صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ◔◡◔ دو شرط مهم در اجابت دعا (خلاصه معارف جزء دوم قرآن کریم)◔◡◔

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۵
    نوشته
    252
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 7 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما ◔◡◔ دو شرط مهم در اجابت دعا (خلاصه معارف جزء دوم قرآن کریم)◔◡◔




    فراز اول: فَاسْتَبِقُواْ الْخَیرَْاتِ (148- بقره)
    توصیه قرآن کریم در انجام امور خیر و عمل صالح، ابتدا حرکت است(1) و بعد سرعت است(2) و سپس سبقت.
    حرکت، همان عمل کردن به کارهای خیر است که تمام عبادت‌های مستحب و واجب را در بر می‌گیرد و متصف شدن به فضایل اخلاقی را شامل می‌شود.
    سرعت در این امور هم به این است که هرگاه زمینه انجام آن فراهم شد، بدون فوت وقت آن کار عملی شود. امام باقر علیه‌السلام مرتب سفارش می‌کردند: «إِذَا هَمَمْتَ بِخَیْرٍ فَبَادِرْ فَإِنَّکَ لَا تَدْرِی مَا یَحْدُثُ» هنگامی که تصمیم به کار خیری گرفتی فوراً آن را انجام بده و آن را به بعد موکول نکن؛ چون نمی‌دانی بعد چه می‌شود.(3)
    سبقت که به معنای پیشی گرفتن است به دو صورت واقع می‌شود یکی در اصل انجام است که فرد از دیگرانی که آن‌ها نیز داوطلب آن کار خیر هستند پیشی گرفته و مثلاً زودتر از آن‌ها دست به جیب شده و مشکل نیازمندی را به میزان توان خودش برطرف می‌سازد. دیگری سبقت در کمیت آن کار خیر است؛ به این شکل که فرد از دیگرانی که آن‌ها هم عامل به کار خیر یا دارای فضیلت اخلاقی‌اند گوی سبقت را ربوده و از آن‌ها متواضع‌تر، صبورتر و مانند آن است.
    قرآن کریم چنین مؤمنانی را به مقام قرب الهی بشارت می‌دهد و می‌فرماید: «السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ*أُوْلَئکَ الْمُقَرَّبُونَ»(4)


    (1) آیه 51 سوره مؤمنون
    (2) آیات 114و133 سوره آل عمران
    (3) الکافی ج2ص142
    (4) آیات 10-11 سوره واقعه

    قرآن ! من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگی ساخته ام
    که هر وقت در کوچه مان آوازت بلند می شود
    همه از هم می پرسند ” چه کس مرده است ؟ “

    چه غفلت بزرگی که می پنداریم خدا ترا برای مردگان ما نازل کرده است .


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,910
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    835 پست
    حضور
    98 روز 3 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط majhool نمایش پست
    «السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ*أُوْلَئکَ الْمُقَرَّبُونَ»(4)
    سلام من شنیدم زمانی که فرشتگان روح مومنان را به بهشت می برند از یکدیگر سبقت می گیرند این جا تفسیر جور دیگه است؟


    ◔◡◔ دو شرط مهم در اجابت دعا (خلاصه معارف جزء دوم قرآن کریم)◔◡◔


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۵
    نوشته
    252
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 7 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فراز دوم: وَ لَنَبْلُوَنَّکُم بِشیَ‌ْءٍ مِّنَ الخَْوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابرِِینَ(155- بقره)
    جهان، صحنه آزمون الهی است. کسی وارد بهشت نمی‌شود مگر آنکه با موفقیت این آزمون‌ها را که پیشینیان هم به آن آزموده شدند یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته و سربلند بیرون آید. در همین سوره می‌خوانیم: أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَأْتِکُم مَّثَلُ الَّذِینَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِکُم مَّسَّتهُْمُ الْبَأْسَاءُ وَ الضَّرَّاءُ (214- بقره) آیا گمان کردید داخل بهشت می‌شوید بی آنکه حوادثی همچون حوادث سخت گذشتگان به شما برسد؟ همان‌ها که شدائد و زیان‌های فراوان به آن‌ها رسید.آیه مورد بحث به شکلی جزئی‌تر به آن ناملایمات پرداخته و با بیان دقیق ترآسیبهایی که برای امتحان بشر، همواره در زندگی او رخ می‌دهند را بیان می‌کند: «به طور قطع ما همه شما را با اموری همچون ترس و گرسنگی و زیان مالی و جانی و کم شدن فرزندان(5) یا میوه‌ها(6) آزمایش می‌کنیم.» آنان که در این آزمایش‌ها صبر سازنده، پیشه ساختند؛ اهل هدایتند و درود و رحمت الهی روزی آن‌ها می‌شود.(7)
    (5) المیزان ج1ص353(6) نمونه ج1ص525(7) آیه 157 سوره بقره

    قرآن ! من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگی ساخته ام
    که هر وقت در کوچه مان آوازت بلند می شود
    همه از هم می پرسند ” چه کس مرده است ؟ “

    چه غفلت بزرگی که می پنداریم خدا ترا برای مردگان ما نازل کرده است .


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۵
    نوشته
    252
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 7 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سنت‌هایی که کورکورانه تکرار می‌شود

    فراز سوم: وَ إِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُواْ مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَیْنَا عَلَیْهِ ءَابَاءَنَا أَ وَ لَوْ کاَنَ ءَابَاؤُهُمْ لَا یَعْقِلُونَ شَیًْا وَ لَا یَهْتَدُونَ(170- بقره)
    این آیه، رفتار کسانی که کورکورانه از سنت گذشتگان خود پیروی می‌کنند را خطایی بس بزرگ می شمارد و برای بیدار کردن وجدان خفته آن‌ها چنین می‌گوید: اگر نیاکان آن‌ها دانشمندان صاحب نظر و افراد هدایت یافته‌ای بودند جای این بود که از آن‌ها تبعیت شود؛ اما وقتی آن‌ها مردمی نادان و بی سواد و موهوم‌پرست بودند پیروی آن‌ها چه معنایی خواهد داشت؟ آیا این کار، مصداق تقلید جاهل از جاهل نیست؟!(8)تنها تقلید و تبعیتی که عقل می‌پذیرد و نقل دستور می‌دهد(9) تقلید جاهل از عالم است. مانند تبعیت بی چون و چرایی که بیمار نسبت به دستورات پزشک دارد یا تبعیتی که جاهل به احکام شرعی از سخنان عالم به احکام شرعی دارد.
    غیر از این را نه عقل می‌پذیرد و نه نقل اجازه می‌دهد؛ مانند پیروی جاهل از جاهل یا عالم از جاهل. کاری که مصداق این نوع تقلیدها باشد از نظر قرآن مردود است و داشتن عناوینی مانند میراث فرهنگی هم نمی‌تواند رنگ صحت و حقیقت به این پیروی غلط و باطل بزند؛ خواه این کار بت پرستی باشد، خواه چهارشنبه سوری.

    (8) نمونه ج1ص576
    (9) «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ » آیه 43 سوره نحل

    قرآن ! من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگی ساخته ام
    که هر وقت در کوچه مان آوازت بلند می شود
    همه از هم می پرسند ” چه کس مرده است ؟ “

    چه غفلت بزرگی که می پنداریم خدا ترا برای مردگان ما نازل کرده است .


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۵
    نوشته
    252
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 7 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تقوا مهم‌ترین اثر و شاخص قبولی روزه

    فراز چهارم: یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلیَ الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ(183- بقره)
    بنا بر نظر علامه طباطبایی (ره)(10) این آیه مقدمه ایست برای اعلام حکم وجوب روزه که در دو آیه بعد(11) می‌آید. آنچه در این آیه آمده و از اهمیت بالایی هم برخوردار است بیان اثر روزه است.عبارت لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ که در پایان آیه آمده است در حقیقت اشاره به اثری است که روزه بر روح و جان آدمی می‌گذارد. تقوا به زبان ساده، یعنی حالتی در انسان که او را از گناه باز دارد. تقوا همان حال خوشی است که روزه داران ماه خدا آن را در ایام پایانی ماه رمضان به خوبی احساس می‌کنند. حال خوشی که انسان رغبتی به گناه نداشته بلکه از آن متنفر است و در عوض به عبادات، خصوصاً قرائت قرآن و خواندن دعا بسیار رغبت دارد.نکته دیگر اینکه این اثر، ملاک خوبی برای نمره دادن به روزه است. هر کس به خود مراجعه کند و با توجه به تأثیری که روزه در تقوا سازی او داشته است به روزه خود نمره دهد و بداند که این کار، عمل به توصیه امیرالمؤمنین علیه‌السلام است که فرمود: حَاسِبُوا أَنْفُسَکُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا عملکرد جان خود را محاسبه کنید قبل از آنکه در قیامت آن را به حساب کشند.(12)


    (10) المیزان ج2ص5
    (11) « فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشهَّْرَ فَلْیَصُمْهُ » آیه 185 سوره بقره
    (12) غررالحکم ص236 حدیث4741

    قرآن ! من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگی ساخته ام
    که هر وقت در کوچه مان آوازت بلند می شود
    همه از هم می پرسند ” چه کس مرده است ؟ “

    چه غفلت بزرگی که می پنداریم خدا ترا برای مردگان ما نازل کرده است .


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۵
    نوشته
    252
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 7 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دو شرط مهم در اجابت دعا

    فراز پنجم: وَ إِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنیّ‌ِ فَإِنیّ‌ِ قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ (186- بقره)
    هنگامی که بندگانم از تو سراغ مرا می‌گیرند، همانا من نزدیکم؛ دعای دعا کننده‌ای که مرا بخواند اجابت می‌کنم. در این آیه، خداوند متعال با مقید کردن وعده اجابت به «إِذا دَعانِ»، دو شرط مهم در دعا را به ما گوشزد می‌کند:یکی اینکه دعا باید حقیقتاً دعا باشد. «أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ» مانند آن است که بگوییم: عالم را احترام کن در صورتی که عالم باشد. این جمله یعنی آن عالمی را احترام کن که حقیقتاً عالم باشد و به علم خود عمل کند. جمله إِذا «دَعانِ» نیز می‌فهماند که وعده اجابت در مورد دعایی است که حقیقتاً دعا باشد یعنی قلب دعاکننده آن با زبانش موافق باشد؛ چون دعای حقیقی آن دعائی است که قبل از زبان سر، زبان قلب و فطرت که دروغ در کارش نیست آن را بخواهد.دوم اینکه فرمود «دَعَانِ؛ مرا بخواند». دعایی وعده اجابت دارد که دعاکننده واقعاً آن را از خدا بخواهد؛ پس اگر کسی به زبان، خدا را خواند و در دل، امیدش به اسباب عادی و امور وهمی بود چنین کسی خدا را به دل نخوانده و شرط اجابت دعا را رعایت نکرده است.(13)

    (13) المیزان ج2ص33

    قرآن ! من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگی ساخته ام
    که هر وقت در کوچه مان آوازت بلند می شود
    همه از هم می پرسند ” چه کس مرده است ؟ “

    چه غفلت بزرگی که می پنداریم خدا ترا برای مردگان ما نازل کرده است .


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    4,100
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    41 روز 19 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    0
    گالری
    171



    نقل قول نوشته اصلی توسط شقایق نمایش پست


    سلام من شنیدم زمانی که فرشتگان روح مومنان را به بهشت می برند از یکدیگر سبقت می گیرند این جا تفسیر جور دیگه است؟

    از اعجاز قرآن کریم همین است که یک وجهی نیست. وآیات ممکن است مفاهیم زیادی داشته باشند و در عین حال هرکدام هم درست هستند. پرده برداری از نکات پنهان را تفسیر گویند.

    ویرایش توسط کیمیای محبت : ۱۳۹۵/۰۲/۲۷ در ساعت ۱۶:۵۹


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,910
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    835 پست
    حضور
    98 روز 3 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    سلام ولی چیزی که دراصل هست السابقون السابقون درمعنی اول به فرشتگانی اطلاق می شود که برای بردن روح مومنان که بهشتی شده اند به بهشت از یکدیگر سبقت می گیرند و دوست دارند زودتر دوستان خدا به پاداش نیک خوبشان برسند.

    معانی دوم هم درست است که آورده شده ولی معنی اول اولویت دارد.

    والله اعلم

    ◔◡◔ دو شرط مهم در اجابت دعا (خلاصه معارف جزء دوم قرآن کریم)◔◡◔


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط شقایق نمایش پست
    سلام من شنیدم زمانی که فرشتگان روح مومنان را به بهشت می برند از یکدیگر سبقت می گیرند این جا تفسیر جور دیگه است؟
    با سلام و عرض ادب
    مرحوم علامه ، علاوه بر اینکه نظر خودشان را در خصوص "سابقون" بیان میکنند به وجوه مختلف و نظر مفسرین در باره "سابقون"هم می پردازند که هیچ یک دلالت برسبقت فرشتگان در صعود روح مومنین ندارد :
    "بـعـضـى گـفـتـه انـد : مـنـظـور سـبـقـت گـيـرنـدگـان بـه هـر عمل و اعتقادى است كه خدا بدان دعوت كرده.
    بعضى ديگر گفته اند: منظور كسانى هستند كه به ايمان و اطاعت سبقتى خستگى ناپذير دارند، و در آن كاهلى ندارند.
    بـعـضـى ديـگـر گـفـتـه انـد: مـنـظـور انـبـيـاء (عـليـهـم السـلم) هـسـتـنـد كـه پـيـشـگامان اهل هر دين هستند
    بـعـضـى ديگر گفته اند: مراد مؤمن آل فرعون و حبيب نجار است كه داستانش در سوره يس آمـده، و نـيـز عـلى (عليه السلام) اسـت كـه در ايـمـان بـه رسول خدا از ديگران سبقت داشت، و از آنان افضل بود.
    بـعضى ديگر گفته اند: منظور از سابقين كسانى هستند كه در مكّه مسلمان شدند، و بعد از هجرت رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) هجرت كردند.
    بعضى ديگر گفته اند: منظور سبقت گيرندگان در نمازهاى پنجگانه اند.
    و بـعـضـى گـفـتـه انـد: كـسـانـى كـه بـه دو قـبـله نـمـاز گـزاردنـد (يـعـنـى قـبل از سال اول هجرت به اسلام در آمدند). بعضى ديگر گفته اند سبقت گيرندگان به جـهـادنـد. و بـعـضـى ديـگـر حـرفـهـايـى ديـگـر دارنـد."(1)

    (ر.ک:المیزان ذیل آیه 10 سوره واقعه



    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۵/۰۲/۲۷ در ساعت ۱۹:۰۸
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    و اما نظر علامه درباره" سابقون ":
    "
    مراد از سابقون، كسانى هستند كه در خيرات سبقت مى گـيـرنـد، و قـهرا وقتى اعمال خير سبقت مى گيرند، به مغفرت و رحمتى هم كه در ازاى آن اعـمال هست سبقت گرفته اند."(2)

    (2)- المیزان ، همان

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود