جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ✯◡✯هدف شیطان≦ღ≧خلاصه معارف جزء هشتم✯◡✯

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۵
    نوشته
    252
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 7 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ✯◡✯هدف شیطان≦ღ≧خلاصه معارف جزء هشتم✯◡✯




    گر طالب هدایتی از اکثریت پیروی نکن

    وَ إِن تُطِعْ أَكْثرََ مَن فىِ الْأَرْضِ یُضِلُّوكَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ إِن یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا یخَْرُصُونَ(116- انعام)در این آیه خداوند به پیامبرش به عنوان مخاطب خاص و به همه مردم به عنوان مخاطب عام هشدار می دهد که اگر به دنبال اکثریت بیفتند از مسیر هدایت و بندگی خدا خارج شده و گمراه می شوند. آنگاه علت را هم اینگونه بیان می کند که اکثر مردم بر اساس علم و حقیقت عمل نکرده و سخن نمی گویند ملاک کار بیشتر مردم بر حدس و گمان استوار است در حالی که یافتن جاده سعادت و حرکت در آن نیاز به علم حقیقی دارد که آن در مکتب وحی و عقل سلیم (عقل و نقل) یافت می شود و بس.(1)

    1) ر.ک به المیزان ج7 ص330

    قرآن ! من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگی ساخته ام
    که هر وقت در کوچه مان آوازت بلند می شود
    همه از هم می پرسند ” چه کس مرده است ؟ “

    چه غفلت بزرگی که می پنداریم خدا ترا برای مردگان ما نازل کرده است .


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۵
    نوشته
    252
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 7 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از ترس نداری، فرزندان خود را سقط نکنید!

    وَ لَا تَقْتُلُواْ أَوْلَادَكُم مِّنْ إِمْلَاقٍ نحَّْنُ نَرْزُقُكُمْ وَ إِیَّاهُمْ (151- انعام)
    پیام آیه روشن است خداوند متعال در این آیه کسانی را که از ترس فقر و نداری به فکر کشتن فرزندان خود می افتند را مخاطب قرار داده و آنها را از این کار نهی کرده است و چون هر انحراف عملی ریشه در انحراف فکری دارد از این رو سخنی گفته تا اندیشه آنها را اصلاح کند. فرموده است: شما که نگران رزق و روزیتان هستید بدانید که رزق تمام مخلوقات به دست ماست. ما هستیم که شما و فرزندانتان را روزی می دهیم پس دیگر نگران چه هستید؟
    شاید به ذهن بیاید که این آیه امروز، مخاطبی ندارد؛ زیرا در دنیای علم و تمدن بشری دیگر کسی پیدا نمی شود که بخواهد فرزند خود را آن هم برای نان و آبی به قتل برساند؛ اما این سخن با واقعیت جامعه در تضاد است و هشدار قرآن همچنان مخاطبان فراوانی دارد. کم نیستند کسانی که از ترس خرج و مخارج آینده تصمیم به سقط کودکان بی گناهی می گیرند(2) که هنوز چشم به جهان نگشوده اند، قلب کوچکشان در عشق به زندگی در حال طپیدن است. آیا این عده که متاسفانه عده شان کم هم نیست مخاطب آیه نیستند؟

    2) ر.ک به نمونه ج6 ص34

    قرآن ! من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگی ساخته ام
    که هر وقت در کوچه مان آوازت بلند می شود
    همه از هم می پرسند ” چه کس مرده است ؟ “

    چه غفلت بزرگی که می پنداریم خدا ترا برای مردگان ما نازل کرده است .


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۵
    نوشته
    252
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 7 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ایمان لازم است؛ اما کافی نیست

    یَوْمَ یَأْتىِ بَعْضُ ءَایَاتِ رَبِّكَ لَا یَنفَعُ نَفْسًا إِیمَانهَُا لَمْ تَكُنْ ءَامَنَتْ مِن قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فىِ إِیمَانهَِا خَیرًْا قُلِ انتَظِرُواْ إِنَّا مُنتَظِرُونَ(158- انعام)
    لحظه ای که مرگ(3) یا عذاب قطعی(4) فرا می رسد کسی که تا کنون ایمان نیاورده در این شرایط هولناک ناگهان برگشته و ادعای ایمان می کند پیام آیه این است که چنین ایمانی که از سر اختیار نیست و از روی ناچاریست سودی به حال صاحبش ندارد و نیز اگر قبلا ایمان آورده ولی تا این زمان عمل صالحی از او سر نزده است چنین ایمانی هم نمی تواند دردی از او دوا کرده و مایه نجاتش از جهنم شوند.
    نکته مهمی که در آیه وجود دارد این است که ایمان در روز ظهور آیات الهی (وقوع عذاب و یا موقع مرگ) وقتى مفید است كه آدمى در دنیا و قبل از ظهور آیات نیز به اختیار ایمان آورده و دستورهاى خداوند را عملى كرده باشد؛ ولی كسى كه در دنیا ایمان نیاورده و یا اگر آورده در پرتو ایمانش خیرى كسب نكرده و عمل صالحى انجام نداده و در عوض سرگرم گناهان بوده؛ چنین كسى ایمانش كه ایمان اضطرارى است در وقت وقوع عذاب و یا در موقع مرگ سودى به حالش نمى‏دهد.(5)


    3) المیزان ج7 ص387
    4) همان
    5) همان ص 388

    قرآن ! من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگی ساخته ام
    که هر وقت در کوچه مان آوازت بلند می شود
    همه از هم می پرسند ” چه کس مرده است ؟ “

    چه غفلت بزرگی که می پنداریم خدا ترا برای مردگان ما نازل کرده است .


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۵
    نوشته
    252
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 7 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بیچاره کسی که ده تایی های او بر یکی هایش بچربد

    مَن جَاءَ بِالحَْسَنَةِ فَلَهُ عَشرُْ أَمْثَالِهَا وَ مَن جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلَا یجُْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَ هُمْ لَا یُظْلَمُونَ(160- انعام)
    این آیه به یكى از منت‏هاى خداوند كه بر بندگان خود نهاده اشاره مى‏كند و آن این است كه: خداوند عمل نیك را ده برابر پاداش مى‏دهد و عمل زشت و گناهان را جز به مثل، کیفر نمی دهد و اینکه در پایان می فرماید به کسی ظلم نمی شود معنایش این است که از پاداش عملی نمى‏كاهد و كیفر گناهی را بیشتر از آنچه باید نمى‏دهد.(6)
    در ارتباط با این آیه شریفه سخنی گهربار؛ اما تکان دهنده از امام سجاد علیه السلام نقل شده است که حضرت مرتب می فرمود: «وَیْلٌ لِمَنْ غَلَبَتْ آحَادُهُ أَعْشَارَهُ»(7)؛ وای بر کسی که جمع کیفرهای تک تک او از ده تا ده تا ثوابی که به او می دهند بیشتر شود.

    6) المیزان ج7 ص390
    7) شیخ صدوق، معانی الأخبار، یك جلد، انتشارات جامعه مدرسین قم، 1361 هجرى شمس، ص248

    قرآن ! من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگی ساخته ام
    که هر وقت در کوچه مان آوازت بلند می شود
    همه از هم می پرسند ” چه کس مرده است ؟ “

    چه غفلت بزرگی که می پنداریم خدا ترا برای مردگان ما نازل کرده است .


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۵
    نوشته
    252
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 7 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امتیازات اجتماعی برای آزمون و امتحان است

    وَ هُوَ الَّذِى جَعَلَكُمْ خَلَئفَ الْأَرْضِ وَ رَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَتٍ لِّیَبْلُوَكُمْ فىِ مَا ءَاتَئكم (165- انعام)
    اوست كسى كه شما را در زمین، جانشینان [نسل‏هاى گذشته‏] قرار داد و بعضى از شما را نسبت به بعضی دیگر از جهت مادی و معنوی چند پله بالاتر برد تا شما را به آنچه عنایت فرموده، امتحان كند.
    بی شک اختلافات طبقاتی که زاییده استعمار و استثمار و اشكال مختلف بردگى و ظلمهاى آشكار و پنهان است را نمی توان به حساب دستگاه آفرینش گذارد و دلیلى هم ندارد كه از وجود اینگونه اختلافات بى‏جهت دفاع كنیم. در عین حال نمى‏توان انكار كرد كه هر قدر اصول عدالت در جامعه انسانى نیز رعایت شود باز همه انسانها از نظر استعداد و هوش و فكر و انواع ذوقها و سلیقه‏ها و حتى از نظر ساختمان جسمانى یكسان نخواهند بود. نکته اینجاست که قرآن مى‏گوید این تفاوتها وسیله آزمایش شما است‏ با آن برتریهایی که خدا به شما داده است؛ نه دستمایه ای برای فخرفروشی و تحقیر دیگران.(8)

    8) نمونه ج6 ص70-71

    قرآن ! من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگی ساخته ام
    که هر وقت در کوچه مان آوازت بلند می شود
    همه از هم می پرسند ” چه کس مرده است ؟ “

    چه غفلت بزرگی که می پنداریم خدا ترا برای مردگان ما نازل کرده است .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود