صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ***** شمیم لیله القدر *****

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    755 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ***** شمیم لیله القدر *****





    شمیم لیلة القدر :

    اشاره
    ماه مبارک رمضان فرصت ها و آثار و برکات فراوان به همراه می آورد، که از آن میان شمیم دل انگیز لیلة القدر است. قرآن کریم درباره این شب تعبیر زیبا و معناداری نموده و آن را برتر از هزار ماه دانسته و فرمود:«لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»[1] شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است.
    واژه قدر و تقدیر به معنای اندازه و اندازه گیری است.
    [2] و در اصطلاح قرآن واژگان یاد شده به معنای ویژگی وجودی و چگونگی آفرینش موجودات هستی است.[3]
    مراد از «قدر» در آیه‌ی یاد شده، تقدیر است، چون خداوند رخ دادها و حوادث یکساله عالم و آدم را در آن شب مقدر و تقدیر (اندازه) می کند، لذا آن را «لیلة القدر» نامیده است.
    [4]
    گرچه درباره «لیلة القدر» جای سخن بسیار است و از جنبه های مختلف قابل بازشناسی است ولی به دلیل مجال و ظرفیت مقال در چند محور به اختصار برخی نکته های بنیادین این شب مبارک واگوی می شود:


    [1]. سوره قدر (97) آیه3.

    [2]. ر،ک: علامه راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، دارالقلم، بیروت، 1412ق، ص658.

    [3]. ر،ک: علامه طباطبائی، محمد حسین، المیزان، نشر مؤسسه اسماعلیان، قم، 1412ق، ج12، ص143.

    [4]. ر،ک: علامه طباطبائی، محمد حسین، المیزان، ج20، ص331.


  2.  

  3. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    755 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    1. پیشینه لیلة القدر

    یکی از پرسش های مطرح درباره شب قدر این است که آیا این شب مبارک یک آموزه قرآنی است و تنها قرآن کریم از آن یاد نموده و یا قبل از آخرین وحی نامه آسمانی در آموزه های ادیان پیشین نیز مطرح بوده است؟
    گرچه در کتاب مقدس ( عهدین ) درباره روزه داری سخن گفته شده،
    [1] ولی درباره شب قدر مطلبی ذکر نشده، ولی در روایات اهل بیت علیهم السلام، در این باره که «لیلة القدر» قبل از اسلام نیز مطرح بوده به روشنی سخن گفته شده، از حضرت ابوجعفر امام جواد علیه السلام نقل شده که فرمود:«لَقَدْ خَلَقَ اللهُ تَعالی لَیلَةَ الْقَدْرَ اَوَّلَ مَا خَلَقَ الدَّنیا، و لَقَدْ خَلَقَ فیها اَوَّلَ نَبیَّ یَکوُنُ، و اَوَّلَ وَصِیَّ یَکوُنُ، ...»[2] «خداوند شب قدر را در آغاز خلقت جهان آفریده و در آن اولین پیامبر و نخستین وصی را بوجود آورد»از این روایت به خوبی بدست می آید که شب قدر از اول خلقت عالم دنیا وجود داشته است .چه این که از نحوه بیان قرآن کریم نیز بدست می آید که شب قدر قبل از نزول قرآن وجود داشته، فرمود:«إِنّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْرِ»[3] «ما [قرآن را] در شب قدر نازل کردیم»
    گرچه ممکن است در این باره بر داشت های متفاوت مطرح شود ، ولی از تعبیر آیه به آسانی می توان فهمید که شب قدر به عنوان یک ظرف زمانیمبارک از قبل مطرح بود، و خداوند فرمود که ما قرآن را در آن ظرف زمانی نازل کردیم. پس چنان که در روایت یاد شده تصریح گردیده شب قدر از اول خلقت دنیا بوده است .
    گفتنی است در برخی روایات آمده که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:«اِنَّ الله وَهَبَ لِاُمَتی لَیلَةُ الْقَدرَ لَمْ یُعطِها مَنْ کانَ قَبْلَهُمْ»
    [4] «خداوند به امت من شب قدر را بخشید در حالی که کسی از امت های پیشین از این موهبت برخوردار نبودند.»
    برخی معاصرین
    [5] با استناد به این حدیث گفته است که شب قدر قبلا نبوده ودر زمان اسلام این موهبت به مردم داده شده . ولی از این که ایشان نفیا واثباتا روایت اول را اصلا متعرض نشده وبدان اشاره نکرده ، معلوم می شود گویا آن روایت را ملاحظه ننموده وتنها با طرح روایت دوم نبودن شب قدر را قبل از اسلام مطرح کرده است در حالی که روایت دوم نبوی ودر منابع اهل سنت ذکر شده ولی روایت اول در منابع شیعی واز امام جواد علیه السلام است .در هر صورت
    در مقام جمع بین این دو روایت می توان گفت، گرچه شب قدر به عنوان یک ظرف زمانی که امورات ومسأله سر نوشت عالم در آن مقدر می شود از قبل بوده و برخی آثار معنوی وقداست هم داشته است، ولی در پی نزول قرآن در آن شب، این ظرف زمانی از مظروف خود که قرآن کریم است فضیلت‌ها و برکاتی بشتری پیدا نمود که قبلا نداشته ، مثلا فضلیت داشتن بر هزار ماه که در قران برای شب قدر ذکر شده با نزول قران برای شب قدر ایجاد گردیده .ویا
    مثل این که فضیلت مهم ماه رمضان از رهگذر این که ظرف نزول قرآن کریم حاصل شده است، تعبیر قرآن چنین است:«شَهْرُ رَمَضانَ الّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ»
    [6] ماه رمضان [همان ماه] است که در آن، قرآن فرو فرستاده شده است.
    از لحن این آیه بدست می آید که در صدد بیان سرّ فضیلت ماه رمضان است یعنی می خواهد بگوید چون ماه رمضان ظرف زمانی نزول آخرین وحی نامه آسمانی است لذا بر سایر ماه ها برتری و فضیلت دارد. مسئله لیلة القدر نیز ممکن است چنین باشد که از رهگذرنزول قرآن کریم بر هزار ماه فضیلت پیدا کرده است لذا گفته شده : گرچه شب قدر ممکن است ارزش نفسی داشته باشد، لیکن فضیلت آن به حرمت نزول قرآن کریم در این شب است.
    [7]
    از این گذشته هر گز نمی تواند پذیرفت که مقدرات عالم وآدم قبل از اسلام تقدیر نمی شده و جهان شبی تقدیر نداشته است . پس اگر شبی تقدیر مقدرات قبلا نیز بوده است ممکن است که آن شب همانا شب قدر بوده که در قران به روشنی از آن به عنوان لیله القدر یاد شده است . در نتیجه به آسانی می توان گفت : روایت اول ناظر به وجود شب قدر، وروایت دوم ناظز به بیان فضلیت آن شب است، وهر دو روایت درمسله شب قدر پیام خاص خود را دارد.



    [1]. ر،ک: مسترهاکس، قاموس کتاب مقدس، انتشارات اساطیر، تهران، 1377ش، ص437 و ص438.

    [2]. مجلسی، بحارالانوار، نشر دارالاحیاء التراث العربی، بیروت، ص1403ق، ج25. ص73، حدیث63.

    [3]. سوره قدر (97) آیه1.

    [4]. سیوطی، جلال الدین، درالمنثور، نشر کتابخانه مرعشی نجفی، قم بی تا، ج6، ص371.

    [5]. ناصر مکارم . تفسیر نمونه ، نشر دار الکتبالاسلامیه ، تهران 1378 ش . ج 27 ص 214.

    [6]. بقره (2) آیه185.

    [7]. ر،ک: عبدالله جوادی آملی، قرآن در قرآن، نشر مرکز نشر اسراء، قم، 1378ش، ص77.


  4. #3
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    755 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    2. تجلی لیلة القدر در افق های مختلف

    در این باره ممکن است رویکرد های مختلف مطرح باشد ، ولی برخی از بزرگان در این باره نکته های سود مندی مطرح نموده از جمله گفته است : یکی از مسایل مطرح درباره لیلة القدر این است که براساس افق های مختلف در زمان های متعدد ممکن است رخ دهد مثلا در یک افق شرقی مثل کشور هند، ممکن است شب یک شنبه 23 ماه رمضان باشد( که طبق روایات اهل بیت علیهم السلام شب قدر است،) ولی در یک افق غربی مثل کشور ایران شب قبلش مثلا شنبه شب 23 ماه بوده است، چون در افق های غربی ممکن است رویت هلال ماه رمضان یک شب زودتر صورت گرفته باشد.
    حال پرسش این است که کدام یکی از این دو شب (مثلا شنبه و یکشنبه) لیلة القدر محسوب می‌شود؟
    جواب این است که هر دو آن شب (شنبه و یکشنبه حسب تعداد افق ها) لیلة القدر است چون لیلة القدر فرازمانی یک حقیقت است که حسب زمان ها ممکن است تجلی و ظهورات متعدد پیدا کند و در هر افقی طبق رویت هلال همان افق مصداق لیلة القدر زمانی به حساب آید
    [1] لذا فقیه بزرگ آیت الله رفعی قزوینی ضمن تحلیل مسله گفته شده: شب قدر فرازمانی که از آن به لیلة القدر د هری(که روح زمان است ) یاد می شود یکی است، ولی شب قدر زمانی که در عالم طبیعت رخ می دهد به اختلاف افق ها متعدد است، باید توجه داشت که هر چند شب های قدر حسب افق ها مختلف از جهت زمانی بودن متعدد و مختلف است، لیکن از حیث اتصال و ارتباط همه آن ها به شب قدر دهری متحد هستند، زیرا که همه سایه ها و مظاهر حقیقت دهری شب قدر می باشند، نظیر این که هر گاه مخروطی از نور فرض نمایم که نقطه رأس آن به سمت بالا و قاعده‌ی آن به سمت پائین قرار گیرد و خطوط شعاعی از نقطه رأس مخروط به طرف پائین آمده قاعده مخروط را رسم نماید، در این صورت گوییم خطوط شعاعی هرچند متعدد و در درجات مختلف قرار دارند، ولی از نظر اتصال همه آن ها به نقطه رأس مخروط یکی و در یک سمت می باشند، و قاعده مخروط هر چند امتداد و وسعت هندسی دارد لیکن از حیث ارتباط به رأس مخروط بسیط می باشد.
    خلاصه این که حقیقت فراطبیعی لیلة القدر یک است چون حقیقتی است که وجود عقلانی و فرازمانی دارد، ولی تجلیات زمانی آن حسب افق ها متعدد خواهد بود.
    [2]


    [1]. ر،ک: حسن زاده آملی، انسان و قرآن، انتشارات الزهرا، تهران، 1369ش، ص195.

    [2].ر،ک : آیت الله رفیعی قزوینی، مجموعه رسایل و مقالات فلسفی، انتشارات الزهرا، تهران، ص1367ش با تصحیح و مقدمه غلام حسین رضانژاد، ص75.


  5. #4
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    755 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    3. نهفته بودن لیلة القدر

    یکی دیگر از مسایل در باب تجلی زمانی شب قدر این است : چه شبی لیلة القدر است و چرا مشخص نگردیده است؟
    مشهور بین اهل سنت این است که شب 27 ماه رمضان لیلة القدر و شبی است که قرآن نازل گردیده است.
    [ 1]
    ولی براساس روایات اهل بیت علیهم السلام، شب قدر بین یکی از سه شب 19 و 21 و 23 ماه رمضان مردد است، لذا وقتی از حضرت امام صادق علیه السلام درباره لیلة القدر سوال شد، حضرت فرمود:«اُطْلُبْها فی تِسْعِ عَشْرَةَ، و إحْدی و عَشْرِیْنَ و ثَلاثَ و عِشْرِیْنَ»
    [ 2] آن را در شب 19، 21 و 23 ماه رمضان بجویید.
    و در برخی روایات آمده که امام صادق علیه السلام فرمود:«التَقَدیرُ فِی لَیلَةِ تِسْعَ عَشَرَة، وَ الْأبرامُ فِی لَیلَةِ إحْدی وَ عِشْرِینَ، و الْاِمضاءُ فِی لَیلَةِ ثَلاثَ وَ عِشْرِینْ»
    [ 3]
    اندازه گیری و تقدیر امور عالم در شب نوزدهم، و «تحکیم» آن ها در شب بیست و یکم، و امضای و تنفذ آن ها در شب بیست و سوم است.
    در مجموع از روایات شیعی بدست می آید که لیلة القدر دایر مدار بین یکی از شب های سه گانه ی یاد شده است و بیرون از آن سه شب نیست، ولی این که چرا به طور مشخصی بیان نشده کدام یکی از آن سه شب قدر است؟
    در ابتداء باید گفت گرچه برای خود ائمه علیهم السلام کاملا روشن و مشخص بوده لذا امام باقر علیه السلام فرمود:«إنّا لا نَخْفَیْ عَلَیْنا لَیْلَةَ الْقَدْرِ، اِنَّ الْمَلائِکَةُ یَطُفوُنَ بِنا فِیْها»
    [ 4] بی تردید شب قدر بر ما پوشیده نیست، زیرا در آن شب فرشتگان (نزد ما فرود می آیند.) وبر گرد ما طواف می کنند ، ولی براساس حکمت الهی و مصلحت های نهفته که برای ما قابل درک نیست ، ائمه علیهم السلام به طور مشخص برای دیگران شب قدر را بیان نکرده اند.
    علامه طباطبائی ضمن اشاره به روایاتی که لیلة القدر را بین دو شب (21و23) و سه شب (19، 21، 23) مطرح نموده گفته است: اینکه شب قدر معین نشده برای تعظیم و پاسداشت بزرگی و حفظ شأن و منزلت آن شب است، که مبادا بشر با انجام معصیت در آن شب مشخص حرمت و منزلت آن را نشکند و عظمت آن را نادیده نگیرد.
    [ 5]
    در مجموع حکمت نهفته بودن لیلة القدر بین شب های سه گانه هر چه باشد، مهم آن است که مقام و منزلت لیلة القدر به اندازه ای است که انسان برای درک آن باید سه شب تلاش نماید تا جان او به طور کامل سیراب گردد و از زمزم زلال قدر جام جانش لبریزترشود. مولوی در این رابطه بسیار زیرا گفته است:
    حق شب قدر است در شب ها نهان
    تا کند جان هر شبی را امتحان
    نه همه شب ها بود قدر ای جوان
    نه همه شب ها بود خالی از آن
    [ 6]





    [ 1]. ر،ک: علامه طباطبائی، المیزان، ج20، ص333.

    [ 2]. طبرسی، مجمع البیان، نشر دارالمعرفۀ، بیروت، 1406ق، ج10، ص785.

    [ 3]. سید ابن طاووس، اقبال الاعمال، نشر مکتب الاعلام الاسلامی، چاپ اول، 1414ق، قم، ج1، ص341.

    [ 4]. محمد بن حسن بصایر الدرجات، منشورات الاعلمی، تهران، 1374ش، باب3، ص241، حدیث5.

    [ 5]. ر،ک: المیزان، ج20، ص333.

    [ 6]. مثنوی معنوی، نشر هرمس، تهران، 1385ش، دفتر دوم، ص299.
    ویرایش توسط صادق : ۱۳۹۵/۰۴/۰۲ در ساعت ۰۷:۵۳

  6. تشکرها 2


  7. #5
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    755 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    4. تجلی قرآن در شب قدر

    یکی از ویژگی های بی نظیر لیلة القدر که در نظام آفرینش هیچ مقطع زمانی از آن ویژگی برخوردار نیست، این است که آن شب ظرف نزول آخرین وحی نامه آسمانی امی باشد ، گرچه در این باب جای سخن بسیار است ولی به اختصار به نکته های اشاره می گردد:
    خداوند در جایی از قرآن کریم درباره زمان تجلی قرآن فرمود:«إِنّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ»
    [1] ما آن را در شب فرخنده نازل کردیم.
    و در سوره قدر فرمود:«إِنّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْرِ»
    [2] ما آن را در شب قدر نازل نمودیم.
    جمع بین این دو آیه و برخی آیات دیگر، نشان می دهد که قرآن کریم به صورت دفعی در شب مبارک قدر نازل شده است.
    [3] چه این که در جای دیگر به صراحت فرمود:«شَهْرُ رَمَضانَ الّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ»[4] ماه رمضان [همان ماه] است که در آن، قرآن فرو فرستاده شده است. در نتیجه معلوم می شود ماه مبارک رمضان و شب مبارک قدر، ظرف نزول تمام قرآن است.[5]
    مفسر حکیم علامه طباطبائی با اشاره به نزول دفعی و تدریجی قرآن کریم گفته است: قرآن در دو مرتبه نازل شده، مرتبه ای از آن بسیط و یک پارچه و مصون از تغییر است، و مرتبه دیگرش به صورت تفصیلی و غیر بسیط است و صلاحیت تغییر و تحوّل دارد به گونه‌ی که برخی آیات ناسخ و بعض دیگر منسوخ و مانند آن باشد ، آنچه که در شب مبارک قدر بر قلب مطهر رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل گردیده، همان مرتبه بسیط قرآن است و آنچه که در طی دوران رسالت بر آن حضرت نازل شده، همان مرتبه تفصیلی و غیر بسیط است که با ناسخ و منسوخ همراه است . ودر مجموع با نزول تدریجی خود هر آیه ی اش شان نزول خاص دارد ودر زمان های خاص نازل گردیده است.
    [6]
    بنابراین لیلة القدر ظرف نزول و تجلی زمانی قرآن کریم است و فضایل فراوان که برای این شب مطرح است همه به برکت مظروف آن ظرف است و در واقع ظرف بلورین شب قدر با کوثر آخرین وحی نامه آسمانی صفا و جلا و قداست و منزلت یافته است.
    و در این رابطه آن سخن زیبا در ذهن تداعی می کند که گفته است :
    این همه عکس می و رنگ و نگاری که نمود
    یک فروغ رخ ساقیست که در جام افتاد
    [7]
    پاورقی :


    [1]. دخان، آیه3.

    [2]. قدر، آیه1.

    [3]. ر،ک: عبدالله جوادی آملی، قرآن در قرآن، نشر مرکز إسراء، قم، 1378ش، ص69 ص70.

    [4]. بقره، آیه185.

    [5]. ر،ک: جوادی آملی، قرآن در قرآن، ص72.

    [6]. ر،ک: المیزان، ج2، ص15، ص18.

    [7]. حافظ شیرازی . دیوان هنر پارینه .تهران 1387ش ص73

  8. تشکرها 2


  9. #6
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    755 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    5. انس با قران در شب قدر


    در ارتباط با بحث قرآن و شب قدر، بعد از مسئله یاد شده، آموزه های تربیتی، معنوی و قدسی این ظرف و مظروف است، بدین بیان : گرچه انس و برقراری ارتباط با قرآن از طریق تلاوت، تدبیر در آیات، تلاش برای درک مفاهیم و معارف قرآن کریم همیشه و در هر زمان لازم و پر خیر و برکت است، ولی آن امور در شب قدر مزیت ها و آثار بی بدیل دارد چون بر اساس صریح قران کریم در سوره قدر ، این شب از هزار ماه (حدود هشتاد سال ) بر تر است ، پس هر کاری نیک از جمله تلاوت قران وانس با آن در این شب پاداش مضاعف داشته وهزار برابر از زمان های دیگر ثواب خواهد داشت از این رو در آموزه های وباورهای دینی تأکید شده که مردم همواره ودر هر فرصت های زمانی سعی نمایند با قرآن انس وارتباط داشته باشند که در این جا به نمونه هایی از این رویکرد اشاره می شود:
    1. یکی از آسان ترین راه ارتباط با قرآن و استفاده از این مایده آسمانی تلاوت آن است که برای همگان قابل دسترسی است، رسول خدا صلی الله علیه و آله تلاوت قرآن را گفتگو با خداوند دانسته و فرمود:«اِذا أَحَبَّ اَحَدَکُمْ أنْ یَحْدُثَ رَبَّهُ فَلْیَقَرَأَ الْقُرآنَ»
    [1] «هرگاه کسی از شما دوست داشت با پروردگارش گفتگو کند، باید قرآن تلاوت نماید» طبق این حدیث تلاوت قرآن در واقع یک نوع تجربه «کلیم الله» بودن است، از این رو علمای بزرگ و عارفان سترگ همواره مسئله تلاوت قرآن را در برنامه سلوک شان داشته اند، به عنوان نمونه این داستان از عارف و فقیه نامدار معاصر امام خمینی، در سلوک شخصی و برنامه روزانه خود تلاوت بخش هایی از قرآن کریم چند نوبت در روز وجود داشته است، بخصوص در ماه رمضان هر روز ده جزء قرآن تلاوت می نموده است، این برنامه تا آخرین روز زندگی او ادامه داشته، و حتی در روزها و ساعات آخر عمر که با سُرم و تزریق فرآورده های خونی در بیمارستان زندگی می کرد برنامه روزانه تلاوت قرآن او ترک نشد.[2]
    2. رسول خدا فرمود:«اَفْضَلُ عِبادَۀِ اُمَتِی قِرآئَتِ الْقُرآنْ»
    [3] برترین عبادت امت من تلاوت قرآن است.
    3. تلاوت قرآن برای همگان حیات بخش است، ولی برای جوانان آثار و برکاتی خاص دارد به خصوص اگر این کار در شب قدر انجام شود، امام صادق علیه السلام فرمود:«مَنْ قَرَأَ الْقُرآنَ وَ هُوَ شَابٌّ مُؤْمِنٌ إِخْتَلَطَ الْقُرآنُ بِلَحْمِهِ وَ دَمِهِ»
    [4] انسان مؤمن که در سن جوانی قرآن را تلاوت کند، قرآن با گوشت و خون او آمیخته می شود. درباره معنا این حدیث نورانی گفته شده: این کنایه از آن است که صورت قرآن در قلب و جان انسان استقرار می یابد و به اندازه لیاقت او چهره جانش جلوه گاه کلام الله می شود.[5]
    4. چنان که اشاره شد تلاوت قرآن همواره چون زمزم زلال نهال جان آدمی طراوت و نشاط می‌بخشد، ولی ماه رمضان و شب قدر یکی موقعیت فوق العاده مهم و بی نظیر برای این فیض بزرگ است که آداب و آثار خاص خود را دارد به عنوان نمونه امام باقر علیه السلام فرمود: در شب قدر قرآن را در جلو روی خود بگشاید و بگوید:«الّلهُمَ إنِّی أَسْئَلُکَ بِکِتابِکَ الْمُنْزَلَ ... »
    [6] خداوندا از تو می خواهم به حق کتاب فرستاده شده تو.
    و هم چنین از امام صادق علیه السلام نقل شده که در شب قدر قرآن را بر سر بگذارید و بگوید:«الّلهُمَّ بِحَقِ هذا الْقُرآنِ، وَ بِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ ... »
    [7] خداوندا به حق این قرآن و به حق آن کسی که او را با این قرآن فرستاده ای. تفصیل اعمال قرآنی شب قدر را مرحوم شیخ عباس قمی در کتب گران سنگ مفاتیح الجنان بیان کرده، نکته زیبایی قرآنی در این باره این که قرآن به سر گرفتن در شب قدر چه بسا موجب می گردد که زمینه‌ی در انسان به وجود بیاید که قرآن را در قلب بگرد و نور قرآن در دل او تجلی کند.بنابراین گرچه در باره تلاوت قران در شب قدر به طور مشخص روایتی نقل نشده ویا دست کم ما نیافتیم ، ولی از آن آموزه های کلی یاد شده در باره آثار وبرکات تلاوت قران بدست می آید که تلاوت قران در شب قدر همان آثار را به طور مضاعف در پی خواهد داشت وبه برکت شب قدر هزار برابر ثواب خواهد داشت .


    [1]. علی متقی، کنزل العمال، نشر مؤسسه الرسالة، بیروت، 1413ق، ج1، ص510، حدیث2257.

    [2]. به نقل از: بهاءالدین خرمشاهی، دانش نامه قرآن، انتشارات دوستان، تهران، 1377ش، ج1، ص1006.

    [3]. مجلسی، بحارالانوار، ج89، ص19.

    [4]. کلینی، کافی، نشر دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1380ق، ج2، ص603، حدیث6.

    [5]. ر،ک: امام خمینی، شرح چهل حدیث، نشر مؤسسه آثار امام خمینی، 1378ش، ص498.

    [6]. سید ابن طاووس، اقبال، ص186.

    [7]. همان، ص187.


  10. #7
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    755 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    6. ارتباط ولایت با لیلة القدر

    یکی از مسایل درس آموز لیلة القدر، مسئله پیوند ناگسستنی آن با ولایت است بدین بیان همان طور که ولایت به عنوان یک فیض مستمر تا قیام قیامت جریان دارد شب قدر نیز حقیقتی همواره فروزان و چشمه همیشه جوشان است، در این باره به اندازه ظرفیت مقاله در چند محور به نکته های اشاره می گردد:

    1. امیرمؤمنان علی علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده که فرمود:«اِنَّ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعالی قَدَّرَ فِیها مَا هُوَ کائِنٌ اِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ فَکانَ فِیما قَدَّرَ عَزَّوَجَل وِلایَتِکَ وَ وِلایَةَ الائِمَةِ مِنْ وُلدِکَ الی یَومِ الْقِیامَةِ»[1] به درستی که خداوند متعال مقدر نموده در آن شب تمام چیزهایی که تا روز قیامت بوجود می آید، از جمله چیزهایی که خداوند مقدر کرده ولایت شما و ولایت امامان از فرزندان شما تا روز قیامت است.
    2. در روایت دیگر از امام صادق علیه السلام رسیده که با اشاره به آیه اول سوره قدر فرمود:«نُزَلَتْ وِلایَةُ اَمیِرالْمُؤمِنینَ فِیها و قُدْرَّتَ وِلایَةَ اَمیرَالْمُؤمِنیِنَ علیه السلام فِیها»[2] ولایت امیرمؤمنان علی علیه السلام در شب قدر نازل شد، و ولایت آن حضرت در آن شب مقدر گردید.
    3. امام باقر علیه السلام فرمود:«یَا مَعْشَرِ الشِیّعَةَ خَاصَمُوا بِسُورَةِ اِنّا أَنْزَلْناهً، فَوُاللهِ إنَّها لَحُجةُ اللهِ عِلَی الْخَلْقِ بَعْدَ رَسوُلِ اللهِ»[3] ای گروه شیعه با مخالفان تان با سوره «انا انزلنا = سوره قدر» مناظره نمایند، سوگند به خداوند آن سوره حجت خدا بر مردم است بعد رسول خدا صلی الله علیه و آله.

    گفتنی است که در فرازی از سوره مبارکه قدر آمده:«تَنَزّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرّوحُ فيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ»[4] در آن [شب] فرشتگان، با روح، به فرمان پروردگارشان برای کاری [که مقرر شده است] فرود آیند.
    استاد بزرگوار علامه حسن زاده آملی با اشاره به این فراز از سوره قدر گفته است: کلمه «تنزل» فعل مضارع است که دلالت بر تجدد و زمان آیند (استقبال) و استمرار دارد، و ، و طبق آیه یاد شده قرآن کریم به صراحت فرمود: ملائکه با روح القدس به اذن پروردگارشان هر سال شب قدر در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله بر آن حضرت نازل می گردیدند، پس باید بعد از رحلت او نیز به کسی نازل شوند که آن فرد باید دارای صفات رسول خدا صلی الله علیه و آله باشد، چون خلیفه باید به صفت «مستخلف عنه» باشد،
    [5]
    در مجموع معلوم شد که به دلایل قرآنی و روایی لیلة القدر رابطه و پیوند استوار با ولایت دارد و همان طور که در زمان حیات رسول الله در شب قدر ملائکه بر او نازل می شدند، بعد از آن حضرت بر امیرمؤمنان و امامان بعد از او نازل می شوند و در عصر کنونی ملائکه در شب قدر به حضور قطب دایره امکان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تشرف پیدا می کنند و این به نوبه خود دلیل بر وجود انسان کامل حضرت مهدی موعود موجود است، زیرا اگر آن حضرت نمی بود فرود آمدن ملائکه در شب قدر بر روی زمین که در قرآن به صراحت مطرح شده معنا پیدا نمی کند.



    [1]. صدوق، معانی الاخبار، نشر دارالمعرفۀ، بیروت، 1399ق، ج2، ص315.

    [2]. همان، ص316.

    [3]. کلینی، کافی، ج1، باب97، ص304، حدیث6.

    [4]. سوره قدر، آیه4.

    [5]. ر،ک: حسن زاده آملی، انسان و قرآن، ص244.

  11. تشکرها 2


  12. #8
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    755 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    7. لیلة القدر طلایی ترین زمان نیایش

    دعا و نیایش یکی از زیباترین گفتگوی محب با محبوب و نمایش نجوای دلبرانه‌ی عاشق با معشوق است. دعا در واقع تجلی عشق راستین انسان است ، عشق به آن موجودی که آغاز همه از اوست، انجام همه به اوست، و هر چه هست اوست و غیر او دیگر هیچ و فانی مطلق است.
    چه این که دعا ممکن است یک توبه نامه و اعلام ندامت و اظهار شوق به بازگشت به سوی اصالت گمشده خویش باشد، توبه‌ای که رجعت و عذرخواهی و طلب پوزش از آفریدگار و پروردگار و مولی خویش است.
    و بالاخره ممکن است دعا یک پژواک دل انسان مظلوم باشد که از دستم ستمگر در پیشگاه داور عدل پرور، اظهار دادخواهی می کند. و ده ها و صدها آموزه‌ی از این دست، و در مجموع دعا هر چه باشد و برای هر چیزی باشد، زیباترین گفتگو انسان با آفریدگار و پروردگارش است که در هر زمان ممکن است آن گفتگو انجام شود، ولی طلایی ترین زمان برای این گفتمان آموزنده، شب قدر است.
    در باب نقش زمان در تأثیر دعا و اجابت آن گفته‌ی برخی بزرگان اهل عرفان بسیار زیبا و درس‌آموز است که می گوید: اوقات در تأثیر دعا و احوال دعا کننده نقش بسزایی دارد، بخصوص شب ها برای ذکر و خلوت و نیایش شأنیت خاص دارد، چون «لیل» غیب است و انسان را به غیب و باطن می کشاند و می رساند، از این رو در آیات و روایات بر تهجد شب و خلوت های شبانه بسیار ترغیب و تشویق شده، بی تردید از بهترین مناسبات زمانی ماه مبارک رمضان است که برای نفوس مستعده اثر تکوینی خاص دارد.
    [1]
    و بدلیل همین اهمیت و نقش بی بدیل زمان بخصوص ماه رمضان و شب های قدر است که در آموزه های اهل بیت علیهم السلام دعاها و نیایش های متعدد در منابع مربوط ذکر شده که کتاب گرانسنگ مفاتیح الجنان با بیان روشن به تفصیل در این باره بحث نموده از جمله این دعای نورانی است:«یا رَبَّ لَیْلَةِ الْقَدَرِ وَ جاعِلَها خَیراً مِنْ اَلْفِ شَهْرٍ، وَ رَبَّ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ، ... و انْ تَجْعَلَ اسْمِی فِیْ هذِهِ اللَّیلَۀِ فِی السُّعَدا و روُحی مع الشُّهَدا و احْسانِی فِیْ عِلّیَیِن، و اِسَائَتَی مَغْفُورۀً ... »
    [2] ای پروردگار شب قدر که آن را از هزار ماه بهتر قرار دادی، وای پروردگار شب و روز، اسم من را در این شب در زمره سعادت مندان، و روح مرا با شهدا و احسان و نیکی مرا در بالاترین درجه، قرار ده، و گناهان مرا بیامرز.
    با توجه به آن چه بیان شد در نتیجه وجمع بندی نهایی باید گفت : در باب دعا در شب های قدر بلکه در همه زمان ها این نکته اساسی نباید مورد غفلت قرار گیرد که دعا هر چه باشد و برای هر امر مشروع از امور مربوط به زندگی دنیا و یا خواست های اخروی انسان باشد، خداوند متعال آن را برآورده می کند، محال است دعا بدون اجابت بماند چون خدا در قرآن کریم به صراحت و به طور مطلق وعده اجابت داده و فرمود:«وَ قالَ رَبّكُمُ ادْعُوني أَسْتَجِبْ لَكُمْ»
    [3] پروردگاه تان فرمود: بخوانید مرا تا جابت شما را.
    چه این که در روایتی از امام صادق علیه السلام رسیده که فرمود:«مَا أَبْرَزَ عَبْدٌ یَدَهُ اِلَی اللهِ الْعَزیِزَ الْجَبّارِ اِلَّا اِسْتَحیَا اللهُ عَزَّوَجَلْ أَنَ یَرَدَّهاَ صِفراً حَتْی یَجْعَلَ فِیها مِنْ فَضْلٍ رَحْمَتَهُ ما یَشَاءُ»
    [4] هیچ بنده ای دست خود را به سوی خدای عزیز و جبران کننده دراز نمی کند مگر این که خداوند حیا می کند که دست او را خالی برگرداند و چیزی از فضل و رحمت که می خواهد در آن نگذارد . و براساس این گونه آموزه های متعالی مولوی ضمن قصه‌ی در باب اجابت دعا چنین گفته است:
    شخصی همواره مشغول دعا بود، شبی شیطان به او گفت: ای مرد ساده دل این همه دعا نمودی، خواست شما اجابت نشده، پس چرا خود را به زحمت انداختی و این کاررا ادامه می دهی؟ آن شخصی باورش آمده و دلش شکست وسر بر زمین نهاد واز غصه خوابش برد، در عالم رؤیا جناب خضر را دید که از او پرسید ای مرد مؤمن چرا از ذکر و دعا و نیایش با خدای خود بازمانده ای و چرا پیشمان شدی از آن دعا و درخواست ها خود؟
    او جواب داد این همه دعا نمودم ولی لبیک و اجابت نشنیدم، شاید خداوند مرا از در رحمت خود رانده و دعای مرا اجابت نکند. از جانب حق تعالی به آن شخص گفته شده:
    گفت آن الله تو لبیک ماست
    و آن نیاز و درد و سوزت پیک ماست
    ترس و عشق تو کنمد لطف ماست
    زیر هر یا ربّ تو لبیک هاست
    [5]






    بنابراین هرگز دعا بدون اجابت نخواهد بود، بخصوص در شب های قدر خداوند متعال دعاها را قبول نموده همان حاجت و یا حاجت های بهتر ازآن چه انسان خواسته به او می دهد گرچه ممکن است چه بسا خود شخصی متوجه اجابت دعایش نشود.


    [1]. ر،ک: حسن زاده آملی، رساله نور علی فورد در ذکر و ذاکر و مذکور، انتشارات حکمت، قم، 1407ق، ص56.

    [2]. کلینی، کافی، ج4، ص161.

    [3]. غافر، آیه60.

    [4]. ابن فهد حلی، عدّۀ الداعی، نشر دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1407ق، ص97.

    [5]. مثنوی معنوی، نشر هرمس، 1385ش، دفتر سوم، ص349.

  13. تشکر


  14. #9
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    755 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    8. تمثّل انسانی لیلة القدر

    یکی از عمیق ترین و کامل ترین شناخت ها درباره لیلة القدر، حصول معرفت به تمثّل انسانی آن است، در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود:«إِنّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْرِ. اللَّیْلَةُ فاطِمَةُ وَ الْقَدرْ اُلله، فَمَنْ عَرَفَ فاطِمَةَ حَقَّ مَعرِفَتَها فَقَدْ اَدْرَک لَیْلَةَ الْقَدْرَ، و إنّمَا سُمِّیَتْ فاطِمَۀُ لِاَنَّ الْخَلَقَ فَطَموُا عَنْ مَعْرِفَتِها، و قَوْلَه: وَ ما اَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدَرِ، لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ اَلْفِ شَهْرٍ، یَعْنِی خَیْراَ مِنْ اَلْفِ مُؤمِنْ و هَیْ اُمَّ المُؤمِنیِنْ»
    [1] این که در قرآن آمده: ما آن را در شب قدر نازل کردیم، مراد از لیل فاطمه و مراد از قدر الله است، پس کسی که فاطمه را آن گونه که شایسته است بشناسد، بی تردید شب قدر را درک نموده است و این که فاطمه، فاطمه نامیده شده، چون خلق از معرفت او بی نصیب اند، این که فرمود: چه می دانی که شب قدر چیست؟ شب قدر از هزار ماه بهتر است، مقصود این است که فاطمه از هزار مؤمن برتر و بالاتر است و او مادر مؤمنان است.
    در این حدیث نورانی شناخت متفاوت نسبت به لیلة القدر ارائه شده که دو نکته از آن اشاره می شود:
    1. گرچه براساس معناي ظاهري و تفسير افاقي آيه اول سوره قدر ناظر به نزول قرآن كريم در شب قدر است، ولي طبق تفسير انفسي و تاويل باطني، آيه ياد شده مفهومي فراتر از اين دارد و ناظر به تجلي الهي در وجود انسان كامل است، زيرا مراد از «الليلة» فاطمه زهرا سلام‌الله‌عليها است، و مراد از «القدر» «الله» است، از اين روست اگر كسي فاطمه را آن گونه كه شايسته است بشناسد به در ليلة ‌القدر نايل شده است، و چون كنه حقيقت وجود متعالي فاطمه همانند كنه وجود حق‌تعالي قابل شناخت نيست از اين رو آن حضرت فاطمه ناميده شده چون اين مظهر مانند آن ظاهر كنه حقيقت وجودش قابل دست‌يابي و شناخت نخواهد بود. برخي از بزرگان اهل عرفان در اين باره گفته است: و همانا كه مردم ازشناخت كنه حقیقت حضرت عصمت‌الله فاطمه زهرا سلام‌الله‌عليها بدين علت عاجز اند كه آن جناب صاحب عصمت بوده است و كساني كه واجد ملكه عصمت نيستند، مفهوم عصمت را ادارك مي‌كنند نه اين كه به حسب ذوق مُدرِك آن باشند و عمده در معرفت،و شناخت علم ذوقي است، و در اصطلاح عارف بالله مراد از علم ذوقي آن علم و معرفتي است كه عالم بدان از راه وجدان و كشف آن را مي‌يابد نه از راه برهان و كسب و نه از راه تقليد ، زيرا كه هريك از برهان و كسب یا تقليد اگر چه به حسب مرتبة خود معتبر است، ولكن به مرتبة علوم كشفي نمي‌رسند، زيرا كه آن شناخت ها مانند درک عینی وشهودی نيست.
    [2]
    2. اينكه فرمود: تو نمي‌داني شب قدر چيست؟ ولي همين اندازه بدان كه شب قدر از هزار ماه برتر است. مراد از اين هزار ماه طبق كلام امام صادق(ع) هزار مؤمن است، وفاطمه زهرا سلام‌الله‌عليها كه تاويل ليلة القدر است از هزار مؤمن برتر و بالاتر و «ام‌المؤمنين» است. گفتني است كه عدد «الف= هزار» در اين گونه موارد در كلام عرب در مقام بيان كثرت بسيار زياد كه به شمارش نمي‌آيد به كار برده مي‌شود. و اين كه در تبيين برتري ليلة القدر بر هزار ماه از كلمه «خير» استفاده شد، به نوبة خود تعبير معنادار و اشاره به حقيقتي نهفته‌اي ديگر است، در نتيجه فاطمه زهرا سلام‌الله‌عليها كه طبق بيان فرزندش امام صادق تاويل و مصداق عيني ليلة القدر است از هزاران مؤمن برتري دارد و آن‌ هم برتري نامحدود و نامشخص كه ميزان آن برتري را غير آفريدگار هستي كسي درك نمي‌تواند، ازاين رو با تعبيرهاي كنائي ياد شده مطرح گرديده است.
    درجمع بندی ونتیجه این بخش از بحث باید گفت : که از حدیث یاد شده به خوبی بدست می آید که لیلة القدر از عظمت و منزلتی برخوردار است که غیر از جلوه های هستی شناسانه و ظهورات زمانی و فرازمانی آن، در ساحه‌ی انسان شناختی نیز مطرح است و وجود انسان کامل به عنوان مصداق عینی انسانی آن حقیقت نورانی مطرح است که تفصیل آن را در جای خود باید جست و جو نمود.
    [3]
    شب قدر است و طی شد نامه هجر
    سلام هی حتی مطلع الفجر
    رجا مندیم از این ماه و از این شب
    ز دست بی بی خود خوشه‌ی اجر
    از این که صاحب قرآن و قدر است
    از این که در شب اسرار بدر است
    از این که روح فوج آسمان را
    ضیافتگاه و منزل گاه و صدر است
    هلا ای لیلة الاسرار هستی
    تمام نور و شور و حق پرستی
    به شانه رایت رمز الستی
    به فرق ما بکش یک خوب دستی
    [4]




    [1]. فرات کوفی، تفسیر فرات کوفی، انتشارات وزارت ارشاد اسلامی، تهران، 1410ق با تحقیق محمد کاظمی، ص583.

    [2]. حسن زاده آملي، شرح فص حكمة عصمتيه في كلمة فاطميّه،نشر طوبا .قم 1378 ش . ص262 ص263.

    [3]. ر،ک: صادقی ارزگانی، شناخت عارفانه حضرت فاطمه زهرا، نشر بوستان کتاب، قم، 1382ش.

    [4]. علامه موحد بلخی، گلشن ناز (در حال نشر)

  15. تشکر


  16. #10
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    755 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شمیم لیله القدر :

    3. نهفته بودن لیلة القدر
    یکی دیگر از مسایل در باب تجلی زمانی شب قدر این است : چه شبی لیلة القدر است و چرا مشخص نگردیده است؟
    مشهور بین اهل سنت این است که شب 27 ماه رمضان لیلة القدر و شبی است که قرآن نازل گردیده است.
    [2]
    ولی براساس روایات اهل بیت علیهم السلام، شب قدر بین یکی از سه شب 19 و 21 و 23 ماه رمضان مردد است، لذا وقتی از حضرت امام صادق علیه السلام درباره لیلة القدر سوال شد، حضرت فرمود:«اُطْلُبْها فی تِسْعِ عَشْرَةَ، و إحْدی و عَشْرِیْنَ و ثَلاثَ و عِشْرِیْنَ»
    [3] آن را در شب 19، 21 و 23 ماه رمضان بجویید.
    و در برخی روایات آمده که امام صادق علیه السلام فرمود:«التَقَدیرُ فِی لَیلَةِ تِسْعَ عَشَرَة، وَ الْأبرامُ فِی لَیلَةِ إحْدی وَ عِشْرِینَ، و الْاِمضاءُ فِی لَیلَةِ ثَلاثَ وَ عِشْرِینْ»
    [4]
    اندازه گیری و تقدیر امور عالم در شب نوزدهم، و «تحکیم» آن ها در شب بیست و یکم، و امضای و تنفذ آن ها در شب بیست و سوم است.
    در مجموع از روایات شیعی بدست می آید که لیلة القدر دایر مدار بین یکی از شب های سه گانه ی یاد شده است و بیرون از آن سه شب نیست، ولی این که چرا به طور مشخصی بیان نشده کدام یکی از آن سه شب قدر است؟
    در ابتداء باید گفت گرچه برای خود ائمه علیهم السلام کاملا روشن و مشخص بوده لذا امام باقر علیه السلام فرمود:«إنّا لا نَخْفَیْ عَلَیْنا لَیْلَةَ الْقَدْرِ، اِنَّ الْمَلائِکَةُ یَطُفوُنَ بِنا فِیْها»
    [5] بی تردید شب قدر بر ما پوشیده نیست، زیرا در آن شب فرشتگان (نزد ما فرود می آیند.) وبر گرد ما طواف می کنند ، ولی براساس حکمت الهی و مصلحت های نهفته که برای ما قابل درک نیست ، ائمه علیهم السلام به طور مشخص برای دیگران شب قدر را بیان نکرده اند.
    علامه طباطبائی ضمن اشاره به روایاتی که لیلة القدر را بین دو شب (21و23) و سه شب (19، 21، 23) مطرح نموده گفته است: اینکه شب قدر معین نشده برای تعظیم و پاسداشت بزرگی و حفظ شأن و منزلت آن شب است، که مبادا بشر با انجام معصیت در آن شب مشخص حرمت و منزلت آن را نشکند و عظمت آن را نادیده نگیرد.
    [6]
    در مجموع حکمت نهفته بودن لیلة القدر بین شب های سه گانه هر چه باشد، مهم آن است که مقام و منزلت لیلة القدر به اندازه ای است که انسان برای درک آن باید سه شب تلاش نماید تا جان او به طور کامل سیراب گردد و از زمزم زلال قدر جام جانش لبریزترشود. مولوی در این رابطه بسیار زیرا گفته است:
    حق شب قدر است در شب ها نهان
    نه همه شب ها بود قدر ای جوان



    تا کند جان هر شبی را امتحان
    نه همه شب ها بود خالی از آن
    [7]




    [1].ر،ک : آیت الله رفیعی قزوینی، مجموعه رسایل و مقالات فلسفی، انتشارات الزهرا، تهران، ص1367ش با تصحیح و مقدمه غلام حسین رضانژاد، ص75.

    [2]. ر،ک: علامه طباطبائی، المیزان، ج20، ص333.

    [3]. طبرسی، مجمع البیان، نشر دارالمعرفۀ، بیروت، 1406ق، ج10، ص785.

    [4]. سید ابن طاووس، اقبال الاعمال، نشر مکتب الاعلام الاسلامی، چاپ اول، 1414ق، قم، ج1، ص341.

    [5]. محمد بن حسن بصایر الدرجات، منشورات الاعلمی، تهران، 1374ش، باب3، ص241، حدیث5.

    [6]. ر،ک: المیزان، ج20، ص333.

    [7]. مثنوی معنوی، نشر هرمس، تهران، 1385ش، دفتر دوم، ص299.


  17. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود