و نمی توان شخصا به آن اقدام کرد، و گرنه منجر به هرج و مرج و آشوب در اجتماع می گردد. اما تلافی بدی دیگران از نظر اخلاقی کار ناپسندی است و نشانگر روح کوچک و کم ظرفیت است.
    در روایات فراوانی تاکید شده که نه تنها نباید بدی دیگران را با بدی جبران کنیم بلکه باید مانند مردان بزرگ و بندگان خاص خداوند، بدی را با خوبی جواب دهیم و این شیوه و روش اولیای الهی و پاکان بوده است. تلافی بدی تنها در موردی مجاز است که با انجام گناه و محرمات و زیر پا گذاشتن حدود الهی همراه نباشد.
    2. بله، عفو و گذشت بهتر از قصاص است. البته در صورتی که ظالمی را بر ظلمِ خود گستاخ و جسور نکند. در ادامه آیه قصاص به این مطلب اشاره شده است «وَ مَن تَصَدَقَ بِهِ فَهُوَ کَفّارَة لَهُ»؛ کسی که از آن بگذرد، کفاره ای برای گناهانش می باشد.(2)
    بطور مثال شخصی را فرض کنید که دزدی کرده، طبیعتا (با شرایط خاص خودش) حکم این فرد قطع کردن دست است! به نظر من راه حل های زیر معقول تر هستند: اگر این فرد فقیر و محتاج بوده، دولت موظف است از پول نفت و بیت المال او را بی نیاز کند؛ اگر این فرد روان پریش بوده باید روانشناس به کمک حل بیماری این فرد بیاید؛ اگر با دزدی قصد انتقام جویی داشته باید دادگاه و قاضی این مساله را بررسی کند.
    اگر شما می دانستید که قطع کردن دست دزد، در دین مبین اسلام چه شرایطی دارد، حکم قتلش را صادر می کردید.
    شرایط قطع دست دزد حدود 26 شرط است از جمله این که:
    1. بالغ باشد.
    2. عاقل باشد.
    3. با اختیار دزدى کرده و او را مجبور نکرده باشند.
    4. مضطر نباشد، مثل کسى که در زمان قحطى براى سدّ جوع و نجات از مرگ مجبور شده است از انبار غذا سرقت کند.
    5. چیزى را که دزدیده، در انبار یا صندوق و جاى دربسته بوده و قفل را شکسته باشد. اگر کس دیگرى قفل و در را شکسته باشد و فرد از آن جا چیزى دزدیده، دست او قطع نمى‏ شود.
    6. خود دزد آن چیز را از محلى که مال در آن جا بوده، خارج کند، پس اگر به وسیله طناب آن شى‏ء را ببندد و خودش بیرون باشد و آن را ببرد، حدّ بر او جارى نمى ‏شود.
    7. دزد، پدر مال بُرده نباشد، یعنى اگر پدر از مال پسرش دزدى کرد، دست پدر را قطع نمى ‏کنند.
    8. مخفیانه قفل و در را بشکند و مال را بدزدد، پس اگر آشکارا و در جلوى چشم افراد باشد، حکم قطع ید بر او جارى نمى ‏شود.
    و ...
    وقتى همه شرایط جمع شد و دزدى با اقرار سارق و یا شهادت دو نفر عادل ثابت شد، تازه موقعی است که حدّ جارى مى‏ شود.
    کسی که درباره دین اسلام خوب تحقیق کرده باشد، و آن را حق و از جانب خداوند بی نقص یافته باشد، نیازی به تحقیق تک تک احکام الهی ندارد تا یقین به حقانیت آن بکند. حقانیت دین از راه دیگری اثبات می شود نه از اثرات برخی از احکام دین.
    اما از باب نمونه در کشور عربستان که این حکم اجرا می شود (البته ما قبول نداریم که تمام شرایط آن را رعایت کرده باشند ولی در هر صورت) آمار دزدی بسیار ضعیف است تا حدی که شما چمدان های زوار را در کنار کوچه و بازار می بینید و کسی به آن تعدی نمی کند.
    این هم که می گویند کسی که دستش قطع شده سربار جامعه می گردد، اگر به شرایطی که برای قطع دست دزد ذکر شد توجه داشته باشید، متوجه خواهید شد که او قبل از این که دستش قطع شود سربار جامعه بود و با قطع دست، عبرت جامعه گشت.
    3. «در قصاص حیات وجود دارد» به این معناست که از بین بردن افراد مزاحم و خطرناک گاه بهترین وسیله برای رشد و تکامل اجتماع است، در این گونه موارد، مساله قصاص، ضامن حیات و ادامه بقا می ‏باشد، شاید از این رو قصاص به عنوان غریزه در نهاد انسان گذارده شده است.
    نظام طب، کشاورزی، دامداری همه و همه روی این اصل عقلی (حذف موجود خطرناک و مزاحم) بنا شده زیرا می‏ بینیم به خاطر حفظ بدن، عضو فاسد را قطع می‏ کنند، و یا به خاطر رشد و نمو گیاه، شاخه‏ های مضر و مزاحم را می‏ بُرند. کسانی که کشتن قاتل را فقدان فرد دیگری می‏ دانند تنها دید انفرادی دارند. اگر صلاح اجتماع را در نظر بگیرند و بدانند اجرای قصاص چه نقشی در حفاظت و تربیت سایر افراد دارد در گفتار خود تجدید نظر می‏ کنند.
    هدف از قصاص همان طور که قرآن تصریح می‏ کند حفظ حیات عمومی اجتماع و پیشگیری از تکرار قتل و جنایات است، بعضی زندان را برای مجازات پیشنهاد می کنند، مسلما زندان نمی‏ تواند در برخی موارد اثر قابل توجهی داشته باشد، و به همین دلیل در کشورهایی که حکم اعدام لغو شده در مدت کوتاهی آمار قتل و جنایت فزونی گرفته، به خصوص اگر حکم زندانی افراد ـ طبق معمول ـ در معرض بخشودگی باشد که در این صورت جنایتکاران با فکری آسوده‏ تر و خیالی راحت‏ تر دست به جنایت می‏ زنند.
    آن کسی که در قصاص، حیات نمی بیند باید دلیل بیاورد.

    ________
    (1) بقره/ 179.
    (2) مائده/ 45.




    لینک اصلی


  2. تشکرها 2


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. نمایی خاص از حرم امام رضا (عکس)
    توسط آساره در انجمن تصاویر دیدنی
    پاسخ: 15
    آخرين نوشته: ۱۳۹۵/۰۲/۲۳, ۰۹:۴۱
  2. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۸/۲۱, ۱۹:۰۱
  3. آمارهایی از حرم امام رضا(ع) که نمی دانستید
    توسط آساره در انجمن اخبار قرآنی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۲۶, ۱۶:۴۳
  4. جلوه هایی از رهبری حضرت آیت الله خامنه ای
    توسط دايي حسن در انجمن انقلاب اسلامی
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۱۸, ۱۲:۳۶

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود