صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ****** گفتگوی دلبرانه با ماه رمضان *****

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,314
    مورد تشکر
    760 پست
    حضور
    45 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ****** گفتگوی دلبرانه با ماه رمضان *****






    اشاره:

    صحیفه کامله سجادیه در واقع جلوه و مظهر صفحه دل انسان کامل است که به صورت دعا و گفتگوی دل انگیز محب با محبوب تجلی کرده و زیباترین آموزه های الهی را برای سالکان کوی دوست و خلوت گزیده‌گان محفل انس آموخته است، که از آن میان گفتگوی دوستانه و دلبرانه با ماه رمضان و درباره آن ماه نورانی است.
    اُسوه ی عارفان و پیشوای سالکان حضرت امام زین العابدین(علیه السلام) هم به هنگام رؤیت هلال و سرآغاز ضیافت الهی، با ماه رمضان مشتاقانه سخن گفته و از آثار و برکات آن یاد کرده و هم در لحظات فراق آن ماه منیر مُشفقانه با آن گفتگو ،و ترنم وداع را زمزمه کرده است.
    گرچه در هر دو فراز «رؤیت هلال و تودیع جمال» ماه رمضان ، معارف بسیاری بیان شده، ولی به دلیل محدود بودن ظرفیت این نوشتار ، تنها جرعه ای از زمزم زلال آن در چند محور طرح و تبیین می‌شود:
    1. راز سخن گفتن با ماه

    امام سجاد علیه السلام هم در دعای رؤیت هلال ماه رمضان و هم در دعای وداع آن ماه، به صورت گفتگوی چهره به چهره، ماه رمضان را مخاطب قرار داده و با آن سخن گفته است، قبل از همه باید به این پرسش نهفته جواب داد که فلسفه این کار چیست و آیا می توان با شمس و قمر که حسب ظاهر پدیده های جامد و نابینا و ناشنوا هستند همانند موجودات زنده با آن ها گفتگو کرد؟
    در این باره جای سخن بسیار است، ولی به اختصار باید اشاره شود که در نگاه آموزه های وحیانی، عرفانی و فلسفی جمادات و نباتات نیز از درک و شعور مرموز برخوردارند، از این رو در آیات متعدد قرآن کریم تصریح گردیده که همه موجودات جهان آفریدگارشان را تسبیح می‌کنند. این مسله در چندین جای قران کریم اشاره گردیده از جمله در این آیه فرمود : «يُسَبِّحُ لِلّهِ ما فِي السّماواتِ وَ ما فِي اْلأَرْضِ»
    [1]
    «آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمین است خداوند را تسبیح می کنند» چه این که در جای دیگر از سجده ستارگان و درختان خبر داد و فرمود:«وَ النّجْمُ وَ الشّجَرُ يَسْجُدانِ»
    [2] (ستارگان ودرختان [در پیشگاه خداوند]سجده می‌کنند )حکیم صدرالمتالهین با اشاره به این گونه آموزه های وحیانی تأکید نموده، تسبیح و تقدیس بدون معرفت حاصل نمی‌شود، و این آیات دلیل بر آن است که همه موجودات حتی اجرام جسمانی دارای درک و معرفت اند و به اندازه مرتبه وجودی خود شنوا و دانا هستند.[3]
    و به دلیل همین درک و شعور جمادات و نبادات است که امیر مومنان نقل کرده : رسول خدا(صلی الله علیه و آله) خطاب به درختی فرمود:«یا أیَتُهّا الشَجِرَةَ اِن کنتِ تؤمِنینِ بِاللهِ وَ الیومِ الاخَرِ و تَعلَمینَ أنِی رَسولُ اللهِ، فَانُقَلِعِی بعُروُقِکِ حَتی تَقَضِ بَینَ یَدَیَّ بِاذنِ اللهِ»
    [4] ای درخت، اگر به خدا و رسول و قیامت ایمان داری و می‌دانی که من فرستاده خدا هستم، به اذن او با ریشه از زمین کنده شده، و در برابر من بایست.
    بنابراین اگر در دعاهای امام سجاد علیه السلام با ماه رمضان گفتگو شده به دلیل آن است که امام می دانسته است ماه رمضان دارای درک و شعور و شنوا و دانا است،آن ماه مبارک نه تنها سخن حضرت را می‌شنیده، بلکه گفتگوی امام را درک و محبت او را پاسخگو بوده است. در این رابطه سروده‌ی مولوی بسیار زیباست که می‌گوید:

    ماه با احمد اشارت بین شود
    نار ابراهیم را نسرین شود





    سنگ بر احمد سلامی می‌کند
    کوه یحیی را پیامی می کند





    ما سمیعیم و بصیریم و خوشیم
    با شما نا محرمان ما خاموشیم





    چون شما سوی جمادی می‌روید
    محرم جان جمادی چون شوید





    از جمادی عالم جا نها روید
    غلغل اجزای عالم بشنوید ( 5)





    [1]. جمعه، آیه1 و نیز حشر، آیه1؛ حدید، آیه1؛ صف، آیه1.

    [2]. الرحمن، آیه6.

    [3]. اسفار اربعه، نشر دارالاحیاء التراث العربی، بیروت بی تا، ج6، ص118؛ و نیز ج1، ص139 ص140.

    [4]. نهج البلاغه، نشر دارالعلم، قم با ترجمه علی شیروانی، 1381ش، خطبه192، ص360.

    [5]. جلال الدین بلخی، مثنوی معنوی، نشر هرمس، تهران، 1385ش، دفتر سوم، ص383.


  2.  

  3. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,314
    مورد تشکر
    760 پست
    حضور
    45 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خطبۀ رسول‌ الله‌ ص در آستانه ی ماه ضیبافت :

    شيخ صدوق به سند معتبره روايت كرده از حضرت امام رضا (عليه السلام) از پدران بزرگوار خود از حضرت اميرالمؤ منين (عليه و على اولاده السلام) كه فرمود : خطبه اى خواند براى ما روزى حضرت رسول خدا (صَلَّى اللَّهِ عَلِيهِ وَ آله) پس فرمود : اَيُّها النّاس بدرستى كه رو كرده است به سوى شما ماه خدا با بركت و رحمت و آمرزش. ماهى است كه نزد خدا بهترين ماه ها است و روزهايش بهترين روزها است و شب هايش بهترين شب ها است و ساعت هايش بهترين ساعتها است و آن ماهي است كه خوانده اند شما را در آن بسوى ضيافت خدا و گرديده ايد در آن از اهل كرامت خدا . نَفَسهاى شما در آن ثواب تسبيح دارد و خواب شما ثواب عبادت دارد و عملهاى شما در آن مقبول است و دعاهاى شما در آن مستجاب است . پس سؤ ال كنيد از پروردگار خود به نيّت هاى درست و دل هاى پاكيزه از گناهان و صفات ذميمه كه توفيق دهد شما را براى روزه داشتن آن و تلاوت كردن قرآن در آن .

    به درستى كه شقى و بد عاقبت كسى است كه محروم گردد از آمرزش خدا در اين ماه عظيم و ياد كنيد به گرسنگى و تشنگى شما در اين ماه تشنگى و گرسنگى روز قيامت را و تَصدّق كنيد بر فقيران و مسكينان خود و تعظيم نمائيد پيران خود را و رحم كنيد كودكان خود را و نوازش نمائيد خويشان خود را و نگاه داريد زبان هاى خود را از آنچه نبايد گفت و بپوشيد ديدهاى خود را از آنچه حلال نيست شما را در نظر كردن به سوى آن و بازداريد گوش هاى خود را از آنچه حلال نيست شما را شنيدن آن و مهربانى كنيد با يتيمان مردم تا مهربانى كنند بعد از شما با يتيمان شما و بازگشت كنيد به سوى خدا از گناهان خود و بلند كنيد دست هاى خود را به دعا در اوقات نمازهاى خود ، زيرا كه وقت نمازها بهترين ساعت ها است که نظر مى كند حق تعالى در اين اوقات به رحمت به سوى بندگان خود و جواب مى گويد ايشان را هرگاه او را مناجات كند و لبّيك مى گويد ايشان را هرگاه او را ندا كنند و مستجاب مى گرداند هرگاه او را بخوانند اى گروه مردمان . به درستى كه جان هاى شما در گروِ كرده هاى شما است ، پس از گرو به در آوريد به طلب آمرزش از خدا و پشت هاى شما گرانبار است از گناهان شما ، پس سبك گردانيد آنها را به طول دادن سجده ها و بدانيد كه حق تعالى سوگند ياد كرده است به عزّت و جلال خود كه عذاب نكند نمازگذارندگان و سجده كنندگان در اين ماه را و نترساند ايشان را به آتش جهنم در روز قيامت .

    ايُّها النّاس هر كه از شما افطار دهد روزه دار مؤمنى را در اين ماه از براى او خواهد بود نزد خدا ثواب بنده آزاد كردن و آمرزش گناهان گذشته . پس ‍ بعضى از اصحاب گفتند : يا رسول الله همه ما قدرت بر آن نداريم . حضرت فرمود : بپرهيزيد از آتش جهنم به افطار فرمودن روزه داران اگرچه به نصف دانه خرما باشد و اگر چه به يك شربت آبى باشد ؛ به درستى كه خدا اين ثواب را مى دهد كسى را كه چنين كند اگر قادر بر زياده از اين نباشد .

    اَيُّها النّاسُ هر كه خُلْق خود را در اين ماه نيكو گرداند بر صراط آسان بگذرد در روزى كه قدم ها بر آن لغزد و هر كه سبك گرداند در اين ماه خدمت غلام و كنيز خود را ، خدا در قيامت حساب او را آسان گرداند و هر كه در اين ماه شرّ خود را از مردم باز دارد ، حق تعالى غضب خود را در قيامت از او باز دارد و هر كه در اين ماه يتيم بى پدرى را ، گرامى دارد خدا او را در قيامت گرامى دارد و هر كه در اين ماه صله و احسان كند با خويشان خود خدا وَصل كند او را به رحمت خود در قيامت و هر كه در اين ماه قطع احسان از خويشان خود بكند ، خدا در قيامت قطع رحمت از او كند و هر كه نماز سنّتى در اين ماه بكند خدا براى او برات بيزارى از آتش جهنم بنويسد و هر كه در اين ماه نماز واجبى را ادا كند خدا عطا كند به او ثواب هفتاد نماز واجب كه در ماه هاى ديگر كرده شود و هر كه در اين ماه بسيار بر من صلوات فرستد خدا سنگين گرداند ترازوى عمل او را در روزى كه ترازوهاى اعمال سبك باشد و كسى كه يك آيه از قرآن در اين ماه بخواند ثواب كسى دارد كه در ماه هاى ديگر ختم قرآن كرده باشد .

    اَيُّها النّاسُ بدرستى كه درهاى بهشت در اين ماه گشاده است پس سؤ ال كنيد از پروردگار كه آن را به روى شما نبندد ؛ و درهاى جهنّم در اين ماه بسته است . پس سؤ ال كنيد از پروردگار تبارك و تعالى به تلاوت كردن قرآن مجيد در شب ها و روزهاى اين ماه و به ايستادن به نماز و جِدّ و جَهد كردن در عبادت و بجا آوردن نمازها در اوقات فضيلت و كثرت استغفار و دعا .



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۵
    نوشته
    456
    مورد تشکر
    343 پست
    حضور
    15 روز 6 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    185




    سلام بر تو!
    چه بسیار از ناگواری‌ها که به سبب تو از ما دور گردد
    و چه بسیار خیر و برکت که در سایه تو بر ما ببارد.

    ماه رمضان شد می و میخانه بر افتاد
    عشق و طرب و باده به وقت سحر افتاد

    افطار به می ، کرد برم پیر خرابات
    گفتم که تو را روزه به برگ و ثمر افتاد

    با باده وضو گیر که در مذهب رندان
    در حضرت حق این عملت بارور افتاد

    اگر سخن چون نقره است ، خاموشی چون زر پر بها است.


  5. #4
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,314
    مورد تشکر
    760 پست
    حضور
    45 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    2. هلال برکت و کلید سعادت

    اما سجاد علیه السلام در فرازی از دعای هلال ماه رمضان خطاب به آن فرمود:«جَعَلَکَ مَفتاحَ شَهرٍ حادِثٍ لِاَمْرٍ حادِثٍ، فَاْساَل اللهَ رَبیَّ و رَبَّکَ، و خالِقی و خالِقُک، وَ مُقدِرّی و مُقَدِرَّکَ وَ مُصَوِّری وَ مُصَوِّرَکَ، أَنْ یَحْعَلَکَ هِلالَ بَرَکةٍ لاتَمْحَقُها الایّامُ»
    [1] خداوند تو را کلید ماه نو برای کار نو قرار داد، از خدایی که پروردگار من و پروردگار تو، و آفریننده من و آفریننده تو، و تقدیر کننده من و تقدیر کننده تو، و صورت بخشنده من و صورت بخش توست، می‌خواهم که تو را ماه برکت و خیر جاودان قرار دهد.
    در این فراز نورانی که چون قطره ای از کوثر شیرین دعای امام سجاد علیه السلام است، از ماه رمضان به هلال برکت آفرین و کلید سعادت قرین یاد شده، این نوع سخن گفتن از کسی سزاوار است که به دیدار دوستی نایل آمده که همواره به انتظار او بوده و اکنون به وصالش بار یافته است. حال باید دید که چرا رؤیت ماه رمضان، هلال برکت و کلید سعادت تلقی شده است؟ در این باب جای سخن بسیاراست، ولی به نظر می‌رسد چند گزینه برای پاسخ از پرسش یاد شده قابل طرح است:
    اولاً- در میان همه ایام سال ماه رمضان تنها ماهی است که اقبال عمومی برای اظهار بندگی و پرستش بوجود می‌آید و مؤمنان با شرایط گوناگون فردی، اجتماعی، اقلیمی بیشترین توفیق را برای اطاعت و عبادت پیدا می‌کنند و در سحرگاهان این اصل قرآنی را در خود به منصه ظهور می‌رسانند که فرمود: «تَتَجافی جُنوبُهُمُ عن المَضَاجِعِ یَدعُونَ رَبَهُُمُ خَوفاً و طََمَعاً»
    [2] پهلوهای شان از خوابگاه‌ها جدا می‌گردد، و پروردگارشان را از روی بیم و طمع می خوانند بی‌تردید کلید اسرار سعادت در همین نکته قرآنی نهفته است لذا کسانی که این آموزه را تجربه نموده‌اند اعتراف نموده و خوش سروده است:
    هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ
    از یُمن دعای شب وورد سحری‌ بود[3]



    و یا در جای دیگر گفته است:
    به طرف گلشنم گذر افتاد وقت صبح
    آن‌دم که کار مرغ سحر آه و ناله بود[4]



    ثانیاً: ماه رمضان فرصتی است که مؤمن غیر از ورود شبانه و سحرگاهی، از رهگذر روزه داری روزانه گنجۀ سعادت را کلید می‌زند، و در دو ساحت معرفتی و عملی به کمال لایق خود بار می‌یابد، زیرا روزه انسان را به صفت صمدّیت متصف می‌کند و انسان از طریق روزه مظهر اسم «الصمد» می شود روزه زمینه ظهور و تجلی اسم «الصمد» را در وجود انسان فراهم می‌سازد، و انسان را فرشته منش می‌سازد، یعنی همان‌گونه که فرشتگان به عنوان مظاهر اسم «الصّمد» منزه از خوردن و آشامیدن و خواب و استراحت اند، انسان روزه دار نیز با روزه داری خود زمینه تجلی صفت صمدیت را در خود به وجود می‌آورد.[5] از این روی مولوی می‌گوید:
    گر تو این انبان زنان خالی کنی
    پر زگوهرهای اجلالی کنی
    طفل جان از شیر شیطان باز کنی
    بعد از آنش، با ملک انباز کنی[6]
    این دهان بستی، دهانی باز شد
    کاو خوراندۀ لقمه‌های راز شد[7]
    لب فرو بند از طعام از شراب
    سوی خوان آسمانی کن شتاب[8]




    [1]. صحیفه سجادیه، دعای44، ص380.

    [2]. سجده آیه،16.

    [3]. دیوان حافظ، نشر دوستان، تهران، کد13ش، ص 217.

    [4]. همان، ص215.

    [5]. صادقی ارزگانی، شناخت عارفانه زهرا، انتشارات بوستان کتاب، قم 1392ش، ص289.

    [6]. مثنوی معنوی، دفتر اول، ص76.

    [7]. همان، دفتر سوم، ص501.

    [8]. همان دفتر پنجم، ص797.
    ویرایش توسط صادق : ۱۳۹۵/۰۳/۱۸ در ساعت ۰۹:۰۳


  6. #5
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,314
    مورد تشکر
    760 پست
    حضور
    45 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0





    ******   گفتگوی دلبرانه با ماه رمضان  *****



  7. #6
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,314
    مورد تشکر
    760 پست
    حضور
    45 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست


    ******   گفتگوی دلبرانه با ماه رمضان  *****

    در ساحت جذب و نزول رحمت این سخن پیامبر زیبا و امید آفرین است که فرمود: « مَنْ تَلا فِیه آیَۀً مِن الْقُرآنِ کانَ له مِثلَ أجر مَن خَتَمَ القُرآنَ فی غَیره مِن الشُّهوُر»[1] کسی که در این ماه یک آیه از قرآن تلاوت نماید، پاداش او مثل پاداش کسی است که در ماه‌های دیگر یک قرآن ختم کند. با یک حساب سر انگشتی، قرآن کریم 6664 آیه دارد طبق کلام نورانی پیامبر(صلی الله علیه و آله) اگر کسی در ماه رمضان تنها یک بار قرآن کریم را ختم نماید، پاداش 6664 بار ختم قرآن نصیب او شده است، و هر اندازه بر تعداد ختم قرآن افزوده شود، پاداش مضاعف بدست می‌آورد.

    [1]. حر عاملی، وسایل الشیعه، ج7، ص228.


  8. #7
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,314
    مورد تشکر
    760 پست
    حضور
    45 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    3. وداع مُشفقانه با ماه خدا

    امام سجاد(علیه السلام) در وداع دوستانه با ماه رمضان با سلام‌های مستقیم و خطاب‌های حضوری با آن ماه معارفی را بازگو نموده که از یک سوی اسرار نهفته‌ی آن ماه پرخیر و برکت را آشکار می‌سازد، و از سوی دیگر به همگان می‌آموزد که فرصت‌ها مثل ابر بهاران به سرعت در گذر است باید آن را غنیمت شمرد، و خود را در معرض نسیمی دل انگیز آنها قرار داد، و این همان نکته‌ی است که از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل: «انّ لِربِّکُمُ فِی ایَّامِ دَهرِکُم نَفَحاتٍ اَلا فَتَعَرَّضوا لَها»[1] بی‌گمان از جانب پروردگارتان در ایام زندگی شما، نسیم‌های به سوی شما می‌‌وزد، آگاه باشید و خود را در معرض آن‌ها قرار دهید. مولوی در تبیین این آموزه متعالی گفته‌ است:
    گفت پیغمبر که نفحت‌های حق
    اندر این ایّام می‌آرد سبق
    گوش و هوش دارید این اوقات را
    در ربایید این چنین نفحات را
    نفحه آمد مر شما را دید و رفت
    هر که رامی‌خواست جان بخشید و رفت
    [2]





    1-3: ماه بزرگ و عید سترگ

    یکی از فرازهای دل‌انگیز گفتگوی امام سجاد(علیه السلام) با ماه رمضان این وداع دوستانه و دلبرانه است:«اَلسّلامُ عَلَیکَ یا شَهرُ اللهِ الْاَکبَر وَ عیدَ اَولیائِهِ»[3] درود بر تو ای ماه بزرگ خدا، وای عید اولیاء الهی.
    حال باید دید که چرا از ماه رمضان به ماه بزرگ خداوند و عید اولیای یاد شده است؟ در این باب ممکن است نکته‌های بسیار قابل طرح باشد، ولی به نظر می‌رسد همان‌طور که به گفته‌ امیرمؤمنان(علیه السلام) آیات قرآن همدیگر را تفسیر می‌کند و برخی از آنها شاهد بر مفهوم برخی دیگر است.
    [4] روایات معصومین(علیهم السلام) نیز همدیگر را معنا نموده و در فهم برخی از آنها می‌توان از برخی دیگر کمک گرفت از این رو برای روشن شدن فراز یاد شده کلام حضرت از فرازهای دیگر سخنان ایشان که در دعای رؤیت هلال ماه رمضان آمده استفاده می‌کنیم حضرت در آن‌جا در توصیف ماه رمضان به تفصیل سخن گفته از جمله به این اوصاف آن اشاره کرده که ماه رمضان ماه تقرّب به خداوند است، چون ماه روزه‌داری، ماه اسلام، ماه پاکیزگی و ماه تهذیب و خود سازی، ماه قیام و ایستادگی برای نماز و عبادت، ماه نزول قرآن است که برای هدایت بشر فرستاده شده، و دلایل هدایت‌گر به همراه دارد.
    حضرت بعد از بیان این صفات ماه رمضان می‌گوید:«... فَاَبانَ فَضیلَتَهُ عَلی سایرِ الشُّهوُرِ بِما جَعَلَ له مِن الحُرماتِ المَوفوُرَۀِ وَ الفَضایِلِ المَشْهوُرَۀِ»
    [5]...و بدین ترتیب فضیلت و برتر ی آن ماه را بر سایر ماه‌ها، به سبب حرمت‌ها و گرامی داشتن‌های بسیار و فضایل و برترهای آشکار که برای آن قرار داد نمایان گردانید.
    و در فراز دیگر از آن دعا درباره حکمت برتری ماه رمضان گفته است:«ثم فَضَّلَ لَیْلَۀً واحِدَۀً من لَیالِیه علی لَیالی الفِ شهرٍ و سَمَّاها لَیلَۀَ‌القَدَرِ»
    [6] خداوند، یک شب از ماه رمضان را بر هزار ماه فضیلت داد و آن را شب قدر نامید. بنابراین به گفته‌ی مولوی:
    آفتاب آمد دلیل آفتاب
    گر دلیلت باید از وی رو متاب
    [7]




    از رهگذر این صفات ماه رمضان راز بزرگی و عید بودن ماه رمضان که در کلام امام سجاد(علیه السلام) اشاره گردیده، چون ماهی که این همه فضیلت دارد. از یک سو از طرف نزول آخرین وحینامه آسمانی است. و از سوی دیگر یک شب آن برتر از هزار ماه (حدود 83 سال) که عمر طبیعی یک انسان است، به طور یقین هم ماه بزرگ است و هم عید سترگ، و جا دارد انسان کامل در فراق آن دل‌تنگی کند، و در هجرانش چنین پیام بدهد، و با دورد و سلام آن را بدرقه نماید و اگر امام از ماه رمضان به عید اولیاء الهی یاد نموده به‌ دلیل آن است که اولیاء خداوند در ‌آن ماه از رهگذر قیام شبانه و صیام روزانه، به شادمانی و شادکامی وصال محبوب را تجربه و در کوی دوست به دولت جاودان بار می‌یابند، و این همان نکته‌ی است که حافظ در وصف آن گفته است:
    وصال روز عمر جاودان به
    خداوندا مرا آن ده که آن به
    دلا دایم گدای کوی او باش
    به حکم آن که دولت جاودان به
    به داغ بندگی مردن برین در
    به جان او که از ملک جهان به
    [8]



    [1]. ابن ابی جمهور، عوالی الئالی، نشر مطبعة سیدالشهدا، قم، 1405ق، ج1، ص296، ج4، ص118، و نیز محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، نشر دارالحیاء لتراث بیروت، 1403ق. ج68، ص221.

    [2]. مثنوی معنوی ، دفتر اول، ص89.

    [3]. صحیفه سجادیه، دعا46، ص302.

    [4]. نهج البلاغه، نشر مؤسسه امیرالمؤمنین، قم- خطبه 133.

    [5]. صحیفه کامله سجادیه، دعای44، ص103، 104.

    [6]. همان، ص285.

    [7]. مثنوی معنوی، دفتر اول، ص10.

    [8]. دیوان حافظ، ص420.


  9. #8
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,314
    مورد تشکر
    760 پست
    حضور
    45 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    2-3: هم‌نشین با کرامت و بهترین ساعات


    امام سجاد(علیه السلام) در فراز دیگر از گفتگو وداع با ماه رمضان از او به همنشین کریم و بهترین روزگار زندگی یاد نموده و فرمود:«اَلسّلامُ عَلیکَ یا اَکرَمَ مَصْحوبٍ مِنَ الأوقاتِ، و خَیرَ شَهرٍ فی‌الایّامِ و السّاعاتِ»[1] سلام بر تو ای همنشین با کرامت در میان زمان‌ها، وای بهترین ماه در میان ایام و ساعات زندگی من.
    بر اساس آموزه‌ها الهی همه امور و اعمال آدمی وامدار زمان خودش است.
    [2] از این رو سالکان راستین دیار دوست با دید نافذ زمان شناسی از زمان بیشترین استفاده را نموده و برخی زمان‌ها را برای موفقیت‌های سلوکی خویش غنیمت شمرده و پس از استفاده بهینه از آن فرصت زمانی به نیکی یاد کرده‌اند و در این میان گفته حافظ زیبا و آموزنده است که می‌گوید:
    دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند
    و اندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند
    چه مبارک سحری بود و‌چه‌فرخنده شبی
    ن شب قدر که این تازه براتم دادند
    همّت حافظ و انفاس سحرخیزان بود
    که زبند غم ایّام نجاتم دادند
    [3]








    و در این رابطه این ماجرا نیز زیبا و درس آموز است که گفته شده :سید صدر الدین عاملی که یکی از بزرگان علمای اصفهان و انسان وارسته و بسیار اهل مناجات بوده است در یکی از شب‌های ماه رمضان وارد حرم نورانی امیرمومنان(علیه السلام) می‌گردد و بعد از زیارت آن زمان پر برکت را غنیمت شمرده می‌خواهد بیشترین استفاده را از آن بنماید لذا در گوشه‌ای نشسته و مشغول خواندن دعای ابوحمزه‌ی ثمالی می‌شود وقتی به این جمله رسد «اِلهی لَا تُؤَدِبْنِی بِعُقُوبَتِکْ»[4] خداوندا مرا به با کیفر خود ادب مکن. اشک و گریه او را فرا می‌گیرد و پیوسته آن جمله نورانی را با حال گریه تکرار می‌کند تا از هوش می رود.[5
    بنابراین برخی زمان‌های چون فرصت‌های طلایی است که مصاحبت انسان با آن آثار نتائج سرنوشت ساز برای آدمی رقم می‌زند، که در این میان ماه رمضان به عنوان روح زمان نقش بی‌بدیل در تأمین فرایند تکامل معنوی انسان دارد و شب‌ها و روزهای و هر لحظه‌ی آن چون براق سیر و رفرف عروج آدمی را بدیدار جمال محبوب نایل می‌کند، از این روست که امام سجاد(علیه السلام) از او به همنشین کریم و بهترین اوقات عمرش یاد کرده و به هنگام فراقش آن را نوازش نموده و از آثار و برکات آن سخن گفته و با این بهانه اسرار نهفته‌‌ی آن را برای دیگران بازگو کرده است.



    [1]. صحیفه کامله سجادیه، 45،‌ ص104.

    [2]. ر،ک: عوالی الئالی، ج1، ص36،‌ص239، و نیز بحارالانوار، ج74، ص166، حدیث92.

    [3]. دیوان حافظ، ص183.

    [4]. شیخ عباس قمی. مفاتیح الجنان . نشر ناشران . قم 1389 ش ص376

    [5]. محمد رحمتی ، گنجینه‌ی معارف ، انتشارات صبح پیروزی ، قم . ج 1ص480


  10. #9
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,314
    مورد تشکر
    760 پست
    حضور
    45 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سبوی رمضان :

    قال الله تبارک و تعالی:

    یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون.
    خداوند تبارک و تعالی می فرماید:
    ای کسانی که ایمان آورده اید روزه بر شما نوشته (واجب) شد،
    چنانکه بر آنان که پیش از شما بوده اند واجب شده بود باشد که پرهیزگار شوید.

    سوره بقره آیه 183

    از کلام الله نمایم گفتگو
    جرعه جرعه نوش جانم زین سبو
    تا نهال جان تو بُرنا شود
    غنچه های باغ تو پیدا شود
    چشمه های عشق جوشد از دلت
    خوش بخواند بلبلانِ منزلت
    در سحر با عشق جانان ناز کن
    روز و شب درکوی او پرواز کن
    با قیام و با صیام آغاز کن
    دوست را از جان و دل آواز کن
    با کلامش کن تکلم هر پگاه
    خوش بخوان آواز او در سجده گاه
    نعبد و نستعین را پیشه کن
    در سخن هایش بسی اندیشه کن
    با کلام فاطمه مانوس باش
    در شب تاریک چون فانوس باش
    خطبه زهرا نما در جام دل
    قدری بالاتر بیا از خاک و گِل
    فصل صوم و فصل مهمانی بود
    فصل ناز و فصل خوش کامی بود
    پس مده فرصت ز دستت ای عزیز
    نرگست را کن سحرگاه اشک بیز
    (( آب کم خور تشنگی آور بدست
    تا بجوشد آب از بالا و پست ))
    ارزگانی

    ویرایش توسط صادق : ۱۳۹۵/۰۳/۲۴ در ساعت ۱۱:۳۶


  11. #10
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,314
    مورد تشکر
    760 پست
    حضور
    45 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    3-3: هجران همدم گران‌قدر

    در فراز دیگر از گفتگو امام سجاد علیه السلام ، با ماه رمضان چنین آمده: «اَلسَّلامُ عَلیکَ مِن قَرِینٍ جَلَّ قَدرُهُ مَوجوُداً، و اَفجَعَ فَقدرُهُ مَفقُوداً و مَرجوٍّ ألَم فِراقُهُ»[1] سلام بر تو ای همدمی که به هنگام حضور، بسیار گران قدر بودی، و آن‌گاه که رفتی، فراق تو دشوارتر و انتظار دیدار مجدد تو بسیار سخت و دردآور است.
    در این نوبت امام با تعبیرات دوستانه‌تر از کلمات پیش با ماه رمضان سخن گفته، و واژگان به کار رفته شده پیام دلنوازی بیشتر دارد، امام با زیباترین بیان، از یک سوی به زمان وصال این ماه اشاره نموده و از سوی دیگر از لحضات فراقش یاد کرده و خطاب به آن گفته است: آمدنت برایم سرور آفرین و هجرانت رنج آور است، و من به امید بازگشت تو به انتظارات خواهیم بود این ‌گونه سخن گفتن با ماه رمضان نشانه‌ی آن است که ماه رمضان محبوب دل‌هاست و انسان کامل به ژرفای این حقیقت واقف است لذا هم آن را نوازش و ستایش نموده و هم به زیبای معرفی کرده است. حالا باید دید چه ویژگی این ماه سبب شده که حضورش جان فزا وفراقش جانکاه و دیدار مجددش آرزو تلقی شده ‌است؟
    در این باب ممکن است نکته‌های بسیاری قابل طرح باشد، ولی آثار و برکات آن ماه که در کلام رسول خدا(صلی الله علیه و آله) اشاره شده کاربردی و برای همگان آموزنده و دل‌گرم کننده است از جمله فرمود: «أیّها النّاسُ اِنَّه قَد اَقبَلَ اِلیکُم شَهرُ اللهِ بِالبرکۀِ وَ الرَّحمَۀِ ... و هُوَ شَهرٌ دُعیتُم فیهِ اِلی ضِیافَۀِ اللهِ، و جُعِلتُم فیهِ مِن اَهلِ کَرامۀِ اللهِ اَنفاسَکُم فیهِ تَسْبیحٌ و نَومَکُم فیهِ عِبادَۀٌ‌ وَ عَملَکُم فیهِ مقبول، و دُعاءُکُم فیهِ مُستَجابَ»
    [2] ای مردم اینک ماه خداوند با برکت و رحمت به سوی شما روی ‌آورده، آن ماهی است که شما در آن به سوی مهمانی خداوند فرا خوانده شده‌اید، در این ماه شما اهل کرامت الهی قرار داده شده‌اید نفس کشیدن شما در این ماه تسبیح، و خواب شما عبادت است، اعمال‌تان در این ماه پذیرفته و دعاهای شما اجابت می‌شود. با توجه به این گونه آثار معنوی و برکات بی‌بدیل به روشنی معلوم گردد که حضور آن موجب فرو باریدن رحمت و فراق آن اندوه بار است، و جا دارد انسان به دیدار دوباره چنین فرصت پر فیض در انتظار باشد، و برای دریافت مائده‌های آسمانی و ضیافت الهی لحظه شماری کند.
    در همین ارتباط شمس شعرای معاصر علامه موحد بلخی ضمن سروده‌ای درباره ماه رمضان گفته است:
    از این که ماه، ماه روزه داری ست
    ز این که آسمان در بی‌قراری‌ست
    از این که فیض حق از پست و بالا
    به صدها کهکشان ساری جاری‌ست
    بهشت از دودۀ آن جان گرفته
    جهنم سر خط پیمان گرفته
    دو عالم در فنای فیض و بسطش
    ره آزادی و عصیان گرفته
    [3]


    [1]. صحیفه سجادیه، دعای45، ص420.

    [2]. حر عاملی، وسایل الشیعه، نشر دارالاحیاء التراث العربی ، بیروت بی‌تاج، 7، ص227.

    [3]. علامه موحد بلخی، گلشن ناز، (در حال نشر)
    ویرایش توسط صادق : ۱۳۹۵/۰۳/۲۴ در ساعت ۰۷:۵۸


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود