صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تأثیرنقش فرهنگ ایثار و شهادت بر ارتقای معنوی بسیجیان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121

    تأثیرنقش فرهنگ ایثار و شهادت بر ارتقای معنوی بسیجیان




    معنویت و تأثیر آن در فرهنگ ایثار و شهادت


    تبیین معنویت مستلزم تعاریف و مفاهیم آن می باشد. دقت در معنی لغوی واژه معنویت، حقایقی را آشکار

    می کند. معنویت از ماده ((عنی یعنی، معنی)) است. یعنی آنچه که از لفظ اراده شده است. وقتی از معنویت

    سخن می گوییم مقصودمان این است که همه این عالم مادی مثل الفاظ کلمات اند و یک باطن دارند که آن

    حق است و موٌثر و اصل، و عاقل کسی است که از این پوسته ظاهر عبور کند و به مغز و اصل برسد و با چشم

    عقل ببیند و باور کند که در ورای این جلوه های ظاهری و الفاظ حقایقی وجود دارد. معنویت یعنی دلبستگی،

    عشق حقیقی به اصل و ریشه و مادر و وطن؛ مادری فراتر از والده که از او متولد شده ایم و وطنی وسیع تر از

    این مرزهاو خطوط فاصلی که حکومت ها ترسیم کرده اند که: «حب الوطن من الایمان». حقیقت آن است که

    معنویت چیزی جدای از باورها، اندیشه ها و رفتارهای فردی و اجتماعی نیست، معنویت همانند روح است در

    بدن که در هر جزء جزء باید باشد و هر جایی که نباشد مرده است اگر چه حرکت مادی فیزیکی داشته باشد.



    روی آوری به فرهنگ غنی ایثار و شهادت در بستر معنویت تحقق پیدا می کند و این فرهنگ بدون در نظر گرفتن

    عنصر ایمان و تقوا راه به بی راهه خواهد برد. به همین دلیل نگارنده معتقد است که فرهنگ ایثار و شهادت زاییده

    و متاثر از رشادت ها و فضایل اخلاقی و معنوی رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس است


    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”





  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121



    رابطه معنویت و دفاع و جهاد در قرآن


    نگاه قرآن به معنویت به عنوان یک راهبرد و یک رکن زیر بنایی در تقابل و نبرد بین جبهه حق با جبهه کفر مطرح

    است؛ تا جا یی که در ترسیم نبرد نامتقارن و در فرآیند افزایش و موازنه قدرت در جهت تفوق بر دشمن، ضمن

    تأکید بر عوامل سخت افزاری، دو مرحله نرم افزاری وفوق نرم افزاری را نیز مورد توجه قرار می دهد. قرآن کریم

    با فرمان «واعدوالهم مااستطعتم من قوه»، پس از توجه دادن به عوامل سخت افزاری برعوامل نرم افزاری در

    تغییر موازنه نیز تاکیدکرده، در گام اول می فرماید: «ان یکن منکم عشرون صابرون یغلبوا ماتین» در این بیان به

    این معادله توجه می دهد که اگر در جبهه حق، سه عنصر ایمان، بصیرت و صبر تعبیه شود، توان این جبهه

    براساس یک قاعده کلی ثابت، یک به ده افزایش پیدا می کند. حاکمیت تقوی و به دنبال آن، تعمیق معنویت،

    ظرفیت و توانایی لشکریان جبهه حق را به صورت تصاعدی، در حد بسیار قابل توجهی افزایش می دهد که یکی

    از مهم ترین نمونه های بارزآن امدادهای غیبی و نصرت های فوق العاده الهی است.[1]



    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”





  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121



    نقش کاربردی معنویت


    در ارزیابی نقش معنویت، اگر چه عوامل سخت افزاری مانند تجهیزات و مهمات، به ویژه به کارگیری فن آوری

    در جای خود بسیار مؤثرند ولی با توجه به تأکیدات قرآن و روایات و تجربه ملموس در صدر اسلام و دوران معاصر،

    مشخص می شود جایگاه معنویت و انگیزه عالی در مقایسه با دیگر عوامل مؤثر در جبهه حق، بسیار تعیین کننده تر

    و تأثیر گذارتر است. به عبارت دیگر می توان اذعان داشت که عنصر معنویت در معادلات، نسبت به دیگران عوامل،

    به عنوان موتور محرکه عوامل سخت افزاری است (همان منبع).



    بازشناسی عوامل ضد معنویت

    هرآنچه انسان را سرگرم و از حقیقت منحرف کند و او را از وصول به آرمانش باز دارد، ضد معنویت است.



    مهم ترین عوامل (سایش) و باز دارنده از معنویت عبارتنداز: خود بینی، خود شیفتگی؛ غرور؛

    رفاه زدگی و تجمل گرایی مسئولین به عنوان الگوهای رفتاری و عملی؛ محبت دنیا؛ تبعیض؛ عدم انطباق

    حرف وعمل خواص در بحث ساده زیستی و نحوه استفاده از اموال عمومی؛ پیدایش روحیه تظاهر و ریا (خودنمایی)؛

    وجود روحیه حسادت و غیبت و بدگویی از همکاران و بعضا سوءظن های بی جا؛ بی توجهی و سستی در مسئله

    امر به معروف ونهی از منکر؛ بی تفاوتی یا احساس عدم نیاز به آگاهی های عقیدتی و دینی و بی محتوا بودن برنامه ها؛

    تندخویی؛ دوری مسئولین از نیروها و بی اطلاعی از احوال معیشتی و خانوادگی آنان (همان منبع).


    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”





  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121



    عوامل افزایش و تقویت معنویت


    باتوجه به اهمیت معنویت و نقش آن در سایر عرصه ها در زیر اهم راه های ارتقای معنویت برشمرده می شود:



    ترویج روحیه اخلاص در انجام امور؛ تقویت و ترویج روحیه ایثار و شهادت و فداکاری با الهام از قیام عاشورا؛ زنده کردن

    اصل امر به معروف و نهی از منکر به عنوان فرهنگ عمومی و نظارت همگانی؛ تقویت و ترویج روحیه زهد و وارستگی

    با الهام از آموزه های دینی؛ آموزش توحید و معارف گهربار دین از طریق دوره های آموزشی و متناسب با سطح علمی

    مخاطبین و نیاز آنان؛ توجه عملی و رفتاری مسئولین به مسائل معنوی و حضور چشمگیر در محافل

    مذهبی و مناسک دینی؛ جلسات وعظ و تنبه؛ برگزاری جلسات پاسخ به شبهات دینی؛ ایجاد روحیه انتقاد پذیری کاری و


    رفتاری؛ توجه ویژه به نظم و انضباط در رفتار و وظیفه شغلی؛ ایجاد روحیه ولایت مداری و التزام به تبعیت از فرامین و

    منویات مقام معظم رهبری؛ حفظ کرامت و جایگاه انسان و برخورد منطقی همراه با نظم و انضباط؛

    لقمه حلال (پاکیزگی ممر درآمد)؛ رعایت اصل شایسته سالاری برمبنای معیارهای دینی و ارزشی و انتصاب مدیران

    کارامد ساده زیست با تقوا؛ افزایش دیدارها و ارتباط های صمیمی با زیردستان؛ جلوگیری از تخلفات انضباطی و

    اخلاقی و برخورد صحیح با متخلف(همان منبع).


    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”





  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121



    فرهنگ ایثار و شهادت


    دنیای معاصر با بحرانی عظیم تحت عنوان بحران ارزشها مواجه شده است. بحرانی که بواسطه دور ماندن از

    ارزش های بشری، الهی و دینی پدید آمده است. به همین جهت یکی از دغدغه های مهم متفکران بشردوست

    در دنیای جدید، ترویج ارزش های انسانی در عرصه دنیای کنونی می باشد. یکی از ارزش های مهم بشری که از

    دیرباز مورد توجه ادیان و ملل مختلف قرار گرفته است، ایثار و شهادت می باشد. این موضوع در سطح وسیع در

    ادبیات و تاریخ و فرهنگ ما دیده می شود و دفاع مقدس با بروز جنگ تحمیلی از سوی دشمنان اسلام، منجر به

    رواج مفاهیم ارزشی از قبیل فرهنگ ایثار و شهادت در میان مردم بویژه نوجوانان و جوانان شد.



    یکی از ویژگی های بارز و منحصر بفرد انقلاب اسلامی در بعد معنوی و فرهنگی که موجب بالندگی انقلاب و

    نهضت جهانی اسلام در سراسر دنیا گردید ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بود. شهادت موجب اشاعه فرهنگ ناب

    محمدی صلی الله علیه و آلهو دفع هشیارانه خطرات از جامعه اسلامی بود. افتخار به شهادت و شکل گیری

    مفهومی خاص به نام شهید و شهادت چنان پایه مستحکمی در جامعه پیدا نمود که امروزه به عنوان یکی از ارکان

    حفظ نظام محسوب می گردد. امید است با عنایات پروردگار هر روز شاهد بالندگی و ثمرات روزافزون آن باشیم.



    فرهنگ ایثار، مجموعه ای از افکار، اعتقادات، باورها، ارزش ها، پسندها، علایق، دلبستگی ها، روابط، عرف و

    عاداتی است که در جریان انقلاب و با توجه به پیشینه دینی ملت بارور شد. در دوران دفاع مقدس تجلی یافت.

    ایثار: این کلمه به معنای بذل، گذشت کردن از حق خود برای دیگران، نفع دیگری یا دیگران را بر خود ترجیح دادن

    آمده است، همچنین این کلمه به معنای غرض دیگران را بر خود مقدم داشتن، برگزیدن و منفعت غیر را بر خود

    مقدم داشتن به کار رفته است. شهادت: یعنی کشته شدن در راه خدا، آنکه به شهادت دست یافته و در راه خدا

    کشته شده، به فرموده شهید مطهری شهادت مرگ آگاهانه در راه هدف مقدس است. عملی آگاهانه و اختیاری

    است و شهیدان شمع محفل بشریت هستند.[2]


    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”





  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121



    مهندسی فرهنگی ایثارو شهادت


    شناسایی الگوهای رفتاری اشباع هیجانات جوانان، درونی کردن پیام و القانکردن زور، استفاده از اعجاز

    عاطفه و محبت، مشارکت جامعه ایثارگری در امر هدایت خود، احیای شعائر اسلامی، تبلیغات همه جانبه،

    بهره گیری از مناسبت های مکانی و زمانی، بهره گیری صحیح از هنر و ادب، تذکر و یادآوری مراسم خاطره

    با رویکرد جدید، برنامه ریزی مناسب در محاسبه ها و برنامه ریزی و استفاده بهینه از نیازهای مادی از جمله

    اهداف مهندسی فرهنگی قلمداد می شود.[3]



    لازمه تبیین مفاهیم فرهنگ ایثار و شهادت نیازمند پرداختن به مباحث مربوط به تفاوت مرگ با شهادت و در ادامه

    ضرورت توجه به مصادیق فرهنگ شهادت طلبی و برشماری آثار و انگیزه ها و راه های دستیابی به آن است.


    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”





  13. تشکر


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121



    تفاوت مرگ با شهادت


    مرگ پایان طبیعی حیات هر موجود زنده ای است؛ ولی شهادت یک نعمت نادر و کمیاب است که رایگان به دست

    نمی آید. بلکه نعمتی است که لازمه تحقق آن شرایطی است که آن شرایط بسیار سخت و طاقت فرساست.

    از خود گذشتگی و ایثار، و از منافع دنیوی گذشتن بخاطر هدف والاتر، کار هر مدعی نیست. بنابراین، توفیق

    برخورداری از فرهنگ ایثار و عاشقی از هر مدعی ساخته نیست. فرهنگ شهادت با منفعت طلبی در تضاد آشکار

    است. مرگ جبر است، و شهادت اختیار انسان برای انتخاب نوع مرگ. طبق فرمایش امام راحل: شهادت سعادتی

    است که نصیب مردان خدا می شود؛ پس اوج تکامل انسان که به شهادت ختم می شود، ترویج فرهنگ ناب

    عاشقی است که باعث گسترش و افزایش شهدای زنده در جامعه می گردد. این فرهنگ به دلیل آنکه از منفعت طلبی

    به دور است، و شهید منافع دنیوی خود را هیچ وقت مد نظر ندارد، باعث می شود تا کلیه امور در مدار توجه به

    معشوق عالم هستی قرار گیرد.[4]


    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”





  15. تشکر


  16. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121



    آثار فرهنگ شهادت طلبی


    حیات پرنشاط، بالندگی، حماسه سازی، سیادت، عزّت، امید و تعهّد در همه حوزه ها از آثار فرهنگ شهادت طلبی

    بوده و در پرتو فرهنگ ایثار و شهادت به دست می آید و نیز خمودی، بی تحرّکی، ذلّت و سقوط در اثر فقدان فرهنگ

    ایثار و شهادت، پدید می آید.



    پس از تبیین آثار فرهنگ شهادت طلبی به طورخلاصه می توان انگیزه های شهادت طلبی را این گونه برشمرد:

    پالایش روح و آمرزش گناهان با نظر به وجود ا... و پیوستن به لقا و تقرب الی الله؛ امر به معروف و نهی از منکر و

    احیاء و اشاعه سنت های الهی و قبول در امتحان الهی و ذلت ناپذیری و ایثار در راه ارزش های متعالی؛ الگوسازی

    برای جامعه از طریق حماسه آفرینی و تحریک احساسات برای ترویج حق طلبی و انجام مسئولیت اجتماعی و

    حساسیت در مقابل سرنوشت جامعه؛ تزریق خون تازه به پیکر اجتماع و تقویت روحیه انقلابی در آحاد مردم؛

    انتخاب بهترین و هنرمندترین و زیباترین نوع مردن؛ حضور در صحنه جهاد فی سبیل ا.. که بستر شهادت طلبی

    و ادای تکلیف است؛ سیرو سلوک معنوی و طی طریق در آخرین و والاترین مراحل عرفانی و فنای فی اللّه و اثبات

    عشق حقیقی به معشوق.[5]


    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”





  17. تشکر


  18. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121



    راه های دستیابی به فرهنگ شهادت طلبی


    جهت دستیابی به فرهنگ شهادت طلبی وظیفه ای برعهده یکایک افراد جامعه و وظیفه ای برعهده دست اندرکاران

    امور فرهنگی جامعه است. افراد جهت رسیدن به فرهنگ ایثار و شهادت باید چنین رویکردی به عملکرد خویش

    داشته باشند:


    1. باور داشت خدا و معاد در جهان بینی توحیدی؛
    2. آگاهی به فضیلت و جایگاه ارزشی جهاد و شهادت در آموزه های دینی؛
    3. آشنایی با الگوهای ایثارگری و شهادت؛
    4. بصیرت نسبت به برتری مکتب اسلام به ویژه مکتب تشیع بر سایر مکاتب؛
    اما مسئولان امورفرهنگی دو شیوه و راهکار جهت بسترسازی برای فرهنگ شهادت درجامعه پیش رو دارند؛
    الف. شیوه منفی و مبارزه با فرهنگ مهاجم بیگانگان و پاک سازی جامعه از ابزار و برنامه های فرهنگ مهاجم.
    ب. شیوه مثبت که به معرفی و اشاعه فرهنگ اصیل اسلام ناب، الگوهای رفتاری، باورهای اعتقادی و اخلاقی؛ حماسه سازان و...، می پردازد.[6]


    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”





  19. تشکر


  20. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121



    آسیب های تهدیدکننده فرهنگ ایثار و شهادت


    آسیب های تهدیدکننده فرهنگ ایثار و شهادت شامل: جنگ روانی و تهاجم فرهنگی دشمن؛ نوع و کیفیت

    رفتار و عمل مسئولین و گروه های مرجع؛ آلوده شدن جامعه به فرهنگ مادی گرایی و تجمل پرستی؛

    بی تفاوتی جامعه در قبال ارزش و مقام ایثار و ایثارگران می باشد. تداوم فرهنگ ایثار در شکل مطلوب آن مستلزم

    این است که مسئولین و نسل امروزی به حماسه های ایثارگران بی تفاوت نباشند و با پاسداشت این فرهنگ،

    انگیزه و میل به ایثارگری را روزبه روز در جامعه تقویت نمایند.[7]


    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”





  21. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود