جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: گناه حیواناتی که نتوانستند سوار کشتی نوح شوند چه بود؟؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2

    گناه حیواناتی که نتوانستند سوار کشتی نوح شوند چه بود؟؟




    با سلام
    ما در روایات داریم که خدا برخی اوقات به خاطر گناهان انسان ها اگر به خاطر حیوانات نبود باران نمیفرستاد
    خداوند در قرآن میفرماید که به حضرت نوح دستور داده است که از هر حیوانی یک زوج از آن حیوان سوار کشتی کند ؟
    اگر دیگر حیوانات وجود داشته اند و حضرت نوح آنها را سوار کشتی نکرده است که این گناه دارد چون این حیوانات اصلا روحشان هم خبر از گناه نداشته است پس جرا باید غرق میشدند میتوانیم این طور پاسخ بدهیم که بر اثر ظلم این قوم احتمالا حیوانی نبوده است و حضرت نوح با زحمت توانسته است از هر حیوانی یک زوج پیدا کند چون دیگر حیوانات از بین رفته بودند و در واقع حضرت نوح متحمل خیلی زحمت شده بوده است و توانسته است به سختی از هر حیوان یک زوج پیدا کند اما سوال اینجاست که این حرف را برای حیوانات وحشی میتوانیم بگوییم و درست است ولی در مورد حیوانات اهلی نمیتوانیم بگوییم بالاخره قوم نوح از یک گوشتهایی ارتزاق میکردند و بالاخره شیر داشته اند پس باید حیوانات زیادی میداشتند چرا این حیوانات از بین رفتند ؟؟


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,642
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    826 پست
    حضور
    119 روز 8 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    گناه حیواناتی که نتوانستند سوار کشتی نوح شوند چه بود؟؟







    کارشناس بحث: استاد شعیب

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    گناه حیواناتی که نتوانستند سوار کشتی نوح شوند چه بود؟؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    405
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    علامه طباطبایی به این شبهه به صورت مختصر پاسخ می دهد:
    این از بى پایه ترین اعتراضها است ، چون هر هلاکتى هر چند عمومى باشد عقوبت و انتقام نیست ،
    زیرا بسیار است حوادث عمومى که در یک لحظه و یا زمانى کوتاه هزاران هزار انسان و حیوان را در کام مرگ مى برد و این حوادث که یا زلزله است و یا طوفان و یا وبا و یا طاعون ، حوادثى نادر نیست بلکه بسیار اتفاق افتاده و مى افتد و این خداى سبحان است که در مخلوقات خود هر حکمى بخواهد مى راند.(ترجمه تفسیر المیزان ج10، ص 402.)
    توضیح این که هر اتفاق و هلاکتی که در عالم رخ می دهد حتما بر اساس عقوبت الهی نیست بلکه می تواند یک بلیه طبیعی باشد چه بسا در یک حادثه طبیعی مانند سیل و یا زلزله خیلی از حیوانات از بین بروند و اصلا بحث عقوبت نباشد و این مقتضای زندگی طبیعی است.
    از این گذشته حیوانات ابزار و وسیله های زندگی بشر روی زمین هستند و خودشان بالاصاله موضوعیت ندارند به این معنا که خدا برای تنظیم زندگی بشر این حیاط طبیعت را آفریده است و اگر قرار باشد این بشر عذاب شود و عقوبت ببیند این حیوانات می توانند در بستر این عذاب که بالاصاله برای انسان است از بین بروند.
    و نکته پایانی این که اصلا حیوان تکلیفی ندارد که گناه و عقوبت در مورد او مطرح باشد. این حیوان یکی از اجزاء طبیعت است که خدا آنها را خلق کرده و برای انسان احکامی در مواجهه با آنها وضع کرده که مثلا این گوشت حلال و آن حرام است یا این حیوان برای بار کشی و آن دیگری برای شخم و ... (احکام عقلی) اما این حیوانات مخلوق خدا هستند و ملک اویند و خدا هر وقت بخواهد آنها را حیات می دهد و هر گاه بخواهد با هر ابزاری که اراده کند آنها را از میان بر می دارد و هیچ کسی حق اعتراض ندارد چرا که مال خدایند و خدا در مال خویش هر گونه که بخواهد می تواند تصرف کند.

    الهي كفي بي عزا ان اكون لك عبدا و كفي بي فخرا ان تكون لي ربا انت كما احب فاجعلني كما تحب
    معبودا بس است مرا اين عزت كه بنده توام و بس است مرا اين افتخار كه تو پروردگار مني.
    تو چناني كه دوست ميدارم مرا چنان كن كه دوست ميداري.
    امام علی (علیه السلام)


  5. #4
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2



    با سلام و عرض ادب و ارزوی قبولی طاعات
    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست
    زیرا بسیار است حوادث عمومى که در یک لحظه و یا زمانى کوتاه هزاران هزار انسان و حیوان را در کام مرگ مى برد و این حوادث که یا زلزله است و یا طوفان و یا وبا و یا طاعون ، حوادثى نادر نیست بلکه بسیار اتفاق افتاده و مى افتد و این خداى سبحان است که در مخلوقات خود هر حکمى بخواهد مى راند.(ترجمه تفسیر المیزان ج10، ص 402.)
    توضیح این که هر اتفاق و هلاکتی که در عالم رخ می دهد حتما بر اساس عقوبت الهی نیست بلکه می تواند یک بلیه طبیعی باشد چه بسا در یک حادثه طبیعی مانند سیل و یا زلزله خیلی از حیوانات از بین بروند و اصلا بحث عقوبت نباشد و این مقتضای زندگی طبیعی است.
    بله مسلما هر بلایی عقوبت نیست این حرف شما درست است زیرا خداوند در قرآن میفرماید که ما شما را به نقص اموال و اولاد و انفس امتحان میکنیم و بشارت بر صابران این مسلم است اما ما میدانیم که در قرآن گفته شده است که این عقوبت گناهان کافران بوده است اگر شما آن را بلیه طبیعی بدانید که البته این طور بوده است اما اصل آن عقوبت بوده است . پس این شبه پیش میاید که قرآن از یک بلیه طبیعی سو استفاده کرده است که آن قوم کافر بوده اند .
    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست
    از این گذشته حیوانات ابزار و وسیله های زندگی بشر روی زمین هستند و خودشان بالاصاله موضوعیت ندارند به این معنا که خدا برای تنظیم زندگی بشر این حیاط طبیعت را آفریده است و اگر قرار باشد این بشر عذاب شود و عقوبت ببیند این حیوانات می توانند در بستر این عذاب که بالاصاله برای انسان است از بین بروند.
    و نکته پایانی این که اصلا حیوان تکلیفی ندارد که گناه و عقوبت در مورد او مطرح باشد. این حیوان یکی از اجزاء طبیعت است که خدا آنها را خلق کرده و برای انسان احکامی در مواجهه با آنها وضع کرده که مثلا این گوشت حلال و آن حرام است یا این حیوان برای بار کشی و آن دیگری برای شخم و ... (احکام عقلی) اما این حیوانات مخلوق خدا هستند و ملک اویند و خدا هر وقت بخواهد آنها را حیات می دهد و هر گاه بخواهد با هر ابزاری که اراده کند آنها را از میان بر می دارد و هیچ کسی حق اعتراض ندارد چرا که مال خدایند و خدا در مال خویش هر گونه که بخواهد می تواند تصرف کند.
    با توجه به اینکه شما فرمودید که خدا برای انسان احکامی در مواجهه با آنها وضع کرده است پس شما خودتان این جمله را که خودشان بالاصاله موضوعیت ندارند نقض میکنید زیرا ما وظایفی در قبال آنها داریم همانطور که خدا برای ما مزایایی قرار داده است در آنها ما هم در قبال آنها وظایفی داریم از جمله اینکه خدا تنها حیواناتی از چهارپایان را برای ما حلال کرده است و اینکه در همین حلال بودن هم وظایفی داریم که اگر انجام ندهیم کشتن انها و خوردن انها برای ما حرام میشود از جمله اینکه حضرت علی میفرماید که شیر بچه شتر را چندان ندوش که برای فرزندش باقی نماند و یا اینکه میفرماید همچون کسی که قصد سلطه بر حیوانات را دارد بر حیوانات وارد نشوید و اینکه میفرماید حیوان لنگ را برای مالیات نگیر نه برای اینکه این حیوانات به درد بخور نیستند بلکه این حیوانات تا امدن به محل جمع اوری مالیات خسته میشوند . واین سخنان مطابق با قرآن است آنجاییکه میفرماید
    و ما من دابه فی الارض و لاطائر یطیر بجناحیه الا امم امثالکم و هیچ جنبده ای و هیچ پرنده ای که با دو بال خود پرواز میکند نیست مگر اینکه آنها نیز امت هایی مثل شما هستند
    منظور اینکه خانواده دارند و مهر مادری دارند از زوجیت به وجود میایند و ... همان سخنان حضرت علی آیا این حرفهای قرآن و حضرت علی را قبول دارید؟؟حضرت علی میفرماید بر حیوانات مگمار جز انسان مهربان .
    با توجه به این بیانات که در واقع نظام حقوقی حیوانات است این بیان شما که بگویید اصالتا موضوعیتی ندارند و اینکه فکر کنید صرفا ابزار دست ما هستند و شما وظیفه ای در قبال آنها ندارید اشتباه است و خدا از اینکه انها را ابزار ما قرار داده است اینطور نیست که ما فکر کنیم هر طور میخواهیم میتوانیم رفتار کنیم ما تنها به طریقی که خدا دستور داده است میتوانیم از آنها استفاده کنیم و اتفاقا ما در قبال حیوانات وظیفه سنگینی داریم چرا که به نوعی انها زیر دست ما هستند اگر به یک یتیم کوچک ظلم کنیم ممکن است او روزی بزرگ شود و در دادگاه ما انسانها حاضر شود و ظلم خواهی کند اما حیوانات یتیمهایی هستند که هرگز نمیتوانند در دادگاه ما انسانها حاضر شوند و از ظلم هایی که بر آنها رفته است سخن بگویند پس یتیم های واقعی هستند .
    و در اینکه اینها و ما مال خداهستیم و خدا هر طور بخواهد در مال خود تصرف میکند شکی نیست و اینجا است که ما نیز حق تصرف در مال خدا را بدون اجازه او نداریم
    شما گفتنید که حیوانات مخلوق خدا هستند و ملک او هستند و خدا هر طور بخواهد میتواند تصرف کند من این گفته شما را قبول دارم و میگویم که حتی انسان هم حق ندارد به راهی غیر از آنچیزی که خدا میگوید در مال خدا تصرف کند
    حال من سوال میپرسم خدا در قرآن بارها فرموده است که حیوانات را از نظام زوجیت به وجود اورده است با توجه به اینکه انها ملک خدا هستند و خدا هر طور بخواهد میتواند در ملک خود تصرف کند آیا ما حق داریم به غیر از راهی که خدا قرار داده است یعنی به جز راه زوجیت حیوانات را به وجود اوریم ؟؟؟
    خدا این همه در قرآن گفته است که حیوانات را هم مثل شما از زوجیت به وجود اوردیم آیا ما حق داریم حیوانات را از راهی غیر از زوجیت به وجود بیاوریم ؟؟؟؟؟؟؟؟
    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۵/۰۴/۰۳ در ساعت ۰۳:۳۳

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    405
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط صابرصالح نمایش پست
    اما اصل آن عقوبت بوده است
    یک جریان در عالم وجود می تواند وجوه مختلفی داشته باشد یک اتفاق از یک وجه عقوبت است برای کافران و از یک وجه یک اتفاق طبیعی و بلایای طبیعی است و از یک منظر واکنشی در اکولوژی طبیعت است.
    پس همان اطوفان نوح برای قوم نوح عقوبت وبرای جانداران دیگر یک بلیه طبیعی قلمداد می شود.



    نقل قول نوشته اصلی توسط صابرصالح نمایش پست
    با توجه به اینکه شما فرمودید که خدا برای انسان احکامی در مواجهه با آنها وضع کرده است پس شما خودتان این جمله را که خودشان بالاصاله موضوعیت ندارند نقض میکنید زیرا ما وظایفی در قبال آنها داریم همانطور که خدا برای ما مزایایی قرار داده است در آنها ما هم در قبال آنها وظایفی داریم از جمله اینکه خدا تنها حیواناتی از چهارپایان را برای ما حلال کرده است و اینکه در همین حلال بودن هم وظایفی داریم که اگر انجام ندهیم کشتن انها و خوردن انها برای ما حرام میشود از جمله اینکه حضرت علی میفرماید که شیر بچه شتر را چندان ندوش که برای فرزندش باقی نماند و یا اینکه میفرماید همچون کسی که قصد سلطه بر حیوانات را دارد بر حیوانات وارد نشوید و اینکه میفرماید حیوان لنگ را برای مالیات نگیر نه برای اینکه این حیوانات به درد بخور نیستند بلکه این حیوانات تا امدن به محل جمع اوری مالیات خسته میشوند . واین سخنان مطابق با قرآن است آنجاییکه میفرماید
    و ما من دابه فی الارض و لاطائر یطیر بجناحیه الا امم امثالکم و هیچ جنبده ای و هیچ پرنده ای که با دو بال خود پرواز میکند نیست مگر اینکه آنها نیز امت هایی مثل شما هستند
    منظور اینکه خانواده دارند و مهر مادری دارند از زوجیت به وجود میایند و ... همان سخنان حضرت علی آیا این حرفهای قرآن و حضرت علی را قبول دارید؟؟حضرت علی میفرماید بر حیوانات مگمار جز انسان مهربان .
    با توجه به این بیانات که در واقع نظام حقوقی حیوانات است این بیان شما که بگویید اصالتا موضوعیتی ندارند و اینکه فکر کنید صرفا ابزار دست ما هستند و شما وظیفه ای در قبال آنها ندارید اشتباه است و خدا از اینکه انها را ابزار ما قرار داده است اینطور نیست که ما فکر کنیم هر طور میخواهیم میتوانیم رفتار کنیم ما تنها به طریقی که خدا دستور داده است میتوانیم از آنها استفاده کنیم و اتفاقا ما در قبال حیوانات وظیفه سنگینی داریم چرا که به نوعی انها زیر دست ما هستند اگر به یک یتیم کوچک ظلم کنیم ممکن است او روزی بزرگ شود و در دادگاه ما انسانها حاضر شود و ظلم خواهی کند اما حیوانات یتیمهایی هستند که هرگز نمیتوانند در دادگاه ما انسانها حاضر شوند و از ظلم هایی که بر آنها رفته است سخن بگویند پس یتیم های واقعی هستند .
    با سلام این ها را که بنده قبلا عرض کرده بودم:
    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست
    خدا آنها را خلق کرده و برای انسان احکامی در مواجهه با آنها وضع کرده
    به این معنا که خدا این حیوان ها را برای انسان خلق کرده است ولی دارایی آن را مطلق به انسان نداده است و آن تصرف را در دائره احکامی به انسان تجویز کرده است که صلاح می داند. برخی از این احکام عقلی و بر خی دیگر شرعی است .
    اما خدا مالکیت علی الاطلاق بر موجودات دارد حیات آنها از اوست و کسی که مالک بر حیات است مالک بر ممات هم هست. و اگر موجودی را خلق کرد و بعد معدوم کرد اگر طبق مصالح باشد هیچ اشکالی نخواهد داشت.


    نقل قول نوشته اصلی توسط صابرصالح نمایش پست
    حال من سوال میپرسم خدا در قرآن بارها فرموده است که حیوانات را از نظام زوجیت به وجود اورده است با توجه به اینکه انها ملک خدا هستند و خدا هر طور بخواهد میتواند در ملک خود تصرف کند آیا ما حق داریم به غیر از راهی که خدا قرار داده است یعنی به جز راه زوجیت حیوانات را به وجود اوریم ؟؟؟
    خدا این همه در قرآن گفته است که حیوانات را هم مثل شما از زوجیت به وجود اوردیم آیا ما حق داریم حیوانات را از راهی غیر از زوجیت به وجود بیاوریم ؟؟؟؟؟؟؟؟
    این یک بحث دیگری است که آیا شبیه سازی و پیدایش از سلول های بنیادی اشکال شرعی دارد یا خیر؟
    این بحث را کرده و گفته اند مشکلی ندارد چرا که خدا فرموده است که آنچه در آسمان و زمین است را ما مسخر شما قرار دادیم یکی از این ها می تواند سلول های بنیادی باشد و آن که قرآن می فرماید از راه زوجیت آفریدیم می تواند بحث غالبی باشد.


    الهي كفي بي عزا ان اكون لك عبدا و كفي بي فخرا ان تكون لي ربا انت كما احب فاجعلني كما تحب
    معبودا بس است مرا اين عزت كه بنده توام و بس است مرا اين افتخار كه تو پروردگار مني.
    تو چناني كه دوست ميدارم مرا چنان كن كه دوست ميداري.
    امام علی (علیه السلام)

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    405
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    سوال:
    خداوند در قرآن میفرماید که به حضرت نوح دستور داده است که از هر حیوانی یک زوج از آن حیوان سوار کشتی کند ؟
    اگر دیگر حیوانات وجود داشته اند و حضرت نوح آنها را سوار کشتی نکرده است که این گناه دارد چون این حیوانات اصلا روحشان هم خبر از گناه نداشته است پس جرا باید غرق میشدند میتوانیم این طور پاسخ بدهیم که بر اثر ظلم این قوم احتمالا حیوانی نبوده است و حضرت نوح با زحمت توانسته است از هر حیوانی یک زوج پیدا کند چون دیگر حیوانات از بین رفته بودند و در واقع حضرت نوح متحمل خیلی زحمت شده بوده است و توانسته است به سختی از هر حیوان یک زوج پیدا کند اما سوال اینجاست که این حرف را برای حیوانات وحشی میتوانیم بگوییم و درست است ولی در مورد حیوانات اهلی نمیتوانیم بگوییم بالاخره قوم نوح از یک گوشتهایی ارتزاق میکردند و بالاخره شیر داشته اند پس باید حیوانات زیادی میداشتند چرا این حیوانات از بین رفتند ؟؟

    جواب:
    علامه طباطبایی به این شبهه به صورت مختصر پاسخ می دهد:
    این از بى پایه ترین اعتراضها است ، چون هر هلاکتى هر چند عمومى باشد عقوبت و انتقام نیست ،
    زیرا بسیار است حوادث عمومى که در یک لحظه و یا زمانى کوتاه هزاران هزار انسان و حیوان را در کام مرگ مى برد و این حوادث که یا زلزله است و یا طوفان و یا وبا و یا طاعون ، حوادثى نادر نیست بلکه بسیار اتفاق افتاده و مى افتد و این خداى سبحان است که در مخلوقات خود هر حکمى بخواهد مى راند.(1)
    توضیح این که هر اتفاق و هلاکتی که در عالم رخ می دهد حتما بر اساس عقوبت الهی نیست بلکه می تواند یک بلیه طبیعی باشد چه بسا در یک حادثه طبیعی مانند سیل و یا زلزله خیلی از حیوانات از بین بروند و اصلا بحث عقوبت نباشد و این مقتضای زندگی طبیعی است.
    از این گذشته حیوانات ابزار و وسیله های زندگی بشر روی زمین هستند و خودشان بالاصاله موضوعیت ندارند به این معنا که خدا برای تنظیم زندگی بشر این حیاط طبیعت را آفریده است و اگر قرار باشد این بشر عذاب شود و عقوبت ببیند این حیوانات می توانند در بستر این عذاب که بالاصاله برای انسان است از بین بروند.(یک جریان در عالم وجود می تواند وجوه مختلفی داشته باشد یک اتفاق از یک وجه عقوبت است برای کافران و از یک وجه یک اتفاق طبیعی و بلایای طبیعی است و از یک منظر واکنشی در اکولوژی طبیعت است. پس همان طوفان نوح برای قوم نوح عقوبت وبرای جانداران دیگر یک بلیه طبیعی قلمداد می شود.)
    و نکته پایانی این که اصلا حیوان تکلیفی ندارد که گناه و عقوبت در مورد او مطرح باشد. این حیوان یکی از اجزاء طبیعت است که خدا آنها را خلق کرده و برای انسان احکامی در مواجهه با آنها وضع کرده که مثلا این گوشت حلال و آن حرام است یا این حیوان برای بار کشی و آن دیگری برای شخم و ... (احکام عقلی) اما این حیوانات مخلوق خدا هستند و ملک اویند و خدا هر وقت بخواهد آنها را حیات می دهد و هر گاه بخواهد با هر ابزاری که اراده کند آنها را از میان بر می دارد و هیچ کسی حق اعتراض ندارد چرا که مال خدایند و خدا در مال خویش هر گونه که بخواهد می تواند تصرف کند.


    پاورقی:
    1- ترجمه تفسیر المیزان ج10، ص 402.
    الهي كفي بي عزا ان اكون لك عبدا و كفي بي فخرا ان تكون لي ربا انت كما احب فاجعلني كما تحب
    معبودا بس است مرا اين عزت كه بنده توام و بس است مرا اين افتخار كه تو پروردگار مني.
    تو چناني كه دوست ميدارم مرا چنان كن كه دوست ميداري.
    امام علی (علیه السلام)


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. فرشتگان وحي رسان ..... ؟؟!!!
    توسط همدم در انجمن خدا شناسی در قرآن
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۱۰, ۰۰:۱۰
  2. الله اکبر به چه معناست؟؟
    توسط غلامعلی نوری در انجمن اسماء و صفات خدا در قرآن
    پاسخ: 46
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۹/۲۲, ۲۲:۱۳
  3. چرا به ماه رمضان ماه مهماني خدا مي گويند؟؟
    توسط soote del در انجمن فروع دین در قرآن
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۵/۱۸, ۱۴:۴۶
  4. چرا به مقتضای عدل الهی کسی سزاوار بهشت نیست؟؟
    توسط اسب سیاه در انجمن عدل الهی در قرآن
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۵/۱۶, ۱۹:۰۲
  5. چگونه وارد حوزه شویم ؟؟
    توسط ehsan24 در انجمن سایر مباحث
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۳/۰۸, ۱۷:۳۲

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود