صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا این گفته فلاسفه اسلامی در مورد زمان و ماده و ازلی بودن آنها صحیح است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۵
    نوشته
    20
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 1 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا این گفته فلاسفه اسلامی در مورد زمان و ماده و ازلی بودن آنها صحیح است؟




    با سلام خدمت کارشناسان محترم و قبول طاعات و عبادات شما به در گاه حق در این ماه عزیز و پر برکت
    شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) بر شما و مسلمانان جهان تسلیت باد.
    چند تا سوال دیگه در ادامه تحقیقاتی که برای قوی تر کردن اعتقاداتم داشتم برام پیش اومده که از شما میخوام خیلی ساده زحمت بکشید برام توضیح بدین تا من که زیاد از فلسفه سر در نمیارم متوجه بشوم.

    1. مادیون معتقدن ماده از اول بوده و کسی آن را خلق نکرده الهیون میگن ماده تغییر پذیر و نیازمنده و ازلی نیست. آیا این تغییر پذیر بودن و نیازمند بودن از نظر الهیون همان علت و معلول است؟ یا منظور چیز دیگری است. ساده توضیح بدهید.
    2. وقتی فلاسفه اسلامی می گویند ماده و زمان قدیم زمانی هستند آیا منظورشون ازلی بودن ماده و زمان است؟
    3. یک جا خوندم نوشته بود مادّه و زمان، اگر چه آغاز زمانی ندارند و از بی نهایت زمان پیش وجود داشته اند؛ امّا همواره هم ماهیّت بوده اند و ماهیّت همواره با وجود موجود است نه بی وجود. لذا مادّه و زمان، همواره قائم به حضرت وجود بوده اند؛ و وجود یعنی خدا. چون تنها وجود است که وجود دهنده نمی خواهد. چرا که وجود، خودش وجود است؛ و معنی ندارد که کسی به وجود، وجود بدهد.اول اینکه آیا منظور این است که ماده و زمان چون همواره قائم به خدا هستند ازلی هستند و آغازی نداشته اند؟ اگر جواب بله هست که علت و معلول دیگر از بین می رود و هر دو مانند خداوند واجب الوجود میشوند و یا اینکه منظور این است که ماده و زمان و مکان هر سه با هم همزمان توسط خداوند خلق شده اند لطفا ساده توضیح دهید تا من بفهمم
    4. می گویند اگر برای ماده نتوان آغاز زمانی فرض کرد باز می توان برای آن آغاز علّی و معلولی لحاظ نمود. آیا در اینجا به تسلسل که با عقل جور در نمیاد نمی رسیم؟
    5. طرفداران حکمت متعالیه (مکتب فلسفی ملاصدرا) معتقدند که مادّه ی عالم ــ مادّه به اصطلاح فلسفی نه فیزیکی ــ حادث ذاتی ولی قدیم زمانی است؛ یعنی مادّه در عین اینکه معلول خداست ولی اصل آن همواره بوده و خواهد بود؛ چرا که علّت آن، یعنی خداوند متعال همواره بوده و خواهد بود؛ و با وجود علّت تامّه، وجود معلول نیز الزامی است. بنا بر این آنچه دائما در تغییر است صورت عالم است نه مادّه ی فلسفی آن . بر این اساس، اگر ـ طبق ادعای نظریّه انفجار بزرگ و نیز آیات و روایات ـ عالم فعلی ما آغاز و پایان و عمر زمانی معیّن دارد، پس قاعدتاً قبل از عالم ما عوالمی بوده، بعد از آن نیز عوالمی خواهد بود. به عبارتی بی نهایت عالم مادّی قبل از عالم فعلی ما بوده و بی نهایت عالم مادّی نیز از این پس خواهد بود. حال سوال من این است که بالاخره این ماده اولیه عالم توسط خداوند خلق شده است یا خیر؟ ساده توضیح دهید منظور متن بالا چیست؟
    6. با توجه به اینکه همه جا صحبت از شرایط و خصوصیات واجب الوجود بودن می شود این خصوصیات و شرایط مثل نیازمند نبودن ،تغییر پذیر نبودن و ازلی بودن و... را کسی برای واجب الوجود تعریف کرده که بقیه از آن پیروی میکنن یا اینکه از نظر علمی و فلسفی ثابت شده است که باید اینگونه باشد؟
    7. گفته های فلاسفه در مورد ماده و خلقت جهان معتبر تر است یا دانشمندان علوم طبیعی؟
    8. جایگاه و مقام فیلسوفان اسلامی در کشورهای غربی چگونه است؟ آیا در غرب از نظر و ایده فیلسوفان اسلامی استفاده می شود و این فیلسوفان اسلامی در بین فلاسفه غرب دارای اعتبار هستند؟آیا وجهه اشتراکی بین آنها وجود دارد؟
    9. آیا مادیون هم نظریه علت و معلول را قبول دارند؟ اگر قبول دارند در کجای آن با الهیون اختلاف دارند؟
    10. در کتاب آفریدگار جهان نوشته آیت الله مکارم شیرازی الهیون نظرشون اینه که عالم، حادث است و از نیستی به هستی آمده است ولی مادیون میگن چون باید هر حادثی در زمان و مکان واقع شود بنابراین قبل از عالم نمی توان زمان و مکانی فرض نمود تا ظرف پیدایش عالم باشد. حال سوال از کارشناسان محترم این است که خوب اگر خداوند متعال هر سه یعنی زمان و مکان و ماده را همزمان با هم از عدم به وجود آورده باشد آیا اشکالی دارد؟
    11. مادیون بر برهان نظم اشکال گرفته اند که یک موجود یا کلّ جهان ، تشکیل شده از تعدادی ذرّه ی بنیادی به نام الکترون و پروتون. این ذرّات ممکن است به میلیاردها میلیاردها صورت مختلف باهم ترکیب شده باشند ولی چون این ترکیبها ناپایدار بوده اند به زودی از بین رفته اند تا به صورت تصادفی نوبت به ترکیب کنونی جهان رسیده ، که به خاطر پایدار بودنش مانده است. حال سوال من این است چطور ممکن است اتم های بدن انسان و اتم های ابرها و درختان و زمین که هیچ گونه ربطی از نظر ساختمان بیرونی به هم ندارند و از هم جدا هستند هوشمندانه اینطور هماهنگ هر کدام هدفی را دنبال کنن. لطفا ساده توضیح بدهید.
    12. مادیون چطور می تونن وجود روح، جن، احساس عشق، احساس خوب و بد را توجیه کنند.
      در پایان من از سوال های 2-3-4-5 این طور نتیجه گرفته ام که منظور این است که وقتی میگن ماده و زمان قدیم زمانی هستند یعنی زمان نبوده که بخوایم توش زمانی را قرار بدیم و ماده و زمان و مکان هر سه با هم خلق شده اند. اگر این طوره پس چرا باز یه جا میگن تا خداوند بوده ماده و زمان هم بوده؟
      از کارشناسان محترم میخوام که با حوصله جواب بدن تا من متوجه بشم اجرتان با خداوند یکتا



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,642
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    825 پست
    حضور
    119 روز 8 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    آیا این گفته فلاسفه اسلامی در مورد زمان و ماده و ازلی بودن آنها صحیح است؟








    کارشناس بحث: استاد عامل


    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    آیا این گفته فلاسفه اسلامی در مورد زمان و ماده و ازلی بودن آنها صحیح است؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    نوشته
    89
    مورد تشکر
    47 پست
    حضور
    2 روز 6 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    سلام عليكم
    با عرض تسليت ايام شهادت امير المومنين عليه السلام
    و قبولي طاعات و عبادات شما
    اما در مورد سوالات شما به دليل متعدد بودن انها در چند بخش پاسخ داده خواهد شد:
    نقل قول نوشته اصلی توسط erfan نمایش پست
    مادیون معتقدن ماده از اول بوده و کسی آن را خلق نکرده الهیون میگن ماده تغییر پذیر و نیازمنده و ازلی نیست. آیا این تغییر پذیر بودن و نیازمند بودن از نظر الهیون همان علت و معلول است؟ یا منظور چیز دیگری است. ساده توضیح بدهید.
    متكلمان اسلامي در اين رابطه استدلالي مطرح ميكنند:
    عالم متغير است
    هر متغيري حادث است
    پس عالم حادث است.
    با اين بيان قديم بودن عالم را نفي ميكنند.
    اما فلاسفه براي قديم زماني بودن عالم مشكل عقلي نميبينند! بلكه قديم ذاتي بودن آنرا نفي ميكنند.
    از آنجايي كه فلاسفه خداوند متعال را فياض علي الاطلاق مي دانند و ميگويند ممكن نيست خدا مدتي از خلق دست كشيده باشد و هميشه مشغول فيض رساني و خلق بوده است، پس اشكالي ندارد موجودات قديم زماني باشند اما در عين حال فقط يك قديم ذاتي داريم و آنهم خداست و الباقي موجودات همگي ذاتا حادث بوده و محتاج خدا هستند.
    علت و معلول معناي عامي دارد كه هم در موجودات تغيير پذير راه دارد و هم در موجودات ثابت. بنابراين تغيير پذيري همان رابطه عليت نيست.

    نقل قول نوشته اصلی توسط erfan نمایش پست
    وقتی فلاسفه اسلامی می گویند ماده و زمان قدیم زمانی هستند آیا منظورشون ازلی بودن ماده و زمان است؟
    از پاسخ قبلي، جواب اين سوال هم روشن ميشود.

    نقل قول نوشته اصلی توسط erfan نمایش پست
    یک جا خوندم نوشته بود مادّه و زمان، اگر چه آغاز زمانی ندارند و از بی نهایت زمان پیش وجود داشته اند؛ امّا همواره هم ماهیّت بوده اند و ماهیّت همواره با وجود موجود است نه بی وجود. لذا مادّه و زمان، همواره قائم به حضرت وجود بوده اند؛ و وجود یعنی خدا. چون تنها وجود است که وجود دهنده نمی خواهد. چرا که وجود، خودش وجود است؛ و معنی ندارد که کسی به وجود، وجود بدهد.اول اینکه آیا منظور این است که ماده و زمان چون همواره قائم به خدا هستند ازلی هستند و آغازی نداشته اند؟ اگر جواب بله هست که علت و معلول دیگر از بین می رود و هر دو مانند خداوند واجب الوجود میشوند و یا اینکه منظور این است که ماده و زمان و مکان هر سه با هم همزمان توسط خداوند خلق شده اند لطفا ساده توضیح دهید تا من بفهمم
    هم زمان بودن دو چيز به معناي از بين رفتن عليت نيست.
    به عنوان مثال اگر در دست شما انگشتري باشد و دست شما حركت كند، در اين صورت هر دو با هم حركت ميكنند اما يكي(دست) علت حركت ديگري(انگشتر) است.
    بنابر قول فلاسفه كه فيض الهي را هميشه همراه او ميدانند، بين مخلوق و خالق فرق بسيار بزرگي وجود دارد! مخلوق هر چند هميشه همراه خالق باشد، اما در تمام حالات محتاج اوست و اگر لحظه اي خالق از مخلوق خود نظرش را بردارد، مخلوق نيست و نابود خواهد شد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط erfan نمایش پست
    می گویند اگر برای ماده نتوان آغاز زمانی فرض کرد باز می توان برای آن آغاز علّی و معلولی لحاظ نمود. آیا در اینجا به تسلسل که با عقل جور در نمیاد نمی رسیم؟
    فلاسفه زمان را مقدار حركت ماده ميدانند، بنابراين زمان و ماده با هم عجين خواهند بود.
    ثانيا تسلسل زماني مطرح ميشود كه به علت معيني نرسيم و هر علتي به علت ديگر منتسب باشد و اين سلسله تا بي نهايت ادامه پيدا كند. كه در اينجا چنين مساله اي پيش نمي ايد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط erfan نمایش پست
    طرفداران حکمت متعالیه (مکتب فلسفی ملاصدرا) معتقدند که مادّه ی عالم ــ مادّه به اصطلاح فلسفی نه فیزیکی ــ حادث ذاتی ولی قدیم زمانی است؛ یعنی مادّه در عین اینکه معلول خداست ولی اصل آن همواره بوده و خواهد بود؛ چرا که علّت آن، یعنی خداوند متعال همواره بوده و خواهد بود؛ و با وجود علّت تامّه، وجود معلول نیز الزامی است. بنا بر این آنچه دائما در تغییر است صورت عالم است نه مادّه ی فلسفی آن . بر این اساس، اگر ـ طبق ادعای نظریّه انفجار بزرگ و نیز آیات و روایات ـ عالم فعلی ما آغاز و پایان و عمر زمانی معیّن دارد، پس قاعدتاً قبل از عالم ما عوالمی بوده، بعد از آن نیز عوالمی خواهد بود. به عبارتی بی نهایت عالم مادّی قبل از عالم فعلی ما بوده و بی نهایت عالم مادّی نیز از این پس خواهد بود. حال سوال من این است که بالاخره این ماده اولیه عالم توسط خداوند خلق شده است یا خیر؟ ساده توضیح دهید منظور متن بالا چیست؟
    ماده اين عالم و لو اينكه بگوييم قديم زماني است، در عين حال حادث ذاتي خواهد بود و طبق توضيحات گذشته شما هرچقدر هم كه اين ماده را به عقب ببريد و انرا قديم زماني فرض كنيد باز هم چون معلول و مخلوق است احتياج به يك علت و خالق و مبدئي دارد كه آنرا بوجود آورده باشد.
    بنابراين قديم زماني بودن نافي مخلوق بودن ماده نيست. چرا كه اين سوال همچنان باقي است كه ماده به عنوان يك معلول چطور خلق شد؟ آيا علتي داشت يا بي علت خلق شد؟

    ادامه دارد...



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    نوشته
    89
    مورد تشکر
    47 پست
    حضور
    2 روز 6 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    سلام مجدد
    نقل قول نوشته اصلی توسط erfan نمایش پست
    با توجه به اینکه همه جا صحبت از شرایط و خصوصیات واجب الوجود بودن می شود این خصوصیات و شرایط مثل نیازمند نبودن ،تغییر پذیر نبودن و ازلی بودن و... را کسی برای واجب الوجود تعریف کرده که بقیه از آن پیروی میکنن یا اینکه از نظر علمی و فلسفی ثابت شده است که باید اینگونه باشد؟
    اوصاف واجب الوجود را فلاسفه از نظر عقلي قابت كرده اند.
    غالب اين اوصاف از طريق برهان خلف ثابت شده است.
    از طرفي در فلسفه نميتوان امر به اين مهمي را اصل موضوعي گرفت. چرا كه در اينصورت خيلي ها ميگويند ما اين اصل را قبول نداريم و استدلال عقيم خواهد شد...

    نقل قول نوشته اصلی توسط erfan نمایش پست
    گفته های فلاسفه در مورد ماده و خلقت جهان معتبر تر است یا دانشمندان علوم طبیعی؟
    فيلسوف از بعد جهان بيني و كلي به مسائل نگاه ميكند و در زمانهاي مختلف از پيشرفت علوم طبيعي كمك ميگيرد.
    از طرفي علوم طبيعي با يك نگاه دقيق و تحليلي به كنكاش در طبيعت ميپردازند و يافته هاي آنها در بسياري از موارد راه گشاي فلسفه است. همانطور كه بعد از تحول علمي در غرب، تعداد زيادي از فلاسفه و مكاتب فلسفي تحت تاثير اين پيشرف ها قرار گرفت.
    بنابراين فلاسفه و دانشمندان طبيعي در دو بعد متفاوت كار ميكنند و البته يافته هاي علمي در مورد ابعاد ماده و قابليت هاي آن كمك زيادي به ديد بهتر فيلسوف خواهد داد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط erfan نمایش پست
    جایگاه و مقام فیلسوفان اسلامی در کشورهای غربی چگونه است؟ آیا در غرب از نظر و ایده فیلسوفان اسلامی استفاده می شود و این فیلسوفان اسلامی در بین فلاسفه غرب دارای اعتبار هستند؟آیا وجهه اشتراکی بین آنها وجود دارد؟
    فلسفه اسلامي دوره هاي متعددي داشته است.
    مثلا فلسفه مشاء به رهبري فيلسوفاني مانند ابن سينا و ابن رشد در غرب مورد مطالعه قرار گرفت.
    همچنين فلسفه اشراقي سهروردي.
    البته فيلسوفاني مانند هانري كربن و نصر هم كمك بزرگي در شناساندن حكمت متعاليه ملا صدرا به غرب كردند.
    در مورد وجه اشتراك اين مكاتب هم رساله ها ومقالات متعددي نوشته شده است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط erfan نمایش پست
    آیا مادیون هم نظریه علت و معلول را قبول دارند؟ اگر قبول دارند در کجای آن با الهیون اختلاف دارند؟
    رابطه عليت را اكثر قريب به اتفاق قبول دارند تا جايي كه اگر كسي منكر آن باشد بر شاخه نشسته و انرا ميبرد!
    زيرا اگر در استدلال عليت را قبول نكنيم به هيچ وجه نميتوان دليل بر مطلبي اقامه كرد و همين دليل بر نبود عليت هم بي دليل خواهد بود!

    ادامه دارد...



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۵
    نوشته
    20
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 1 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست
    متكلمان اسلامي در اين رابطه استدلالي مطرح ميكنند:
    عالم متغير است
    هر متغيري حادث است
    پس عالم حادث است.
    با اين بيان قديم بودن عالم را نفي ميكنند.
    پس تا اینجا فعلا متکلمان اسلامی میگن ماده قدیم و ازلی نیست




    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست
    اما فلاسفه براي قديم زماني بودن عالم مشكل عقلي نميبينند! بلكه قديم ذاتي بودن آنرا نفي ميكنند.
    از آنجايي كه فلاسفه خداوند متعال را فياض علي الاطلاق مي دانند و ميگويند ممكن نيست خدا مدتي از خلق دست كشيده باشد و هميشه مشغول فيض رساني و خلق بوده است، پس اشكالي ندارد موجودات قديم زماني باشند اما در عين حال فقط يك قديم ذاتي داريم و آنهم خداست و الباقي موجودات همگي ذاتا حادث بوده و محتاج خدا هستند.
    اگر درست متوجه شده باشم منظور فلاسفه به طور ساده این است که تا خداوند متعال بوده خلقت هم بوده و خواهد بود منتهی در عین اینکه دنیا رو خلق کرده ولی نمی توان برای خلقت خداوند آغازی در گذشته تصور کرد. با این تفسیر دیگه کسی نمیتونه این سوال غلط را بپرسه که خداوند قبل از خلقت چیکار میکرده...
    آیا درست متوجه شدم؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست
    فلاسفه زمان را مقدار حركت ماده ميدانند، بنابراين زمان و ماده با هم عجين خواهند بود.
    اگر درست متوجه شده باشم زمان و ماده و مکان هر سه با هم خلق شدن و لازم و ملزوم یکدیگرن معنا نداره ماده باشه ولی زمان نباشه



    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست
    ماده اين عالم و لو اينكه بگوييم قديم زماني است، در عين حال حادث ذاتي خواهد بود و طبق توضيحات گذشته شما هرچقدر هم كه اين ماده را به عقب ببريد و انرا قديم زماني فرض كنيد باز هم چون معلول و مخلوق است احتياج به يك علت و خالق و مبدئي دارد كه آنرا بوجود آورده باشد.
    بنابراين قديم زماني بودن نافي مخلوق بودن ماده نيست. چرا كه اين سوال همچنان باقي است كه ماده به عنوان يك معلول چطور خلق شد؟ آيا علتي داشت يا بي علت خلق شد؟
    پس با اینکه قدیم زمانی هست ولی خلق شده بسیار خوب

  7. تشکرها 2


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۵
    نوشته
    20
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 1 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست
    فيلسوف از بعد جهان بيني و كلي به مسائل نگاه ميكند و در زمانهاي مختلف از پيشرفت علوم طبيعي كمك ميگيرد.
    از طرفي علوم طبيعي با يك نگاه دقيق و تحليلي به كنكاش در طبيعت ميپردازند و يافته هاي آنها در بسياري از موارد راه گشاي فلسفه است. همانطور كه بعد از تحول علمي در غرب، تعداد زيادي از فلاسفه و مكاتب فلسفي تحت تاثير اين پيشرف ها قرار گرفت.
    بنابراين فلاسفه و دانشمندان طبيعي در دو بعد متفاوت كار ميكنند و البته يافته هاي علمي در مورد ابعاد ماده و قابليت هاي آن كمك زيادي به ديد بهتر فيلسوف خواهد داد.
    پس نتیجه این میشه که دانشمندان به فلاسفه در تائید و یا رد جهان بینی آنها کمک میکنند بسیار خوب.


    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست
    رابطه عليت را اكثر قريب به اتفاق قبول دارند تا جايي كه اگر كسي منكر آن باشد بر شاخه نشسته و انرا ميبرد!
    زيرا اگر در استدلال عليت را قبول نكنيم به هيچ وجه نميتوان دليل بر مطلبي اقامه كرد و همين دليل بر نبود عليت هم بي دليل خواهد بود!
    عالی بود از بیانات بسیار روان شما متشکرم.
    با توجه به توضیحات شما می توان نتیجه گرفت دنیای ما اولین دنیایی نبوده که خداوند متعال خلق کرده و آخری هم نخواهد بود و اینجا نظریه انفجار بزرگ میتونه تائیدی بر این باشه که دنیا خلق شده و سرانجام نابود خواهد شد منتهی نه اینکه به عدم بره بلکه قیامت به پا خواهد شد و شکل فعلی به هم خواهد ریخت
    از شما که زحمت میکشید به سوالات پاسخ میدهید و بنده خدایی را آگاه تر میکنید سپاسگذارم اجرتان با خداوند متعال منتظر ادامه توضیحات شما هستم

  9. تشکر


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    نوشته
    89
    مورد تشکر
    47 پست
    حضور
    2 روز 6 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    سلام بر عرفان عزيز
    مطالبي كه از پست ها برداشت كرديد درست هستند و اما ادمه بحث...

    نقل قول نوشته اصلی توسط erfan نمایش پست
    در کتاب آفریدگار جهان نوشته آیت الله مکارم شیرازی الهیون نظرشون اینه که عالم، حادث است و از نیستی به هستی آمده است ولی مادیون میگن چون باید هر حادثی در زمان و مکان واقع شود بنابراین قبل از عالم نمی توان زمان و مکانی فرض نمود تا ظرف پیدایش عالم باشد. حال سوال از کارشناسان محترم این است که خوب اگر خداوند متعال هر سه یعنی زمان و مکان و ماده را همزمان با هم از عدم به وجود آورده باشد آیا اشکالی دارد؟
    همانطور كه عرض شد فلاسفه زمان و مكان را از لوازم ماده ميدانند و هرگاه ماده خلق شود به همراه آن زمان و مكان هم خواهد بود.
    به عبارتي ميتوان گفت هر سه با هم خلق شده اند اما يكي(ماده) اصل است و آندوي(زمان و مكان) ديگر لوازم ان اصل اند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط erfan نمایش پست
    مادیون بر برهان نظم اشکال گرفته اند که یک موجود یا کلّ جهان ، تشکیل شده از تعدادی ذرّه ی بنیادی به نام الکترون و پروتون. این ذرّات ممکن است به میلیاردها میلیاردها صورت مختلف باهم ترکیب شده باشند ولی چون این ترکیبها ناپایدار بوده اند به زودی از بین رفته اند تا به صورت تصادفی نوبت به ترکیب کنونی جهان رسیده ، که به خاطر پایدار بودنش مانده است. حال سوال من این است چطور ممکن است اتم های بدن انسان و اتم های ابرها و درختان و زمین که هیچ گونه ربطی از نظر ساختمان بیرونی به هم ندارند و از هم جدا هستند هوشمندانه اینطور هماهنگ هر کدام هدفی را دنبال کنن. لطفا ساده توضیح بدهید.
    اين سوال شما رو دقيق متوجه نشدم اگه ممكنه بيشتر توضيح بديد.
    يكي از استدلالهاي الهيون اينست كه ماده فهم و شعور ندارد تا خود را اينچنين منظم بازسازي كند پس بايد يه عامل ديگري باعث پيدايش اين نظم باشد و آن را خدا معرفي ميكنند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط erfan نمایش پست
    مادیون چطور می تونن وجود روح، جن، احساس عشق، احساس خوب و بد را توجیه کنند.
    در پایان من از سوال های 2-3-4-5 این طور نتیجه گرفته ام که منظور این است که وقتی میگن ماده و زمان قدیم زمانی هستند یعنی زمان نبوده که بخوایم توش زمانی را قرار بدیم و ماده و زمان و مکان هر سه با هم خلق شده اند. اگر این طوره پس چرا باز یه جا میگن تا خداوند بوده ماده و زمان هم بوده؟
    آنها غالبا موجودات ماوراء طبيعي را انكار و اين قبيل احساسات را با مسائل مادي توجيه ميكنند.
    ادامه سوال هم به نظرم از بحث هاي گذشته روشن شده باشد.

    در پناه حق باشيد...


  11. تشکر


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۵
    نوشته
    20
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 1 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست
    اين سوال شما رو دقيق متوجه نشدم اگه ممكنه بيشتر توضيح بديد.
    يكي از استدلالهاي الهيون اينست كه ماده فهم و شعور ندارد تا خود را اينچنين منظم بازسازي كند پس بايد يه عامل ديگري باعث پيدايش اين نظم باشد و آن را خدا معرفي ميكنند.
    ببینید بر برهان نظم از طرف مادیون اشکال شده که یک موجود یا کلّ جهان ، تشکیل شده از تعدادی ذرّه ی بنیادی ؛ بنا بر این ، بر حسب حساب احتمالات ، این ذرّات ممکن است به میلیاردها میلیاردها صورت مختلف باهم ترکیب شوند. پس نظم موجود جهان ، تنها یکی از این میلیاردها میلیاردها ترکیب ممکن است. چه بسا ذرّات جهان میلیاردها بار به صورتهای مختلف ترکیب شده اند ، ولی چون این ترکیبها ناپایدار بوده اند به زودی از بین رفته اند تا به صورت تصادفی نوبت به ترکیب کنونی جهان رسیده ، که به خاطر پایدار بودنش مانده است.

    این اشکال با این فرض مطرح شده که نظم مورد نظر در برهان نظم ، نظم داخلی (نظم هندسی و ریاضی) است ، لذا بر اساس حساب احتمالات این شبهه را طرح نموده اند. الهیون میگن باید توجّه داشت که حساب احتمالات در جایی کاربرد دارد که اجزاء شرکت کننده در آزمایش ، فاقد هر خاصّیّت تداخل کننده باشند ؛(مادیون میگن قبلا فاقد خاصییت بوده اند ولی بالاخره میلیاردها بی خاصیتی شکل گرفته تا ترکیب با خاصیت شده اند) یا خاصّیّت آنها نیز در آزمایش لحاظ شود. برای مثال گفته می شود: اگر ده عدد مهره را که هر کدام یک رنگ هستند ، در کیسه ای بریزیم و به صورت تصادفی دو به دو آنها را از کیسه در آوریم ، احتمال این که رنگ آبی و قرمز باهم از کیسه خارج شوند یک صدم است. حال اگر بین این مهره ها ، مهره آبی و قرمز هر دو از جنس آهنربا باشند چه خواهد شد؟! آیا بازهم احتمال باهم خارج شدن آنها یک صدم است؟! بدیهی است که چنین نیست. این بار احتمال باهم خارج شدن آنها صد در صد است ؛ چون این دو مهره خاصّیّت تداخل کننده دارند ؛ یعنی بی اقتضاء نیستند. حال سوال این است: آیا اجزاء جهان یا انسان ، مثل مهره های معمولی داخل کیسه ، بی خاصّیّتند که حساب احتمالات در مورد آنها جاری شود. اگر میلیاردها بار هم تعداد مساوی الکترون و پروتون را در یک محیط با شرایط یکسان قرار دهید همواره از ترکیب آنها اتم هیدروژن پدید خواهد آمد نه اتمی دیگر. چون الکترون و پروتون بارهای مخالف داشته همدیگر را جذب می کنند. بلی ، اگر روزی انسان کشف کرد که ریزترین ذرّات جهان فاقد هر خاصّیّتی هستند و می توانند به اشکال گوناگون ترکیب شوند ، آنروز برهان نظم با حساب احتمالات زیر سوال می رود. امّا تا کنون فیزیکدانها به چنین ذرّه ای نرسیده اند.
    حال سوال من این بود که آیا میشود مثلا اتم های موجود خورشید به زمین نور برساند. و اتم های آب زمین را بخار کند. بعد این اتم های بخار آب را اتم های باد با خود به خشکی ببرد و بر جاهای خشک بریزد بعد اتم های گیاهان به وجود آید چون همه این ها اتم هایشان جدا از هم هستند . میخواستم شما متن بالا را بیشتر برای من به صورت ساده توضیح دهید اصلا من نممیدونم منظور دو طرف چیه لطفا توضیح دهید
    با تشکر

    ویرایش توسط erfan : ۱۳۹۵/۰۴/۱۱ در ساعت ۰۸:۲۱

  13. تشکرها 2


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۵
    نوشته
    20
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 1 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در ضمن همانطور که در پیام خصوصی گفتم جناب عامل یک ایرادی در ذهن من است که هر سوالی را شما و دیگران پاسخ میدهید سوال دیگری با توجه به اطلاعاتی که در ذهن من وجود داره ایجاد میشود که وقتی جوابش رو نمیدانم اعصابم به هم می ریزد الان همین دیروز سوالی در ذهن من بعد از توضیحات شما ایجاد شده:
    فلاسفه اسلامی طبق گفته شما میگن ماده قدیم زمانی هست و نمی توان آغازی برای آن متصور شد و عالم های زیادی قبل از ما به وجود آمده اند و بعد از ما هم به وجود خواهد آمد حال با توجه به اینکه من در قرآن کریم و سوره بقره قبلا خواندم که خداوند به فرشتگانش گفته که میخواهم در زمین برای خودم جانشینی قرار دهم. فرشتگان عرض کردن پروردگارا میخواهی کسی را قرار دهی که فساد و خونریزی کند؟ خداوند عرض کرد من چیزی میدانم که شما نمیدانید بقیه ماجرا هم که همه میدانند چه شد.
    حال سوال من این است اگر ماده قدیم زمانی هست و خداوند عالم های دیگری قبل از ما خلق کرده و قیامت به پا شده چطور است که فرشتگان نمیدانستند که انسان کیست؟ آیا نمیدانستند از نسل همین انسان مثلا بزرگوارانی چون حضرت محمد(ع) حضرت علی(ع) حضرت ابراهیم و حضرت موسی و... به وجود خواهند آمد که اهل فساد و خونریزی نخواهند بود؟ پس چگونه میتوان گفت عالم قدیم زمانی است در حالیکه فرشتگان نمیدانستند انسان کیست؟
    حال فرض کنیم این انسان 10-15 هزار سال پیش خلق شده (آدم و هوا). یعنی خداوند که بی نهایت از قدیم مخلوق خلق کرده نعوذبالله نمی توانسته این مدل انسان خلق کنه؟ و یا نکرده؟
    حالا ممکنه یک عده بگن خداوند انسان خلق کرده و فرشتگان دیدن که فساد و خونریزی کردن باز هم دوباره می پرسیم یعنی خداوند نعوذبالله انسانی رو زمین بدون پیامبر خلق میکنه که خونریزی و فساد کنن؟
    اینه که متاسفانه تو ذهن من گاهی این سوالات پیش میاد و روحیه منو خراب میکنه..
    لطفا توصیح دهید
    یا علی

  15. تشکرها 2


  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    نوشته
    89
    مورد تشکر
    47 پست
    حضور
    2 روز 6 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    سلام عليكم
    بحث برهان نظم و شبهات اون رو اگر بخواهيم وارد شويم، خيلي از بحث كنوني فاصله خواهيم گرفت. لذا توصيه بنده به شما اينه كه به تاپيكهاي مطرح شده در اين زمينه مراجعه بفرماييد.
    اما در مورد ملائكه برخي مفسرين همين سوال را كه دال بر خونريزي انسان است را دليل بر وجود انسانهايي قبل از آدم دانسته اند. و در روايتي نوراني از امير المومنين عليه السلام هم به اين مطلب كه پيش از انسان انسانهايي بوده اند، اشاره شده است.
    البته به اين نكته هم توجه داشته باشيد كه حتي ماده هم قديم باشد لزومي ندارد كه انسان نيز قديم باشد.
    از طرفي سير عالم ماده يك سير تكاملي است و طبيعتا بايد موجود متكامل بعد از مدتي خاص بوجود بيايد و اين مطلب نقض قدرت الهي نميباشد. چرا كه خالق اينطور خواسته كه پس از فراهم شدن شرايط خاص اين موجود متكامل بوجود بيايد. هر چند اگر مي خواست ميتوانست آنرا در همان ابتدا كامل خلق كند اما بنابر حكمت آنرا مرحله به مرحله كامل نمود.



  17. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود