جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معیار همسایگی در روایات چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,908
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    831 پست
    حضور
    98 روز 1 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1





    سلام درسته که از هرخونه تاخونه دیگه تا چهل خونه همسایه حساب می شن؟!

    در واقع منظورم اینه که معیار همسایگی در روایات چیه؟

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۵/۰۳/۱۸ در ساعت ۰۰:۳۶

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,614
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    792 پست
    حضور
    118 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    معیار همسایگی در روایات چیست؟







    کارشناس بحث: استادتذکره

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    معیار همسایگی در روایات چیست؟

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دو مطلب را محضر شما عرض می کنم :
    اول : از جهت جغرافیایی همسایه در روایات بیان شده است : امام علی (علیه السلام) فرمود : وَالجِوارُ أَربَعونَ دارا مِن أَربَعَةِ جَوانِبِها«1»؛ تا چهل خانه از چهار طرف همسايه به شمار مى آيند.
    دوم : برخی از معیارهای همسایگی و همسایه داری نیکو :
    1.احترام به همسایه: گرامى‌داشتن و احترام‌نمودن همسایه نیز از سفارش‌هاى اكید اسلام است. رسول‌ خدا صلى الله علیه و آله فرمود: حُرْمَةُ الْجارِ عَلَى الْإِنْسانِ كَحُرْمَةِ أُمِّهِ «2» ؛ احترام همسایه، مانند احترام مادر بر انسان لازم است.
    2.آزار نرسانیدن به همسایه: آزار رساندن به دیگران (اعمّ از همسایه‌ها و غیر آنان و حتَّى آزار رساندن به حیوانات) از امورى است كه قبل از هر چیز با فطرت آدمى ناسازگار است و هیچ عقل سلیمى آن را نمى‌پسندد. به رسول خدا صلى الله علیه و آله عرض شد: فلان زن، روزها روزه مى‌گیرد و شب‌ها به نماز مى‌ایستد و صدقه مى‌دهد، ولى همسایه خود را نیز با زبانش مى‌آزارد.
    حضرت فرمود: لا خَیْرَ فیها، هِىَ مِنْ أَهْلِ النَّارِ «3» خیرى در او نیست، او اهل آتش است. امام صادق علیه السلام نیز آزاردهنده به همسایه را از رحمت خدا دور مى‌داند: مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أذى‌ جارَهُ ؛ از رحمت خداى دور است! از رحمت خداى دور است آن كه همسایه‌اش را بیازارد. اسلام نه‌ تنها پیروان خود را از همسایه‌آزارى بازداشته، بلكه براى همسایه‌آزار، ارج و حرمتى قائل‌ نشده و دستور داده با وى برخورد كنید و او را بیدار كنید.
    تقویت روحیّه همكارى و تعاون در جهت پاكیزه و آباد نگه‌داشتن محیط زندگى یكى از این بركات است كه خود آرامش روانى و طول عمر انسان را در پى دارد
    3.صبر بر آزار همسایه: وقتی گروهى با هم در یک محیط زندگى مى‌كنند، ممكن است بى‌مبالاتى و كم‌توجّهى بعضى ‌به آداب اسلامى سبب سلب آسایش دیگران گردد و موجب آزردگى آنان شود و این خود زمینه‌ساز كدورت‌ها و نزاع‌هاى بعدى شود. در این صورت شایسته است، طرفى كه مورد كم‌لطفى همسایه خود واقع شده، تا مى‌تواند آزار همسایه را براى رضاى خدا تحمّل كند و چنانچه ناچار به نشان‌دادن واكنش شد، با رویى گشاده و زبانى نرم به وى تذكّر دهد، به طورى كه این تذكّر موجب اصلاح وى شده و در ضمن، رنجش خاطر او را هم در پى نداشته باشد. امام كاظم علیه السلام در این باره فرمود: لَیْسَ حُسْنُ الْجَوارِ كَفَّ الْأَذى‌ وَ لكِنَّ حُسْنَ الْجَوارِ الصَّبْرُ عَلَى الْاذى «4» همسایه‌دارى نیكو به آزار نرساندن نیست، بلكه همسایه‌دارى نیكو در صبر بر آزار همسایه است.

    پی نوشت ها :
    1. خصال ج2 ، ص 544
    2.مستدرک الوسائل ، ج 76 ، ص 154.
    3.بحارالانوار ، ج 74 ، ص 153.
    4.بحار الانوار، ج 78 ، ص 320.
    ویرایش توسط تذکره : ۱۳۹۵/۰۳/۲۵ در ساعت ۱۶:۲۱

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    434
    مورد تشکر
    14 پست
    حضور
    4 روز 4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط تذکره نمایش پست
    برخی از معیارهای همسایگی و همسایه داری نیکو :
    سلام
    شنیدم این روایت:الجارُ ثُمَّ الدّارُ
    در دو مورد نقل شده است
    -حضرت زهرا (س) :ابتدا برای همسایگاه دعا میکردندبعد برای اهل خودشان
    -از معصوم دیگر نقل شده (لطفا بفرمایید کدام معصوم بوده):در زمان خرید خانه اول همسایه را بشناسید ودر مرحله بعد خانه را انتخاب کنید وبخرید
    لطفا در مورد این دو موضوع روایت توضیحاتی بفرمایید

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۵/۰۳/۲۸ در ساعت ۱۵:۲۶

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    محضر شما منبع و توضیحات این روایت را بیان می کنم :
    قالَتْ فاطمه (سلام الله علیها) : الْجارُ ثُمَّ الدّارُ (1).
    دو نکته پرسش شما در همین روایت خلاصه می گردد :
    این روایت «الجار ثم الدار» برای همدیگر دعاکردن است و حضرت و ائمه معصوم(علیهم السلام) از ما می‌خواهند که به فکر دیگران باشیم و حضرت فاطمه(سلام الله علیها) خود شبی را تا صبح دعا می‌کنند اما به فرمایش امام حسن مجتبی(علیه السلام) برای خود دعا نمی‌کنند و وقتی از ایشان سؤال می‌کنند می‌فرمایند: «الجار ثم الدار»؛ یعنی دیگران مقدم هستند لذا اول خواسته‌های دیگران را بیان کنید.
    حضرت به ما می‌آموزند دیگران را فراموش نکنید و پیش از دعا برای خود برای دیگران که چه بسا نیازمند باشند، دعا کنید و این نکته اثر تربیتی دارد.
    البته این حدیث ، اگر در جوّ بیان ارج و منزلت همسایه صادر شده باشد، بدان معناست که در مقام رفع حوائج، همسایه بر اهل خانه مقدّم است که در بالا توضیحش آمده است ولی برخی فرمودند که این حدیث اگر در مقام انتخاب و خرید خانه گفته شده باشد ، بدان معنا خواهد بود که نخست همسایه را بشناسید، سپس به سراغ خرید خانه روید.(2)
    پی نوشت ها:
    1 . علل الشّرایع : ج 1، ص 183 ؛ وسائل الشیعة، ص1150؛ بحارالأنوار،ج 43 ص 82 ح 4، ج13 ص428، ج43 ص82، ج89 ص313، ج93 ص338
    2. مجلّه حوزه، ش44 43، ص145 ؛ فصلنامه علوم حدیث، شماره 4

    ویرایش توسط تذکره : ۱۳۹۵/۰۳/۲۹ در ساعت ۰۱:۱۹

  10. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود