جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهه تحریف قرآن دامن شیعه را گرفته است

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    53
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 22 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1

    شبهه تحریف قرآن دامن شیعه را گرفته است




    حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالکریم بهجت پور: شبهه تحریف قرآن دامن شیعه را گرفته است




    نشست صمیمی کارشناسان مرکز ملّی پاسخگویی اصفهان با حجت الاسلام و المسلمین دکتر بهجت پور با عنوان تحریف ناپذیری قرآن کریم برای بررسی ابعاد این موضوع برگزار شد


    شبهه تحریف قرآن دامن شیعه را گرفته است


    حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالکریم بهجت پور پژوهشگر برتر در علوم قرآنی و صاحب تفسیر همگام با وحی در نشستی که به میزبانی مرکز ملّی پاسخگویی به پرسش های دینی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شده بود به بیان ارزش معنوی پاسخگویی به سوالات و ضرورت آن در حال حاضر به شبهاتی پیرامون تحریف پذیری قرآن کریم پرداخت.
    وی ابراز داشت: مسأله تحریف قرآن، مسأله ای است داخلی که سرآغاز آن بر می گردد به برخی متدینین که از باب سادگی و خامی و عدم تفسیر درست برخی از روایات ناشی شده که باعث گرفتار شدن در گردابی به نام تحریف شدگی قرآن است.
    حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور افزود: این مسأله زاییده مرحوم سید نعمت الله جزائری در کتاب «ینابیع» و شاگرد ایشان مرحوم حاجی نوری در کتاب «فصل الخطاب» بدان اشاره می نماید و معتقد است 1300 روایت در باب تحریف قرآن وجود دارد.
    وی با تصریح به این که شبهه تحریف الآن دامن شیعه را گرفته افزود: هزینه این شبهه برای شیعه بسیار سنگین بوده است و آن تحریف به نقیصه است که سرمنشاء این شبهه، امثال مرحوم حاجی نوری است که گرفتار منابعی بودند که نزد اهل سنت بوده که بدان استناد نکردند.
    این نویسنده وحی بر پیامبر را به دو گونه دانست و افزود: یکی وحی قرآنی و دیگری وحی تبینی که تبین همین کتاب بوده و اهل سنت نیز آن راقبول دارند و خداوند هم آیه 17 الی 19 سوره قیامت به آن اشاره شده: «إِنَّ عَلَیْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ.... ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنَا بَیَانَهُ» بیان این قرآن نیز کار ماست و وحی تبینی کارش این است که تخصیص و تقیید و تقسیم کند مثلاً خداوند می فرماید «أَقِمِ الصَّلاةَ» چگونگی و کیفیت آن نیز باید بیان شود که در زمره وحی تبینی است.
    وی گفت: اهل سنت در اقدامی وحی های تبینی را از دل قرآن و دست مسلمانان گرفتند که نتیجه اش فراهم آوردن امکان تفسیر به رأی برای برخی از افراد به وجود آمد که از آن به وحی لایقرء یا وحی غیر متلو تعبیر می شود.
    پژوهشگر برتر در علوم قرآنی تصریح کرد: این اتفاق در جریان جمع آوری مصحف صورت گرفت و این همان کلید حل مسأله تحریف است و اگر در برخی روایات نظیر اصول کافی تعداد آیات قرآن را 17 هزار و فیض کاشانی 7 هزار ذکر نموده اند اشاره به وحی تبینی و غیرتبینی دارد و امروزه دست مردم از این منبع خالی است.
    وی در ادامه به مسأله جمع آوری قرآن اشاره کرد و گفت: اهل سنت تمایل دارند این مسأله را به خلیفه اوّل و دوم نسبت دهند و معتقدند عثمان از مصحف ابوبکر استنساخ کرده است.
    استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: در زمینه جمع آوری در کنار قرائت شرق شناسان از تاریخ قرآن و قرائت اهل تسنن، قرائتی از شیعه وجود دارد که قابل تأمل است و شیعه معتقد است قرآن بر پیامبر(ص) نازل شده است و کاری واجب تر از ثبت آن نبوده است و قرآن در زمان پیامبر جمع آوری شده است.
    وی افزود: از طرفی تحدی طلبی به آوردن سوره آن هم در سوره های مکی نظیر اسراء و هود و... بدون جمع آوری و کتابت در زمان ایشان معنا ندارد.
    حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور از سوالاتی در کنابع تاریخی که از پیامبر اسلام(ص) در زمینه اجرت بر کتابت مصحف یا بردن مصحف به سرزمین های کفار نشان دهنده جمع آوری قرآن در زمان پیامبر(ص) است و عنوان داشت: حضرت علی علیه السلام یکی از کاتبان وحی بوده است و دو مصحف یکی سه روزه و دیگری شش ماهه از ایشان ذکر شده که جمع آوری قرآن در مدت زمان سه روز نشان از آن است که قرآن در زمان پیامبر اسلام(ص) کتابت شده است.
    وی در پایان اظهار داشت: حضرت مهدی عج الله تعالی در زمان ظهورشان خیمه های تعلیم قرآن بنا خواهند کرد که برای عالمان قرآن فعلی سخت خواهد بود چون چینش قرآنی که تعلیم داده می شود با قرآنی که در دسترس ماست فرق دارد و سازمان سوره ها تغییر می کند.

    ویرایش توسط علی ولی زاده : ۱۳۹۵/۰۴/۱۰ در ساعت ۰۴:۳۹


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    3,951
    صلوات
    12700
    تعداد دلنوشته
    19
    مورد تشکر
    289 پست
    حضور
    77 روز 5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شبهه تحریف قرآن دامن شیعه را گرفته است
    گفتار بزرگان از دانشمندان و اساتيد فن درباره عدم تحري
    :


    شيخ صدوق ره با كمال احاطه و تتبّعى كه در اخبار دارد در كتاب اعتقاداتش ميگويد «اعتقاد ما اماميّه اينستكه:

    قرآنى كه بر پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم نازل شد همين است كه ما بين الدفتين است و بيش از اين نيست

    و هر كه بما نسبت دهد كه قائل بنقصان در قرآنيم دروغگو است»

    شيخ مفيد ره در كتاب مقالاتش گفته «جماعتى از اماميّه گفته‏اند كه از قرآن هيچ كلمه و هيچ آيه و هيچ سوره كم نشده

    ولى آنچه در قرآن امير المؤمنين عليه السّلام از تاويل و تفسير معانى قرآن بر حقيقت تنزيلش ثبت شده حذف گرديده است

    سيد مرتضى ره بعد از قول بعدم نقيصه، ميفرمايد «كسانى كه از اماميّه
    و حشويه مخالفت كرده‏انداعتنايى بمخالفت آنها نيست

    زيرا باخبار ضعيفى كه گمان كرده‏اند صحيح است استناد نموده‏اند»

    شيخ طوسى ره در تفسير تبيان ميگويد «امّا كلام در زياد و كم شدن قرآن از سخنانى استكه لايق بقرآن نيست

    زيرا قول بزياد شدن در قرآن بطلان آن اجماعى تمام مسلمانان از خاصّه و عامّه است

    و قول بكم شدن نيز خلاف ظاهر مذهب مسلمين ميباشد، و نزد ما هم اقرب بصواب و اليق بصحت، قول بعدم نقيصه است

    و سيّد مرتضى ره آن را تاييد فرموده و از ظاهر روايات نيز همين معنى ظاهر و هويداست،

    و رواياتى كه از خاصّه و عامّه مخالف اين نقل شده روايات آحادى است كه مفيد علم نيست و بهتر اعراض از آنها است»

    و شيخ طبرسى ره در مجمع البيان كلام شيخ را متابعت نموده است شيخ كبير در كشف الغطاء فرموده :

    «شك نيست كه قرآن بحفظ ملك ديّان از نقصان محفوظ است چنانچه قرآن و اجماع علماء در هر زمان بر اين امر دلالت ميكند و اعتبارى باخبار نادره نيست»

    قاضى نور اللَّه در كتاب مصائب النواصب گفته «آنچه بشيعه اماميّه از وقوع تغيير در قرآن نسبت داده شده، جمهور اماميه بآن قائل نشده‏اند

    بلكه عده كمى كه اعتناء بقول آنها در ميان علماء شيعه نيست گفته‏اند»

    شيخ بهايى ره فرمود، «درست اينست كه قرآن عظيم محفوظ از زياده و نقصان است و قول خداى تعالى «إِنَّالَهُ لَحافِظُونَ» بر اين امر دلالت دارد»

    مقدّس بغدادى در شرح وافيه فرموده «معروف بين اصحاب ما عدم نقيصه در قرآن است بحدى كه اجماع آنها بر اين مطلب نقل شده»

    محقق ثانى رساله مستقلّه درباره عدم تحريف نوشته «1»


    __________________________________________________


    1- نقل از تفسير آلاء الرحمن مرحوم بلاغى

    ونقل ازأطيب البيان في تفسيرالقرآن، ج‏1، ص: 17


    ویرایش توسط علی ولی زاده : ۱۳۹۵/۰۴/۱۰ در ساعت ۰۴:۴۱


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    3,951
    صلوات
    12700
    تعداد دلنوشته
    19
    مورد تشکر
    289 پست
    حضور
    77 روز 5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شبهه تحریف قرآن دامن شیعه را گرفته است
    و مرحوم سيّد استادسيّد محمّد باقر درچه در درس خود تصريح ميفرمود كه :

    اخبار تحريف باطل و ضعيف و خلاف اجماع است
    .


    و استادنا الاعظم مرحوم نائينى در درس خويش نكوهش بسيار از قول بتحريف ميكرد

    و اخبارش را ضعيف ميشمرد و تفسيرمنسوب بامام حسن عسكرى را مدخول ميدانست و مدّعى اجماع بر بطلان تحريف بود

    و مرحوم بلاغى در تفسير آلاء الرحمن اهمّيت بسيار باين مطلب داده و اخبار تحريف و آياتى راكه ملصق بقرآن دانسته‏اند ردّ نموده است «1»

    3- اخبار تحريف از جهاتى قابل اعتماد نيستند
    :


    الف- اكثر آنها ضعيف‏اندزيرا راوى آنها از غلات يا نواصب بوده يا خبرش مرسل يا مقطوع است

    ب- بسيارى از آنهامعارض يكديگرند و دو خبر كه معارض يكديگر شد از درجه اعتبار ساقط ميشود

    ج- مخالف بااخبار معتبره هستند كه تاب مقاومت با آنها ندارند

    د- معرض عنه اصحاب‏اند (علماء فن از آنها اعراض نموده و مورد اعتناء قرار نداده‏اند)

    و بگفته محقق خراسانى «خبر معرض عنه هر چه صحّتش بيشتر شود ضعفش زيادتر گردد»

    ه- خلاف اجماعند چنانچه گذشت و- مخالف با نصّ قرآنند «لا يَأْتِيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ»«2»

    إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ «3»

    ز- پاره ازآنها مشتمل بر مطالبى است كه خلاف ضرورت دين يا مذهب يا برهان قطعى است



    __________________________________________________

    1- مقدمه تفسير آلاء الرحمن فصل ثانى

    2- سوره فصلت آيه 24

    3- سوره حجر آيه 9

    نقل از:أطيب البيان في تفسيرالقرآن، ج‏1، ص: 18


    ویرایش توسط علی ولی زاده : ۱۳۹۵/۰۴/۱۰ در ساعت ۰۴:۳۵


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    3,951
    صلوات
    12700
    تعداد دلنوشته
    19
    مورد تشکر
    289 پست
    حضور
    77 روز 5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0





    شبهه تحریف قرآن دامن شیعه را گرفته است
    ودرادمۀبحث درتفسیراطیب البیان می خوانیم که:

    ح- اگر اخبار تحريف درست باشد قرآن از استدلال ساقط ميشود

    و حال آنكه ائمّه طاهرين و علماء راشدين و عامه مسلمين از زمان نزول تا اين زمان

    در فروع و اصول بقرآن استدلال ميكرده‏اند و قرآن رايكى از ادلّه اربعه ميشمارند

    ط- بسيارى از تحريفاتى كه قائل شده‏اند موجب ركاكت عبارت ميشود و قرآن را از فصاحت خارج ميكند

    ى- اكثر اخبار تحريف قابل توجيه‏اند و راجع بتفسيريا تأويل يا شأن نزول آياتند،

    باين معنى كه يا از جانب حق تفسير و تأويلش نازل شده يا جبرئيل امين حين نزول تفسير كرده

    يا پيغمبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم حين تلاوت بيان فرموده

    يا از ائمّه طاهرين تفسيرش رسيده و مربوط باصل قرآن نيستند

    بالجملةقول بتحريف مخالف ضرورت دين و مذهب و اجماع مسلمين و نص قرآن مبين و برهان عقل و استدلال ائمّه طاهرين است

    4- در اخبار دارد «1» كه حضرت على عليه السّلام پس از رسول اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ردا بر دوش نگرفت مگر براى نماز تا قرآن را جمع‏آورى كرد

    و هنگامى كه از جمع آورى و نوشتن آن فارغ شد در محضر مسلمانان آورد و گفت اين كتاب خداست

    همانطور كه خدا بر محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم نازل فرموده و من آنرا جمع كرده‏ام،

    گفتند آن همين است كه نزد ماست و ما را بدان نيازى نيست حضرت قسم يادكرد بعد از اين روز آن را نخواهيد ديد

    .

    و بعضى گمان كرده‏اندقرآنى را كه حضرت على عليه السّلام جمع‏آورى كرد بيش از اين قرآن

    و در آن كلمات و آياتى بوده كه از اين حذف شده است و از اينجهت قائل بتحريف شده‏اند،

    ولى اين گمان باطل ومدّعايى بدون دليل بوده بلكه برهان بر خلاف آن قائم است و آنچه مسلّم است و محققين از علماء متذكر شده‏اند

    شبهه تحریف قرآن دامن شیعه را گرفته است

    ادامه دارد...




    __________________________________________________

    1- مقدمه تفسير آلاء الرحمن و كافى كتاب فضل القرآن باب النوادرحديث 13

    نقل از:أطيب البيان في تفسيرالقرآن، ج‏1، ص: 19


    ویرایش توسط علی ولی زاده : ۱۳۹۵/۰۴/۱۲ در ساعت ۰۴:۲۲


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    3,951
    صلوات
    12700
    تعداد دلنوشته
    19
    مورد تشکر
    289 پست
    حضور
    77 روز 5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شبهه تحریف قرآن دامن شیعه را گرفته است


    قرآنى كه حضرت على عليه السّلام جمع‏آورى فرموده

    بترتيب نزول و تقدم منسوخ بر ناسخ و متضمن شأن نزول و تفسير و تأويل و ذكر خاص و عام بوده

    و چون اين قسمت با اغراض و مقاصد افراد خاص منافات داشته از اينجهت آن را نپذيرفتند

    5- در بعضى از كتب و زبانهاست كه عثمان در زمان خلافتش دستور داد قرآن را جمع‏آورى كنند

    و قرآنى را كه زيد بن ثابت جمع كرده بود از آن استنساخ نموده ببلاد اسلامى فرستاد و ساير قرآنها را سوزانيد

    و اين سخن بى‏پايه و نادرست است

    براى اينكه اولا (چنانچه قبلا متذكر شديم) قران پس از رحلت رسول اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم

    بلافاصله در مجمع مسلمانان در مصحف واحد جمع گرديد

    و ثانيا تا زمان خلافت عثمان جمعيت مسلمانان اكثر نقاط زمين را گرفته

    و بيش از هزار شهر را در قلمرو خود درآورده و نسخ قران در همه بلاد مسلمين منتشر شده بود

    و براى عثمان مقدور نبود كه تمام قرآنهايى را كه در نقاط مختلف جهان بود جمع‏آورى كرده و بسوزاند

    و بر فرض اگر چنين عملى ميكرد با چه عكس العملى از جانب مسلمانان روبرو ميشد؟

    و آيا از سينه مسلمانان ميتوانست محو كند؟


    بلى در بعض اخبار دارد «1» كه از عبد اللَّه بن مسعود و ابى بن كعب خواست قرآنى را كه نوشته‏اند باو دهند


    تا با قرآنى كه خودش نوشته تطبيق كند عبد اللَّه بن مسعود امتناع كرد دستور داد او را زدند و بزور قران او را گرفته سوزانيدند


    و امّا رسم الخطى كه در بعض مصاحف بعثمان نسبت ميدهند


    دليل بر اين نيست كه اختلافي با ساير قرآنها داشته باشد،

    بلى ممكن است در وقف و وصل و تعيين آيات و طرز كتابت بعض كلمات و نحو اينها اختلافي باشد

    و اين ضررى باصل قران نميزند بلكه در رسم الخط عثمان در بعض موارد غلطهاى كتابى هم ديده ميشود

    مانند «لشي‏ء» در آيه وَ لا تَقُولَنَّ لِشَيْ‏ءٍ «1» كه «لشأى» بزياد كردن الف بين شين و ياء نوشته

    و «لَأَذْبَحَنَّهُ» كه لا اذبحنه «2» ضبط كرده و در قرآنها كه از اين رسم الخط استنساخ شده

    (مانند قرآنهاى چاپ مصر) بهمين نحو مكتوب ميدارند، ولى در قرائت همگى لشي‏ء و لأذبحنّه ميخوانند.

    __________________________________________________

    1- صافى در مقدمه ششم
    أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏1، ص: 20



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود